logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

קונטרס זקנים עם נערים – 50 ספרים על הזוהר וכתבי האריז"ל שהוצאנו לאור

זוהר כותל ספרים

 50  ספרים   על הזוהר וכתבי האריז"ל שהוצאנו לאור בעז"ה:

Zohar_Zekeinim-Eim-Naurim (1)

ונא שכל אחד יבקש מההנהלה שילמדו דף זוהר ביום – אתם  משלמים די כסף לתלמוד תורה ובלימוד דקה ביום הילד שלך היה לו פי אלף הצלחה
בלימוד התורה בע"ה

א.            ספר זוהר היומי – ספר הזוהר המחולק ללימוד יומי ל-354 ימות השנה (עם זוהר חדש ותיקוני זוהר) 12 כרכים מפוארים לי"ב חדשי השנה.

ב.             ספר זוהר היומי – ספר הזוהר המחולק ללימוד יומי ל-354 ימות השנה (בלי זוהר חדש ותיקוני זוהר) 12 כרכים מפוארים לי"ב חדשי השנה.

ג.              ספר תיקוני זוהר היומי – ספר תיקוני זוהר המחולק ללימוד יומי ל-354 ימות השנה.

ד.             ספר זוהר חדש – ספר זוהר חדש המחולק ללימוד יומי ל-354 ימות השנה.

ה.            אין ליכט פון תורה – נפלאות הזוהר בלשה"ק ובאידיש.

ו.               אין ליכט פון תורה – גן עדן התחתון על הרשב"י באידיש.

ז.              אין ליכט פון תורה – נופת צופים באידיש על התורה.

ח.            זוהר תורה על התורה ה' חלקים.

ט.           זוהר תורה על נ"ך.

י.              זוהר תורה החדש על התורה.

יא.         ליקוטי זוהר: בראשית.

יב.          ליקוטי זוהר: שמות.

יג.           ליקוטי זוהר: ויקרא- במדבר – דברים.

יד.          תיקון הברית: בראשית, ליקוט גדול מהזוהר ועוד על קדושת תיקון הברית, 400 עמודים.

טו.         אור הזוהר – ליקוט גדול ומקיף על עניני לימוד הזוהר, רשב"י, ל"ג בעומר, וכל המסתעף.

טז.        קרא לשמש ויזרח אור הזוהר.

יז.           אור הזוהר החדש – ליקוט גדול ומקיף על עניני לימוד הזוהר ותיקונים, ולימוד הקבלה, וגודל מעלת התקשרות לרשב"י ע"י לימוד הזוהר, וכל המסתעף.

הדרך וההכנה ללימוד ספר הזוהר הקדוש בו יבואר גודל החיוב ללמוד וללמד הזוהר הקדוש והתיקונים וחכמת האמת – סגולות הגדולות והנוראות הטמונות בזוהר הקדוש – הזוהר תיקון להשכינה ומקרב הגאולה – ספר הזוהר הוא עיקר כל ספרי מוסר, והוא ילהב לבך בשלהבת אש לעבודה התמימה, ספר הזוהר הוא המפתח והוא הסוגר – ע"י לימוד והפצת הזוהר הקדוש מתקשרים להרשב"י בזה ובבא – הספר של הצדיק הוא נשמת הצדיק – הענין הגדול ללמוד הזוהר הקדוש בדור הזה יותר מדורות הקודמים – בדורות האחרונים יבינו וישכילו ברזי התורה שלא השיגו הקודמים – מי שאינו מאמין ולומד תורת הח"ן הוא בבחינת "מפריד אלוף לא יראה מאורות" – טבילת עזרא הוא הכרח ללימוד תורת הח"ן, ויפתח זוהרי לבך ומוחך לעבודת השי"ת, ולימוד הקבלה ללא טהרה גורמת מינות ואפיקורסות – עוד יבואר בו גודל הענין להיזהר בטבילת עזרא.

יח.         אמירת הזוהר כהלכתה.

יט.        שער התיקונים – עניני לימוד ספר "תיקוני זוהר היומי".

כ.             זוהר לזקנים עם נערים.

כא.       גדולי ישראל על הזוהר.

כב.        שער הזוהר – הדרך וההכנה ללימוד ספר הזוהר הקדוש.

כג.         שער הזוהר – 36 עלונים חדשיים

כד.        ספר "שער ארץ ישראל – בו יבואר גודל מעלת קדושת ארץ ישראל – מלוקט מזוה"ק ותיקונים וכתבי האריז"ל ועוד.

כה.       ספר הערב רב על פי הזוהר הקדוש.

כו.          ספר הערב רב על פי האריז"ל.

כז.          הערב רב וכל המסתעף חלק ראשון – על פי ספר הזוהר סדר בראשית.

כח.       הערב רב וכל המסתעף חלק שני – על פי ספר הזוהר סדר שמות – ס"ט עמודים.

כט.       הערב רב וכל המסתעף חלק שלישי – על פי ספר הזוהר סדר ויקרא – י"ט עמודים.

ל.             הערב רב וכל המסתעף חלק רביעי – על פי ספר הזוהר סדר במדבר – נ"ב עמודים.

לא.        הערב רב וכל המסתעף חלק חמישי – על פי ספר הזוהר סדר דברים – כ"ד עמודים.

לב.         הערב רב וכל המסתעף חלק שישי – על פי ספר הקדוש תיקוני זוהר – פ"ט עמודים.

לג.          הערב רב וכל המסתעף חלק שביעי – על פי ספר הקדוש זוהר חדש – כ"ח עמודים

לד.         הערב רב וכל המסתעף חלק שמיני – על פי ספר הקדוש עץ חיים לרבינו האריז"ל- ט"ו עמודים.

לה.        הערב רב וכל המסתעף חלק תשיעי – על פי ספר הקדוש שער הגלגולים לרבינו האריז"ל- י' עמודים.

לו.           הערב רב וכל המסתעף חלק עשירי – על פי ספר הקדוש שער הפסוקים לרבינו האריז"ל- ס"ב עמודים.

לז.          הערב רב וכל המסתעף חלק י"א – על פי ספר הקדוש שער הליקוטים לרבינו האריז"ל- מ"ג עמודים.

לח.        הערב רב וכל המסתעף חלק י"ב – על פי ספר הקדוש עץ הדעת טוב על התורה לרבינו האריז"ל- קכ"ו עמודים.

לט.       הערב רב וכל המסתעף חלק י"ג – על פי ספרים הקדושים שער מאמרי רשב"י – ליקוטי תורה – משנת חסידים – לרבינו האריז"ל.

מ.            הערב רב וכל המסתעף חלק י"ד – מנהיגי הדור האחרון קודם ביאת המשיח – ילקוט מאמרים דיבורי נבואה ורוח הקודש מצדיקים הקודמים מה שנבאו על מנהיגי הדור האחרון הלזה בעיקבתא דמשיחא, מיוסד מהזוהר הקדוש ומהאר"י הקדוש – 38 עמודים.

מא.      הערב רב וכל המסתעף חלק ט"ו – מנהיגי הערב רב והסטרא אחרא בדור האחרון לפני ביאת המשיח – ילקוט מאמרים דיבורי נבואה ורוח הקודש מזוהר הקדוש ומהאר"י הקדוש, ומהבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו הקדושים זי"ע, שבאחרית הימים יהיו רוב המנהיגים והראשים מהערב רב, וסימנים איך להכירם, וגודל החיוב להתרחק מהם ומהמונם, והצורך להתפלל ולהנצל מהם, וביאורים בענינים אלו. – 57 עמודים.

מב.       הערב רב וכל המסתעף חלק ט"ז – מנהיגי הערב רב והסטרא אחרא – ילקוט מאמרים דיבורי נבואה ורוח הקודש מהזוהר הקדוש ומהאר"י הקדוש ומהבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו הקדושים שבאחרית הימים יהיו רוב המנהיגים והראשים מהערב רב, וסימנים איך להכירם, וגודל החיוב להתרחק מהם ומהמונם, והצורך להתפלל ולהנצל מהם, וביאורים רבים בענינים אלו. – 364 עמודים.

מג.        הערב רב וכל המסתעף חלק י"ז – ליקוט מספרי קבלה ומוסר.

בספרי "הערב רב" הנ"ל:

בהם מבואר גודל ענין חיוב הלימוד ולחקור מעשי ועניני הערב רב, ואיך שצריכים ללחום נגדם, שמקלקלים את כל עם ישראל בכל העולם כולו, ועוקרים כל המצות שבתורתינו הקדושה. – גם מבואר בהם השכר הגדול למי שעוסק להציל את עם ישראל מן הערב רב, ומעורר את הרבים שלא יפלו ברשתם ח"ו. –  עוד מבואר שהערב רב הם רמאים כנחשים ועקרבים כמבואר אבל נחשים ועקרבים יש בו. וז"ל: ונחשין ועקרבין דילה אינון ערב רב. (זהר חדש פרשת יתרו מאמר ז' ימי בראשית). – עוד מבואר בהם, גודל החיוב שמוטל על כל איש ואיש להיות בקי בהם בפרטותיהם ובדקדוקיהם, כי בזה תלוי יסוד קדושת ישראל, ובו תלוי גם כן ביאת משיח בן דוד, כמו שגילה לנו העץ חיים בהקדמתו.

מד.       ספר בית הרשב"י על שמירת ותיקון פגם הברית דיניו ומנהגיו סדר בראשית שמות – חלק א', בו יבואר גודל ענין הלימוד של שכר ועונש על עניני פגם ותיקון הברית.

מה.      ספר בית הרשב"י על שמירת ותיקון פגם הברית דיניו ומנהגיו סדר בראשית שמות – חלק ב', בו יבואר גודל ענין הלימוד של שכר ועונש על עניני פגם ותיקון הברית.

מו.         ספר תיקון פגם הברית חלק ראשון קל"ח עמודים יוצא לאור שנת תשס"ד לפ"ק. הספר נדפס לזכות הרבים, ומתחלק בחינם לכל דורש ומבקש.

מז.         תיקון הכללי – כי הוא תקון הברית הנקרא "תיקון הכלל" כמבואר בלקוטי מוהר"ן ח"א (סימן כ"ט אות ד'), והוא תיקון למקרה לילה, ח"ו, לומר אלו העשרה מזמורי תהלים (טז, לב, מא, מב, נט, עז, צ, קה, קלז, קנ) באותו היום שקרה לו, מרבנו הגדול והקדוש צדיק האמיתי אור ישראל וקדושו נחל נובע מקור חכמה רבי נחמן זצוקללה"ה מברסלב.

מח.      ספר קדושת הברית  – והוא ליקוט מ"חק לישראל" פרשיות שמות – משפטים עם הוספות חדשות שערי קדושה על קדושת ושמירת הברית.

מט.      השכר והעונש בשמירת עינים.

נ.              סוד ד' ליראיו. סדר הגלגולים, עפ"י האריז"ל ורבי חיים וויטאל זי"ע, נדפס בספרי שכר ועונש פרשת פנחס.

TvU



מבוא לקונטרס
U  זקנים עם נערים  T

ישמחו החסידים ויגילו הלומדים, בעזרת השי"ת ובזכות רבי שמעון בר יוחאי הרינו נותנים לפניכם היום ברכה הקונטרס הקדוש "זקנים עם נערים", קובץ גדול מתלמוד בבלי ירושלמי, מדרשים, זוהר הקדוש, תיקונים, ראשונים ואחרונים, ספרי בעשטה"ק ותלמידיו, ספרי מוסר, כללים יסודיים ועיקריים בענין לימוד הזוהר והתיקונים, ובהשלמות שונות.

נעבור בסקירה קצרה על עבודת הקודש של "מפעל הזוהר העולמי", שכל מטרתו לזכות עוד יהודים בלימוד הזוהר, להרבות חיילים לתורת רשב"י, להפיץ עוד ועוד את גודל מעלת אמירת הזוהר, ולהדליק את אורו בנשמת כל איש ישראל.

בט"ו מנחם אב תשס"ח לפ"ק העבר עלינו לטובה הוצאנו לאור בס"ד את סדר לימוד היומי על הזוהר הקדוש שנדפס בי"ב חלקים, ומחודש אלול תשס"ח עד היום התפשט וכבר הגיע לכל קצוות תבל.

ערב ל"ג בעומר (תשס"ט לפ"ק) העבר עלינו לטובה, הוצאנו לאור בס"ד את סדר לימוד היומי על הזוהר הקדוש זהר חדש עם תיקוני זוהר ונדפסו בי"ב חלקים.

לרגל חג השבועות (תשס"ט לפ"ק) העבר עלינו לטובה, הוצאנו לאור בס"ד את סדר לימוד היומי על תיקוני זוהר ונדפס בחלק אחד, עם הוספת קונטרס "שער התיקונים" והוא ליקוט נפלא מספרים קדושים בגודל מעלת אמירת ולימוד ספר התיקונים בכל יום ויום, ואפילו כמה פעמים ביום.

ומאז שהפצנו את הלימוד היומי של הזוהר בתשע חדשים בלבד, הגענו בס"ד קרוב לשש מאות אלף איש הלומדים ומעיינים בזוהר הקדוש מידי יום ביומו.

מה מפעים ומרגש לראות איך כלל ישראל מתגייס יחד, מסתופפים בצל הקודש כולם  כאחד, להנות מאור הגנוז בזוהר הקדוש ולגרש את חושך הגלות בהדלקת האור הצפון בזוהר. משלהבת קטנה ומרצדת כבר הפכה לאבוקת אש שאורה מופץ ומאיר כל פינה אפילה על פני כדור הארץ, עוד קט וכבר תהפוך למדורה ענקית שתאיר ותחמם כל לב יהודי באשר הוא שם, תגרש את חשכת הגלות ויתגלה מלכינו ומשיחנו, אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו יחד במהרה לאורו אכי"ר.

על כן נודה את ה' בכל לבב ובתוך רבים נהללנו אשר הגיענו עד הלום, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, להדפיס את קונטרס "זקנים עם נערים", בנוסף לספרים הבאים: "תיקוני זוהר היומי" – על גודל ענין לימוד הזוהר מידי יום ביומו, "אור הזוהר החדש והשלם" מהדורה ה' – עם הוספות ותיקונים. "אמירת זוהר כהלכתה" – גודל מעלת לימוד הזוהר אף בלי הבנה כלל.

רבי שמעון בן יוחאי ודאי ימליץ טוב בעד הלומדים מתורתו, כמו שכתוב בספר חסידים [סימן רכ"ד]: כל האומר דבר שמועה מפיהם הם מתפללים עליו שם וממליצים טוב עליו.

זכות רבינו הקדוש רבי שמעון בן יוחאי, שטרחנו לקבץ מאורותיו להפיצן בישראל, יגן בעדינו לחזק הלימוד בהן. צקון לחשינו, כשם שזכינו להוציא לאור הספרים הנ"ל, כן נזכה להוציא לאור שאר החלקים מספר זה, אמן כן יהי רצון.

אחת שאלתי מאת ד' אותה אבקש שבתי בבית ד' כל ימי חיי לחזות בנועם ד' ולבקר בהיכלו. ואזכה ביחד עם זוגתי תחי' לגדל בניקל את יו"ח היקרים שיחי' בדרך ישראל סבא בדרכי התורה והיראה ולמעשים טובים, ולרוות מהם רוב נחת ושמחה כל הימים, ביתנו יהיו מלאים ברכת ה', ששון ושמחה ימצא בהם תודה וקול זמרה.

כפינו נפרוש לשמים שיזכנו ה' גם להלאה להיות ממזכי הרבים כמו שעזרנו עד הנה והצילנו מגלי גלים דעברו עלינו, ובכן יה"ר שחיבורינו זה ימצא חן בעיני אלקים ואדם, יתגלגל זכות הרבים על ידינו, ויזכנו לישב באהלה של תורה להרביץ תורה ויראת שמים, עד שיקיצו וירננו שוכני עפר ונזכה לעלות לציון מושיעים עם גואל האמיתי במהרה דידן אמן.

יתן ה' שימצא ספר זה חן ושכל טוב בעיני ציבור היראים את דבר ה' שאליו הספר מופנה בעיקר, ושבשבילו כל מאמץ כדאי ומשתלם, ויאירו דברי הספר את עיניהם של ישראל בכל מקום שהם לדבוק ולילך בדרכי הצדיקים המובאים בספר לזכות וליאור באור פני מלך חיים, וזכותם של הצדיקים הנ"ל יגינו עלינו ועל כל בני ביתנו, להשלים משאלין דלבאי ולבא דכל עם ישראל לטב ולחיין ולשלם אמן כן יהי רצון.

יהי רצון שיערה ה' עלינו רוח טהרה ונזכה לטהר לבבנו לעבוד ליוצרנו בכל כוחנו ובכל נפשנו ובכל מאודנו עד שישלח לנו משיחנו ויקבץ נדחנו במהרה בימינו אמן.

וזאת למודעי שספרים אלו מותר לכל אחד להדפיס כמה שרוצה באיזה לשון שרוצה, וכל המזכה את הרבים זכותו עומדת לעד וזוכה לבנים צדיקים.

בטרם נכלה לדבר אנו קובעים ברכה לכבוד ידידינו הרבני הנגיד המופלג, נדיב ישוע מוכתר בנימוסין מוהר"ר… נ"י שסייע בידינו להוציא לאור הספר הקדוש הזה.

ויהי נועם ה' עליו להתברך בכל מילי דמיטב, ובשיבה טובה, אתה ה' לעולם תשמרם, ברכם שמרם טהרם, שיזכה לראות מיוצאי חלציו רב תענוג ונחת דקדושה, עד אשר נזכה בקרוב לשמוע קול מבשר ואומר בביאת גואל צדק בב"א.

כה דברי חד מזעירי דחברייא

 

 

מפתח הענינים

לקונטרס "זקנים עם נערים"

  1.             1.       גודל החיוב על כל אחד אשר נקרא בשם "ישראל" ללמוד בספר הזוהר. 15
  2.             2.       זקנים עם נערים, הקטנים עם הגדולים, עשיר ואביון, גאונים עם הגדולים, חכמים עם המונים וצאן קדשים, מקטן שהגיע לחינוך  15
  3.             3.       ויהיו ניצולים מכל פגעים רעים. 15
  4.             4.       קרוב לימות המשיח, אפילו נערים ידעו נסתרות. 15
  5.             5.       קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן 16
  6.             6.       צריכים לעודד את כולם לעסוק בספר הזוהר, שרק על ידו תבוא האנושות לגאולה הרוחנית ולביאת המשיח, לכן אסור להתחמק מלימוד הקבלה. 17
  7.             7.       לו עמי שומע לי, היו שוקדין כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתיקונים, כתבי מרן בלול עם חסידות והקדמות של מרן הריב"ש זכר צדיק לברכה והיו מבטלין כל הגזירות רעות, כן השפעות פשטיות, בני חיי מזוני 17
  8.             8.       חיות אדם הישראלי תלוי בספר הזוהר ובכתבי מרן ללמוד בקדושה ובשמחה ובנועם וביראה ואהבה כל אחד לפי השגתו וקדושתו וכל ישראל קדושים. 17
  9.             9.       רבינו נחמן מברסלב זכותו יגן עלינו אמן במירון – ציוה שם לבני הנעורים לומר זוהר  17
  10.         10.       למד בקטנותו ספרי הזהר ותקונים וכל כתבי האר"י זכרונו לברכה. 18
  11.         11.       בלימוד זוהר וכתבי האריז"ל, היה בוכה הרבה עד שזכה להבין 18
  12.         12.       בדור הזה שהמינות גובר צריכין ללמוד עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים  18
  13.         13.       לימוד ספר הזוהר נשגב מאד, אפילו אם שוגה בו שגיאות הרבה הוא חשוב לפני הקב"ה ודומה לתינוק קטן שאינו יודע דבר ומדבר חציין של תבות בלעגי שפה, ואביו ואמו יצחקו לו ישמחו לקולו, כך יושב בשמים ישחק וישמח אפילו אין דעתו משגת. 19
  14.         14.       נערים קטנים ילמדו מסוד השם. 19
  15.         15.       כל אחינו בית ישראל יקבעו לימוד בספר הזוהר הקדוש יחד עשיר ואביון קטון וגדול שם הוא  19
  16.         16.       מה טוב ומה נעים אם ישתדלו לקבוע חבורות ללימוד הזהר בפרט לעת כזאת אשר ניצוצי הגאולה החלו לפרוח עלינו להשתדל בלימוד הקדוש הזה המסוגל לביאת משיח צדקינו 19
  17.         17.       כל ישראל מחוייבים ללמוד בספר התורה של רשב"י, אחד גאון, אחד רב גדול, אחד חכם, אחד המון, אחד קטן שהגיע לחינוך  20
  18.         18.       מקטנים עד גדולים חייבים ללמוד זוהר הקדוש. 20
  19.         19.       הלואי לא היו מקילין גדולי הדור בלימוד החכמה הקדושה – והלואי היו מלמדין דרך לתלמידיהם לעסוק בחכמה הלזו 20
  20.         20.       מי יתן שיתחילו ללמוד עם הצאן קדושים כשהם עדיין בני 9-10 שנים, ספר הזוהר הקדוש, ויהיה בודאי הגאולה בקרוב בלי שום חבלי משיח. 20

v v v

 

קונטרס
U  זקנים עם נערים  T

גודל החיוב על כל אחד אשר נקרא בשם "ישראל" ללמוד בספר הזוהר

– זקנים עם נערים –

הקטנים עם הגדולים, עשיר ואביון, גאונים עם הגדולים, חכמים עם המונים וצאן קדשים, מקטן שהגיע לחינוך

ויהיו ניצולים מכל פגעים רעים

קרוב לימות המשיח, אפילו נערים ידעו נסתרות

אמר לון[א] רבי שמעון לית[ב] רעותא דקודשא בריך הוא בדא דיתגלי כל כך לעלמא וכד יהא קריב ליומי משיחא, אפילו[ג] רביי דעלמא זמינין לאשכחא[ד] טמירין דחכמתא ולמנדע[ה] ביה[ו] קצין וחושבינן, ובההוא[ז] זמנא אתגליא לכלא.

[תרגום ללשון הקודש]: אמר להם רבי שמעון אין רצונו של הקב"ה בזה שיתגלה לעולם כל כך, וכשיהיה קרוב לימות המשיח אפילו נערים שבעולם עתידים למצוא נסתרות של החכמה ולדעת על ידו קצים וחשבונות, ובאותו הזמן יתגלה לכל.

(זוהר הקדוש פרשת וירא דף קיח ע"א).

קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן

מזמן אשר הציץ וזרח אור יקרות של שני מאורות הגדולים ספר התיקונים וספר הזוהר קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן, והגם דאין לאל ידם להשיג ולהבין סוד אמרות טהורות שבספרים הקדושים האלה אף על פי כן שותים בצמא את דבריהם ומתלהבין בקריאתן מאוד מאוד.

(רבנו יוסף חיים, הבן איש חי, בהקדמת התיקונים בניהו)

צריכים לעודד את כולם לעסוק בספר הזוהר, שרק על ידו תבוא האנושות לגאולה הרוחנית ולביאת המשיח, לכן אסור להתחמק מלימוד הקבלה

האיסור ללמוד קבלה היה רק לזמן קצוב, ומעכשיו והלאה צריכים לעודד את כולם לעסוק בספר הזוהר, מפני שרק על ידי לימוד הזוהר תבוא האנושות לגאולה הרוחנית ולביאת המשיח. ולכן אסור להתחמק מלימוד הקבלה.

(תוכן דברי הרה"ק אברהם אזולאי. ספר "אור החמה" ביאור על הזוהר, פרעמישלא, 1896).

לו עמי שומע לי, היו שוקדין כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתיקונים, כתבי מרן בלול עם חסידות והקדמות של מרן הריב"ש זכר צדיק לברכה והיו מבטלין כל הגזירות רעות, כן השפעות פשטיות, בני חיי מזוני

והלומד זקן, בסודות ורזין דאורייתא, רזין דעתיק יומין, זקן מלא רחמים, דומה לדיו כתובה על נייר מחוק, שאינו נחקק כל כך במוחו ומחשבתו ויכול לטעות בהם הרבה, כי נמחק חוזר כותב ונמחק. וכן יש הרבה שוטים שבורחים מללמוד רזין של מרן האר"י וספר הזוהר אשר הם חיינו, ולו עמי שומע לי, בעקבות משיחא אשר הרע והמינות גובר, היו שוקדין כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתיקונים כתבי מרן בלול עם חסידות והקדמות של מרן הריב"ש זכר צדיק לברכה והיו מבטלין כל הגזירות רעות והיו ממשיכין שפע ואור על כל העולמות, כן השפעות פשטיות, בני חיי מזוני.

(רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ')

חיות אדם הישראלי תלוי בספר הזוהר ובכתבי מרן ללמוד בקדושה ובשמחה ובנועם וביראה ואהבה כל אחד לפי השגתו וקדושתו וכל ישראל קדושים

טעמו וראו כי טוב הוי"ה ממש, חיות אדם הישראלי תלוי בספר הזוהר ובכתבי מרן ללמוד בקדושה ובשמחה ובנועם וביראה ואהבה כל אחד לפי השגתו וקדושתו וכל ישראל קדושים כו'.

(רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ')

רבינו נחמן מברסלב זכותו יגן עלינו אמן במירון – ציוה שם לבני הנעורים לומר זוהר

בבואם למערת רבי שמעון בן יוחאי אזי בני הנעורים עסקו בתפלה ובלימוד זוהר כאשר פקד עליהם הוא זכרונו לברכה, וממנו לא ראו שום דבר, רק היה שמח עד מאד. ובכל עת בא אצל האיש שהיה עמו ואמר לו: אשריך וכו', ובלילה הלך מחדר לחדר, והזהיר אותם לומר זוהר וכו' וכיוצא, והוא בעצמו לא אמר כלום, רק היה הולך ומנגן בעצמו והיה בשמחה גדולה עד אור היום, וכשהאיר היום עמד בטלית ותפלין והתפלל כמה שעות.

(ספר שבחי הר"ן מברסלב אות יט)

למד בקטנותו ספרי הזהר ותקונים וכל כתבי האר"י זכרונו לברכה

היה מתמיד בלימודו מאד ולמד, ולמד הרבה מאד ש"ס ופוסקים ותנ"ך ו"עין יעקב", וספרי הזהר ותקונים וכל כתבי האר"י זכרונו לברכה, ושאר ספרים הרבה מאד וספרי מוסר הרבה מאד.

(ספר שבחי הר"ן מברסלב אות ז)

בלימוד זוהר וכתבי האריז"ל, היה בוכה הרבה עד שזכה להבין

סיפר שכל לימודו בא לו ביגיעה גדולה, כי בתחלה היה לומד משניות, ולא היה מבין לימודו, והיה בוכה הרבה לפני השם יתברך שיאיר עיניו. והיה בוכה ובוכה כל כך עד שזכה שיוכל ללמוד משניות, וכן אחר כך למד שאר ספרים ולא היה מבין גם כן והיה בוכה ובוכה גם כן הרבה מאד עד שזכה להבינם. וכן בלימוד זוהר וכתבי האר"י זכרונו לברכה היה בוכה גם כן הרבה עד שזכה להבין.

 (ספר שבחי הר"ן מברסלב אות ח)

בדור הזה שהמינות גובר צריכין ללמוד עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים

ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים. וכך היה רוכש יראת שמים במקום חכמה חיצונית.

(רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ')

לימוד ספר הזוהר נשגב מאד, אפילו אם שוגה בו שגיאות הרבה הוא חשוב לפני הקב"ה ודומה לתינוק קטן שאינו יודע דבר ומדבר חציין של תבות בלעגי שפה, ואביו ואמו יצחקו לו ישמחו לקולו, כך יושב בשמים ישחק וישמח אפילו אין דעתו משגת.

לימוד ספר הזוהר נשגב מאד לטהר ולקדש הנפש, ואפילו אי לא ידע מאי קאמר ושוגה בו שגיאות הרבה הוא חשוב לפני הקב"ה כדכתיב (שה"ש א, ד) ודגלו עלי אהבה וכו', הא למה הדבר דומה, לתינוק קטן שאינו יודע דבר ומדבר חציין של תבות בלעגי שפה, ואביו ואמו יצחקו לו ישמחו לקולו, כך יושב בשמים ישחק וישמח כשהאיש הישראלי יש לו חבה בתורה ורוצה ללמוד אך אין דעתו משגת.

(פלא יועץ,ערך זוהר)

נערים קטנים ילמדו מסוד השם

רבי שמעון בן יוחאי בעצמו אמר: שנערים קטנים ילמדו מסוד השם.

(אור החמה)

כל אחינו בית ישראל יקבעו לימוד בספר הזוהר הקדוש יחד עשיר ואביון קטון וגדול שם הוא

הבה נקוה כי באופן כזה כל אחינו בית ישראל יקבעו לימוד בספר הזוהר הקדוש יחד עשיר ואביון קטון וגדול שם הוא.

(הקדמת הרבנים לזוהר דפוס ג'רבה)

מה טוב ומה נעים אם ישתדלו לקבוע חבורות ללימוד הזהר בפרט לעת כזאת אשר ניצוצי הגאולה החלו לפרוח עלינו להשתדל בלימוד הקדוש הזה המסוגל לביאת משיח צדקינו

ומה טוב ומה נעים אם ישתדלו לקבוע חברות ללימוד הזהר ובפרט לעת כזאת אשר ניצוצי הגאולה החלו לפרוח עלינו להשתדל בלימוד הקדוש הזה המסוגל לביאת משיח צדקינו כאשר דבר בקדשו אליהו הנביא זכור לטוב לרעיא מהימנא דבהאי ספר הזוהר יתפרקון מן גלותא וביה יפקון מו גלותא. והשם יחיש גאולתינו בביאת משיח צדקנו בעגלה ובזמן קריב במהרה בימינו אמן.

(הקדמת הרבנים לזוהר דפוס ג'רבה)

כל ישראל מחוייבים ללמוד בספר התורה של רשב"י, אחד גאון, אחד רב גדול, אחד חכם, אחד המון, אחד קטן שהגיע לחינוך

אשר על כן כל ישראל מחוייבים ללמוד בספר התורה הזה של רשב"י, אחד גאון, אחד רב גדול, אחד חכם, אחד המון, אחד קטן שהגיע לחינוך, בעיתים מזומנים ומוכשרים אשר המה מסודרים דבר יום ביומו מראש חודש אלול עד מנחת יום הכיפורים נחתם עת עקידת יצחק לקרב הגאולה ויהיו ניצולים מכל פגעים רעים.

(תיקוני הזוהר, כגן הירק הקדמת המחבר)

מקטנים עד גדולים חייבים ללמוד זוהר הקדוש

התורה ניתנה ללמוד וללמד בכדי שכולם יודעים מקטנים עד גדולים, דעת השם, וגם מצינו בהרבה ספרי מקובלים שמזהירים על לימוד חכמה זו שכל אדם חייב ללמוד אותה.

(ר' יצחק בן צבי אשכנזי, טהרת הקודש, קמ"ז)

הלואי לא היו מקילין גדולי הדור בלימוד החכמה הקדושה – והלואי היו מלמדין דרך לתלמידיהם לעסוק בחכמה הלזו

ואומר אני הלואי שלא היו מקילין גדולי הדור בלימוד החכמה הקדושה והלואי היו מלמדין דרך לתלמידיהם לעסוק בחכמה הלזו אזי בודאי לא היה שום הרמת ראש לחכמת החיצוניות והיו כל החכמות נדחים מפניה כמו שנדחה החושך מפני האור אך שעונותיו גרמו שגם כמה וכמה מצדיקי הדור סגרו את דלתי החכמה בפני פרחי הכהונה ואמרו שלא ילמדו עד שיהיו בעלי מדריגה ורוח הקודש והנה עבור זה נשארנו ערומים מן החכמה הקדושה ונתגבר בעונותינו הרבים חשיכות החכמות החיצוניות הכסיל בחושך הולך ובמהרה בימינו "ויאמר אלקים יהי אור" ויאר לנו.

(מהרצ"א מדינוב, מעין גנים, פרק א' אות ה')

מי יתן שיתחילו ללמוד עם הצאן קדושים כשהם עדיין בני 9-10 שנים, ספר הזוהר הקדוש, ויהיה בודאי הגאולה בקרוב בלי שום חבלי משיח

מי יתן והיה שיתחילו ללמוד עם הצאן קדושים כשהם עדיין בקטנותם בן ט' וי' שנים ספר הזוהר הקדוש… והיו בודאי הגאולה בקרוב בלי שום חבלי משיח.

(ספר סגולת ישראל להגאון הצדיק רבי שבתי ליפשיץ – מערכת ז' אות ה')

v v v

מפתח הספרים

  1.             1.       זוהר הקדוש פרשת וירא דף קיח ע"א. 16
  2.             2.       רבנו יוסף חיים, הבן איש חי, בהקדמת התיקונים בניהו……………………… 16
  3.             3.       תוכן דברי הרה"ק אברהם אזולאי. ספר "אור החמה" ביאור על הזוהר, פרעמישלא, 1896    17
  4.             4.       רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ'      17
  5.             5.       רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ'      17
  6.             6.       ספר שבחי הר"ן מברסלב אות יט…………………………………………………. 18
  7.             7.       ספר שבחי הר"ן מברסלב אות ז…………………………………………………… 18
  8.             8.       ספר שבחי הר"ן מברסלב אות ח………………………………………………….. 18
  9.             9.       רבינו הקדוש יצחק אייזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ'      18
  10.         10.       פלא יועץ,ערך זוהר…………………………………………………………………… 19
  11.         11.       אור החמה……………………………………………………………………………… 19
  12.         12.       הקדמת הרבנים לזוהר דפוס ג'רבה……………………………………………….. 19
  13.         13.       הקדמת הרבנים לזוהר דפוס ג'רבה……………………………………………….. 19
  14.         14.       תיקוני הזוהר, כגן הירק הקדמת המחבר…………………………………………. 20
  15.         15.       ר' יצחק בן צבי אשכנזי, טהרת הקודש, קמ"ז…………………………………. 20
  16.         16.       מהרצ"א מדינוב, מעין גנים, פרק א' אות ה'……………………………………. 20
  17.         17.       ספר סגולת ישראל להגאון הצדיק רבי שבתי ליפשיץ – מערכת ז' אות ה'. 20

 

v v v


[א]. אמר לון רבי שמעון ר"ל לרבי יהודה ולרבי יוסי, עיין שם בדברי הזוהר בתחלת הענין בדף קטו ע"ב.

[ב]. לית רעותא דקודשא בריך הוא בדא דיתגלי וכו' ר"ל שהקב"ה אינו רוצה שיתגלה זמן הגאולה, עיין שם בדברי הזוהר לעיל.

[ג]. אפילו רביי דעלמא זמינין לאשכחא טמירין וכו' פירוש אפילו נערים קטנים שבעולם, ימצאו טמירין, נסתרות של חכמה מסודות התורה, כי אז יתמלא הארץ דעה, אדרת אליהו.

[ד]. לאשכחא טמירין ימצאו אוצרות ספרים חשובים מסודות התורה, דרך אמת אות ה'.

[ה]. ולמנדע ביה פירוש ולידע באותה החכמה, אדרת אליהו.

[ו]. ביה קצין וחושבנין פירוש למנדע קצין דגאולה וחושבנין של ימי הגלות, שיתגלה אפילו לנערים, נצוצי אורות אות ג' בשם הר"ש בוזגל"ו.

[ז]. ובההוא זמנא אתגליא לכלא ר"ל קרוב לימות המשיח יתגלה סודות התורה לכל, כי זה קאי על מ"ש לעיל וכד יהא קריב ליומי משיחא וכו'.

ועיין מ"ש מוהר"א אזולאי זכותו יגן עלינו בהקדמתו לספר אור החמה (בדף הראשון טור ג') וז"ל: ומצאתי כתוב כי מה שנגזר למעלה שלא יתעסקו בחכמת האמת בגלוי, היה לזמן קצוב עד תשלום שנת ה' (אלפים) ר"נ, ומשם ואילך יקרא דרא בתראה והותרה הגזירה והרשות נתונה להתעסק בספר הזוהר.

מצוה מן המובחר שיתעסקו ברבים גדולים וקטנים

עוד כתב שם וז"ל ומשנת ה' (אלפים) ש' ליצירה מצוה מן המובחר שיתעסקו ברבים גדולים וקטנים.

עוד כתב שם וז"ל ואחר שבזכות זה עתיד לבא מלך המשיח, ולא בזכות אחר, אין ראוי להתרשל, ומי שחננו האל ויגע ומצא והשתדל וזכה להשיג חלק החכמה המושג בעולם הזה, זכה לטעום בעולם הזה קצת מתענוג העולם הבא.

אור החמה [להרב אזולאי] כתב שכן אמר רבי שמעון בן יוחאי בעצמו שנערים קטנים ילמדו מסוד השם עיין שם.

One comment

  1. שלום יהודה גרוס

    ב"ה , יום ב' לסדר "וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְדֹוָד" כ"ד טבת תשע"ד לפ"ק
    שפע חיים וברכה ושלום יחולו על ראש האי צדיק חסיד ועניו, פאר הדור והדרו, המאיר לארץ ולדרים, חכם הרזים, יחיד בדורו הגה"צ המקובל תל תלפיות שהכל אליו פונים, עמוד הימיני פטיש החזק, פועל ישועות בקרב הארץ, וכו',
    כקש"ת הצדיק רבי אריה ברדה שליט"א.
    בשמחה רבה קיבלתי השיעור הראשון דף היומי של זוהר היומי הקדוש מסכת ברכות, ולכן אשלח את ברכתי מעומקא דלבאי, ובשמחתכם ישמח לבנו גם אנו, והנה שפתי לא אכלא מלקבוע מיטב ברכותי.
    יִשְׂמְחוּ הַחֲסִידִים וְיָגִילוּ הַלּוֹמְדִים, בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך, וּבִזְכוּת רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, הֲרֵינוּ נוֹתְנִים לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה השיעור הראשון של הַזֹּהַר הקדוש לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, "זֹהַר לִזְקֵנִים עִם נְעָרִים" – שֶׁכָּל מַטְּרָתוֹ לְזַכּוֹת עוֹד יְהוּדִים בְּלִמּוּד הַזֹּהַר, לְהַרְבּוֹת חַיָּלִים לְתוֹרַת רַשְׁבִּ"י, לְהָפִיץ עוֹד וְעוֹד אֶת גֹּדֶל מַעֲלַת אֲמִירַת הַזֹּהַר, וּלְהַדְלִיק אֶת אוֹרוֹ בְּנִשְׁמַת כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. ובכך נגיע בְּסִיַּיעְתָּא דִּשְׁמַיָּא לכל יהודי בעולם לבלתי ידח ממנו נידח שימעו דבר ה' בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ.
    מַה מַּפְעִים וּמְרַגֵּשׁ לִרְאוֹת אֵיךְ כְּלַל יִשְׂרָאֵל מִתְגַּיֵּס יַחַד, מִסְתּוֹפְפִים בְּצֵל הַקֹּדֶשׁ כֻּלָּם כְּאֶחָד, לֵהָנוֹת מֵאוֹר הַגָּנוּז בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּלְגָרֵשׁ אֶת חֹשֶׁךְ הַגָּלוּת בְּהַדְלָקַת הָאוֹר הַצָּפוּן בַּזֹּהַר. מִשַּׁלְהֶבֶת קְטַנָּה וּמְרַצֶּדֶת כְּבָר הָפְכָה לַאֲבוּקַת אֵשׁ שֶׁאוֹרָהּ מוּפָץ וּמֵאִיר כָּל פִּנָּה אֲפֵלָה עַל פְּנֵי כַּדּוּר הָאָרֶץ. עוֹד קָט וּכְבָר תַּהֲפֹךְ לִמְדוּרָה עֲנָקִית שֶׁתָּאִיר וּתְחַמֵּם כָּל לֵב יְהוּדִי בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם, תְּגָרֵשׁ אֶת חֶשְׁכַת הַגָּלוּת וְיִתְגַּלֶּה מַלְכֵּנוּ וּמְשִׁיחֵנוּ. אוֹר חָדָשׁ עַל צִיּוֹן תָּאִיר וְנִזְכֶּה כֻּלָּנוּ יַחַד בִּמְהֵרָה לְאוֹרוֹ, אכי"ר.
    עַל כֵּן נוֹדֶה אֶת הַשֵּׁם בְּכָל לֵבָב וּבְתוֹךְ רַבִּים נְהַלְּלֶנוּ אֲשֶׁר הִגִּיעָנוּ עַד הֲלֹם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה, שכל ספר הזוהר הקדוש הדף היומי 2900 שיעורים מוכנים ומזומנים מפי קדשו של הצדיק רבי אריה ברדה שליט"א לשמוע ללמוד וללמד "זְקֵנִים עִם נְעָרִים"
    רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי וַדַּאי יַמְלִיץ טוֹב בְּעַד הַלּוֹמְדִים מִתּוֹרָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר חֲסִידִים [סִימָן רכ"ד]: כָּל הָאוֹמֵר דְּבַר שְׁמוּעָה מִפִּיהֶם הֵם מִתְפַּלְּלִים עָלָיו שָׁם וּמַמְלִיצִים טוֹב עָלָיו.
    זְכוּת רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, שֶׁטָּרַחְנוּ להשמיע את קול הזוהר שישמע ברמה לַהֲפִיצָן בְּיִשְׂרָאֵל, יָגֵן בַּעֲדֵנוּ לְחַזֵּק הַלִּמּוּד בָּהֶן, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.
    יִתֵּן הַשֵּׁם שֶׁיִּמְצָא השיעורים האלו חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי צִבּוּר הַיְרֵאִים אֶת דְּבַר הַשֵּׁם שֶׁאֵלָיו השיעורים מֻפְנֶה בְּעִקָּר, וְשֶׁבִּשְׁבִילם כָּל מַאֲמָץ כְּדַאי וּמִשְׁתַּלֵּם, וְיָאִירוּ דִּבְרֵי תורת הזוהר אֶת עֵינֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵם, לִדְבֹּק וְלֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַצַּדִּיקִים השומעים את השיעורים האלו, לִזְכּוֹת וְלֵאוֹר בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים, ומשה רבנו אליהו הנביא והרשב"י ע"ה יָגֵן עָלֵינוּ וְעַל כָּל בְּנֵי בֵּיתֵנוּ, ועל כל ישראל לְהַשְׁלִים מִשְׁאֲלִין דְּלִבָּאִי וְלִבָּא דְּכָל עַם יִשְׂרָאֵל לְטַב וּלְחַיִּין וְלִשְׁלָם, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.
    יְהִי רָצוֹן שֶׁיְּעָרֶה הַשֵּׁם עָלֵינוּ רוּחַ טָהֳרָה, וְנִזְכֶּה לְטַהֵר לְבָבֵנוּ לַעֲבֹד לְיוֹצְרֵנוּ בְּכָל כֹּחֵנוּ וּבְכָל נַפְשֵׁנוּ וּבְכָל מְאֹדֵנוּ, עַד שֶׁיִּשְׁלַח לָנוּ מְשִׁיחֵנוּ וִיקַבֵּץ נִדָּחֵנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
    וִיהִי נֹעַם הַשֵּׁם עָלָיו לְהִתְבָּרֵךְ בְּכָל מִילֵי דְּמֵיטָב וּבְשֵׂיבָה טוֹבָה, אַתָּה הַשֵּׁם לְעוֹלָם תִּשְׁמְרֵם, בָּרְכֵם, שָׁמְרֵם, טַהֲרֵם, שכל שומעי קול הזוהר יזכו לִרְאוֹת מִיּוֹצְאֵי חֲלָצָיהם רֹב תַּעֲנוּג וְנַחַת דִּקְדֻשָּׁה, עַד אֲשֶׁר נִזְכֶּה בְּקָרוֹב לִשְׁמֹעַ קוֹל מְבַשֵּׂר וְאוֹמֵר בְּבִיאַת גּוֹאֵל צֶדֶק בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
    יה"ר שיזכה מעכ"ק להמשיך בשיעוריו הקדושים על ידי רוב תענוג ונחת דקדושה מתוך בריות גופא ונהורא מעליא, לאורך ימים ושנים טובים, ואך טוב וחסד ירדפוכם כל הימים לטובה. וזכות פעליו הגדולים לתורה ולתעודה, וזכות זיכוי הרבים הגדול הזה שאין לשער גודל שכרה בזה ובבא, תעמוד לו, (כמובא מהמקובל הקדוש והנורא רבי אלעזר שמואל ן' סיניור זי"ע ר"ת בפסוק ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם וזל"ק: ו'חייב א'דם ל'זכות ה'רבים. ה'שכר מ'רובה [או ה'מזכה מ'ובטח] ש'יוליד פ'רי ט'וב י'ראה מ'זרעו {כדאיתא בזוהר פ' תרומה דזוכה לראות בנים לבניו} א'ורך ש'נים ר'בים ת'פילתו ש'ומע יי' מ'הרה, ל'עולם פ'רנסתו נ'כונה י'מלא ה' מ'שאלותיו, עכ"ל), ויהי אלוקיו עמו להגדיל תורה ולהאדירה, וחיילים יגבר ברוב חיל וכח, חילי' לאורייתא, וגם עד זקנה ושיבה בבריות גופא ונהורא מעליא, כזקני ת"ח שכל זמן שמזקינים דעתם מתוספת עלי-הם. וצדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה, עוד ינובון בשיבה, דשנים ורעננים, בטוב ובנעימים, עד אחרית הימים, בביאת דוד מלכא משיחא הולך תמים, בב"א.
    כֹּה דְּבָרַי חַד מִזְּעֵירֵי דְּחַבְרַיָא
    כעתירת ידיד נפשו ושותפו דושה"ט, ושתה"ק
    שלום יהודה גראס
    אבדק"ק האלמין
    בית שמש, ארץ ישראל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*