logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

מאמר לחג השבועות- הרב הגה"צ פיש

                                              

 

דף מתוך סדרת הספרים                                                                              לחבר בין תורת הנגלה לתורת הנסתר

גליון חג השבועות תשע"ג תְּהֵא שְׁנַת גְּאֻלַּת עוֹלָמִים.

[מותר לצלם לזיכוי הרבים].

מאמר לחג השבועות על דרך פלפול ההלכה.

 מאת הרה"ג ר' מרדכי קרליבך שליט"א מחבר הספרים 'חבצלת השרון' מופיע בעמוד יא'.

 

להורדת מאמרים לחג שבועות, לחץ כאן:  מאמר 2 לחג השבועות התשע"ג   לכבוד חג השבועות תשע"ג

האם העולם קיים שבעת אלפי שנים, או חמישים אלפי שנים, והקשר למתן תורה.

מָצִינוּ  

בַּגְּמָרָא (חגיגה יג:) רַב יִרְמִיָה בַר אַבָּא אָמַר, "אֶלֶף אַלְפִין יְשַׁמְשׁוּנֵיהּ" לִנְהַר דִּינוּר, שֶׁנֶּאֱמַר, "נְהַר דִּינוּר נָגֵיד וְנָפֵק מִן קָדָמוֹהִי, אֶלֶף אַלְפִין יְשַׁמְשׁוּנֵיהּ" וְגוֹ'. מֵהֵיכָן נְפָק, מְזֵיעָתָן שֶׁל חַיּוֹת, וּלְהֵיכָן שָׁפִיךְ, אָמַר רַב, עַל רָאשֵׁי רְשָׁעִים יָחוּל בַּגֵיהִנֹּם, שֶׁנֶּאֱמַר, "הִנֵּה סַעֲרַת ה' חַמָה יָצְאָה וְסַעַר מִתְחוֹלֵל, עַל רֹאשׁ רְשָׁעִים יָחוּל". וְרָב אַחָא בַר יַעֲקֹב אָמַר, עַל אֲשֶׁר קוּמְּטוּ שֶׁנֶּאֱמַר, "אֲשֶׁר קֻמְטוּ וְלֹא עֵת, נָהָר יוּצַק יְסוֹדָם". תַּנְיָא, אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן הֶחָסִיד, אֵלּוּ תְּשַׁע מֵאוֹת וְשִׁבְעִים וְאַרְבַּע דּוֹרוֹת שֶׁקוּמְטוּ לְהִבָּרְאוֹת קוֹדֵם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם, וְלֹא נִבְרָאוּ. עָמַד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁתָלָן בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וְהֵן הֵן עֲזֵי פָנִים שֶׁבַּדּוֹר. וּמְבָאֵר רַשִּׁ"י נִגְזַר עֲלֵיהֶם לְהִבָּרְאוֹת לִהְיוֹת קוֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה, לְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר "דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר" רְאוּיָה הָיְתָה תוֹרָה לְהִנָּתֵן לְסוֹף אֶלֶף דּוֹר, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁאֵין הָעוֹלָם מִתְקַיֵּם בְּלֹא תוֹרָה עָמַד וּטְרָדָן, וּנְתָנָהּ לְסוֹף עֶשְׂרִים וְשִׁשָּׁה דוֹרוֹת מֵאָדָם הָרִאשׁוֹן עַד מֹשֶה רַבֵּינוּ. רוֹאִים שֶׁהַתּוֹרָה הָיְתָה אֲמוּרָה לְהִנָתֵן לְסוֹף אֶלֶף דּוֹר, מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ אֶלֶף דּוֹר שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם עַזֵּי פָנִים שֶׁאֵינָם רְאוּיִם לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, וְה' הִקְדִּים אֶת מַתַּן הַתּוֹרָה כְּדֵי לְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם. וְאֶת עַזֵּי הַפָּנִים הוּא מֵבִיא לָעוֹלָם טִפִּין טִפִּין בְּמֶשֶׁךְ אֶלֶף דּוֹר וּמְתַקֵּן אוֹתָם בִּנְהַר דִּינוֹר בַּגֵּיהִנָּם. (ע"ש ברש"י ותוס' וברש"ש). וְלִכְאוֹרָה מָתַי יִהְיוּ הָאֶלֶף דּוֹר אִם הָעוֹלָם קַיָּם רַק שֵׁשֶׁת אַלְפֵי שָׁנִים. וְכֵן כָּתוּב (דברים ז, ט) "וְיָדַעְתָּ כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ הוּא הָאֱלֹהִים הָאֵל הַנֶּאֱמָן שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָו לְאֶלֶף דּוֹר". וְכֵן אֶלֶ"ף דּוֹ"ר ר"ת בְּב' אֳפָנִים שֶׁל הַכָּתוּב הַמְדַבֵּר עַל הַנְּבוּאָה שֶׁל נְהַר דִּינוֹר: (דניאל ז, ז) "בָּאתַר דְּנָה חָזֵה הֲוֵית בְּחֶזְוֵי לֵילְיָא וַאֲרוּ חֵיוָה רְבִיעָאָה דְּחִילָה וְאֵימְתָנִי וְתַקִּיפָא יַתִּירָה וְשִׁנַּיִן דִּי פַרְזֶל לָהּ רַבְרְבָן אָכְלָה וּמַדְּקָה וּשְׁאָרָא בְּרַגְלַהּ רָפְסָה וְהִיא מְשַׁנְיָה מִן כָּל חֵיוָתָא דִּי קָדָמָהּ וְקַרְנַיִן עֲשַׂר לָהּ: מִשְׂתַּכַּל הֲוֵית בְּקַרְנַיָּא וַאֲלוּ קֶרֶן אָחֳרִי זְעֵירָה סִלְקָת בֵּינֵיהֵן וּתְלָת מִן קַרְנַיָּא קַדְמָיָתָא אִתְעֲקָרָה מִן קֳדָמָהּ וַאֲלוּ עַיְנִין כְּעַיְנֵי אֲנָשָׁא בְּקַרְנָא דָא וּפֻם מְמַלִּל רַבְרְבָן: חָזֵה הֲוֵית עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלָג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא כָּרְסְיֵהּ שְׁבִיבִין דִּי נוּר גַּלְגִּלּוֹהִי נוּר דָּלִק: נְהַר דִּי נוּר נָגֵד וְנָפֵק מִן קֳדָמוֹהִי אֶלֶף אַלְפִין יְשַׁמְּשׁוּנֵּהּ וְרִבּוֹ רִבְוָן קָדָמוֹהִי יְקוּמוּן דִּינָא יְתִב וְסִפְרִין פְּתִיחוּ".

וְנָבִיא  

אֶת שְׁתֵּי הַשִּׁיטוֹת בֵּין הַמְקֻבָּלִים כַּמָּה זְמָן קַיָּם הָעוֹלָם, הַיְינוּ כַּמָּה זְמָן לוֹקֵחַ לְכָל הַנְּשָׁמוֹת לְהִתָּקֵּן תִּקּוּן מֻשְׁלָם וְלַחֲזֹר לְשָׁרְשָׁם, אִם מ"ט אַלְפֵי שָׁנָה, אוֹ ז' אַלְפֵי שָׁנָה.

מוּבָא  

בְּסֵפֶר 'שַׁעֲרֵי גַן עֵדֶן' מֵר' יַעֲקֹב קָאפִּיל (פתח א) הִנֵּה רָאִיתִי בַּכְּתָבִים מִמּוֹרִי הָאֲרִ"י ז"ל, שֶׁזּוֹ כַּוָּנַת חז"ל בְּאָמְרָם אֵין שׁוֹאֲלִין מַה לְּפָנִים וּמַה לְּאָחוֹר, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ, שֶׁאָסוּר לִשְׁאֹל מֶה הָיָה קוֹדֶם בְּרִיאַת הָעוֹלָם וְכֵן מַה יִּהְיֶה אַחֲרֵי שֶׁיִּכְלֶה זֶה הָעוֹלָם, כְּמַאֲמַר חז"ל שִׁיתָא אַלְפֵי שְׁנִין קַיְּימָא עָלְמָא וְחַד חָרוּב, וְאַחַר זֶה הַזְּמָן אָסוּר הַחֲקִירָה, וְעַל זֶה נֶאֱמַר בַּמֻּפְלָא מִמְךָ בַּל תִּדְרשׁ וּבַמְּכוּסֶה מִמְּךָ אַל תַּחְקֹר. אַךְ שֶׁאֵין הַדְּבָרִים כִּכְתָבָם וְכִלְשׁוֹנָם, לוֹמַר שֶׁאָסוּר לַחֲקֹר וְלָתוּר מֶה הָיָה קוֹדֶם זֶה הַזְּמָן וְלָמָה יִתְחַדֵּשׁ הָעוֹלָם בְּזֶה הַזְּמָן. כִּי כָל הַדּוֹרֵךְ בְּזֶה הַדֶּרֶךְ טָח עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּסֵפֶר הַתְּמוּנָה [הַמְיֻחָס לְר' נְחוּנְיָא בֶּן הַקָּנֶה וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל כֹּהֵן גָּדוֹל] שֶׁשָּׁם מְבֹאָר (הקדמה לתמונה ג) כָּל הַנְהָגוֹת הַשְּׁמִיטוֹת, הַיְינוּ שֶׁמְּבָאֵר שָׁם שֶׁשִּׁבְעָה אֲלָפִים נִקְרָא שְׁמִיטָה אַחַת. וּמְבֹאָר שָׁם שֶׁזֶּה הַשְּׁמִיטָה אֲשֶׁר אָנוּ בּוֹ נִקְרָא שְׁמִיטַת הַפַּחַד, רוֹצֶה לוֹמַר, כִּי יֵשׁ עֶשֶׂר סְפִירוֹת, וְהֵם נִקְרָאִים בְּפִי חַכְמֵי הָאֱמֶת עֶשֶׂר שֵׁמוֹת שֶׁהֵם שְׁמוֹתָיו וּמִדּוֹתָיו שֶׁל עִלַּת כָּל הָעִלּוֹת, וְהֵם: כֶּתֶ"ר חָכְמָ"ה בִּינָ"ה, וְזֶה הַשְּׁלֹשָה נִקְרְאוּ ג' רִאשׁוֹנוֹת, וְנִקְרָאִים "יְמֵי קֶדֶם" וְ"שָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת" כְּמוֹ שֶׁנְּבָאֵר לְפָנֵינוּ. וְיֵשׁ עוֹד לְמַטָּה מֵהֶם שֶׁבַע סְפִירוֹת וְהֵם נִקְרָאִים, חֶסֶד פַּחַד תִּפְאֶרֶת נֶצַח הוֹד יְסוֹד מַלְכוּת, וְהֵם נִקְרָאִים יְמֵי עוֹלָם וּשְׁנוֹת עוֹלָם. וּמְבֹאָר שָׁם שֶׁקּוֹדֶם שֶׁנִּתְחַדֵּשׁ זֶה הָעוֹלָם שֶׁהֵם שִׁבְעָה אֲלָפִין שְׁנִין שֶׁאָנוּ בּוֹ, הָיָה גַּם כֵּן עוֹלָם מָלֵא, וְשִׁמֵּשׁ גַם כֵּן ז' אַלְפֵי שְׁנִין. וְהָיָה נִקְרָא שְׁמִיטָה א' שְׁמִיטַת הַחֶסֶד, נֶגֶד סְפִירָה רִאשׁוֹנָה מִן הַשִּׁבְעָה סְפִירוֹת, וּבְזוּ הַשְּׁמִיטָה הָיָה הַכֹּל טוֹב וְלֹא הָיָה יֵצֶר הָרָע שׁוֹלֵט בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה. וְלֹא הָיָה שָׂכָר וְעֹנֶשׁ לְכָל נִבְרָאִים הַנִּמְצָאִים בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה. וְהַשְּׁמִיטָה שֶׁאָנוּ בּוֹ הוּא נֶגֶד סְפִירוֹת הַפַּחַד וְלָכֵן הַיֵּצֶר הָרַע גּוֹבֵר בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה, לְפִי שֶׁזּוֹ הַסְּפִירָה הִיא מִסִּטְרָא דִּשְׂמֹאלָא, שֶׁהוּא מִדַּת צָפוֹן "מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה". וְלָכֵן נִקְרָא הַיֵּצֶר הָרַע צְפוֹנִי, וְהוּא נִתַּן בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה לְהִבָּחֵן בָּזֶה בְּנֵי אָדָם. וְלָכֵן יֵשׁ שָׂכָר וְעֹנֶשׁ בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה, שֶׁנִּקְרָא שְׁמִיטַת הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף. וְהַבְּחִירָה נִתְּנָה לִבְנֵי אָדָם כִּי הוּא עִקַּר הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף, בְּסוֹד "וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה", וַיְהִ"י נוֹטָרִיקוֹן וּ'מִי י'וֹדֵעַ הֶ'חָכָם יִ'הְיֶה.

וְעַל

פִּי זֶה אָמַרְתִּי דָּבָר נָאֶה וּמִתְקַבֵּל, מַה שֶּׁאָמְרוּ ז"ל, אִם הָרִאשׁוֹנִים כְּמַלְאָכִים אָנוּ כִּבְנֵי אָדָם וְאִם הָרִאשׁוֹנִים כִּבְנֵי אָדָם אָנוּ כַּחֲמוֹרִים, שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בְּסֵפֶר הַתְּמוּנָה, שֶׁכַּמָּה נְשָׁמוֹת יֵשׁ בַּשְּׁמִיטָה הַזֹּאת, וְהֵם הָיוּ גַּם בַּשְּׁמִיטָה שֶׁעָבְרָה. וְהֵמָּה בַּכְּתוּבִים שֶׁנִּכְתָּב אֶצְלֵיהֶם "הָיָה", כְּמוֹ "וְיוֹסֵף הָיָה", "וּמֹשֶה הָיָה", וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם, לְרַמֵּז שֶׁהָיוּ כְּבָר בַּשְּׁמִיטָה הַקְּדוּמָה וְנִשְׁתַּלְשְׁלוּ בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה לְתִקּוּן הַדּוֹר שֶׁבִּימֵיהֶם, כְּפִי רְצוֹנוֹ וּמַחֲשַׁבְתּוֹ שֶׁל בַּעַל הָרָצוֹן, וּמַאֲרִיךְ שָׁם בְּעִנְיָן זֶה.

וּכְעֵין  

זֶה מוּבָא בְּ'רַבֵּנוּ בַּחְיֵי' עַל הַיּוֹבֵל הַגָּדוֹל. (שמות כא, ו) "וַעֲבָדוֹ לְעוֹלָם", כָּל יְמֵי עוֹלָם, כִּי כֵיוָן שֶׁעָבַד עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל הֲרֵי הוּא עָבַד כָּל יְמֵי הָעוֹלָם, וּבָא לִרְמֹז כִּי כָל יְמֵי הָעוֹלָם הוּא הַיּוֹבֵל הַגָּדוֹל וְהוּא עִנְיַן הַכָּתוּב "דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר", כִּי דּוֹר חֲמִשִּׁים שָׁנָה גַּם כֵּן כְּמוֹ עוֹלָם. וְכֵן רָמַז שְׁלֹמֹה ע"ה "וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עוֹמֶדֶת" הוּא עוֹלָמוֹ שֶׁל יוֹבֵל הָעוֹלָם וְהָבֵן זֶה. הַיְינוּ שֶׁעֶבֶד חַיָּב לָצֵאת לְחֵרוּת בַּיּוֹבֵל, כִּי הַיּוֹבֵל מְסַמֵּל אֶת הַיּוֹבֵל הַגָּדוֹל, שֶׁהוּא הָאֶלֶף הַחֲמִשִּׁים, שֶׁכָּל הַנְּשָׁמוֹת תַּחְזֹרְנָה לְשָׁרְשָׁן, וּלְתִקּוּנָן וְחֵרוּתָן.

וְכֵן  

מוּבָא בְּסֵפֶר 'פְּרִי חַיִּים' (ויקרא) כָּתַב הַמְּגַלֵּה עֲמֻקּוֹת יָדוּעַ שֶׁמֹּשֶה הוּא כָּלוּל מִן אֶלֶ"ף דּוֹר, "אָדָם אֶחָד" זֶה מֹשֶה, "מֵאֶלֶף מָצָאתִי" הוּא כָּלוּל מֵאֶלֶף דּוֹר, לָכֵן "דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דֹּר" חָסֵר וָא"ו כְּתִיב, "לְאֶלֶף דֹּר" בְּגִימַטְרִיָּא מֹשֶה. וְאָמַרְתִּי לְפָרֵשׁ שֶׁמֹּשֶה נוֹלַד וְהִסְתַּלֵּק בְּחֹדֶשׁ אֲדָ"ר ר"ת אֶלֶף דֹּר. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ כֵּיוָן שֶׁנִּשְׁמַת מֹשֶה כְּלוּלָה מִכָּל הַנ' אַלְפֵי שָׁנָה, הִיא כְּלוּלָה מֵאֶלֶף דּוֹר, כִּי כָל נ' שָׁנָה הֵם דּוֹר.

וְכֵן  

מוּבָא בְּסֵפֶר 'הַפְּלִיאָה' (ד"ה ואמר משה) וְאָמַר מֹשֶה רִבּוֹנָא דְּעָלְמָא אֱמוֹר לִי מָה אֲנִי, אָמַר לֵיהּ וְאַתָּה לֹא יָדַעְתָּ, וְא"ל יָדַעְתִּי שֶׁאֲנִי בֶּן אָדָם הָרִאשׁוֹן [גִּלְגּוּל הֶבֶל] אֲבָל לְמִי אָנִי, א"ל הַבֵּט רֹאשׁ שִׁמְךָ וְסוֹף שִׁמְךָ, א"ל רֹאשׁ שְׁמִי ה' וְסוֹף שְׁמִי ה' הֶבֶ"ל מֹשֶ"ה, א"ל מֹשֶה הֵ"ה שָׁמַעְתִּי וְלֹא יָדַעְתִּי, א"ל כִּי מִן הֶעָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב. א"ל רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים וְעַד כַּמָּה, א"ל עַד אֶלֶף דּוֹר נוֹהֵג מִדָּה הַזּוֹ, א"ל רבש"ע הֲבִיאוֹתְנִי בַּשְּׁמִיטָה הָרָעָה הַזֹּאת לָמָה הִנַּחְתָּנִי לְהִתְחַיֵּב הֲרִיגָה, א"ל בַּשְּׁמִטָּה שֶׁעָבַר לֹא בָּאתָ בְּנִסָּיוֹן וְהקב"ה הֵבִיאֲךָ וְשָׂמְךָ לַעֲשׂוֹת מִלְחָמָה עִם בַּעַל הָעֹשֶׂה מִלְחָמוֹת גְּדוֹלוֹת וְלֹא עָמַדְתָּ וְנִתְחַיַּבְתָּ הֲרִיגָה, א"ל וְלָמָה בַּהֲרִיגָה, א"ל דַּע לְךָ מֹשֶה כִּי זֶה הַדִּין בְּיָדוֹ שֶׁל הַלּוֹחֵם מִי שֶׁלֹּא יַעֲמִיד בְּמִלְחַמְתּוֹ לְהָרְגוֹ וְזֶהוּ עַל חַרְבְּךָ תִּחְיֶה, א"ל רִבּוֹנָא דְּעָלְמָא אַחַר שֶׁקִּבַּלְתִּי אֶת הַדִּין לָמָה הֵבֵאתָ אוֹתִי פַּעֲמַיִם, א"ל דַּע לְךָ כִּי בַּמִּשְפָּט הָרִאשׁוֹן אֵינוֹ מִתְכַּפֵּר הַחוֹטֵא אִם לֹא שֶׁיְּקַבֵּל גַּם כֵּן דִּין מִיתָה, א"ל וְלָמָה לֹא מְנַעְתַנִּי מִלַּעֲמֹד בְּמִלְחַמְתִּי בְּחָזְקִי שֶׁלֹּא לַחֲטֹא, א"ל אֵין בְּיָדִי לִמְנֹעַ.

וּמַמְשִׁיךְ  

הַסֵּפֶר 'שַׁעֲרֵי גַן עֵדֶן' וּלְפִי עֲנִיּוּת דַּעְתִּי, אֶפְשָׁר שֶׁלָּזֶה כִּוְּנוּ בְּמַאֲמָרָם ז"ל, כָּל מִי שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ "הָיָה" עוֹלָם חָדָשׁ רָאָה, וְהוּא מוּבָן, וְלָזֶה כִּוְּנוּ גַם כֵּן בְּאָמְרָם 'אִם הָרִאשׁוֹנִים כְּמַלְאָכִים' הַכַּוָּנָה הַיְינוּ אוֹתָן נְשָׁמוֹת שֶׁהָיוּ בַּשְּׁמִיטָה שֶׁעָבְרָה שְׁמִיטַת הַחֶסֶד, שֶׁלֹּא הָיָה יֵצֶר הָרָע שׁוֹלֵט בָּהֶם, אָנוּ הַיְינוּ שֶׁנִּתְגַּלְגְּלוּ בָּזֶה הַשְּׁמִיטָה נַעֲשׂוּ כִּבְנֵי אָדָם, שֶׁיֵּצֶר הָרָע שׁוֹלֵט בָּהֶם. וְאִם הָרִאשׁוֹנִים כִּבְנֵי אָדָם, הַיְינוּ אוֹתָם שֶׁהָיוּ בַּשְּׁמִיטָה שֶׁעָבְרָה, אָנוּ הַיְינוּ אֲנַחְנוּ שֶׁנִּשְׁמוֹתֵינוּ מִזֶּה הַשְּׁמִיטָה הַקָּשָׁה כַּחֲמוֹרִים, שֶׁאָנוּ נִטְבָּעִים בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת הַשּׁוֹלְטִים בְּזוּ הַשְּׁמִיטָה.

וְנַחֲזוֹר

אֶל הָעִנְיָן כִּי בְּסֵפֶר הַתְּמוּנָה מְבָאֵר הַנְהָגַת כָּל הַשְּׁמִיטוֹת, אַף אוֹתָם שֶׁיִּהְיוּ אַחַר שְׁמִיטָה זֹאת, עַד שֶׁיִּכְלוּ ז' שְׁמִיטוֹת נֶגֶד ז' סְפִירוֹת מִן חֶסֶד עַד מַלְכוּת. וּבְכָל שְׁמִיטָה ז' אֲלָפִים. וְז' פְּעָמִים ז' הוּא מ"ט אֲלָפִים, וּבָהֶם ז' שְׁמִיטוֹת. וְאַחַר כָּךְ יִהְיֶה הַיּוֹבֵל הַגָּדוֹל שֶׁהוּא אֶלֶף הַחֲמִשִּׁים, וְהוּא נֶגֶד סְפִירַת הַבִּינָה שֶׁנִּקְרָא יוֹבֵל הַגָּדוֹל, כְּמַאֲמַר הַכָּתוּב "בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל הַזֹּאת תָּשֻׁבוּ אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ". שֶׁכָּל אֶחָד יוֹרֵשׁ מַדְרֵגָתוֹ, וְכָל הַדְּבָרִים יֻחְזְרוּ אֶל שָׁרְשָׁם, שֶׁמִּמֶּנָּה יָצְאוּ וְאֵלֶיהָ יָשׁוּבוּ עַד כָּאן לְשׁוֹן סֵפֶר הַתְּמוּנָה. הֲרֵי זֶה מַה שֶּׁאָמְרוּ אֵין דּוֹרְשִׁין מַה לְּפָנִים וּמַה לְּאָחוֹר, נִלְמָד מִקְּרָא דִּכְתִיב "כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא ה' אֱלֹקִים אָדָם עַל הָאָרֶץ", וְאָמְרוּ מִכָּאן אַתָּה שׁוֹאֵל וְאֵין שׁוֹאֲלִים מַה לְּפָנִים וּמַה לְּאָחוֹר. הוּא הַדָּבָר עַצְמוֹ שֶׁהַכָּתוּב מַתִּיר לִשְׁאֹל מֵהַשְּׁמִיטָה שֶׁקָּדְמָה לְזוֹ הַשְּׁמִיטָה. וְהַשְּׁמִיטָה שֶׁקָּדְמָה לְזוֹ נִקְרֵאת יָמִים רִאשֹׁנִים, "וְהָאַחֲרוֹנִים" הֵם הַשְּׁמִיטוֹת הָעֲתִידוֹת לְשַׁמֵּשׁ עַד יוֹבֵל הַגָּדוֹל, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּתְּמוּנָה. וְהוּא עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ חַכְמֵי הָאֱמֶת, שֶׁמֻּתָּר לַחְקֹר וְלָתוּר בַּחָכְמָה, כָּל אֶחָד לְפִי הֲשָׂגָתוֹ וּכְאִישׁ גְּבוּרָתוֹ, הַיְינוּ דַּוְקָא בְּז' סְפִירוֹת דִּלְמַטָּה מִן חֶסֶד עַד מַלְכוּת, וְהֵם נִקְרָאִים בְּפִי חֲכָמִים בְּשֵׁם אָדָ"ם, שֶׁהִיא סוֹד סְפִירַת הַתִּפְאֶרֶת שֶׁנִּקְרָא אָדָם, דִּכְתִיב "כְּתִפְאֶרֶת אָדָם לָשֶׁבֶת בָּיִת", וְהוּא כּוֹלֵל לְשֶׁבַע סְפִירוֹת הנ"ל. וְזֶהוּ "לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אָדָם עַל הָאֲדָמָה". אֲבָל "מַה לְּפָנִים" הַיְינוּ קוֹדֶם שְׁמִיטַת הַחֶסֶד, שֶׁאָז הָיָה מְשַׁמֵּשׁ אוֹר הַבִּינָה שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַחֶסֶד הַנִּקְרָא עוֹלָם, דִּכְתִיב עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה. "וְגַם לְאָחוֹר" הַיְינוּ אַחַר שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַשֶּׁבַע שְׁמִיטוֹת וְיַחֲזֹר לְשַׁמֵּשׁ אוֹר הַבִּינָה שֶׁהוּא סוֹד יוֹבֵל הַגָּדוֹל אָסוּר הַשְּׁאֵלָה. כִּי בִּימֵי הַיּוֹבֵל יַחְזְרוּ כָּל הַדְּבָרִים אֶל שָׁרְשָׁם בַּבִּינָה, כִּי מִמֶּנָּה יָצְאוּ. כִּי הַנְּשָׁמוֹת אַחַר שֶׁיָּצְאוּ מִן הַבִּינָה הֻצְרְכוּ לְהִתְלַבֵּשׁ בְּצוּרָה הַשַּׁיָּךְ כְּפִי הַנְהָגַת הַשְּׁמִיטָה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּתְּמוּנָה. שֶׁבְּכָל שְׁמִיטָה וּשְׁמִיטָה מִשְׁתַּנִּים הַצּוּרוֹת, וְעוֹבְרוֹת בְּדֶרֶךְ בְּנֵי חִלּוּף, וּפוֹשְׁטִים צוּרָה וְלוֹבְשִׁים צוּרָה אַחֶרֶת כְּפִי הַנְהָגַת הַשְּׁמִיטָה. אֲבָל בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל יָשׁוּבוּ אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאֶל מַדְרֵגָתוֹ. אֲבָל אֵיךְ יִהְיֶה הַהַנְהָגָה בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל, וְגַם אֵיךְ הָיָה בַּיּוֹבֵל קוֹדֶם שְׁמִיטַת הַחֶסֶד אָסוּר גַם הַשְּׁאֵלָה. וּבָהֶמְשֵׁךְ שָׁם (דרך ז) וּמִזֶּה נֶאֶרְגוּ וְיִתְיַצְּבוּ כְּמוֹ לְבוּשׁ וְנַעֲשָׂה מֵהֶם צוּרַת הַתּוֹרָה כְּפִי רְצוֹן בַּעַל הָרָצוֹן לְצֹרֶךְ הַנְהָגַת הַשְּׁמִיטָה, שֶׁהוּא שְׁמִיטַת הַנִּסָּיוֹן וְהַבְּחִירָה, וְהַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה צֹרֶךְ גָּבֹהַּ הֵם בְּזוֹ הַשְּׁמִיטָה, וְלֹא נִתְּנוּ הַמִּצְווֹת אֶלָּא לְהַבְחִין בָּהֶם בְּנֵי אָדָם וְכוּ', וְהִיא נִקְרֵאת תּוֹרַת הַבְּרִיאָה וְלֹא תּוֹרַת אֲצִילוּת. אֲבָל בַּשְּׁמִיטָה שֶׁעָבְרָה שֶׁהָיָה שְׁמִיטַת הַחֶסֶד וְלֹא הָיָה יֵצֶר הָרַע, וְלֹא שָׂכָר וָעֹנֶשׁ, מֻכְרָח הוּא שֶׁהָיָה צֹרֶךְ לְהַנְהָגָה אַחֶרֶת, וְכֵן הָיָה אֲרִיגַת הַתֵּבוֹת בַּתּוֹרָה לְצֹרֶךְ אוֹתָהּ הַנְהָגָה, וְהָיְתָה הַתּוֹרָה נִקְרֵאת עַל שֵׁם תּוֹרַת הָאֲצִילוּת. וְרוֹאִים שֶׁהַתּוֹרָה הִיא אוֹתָהּ תּוֹרָה שֶׁל כָּל הַשֶּׁבַע שְׁמִיטוֹת, וְכָל שְׁמִיטָה נֶאֱרָגוֹת תֵּבוֹת חֲדָשׁוֹת מֵאוֹתָן אוֹתִיּוֹת כְּפִי שֹׁרֶשׁ הַשְּׁמִיטָה. וּלְפִי זֶה מְבֹאָר מַדּוּעַ נִשְׁמַת מֹשֶה כְּלוּלָה מֵאֶלֶף דּוֹר כְּדִלְעֵיל, דְּנִשְׁמַת מֹשֶה הִיא נְשָׁמָה כְּלָלִית שֶׁשָּׁרְשָׁהּ מִכָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, מַה שֶּׁאֵין כֵּן שִׁשִּׁים רִבּוֹא נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שֹׁרֶשׁ כָּל אֶחָד מֵאוֹת אַחַת בַּתּוֹרָה. וְכֵיוָן שֶׁשֹּׁרֶשׁ מֹשֶה הוּא מִכָּל הַתּוֹרָה, נִשְׁמָתוֹ כּוֹלֶלֶת אֶת כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל כָּל הָאֶלֶף דּוֹר. וּכְמוֹ שֶׁשֹּׁרֶשׁ מֹשֶה מֵהַסְּפִירוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁמִּשָּׁם יָצְאוּ כֻלָּם, כָּךְ נִשְׁמַת דָּוִד הַמֶּלֶךְ כּוֹלֶלֶת אֶת כֻּלָּם מִצַּד סְפִירַת הַמַּלְכוּת הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר אֶת שֶׁפַע כָּל הַסְּפִירוֹת. וּכְפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם' אֶת הַקֶּשֶׁר בֵּין נִשְׁמוֹת מֹשֶה וְדָוִד, שֶׁחִבּוּרָם הוּא סוֹד הַגְּאֻלָּה. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אַבְרָהָם פֶלְדְּמַן שליט"א שֶׁלָּכֵן נִמְשְׁלָה הַתּוֹרָה לְמַיִם הַמְסַמ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*