logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

מורא המקדש- פניני הלכה – בענין השכמת בית הכנסת — מעלת עשרה ראשונים בבית כנסת/ האם נשים זוכות למצוות עשרה ראשונים בבית הכנסת?

בית המקדש עם   סביבת ירושלים

מורא המקדש- מעלת עשרה ראשונים בבית כנסת

להורדה: פניני הלכה – בענין עשרה ראשונים

להורדה: כתבה- קול ברמה:  למה זכו יהודי קופנהגן לאריכות ימים?  קול ברמה 304 סיון תשע"ה עמוד 29

מעלת  עשרה ראשונים בבית כנסת1

..

  ענין  עשרה ראשונים- לנשים 

האם אישה זוכה במצוות  עשרה ראשונים בבית הכנסת?

מתוך ספר "ומשחרי ימצאונני" כלבו במצות עשרה הראשונים, הרואה אור בקרוב בס"ד

  • מצוה זו להיות מעשרה הראשונים בביהכ"נ, שייכת רק באנשים המצטרפים למנין עשרה, אבל נשים אינן שייכות במצוה[1] וכן הקטנים[2] .
  • ומ"מ נשים המשכימות לביהכ"נ, אף שאינן מביאות השכינה, מקיימות בזה מצוה[3] ושכרן מרובה[4]. ]וי"א[5] דאין לנשים לבוא כלל לביהכ"נ[.

מספר "ומשחרי ימצאונני" כלבו במצות עשרה הראשונים, הרואה אור בקרוב בס"ד.

-מתוך השער ההלכתי הקצר- מקורות נוספים, וביאורים, מובאים בשער הארוך.

[1] כן נראה לפמש"כ השו"ע בסי' נ"ה סעי' א' ו-ד', דנשים אינן מצטרפות למנין, וממילא אין להם שייכות בהשראת השכינה. וכ"מ משו"ת 'משנה הלכות' (מהדו"ת, חלק ט"ו סי' כ"ו). עי' שער ב' פ"ט בירור סעי' א' אותיות א'- ג'.

[2] כן נראה לפי"ד השו"ע הנ"ל (שם) שפסק דגם קטנים אינם מצטרפים למנין, וכן מטו בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל. עי' שם אותיות ד'-ה'.

[3] 'חסד לאלפים' סי' ק"ו סק"ד, ספר 'חוקי הנשים' ל'בן איש חי' זצ"ל (פרק מ"ב) ועוד, עפי"ד הגמ' בסוטה (כב, א), ילקוט שמעוני סי' תתע"א, תנא דבי אליהו (רבה יט, א) וספר חסידים סי' תש"פ. עי' שם בירור סעי' ב' אותיות א'-ג'.

[4] דזוכות לאריכות ימים וכמבואר בילקו"ש שם, וכן מקרבות הגאולה וכמבואר בתדב"א שם, וגם זוכות להקביל פני השכינה בבואה לשרות בביהכ"נ, ועוד מעלות. עי' שם אותיות ד'-ו'.

ושכרה ג"כ מרובה, דזוכה לאריכות ימים. וכדאיתא בילקוט שמעוני (פ' עקב רמז תתע"א) בזה"ל: מעשה באשה אחת שהזקינה הרבה, ובאת לפני רבי יוסי בן חלפתא. אמרה ליה רבי הזקנתי יותר מדאי ומעכשיו חיים של נוול הם שאיני טועמת לא מאכל ולא משקה ואני מבקשת להיפטר מן העולם, א"ל מה מצוה את למודה לעשות בכל יום, א"ל למודה אני אפילו יש לי דבר חביב אני מנחת אותו ומשכמת לבית הכנסת בכל יום, א"ל מנעי עצמך מבית הכנסת שלשה ימים זה אחר זה, הלכה ועשתה כן וביום השלישי חלתה ומתה, לכך אמר שלמה (משלי ח, לד)"אשרי אדם שומע לי וגו', מה כתיב אחריו (שם, לה) "כי מוצאי מצא חיים", ע"כ.

וכן מקרבות עי"ז את הגאולה, וכדאיתא בתנא דבי אליהו (רבה פ' י"ט) עה"פ "נוכח פני ה'" (איכה ב, יט) וז"ל: רבונו של עולם ראה נא בעניינו וריבה ריבנו, וכו'. זכור כמה זקנים וזקנות יש בהן בישראל שמשכימין ומעריבין לבית הכנסת ולבית המדרש, מחמדין ומתאוין ומצפין לישועתך בכל יום תמיד, עכ"ל.

 

[5] כ"ה באגרת הגר"א, דהזהיר לבני ביתו שלא ילכו נשים כלל לביהכ"נ. וע"ע ספר 'כסא רחמים' לחיד"א (מסכת סורים פי"ח הל"ד). עי' שם אות ז'.

מדוע זכו יהודי קופנהגן לאריכות ימים?

אריכות ימים- למה זכו יהודי קופנהגן

 

 

כאן לא מדברים בתפילה

….

ביטוח בית המשפט גחלי רתמים  מחירו של אמן סידורים ועיסוקים לפני התפילה פוסטר איסור דיבור  לבתי כנסת- שלם פוסטר איסור דיבור בבתי כנסיות- להשיג  מפנחס ראובן בבני ברק-  כהנמן 74

מחירו של אמן

שער הכוונות יוה_כ, דרוש א' – ד' תשרי תשע_א.doc

.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*