logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

פרשת ויצא- סוד תפילת מנחה ע"פ פנימיות התורה – בסוד החשמל , ושיעור על יסודות הגאולה – הרב יקותיאל פיש

מַאֲמַר 'סוֹד הַחֵצִי' פֶּרֶק ח'  יִצְחָק תִּקֵּן תְּפִלַּת מִנְחָה מֵחֲצוֹת הַיּוֹם וְאֵילָךְ.: 

להוררת פרשת ויצא בסוד החשמל, לחץ כאן סוד החשמל פרשת כי תצא תשע"ב

שיעור וידאו על יסודות הגאולה בתשע"ב חלק א עד חלק ח 

 

http://www.youtube.com/playlist?list=PL768C2EA3BC5678C6

מַאֲמַר 'סוֹד הַחֵצִי'

פֶּרֶק ח'

יִצְחָק תִּקֵּן תְּפִלַּת מִנְחָה מֵחֲצוֹת הַיּוֹם וְאֵילָךְ

מָצִינוּ

בְּזֹהַר חָדָשׁ (חוקת סב.) שֶׁהַמַּלְכוּת נִקְרֵאת בְּשֵׁם מִנְחָה, הֱיוֹת שֶׁהִיא מַעֲלָה מַיִּין נוּקְבִּין שֶׁהֵם בִּבְחִינַת מִנְחָה, נִרְאֶה דְּלָכֵן יִצְחָק תִּקֵּן תְּפִלַּת מִנְחָה דְּיִצְחָק מְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַגְּבוּרָה שֶׁמַּשְׁפִּיעָה לַמַּלְכוּת וּבוֹנָה אֶת הַמַּלְכוּת, וְכַּבְיָכוֹל יִצְחָק בּוֹנֶה אֶת הַמִּנְחָה. וְלָכֵן הוּא תִּקֵּן תְּפִלַּת מִנְחָה מֵחֲצוֹת הַיּוֹם וְאֵילָךְ דְּהַהַשְׁפָּעָה לַמַּלְכוּת הִיא מֵהַגְּבוּרָה שֶׁבַּחֶסֶד שֶׁמַּתְחִילָה לְהַשְׁפִּיעַ מֵחֲצוֹת הַיּוֹם וְאֵילָךְ. וְהַמַּלְכוּת צְרִיכָה לְהַעֲלוֹת מַיִּין נוּקְבִּין בִּבְחִינַת מִנְחָה מִזְּמַן זֶה כְּדֵי לְקַבֵּל אֶת הַשֶּׁפַע. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'מִדְרַשׁ אָבוֹת' שֶׁהַמִּנְחָה שֶׁשָּׁלַח יַעֲקֹב לְעֵשָׂו הָיְתָה בַּחֲצוֹת הַיּוֹם, וְרוֹאִים שֶׁחֲצוֹת הַיּוֹם הוּא הַזְּמַן שֶׁל מִנְחָה. וְנִרְאֶה דְּזֶה גּוּפָא הַטַּעַם שֶׁשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמַת דָּוִד הוּא מִיִּצְחָק כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (וישלח קסח:), דְּבִנְיַן הַמַּלְכוּת שֶׁל דָּוִד בָּא מִיִּצְחָק. וְכֵן מְרַמֵּז הַזֹּהַר שָׁם שֶׁהַכָּתוּב "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׁוּחַ בַּשָּׂדֶה" מְרַמֵּז שֶׁיִּצְחָק יָצָא לַשָּׂדֶה לְתַקֵּן תְּפִלַּת מִנְחָה, דְּשָׂדֶה מְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת. וְכֵן רוֹחַ"ב הַמְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַגְּבוּרָה שֶׁמְּחַלֶּקֶת לִשְׁנֵי חֲצָאִים, כְּדִלְעֵיל, מְרֻמָּז בַּכָּתוּב (בראשית כד, סא) "וְהוּא יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב: וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׁוּחַ בַּשָּׂדֶה" בְּדִלּוּג שֵׁשׁ אוֹתִיּוֹת. דִּישִׁיבַת יִצְחָק בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב מְרַמֶּזֶת עַל פְּעֻלָּתוֹ שֶׁל יִצְחָק בְּצַד הַחֲסָדִים, דְּנֶגֶב הוּא יָמִין. וּפְעֻלָּה זוֹ מְרַמֶּזֶת עַל הַגְּבוּרָה שֶׁבַּחֶסֶד שֶׁמַּשְׁפִּיעָה לַמַּלְכוּת. וְלָכֵן הוּא בְּדִלּוּג שֵׁשׁ אוֹתִיּוֹת דְּזֶה נַעֲשֶׂה דֶּרֶךְ הַיְסוֹד הַשַּׁיָּךְ לַמִּסְפָּר שֵׁשׁ. וְכֵן מַלְכוּת בְּגִימַטְרִיָּא פְּתָיֵהּ שֶׁפֵּרוּשׁוֹ בַּאֲרָמִית רֹחַב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דניאל ג, א) "פְּתָיֵהּ אַמִּין שִׁת", דְּהַמַּלְכוּת שֶׁמְּקַבֶּלֶת מֵהַגְּבוּרוֹת הִיא בִּבְחִינַת גְּבוּרָה וְרֹחַב. וְכֵן יִצְחָק בְּגִימַטְרִיָּא ב' פְּעָמִים מִנְחָה עִם הַמִּלִּים, דְּהַשְׁפָּעַת יִצְחָק מִתְחַלֶּקֶת לִשְׁתֵּי הַמַּלְכֻיּוֹת לֵאָה וְרָחֵל הַנִּקְרָאוֹת מִנְחָה. וְכֵן מִנְחָה עִם הַד' אוֹתִיּוֹת בְּגִימַטְרִיָּא חֵצִי דְּהַהַשְׁפָּעָה לַמַּלְכוּת הִיא רַק חֵצִי. וְכֵן מִנְחָ"ה ס"ת מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה. וְכֵן הַכָּתוּב (בראשית ב, כב) "וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה" ס"ת מִנְחָ"ה. דְּבִנְיַן הָאִשָּׁה הוּא בִּנְיַן הַמַּלְכוּת הַנִּקְרֵאת מִנְחָה. וְכֵן הַכָּתוּב (בראשית יב, ז) "וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ להוי"ה" ס"ת מִנְחָ"ה דְּמִזְבֵּחַ הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת, כַּמּוּבָא בְּרַבֵּנוּ בַּחְיֵי (שמות כז, א) שֶׁהַמִּזְבֵּחַ הָיָה עֶשֶׂר אַמּוֹת הֱיוֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת שֶׁהִיא הַסְּפִירָה הָעֲשִׂירִית, וּבִנְיַן הַמִּזְבֵּחַ הוּא בִּנְיַן הַמַּלְכוּת. עַיֵּן בְּלק"ת לְהָאֲרִיזַ"ל (ויקרא ע' קפ) שֶׁהַקָּרְבָּנוֹת נִקְרָאִים אִשֵּׁה מִלְּשׁוֹן אִשָּׁה. וְכֵן הַכָּתוּב הַמְדַבֵּר עַל בִּנְיַן הַמִּזְבֵּחַ שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ בָּנָה (דהי"א כא, יח) "כִּי יַעֲלֶה דָוִיד לְהָקִים מִזְבֵּחַ להוי"ה בְּגֹרֶן אָרְנָן הַיְבֻסִי" ס"ת מִנְחָ"ה.

וְכֵן

בַּמִּזְבֵּחַ שֶׁמְּסַמֵּל אֶת הַמַּלְכוּת מָצִינוּ שֶׁהוּא מִתְחַלֵּק לִשְׁנֵי חֲצָאִים שֶׁהֵם בִּבְחִינַת יָמִין וּשְׂמֹאל, כַּמּוּבָא בַּמִּשְׁנָה (זבחים נח.) ר' יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה אוֹמֵר מֵחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ וְלַדָּרוֹם כַּדָּרוֹם מֵחֲצִי הַמִּזְבֵּחַ וְלַצָּפוֹן כַּצָּפוֹן. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁהַשֶּׁפַע שֶׁל הַמַּלְכוּת מִתְחַלֵּק לִשְׁנֵי חֲצָאִים. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (מדות א, ג) וְחוּט שֶׁל סִקְּרָא חָגְרוּ בְּאֶמְצַע לְהַבְדִּיל בֵּין הַדָּמִים הָעֶלְיוֹנִים לַדָּמִים הַתַּחְתּוֹנִים. רוֹאִים שֶׁהַמִּזְבֵּחַ הָיָה מְחֻלָּק לִשְׁנֵי חֲצָאִים הַמְרַמְּזִים עַל הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן וְהָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, כִּדְבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חוּטֵי הַחַשְׁמַל'. וְכֵן נִרְאֶה שֶׁחוּט הַסִּקְרָא הָיָה בְּצֶבַע אָדֹם, וּשְׁמוֹ הָיָה סִקְרָא עַל שֵׁם הַצֶּבַע הָאָדֹם, לְרַמֵּז שֶׁהוּא מְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַגְּבוּרָה שֶׁנִּרְמֶזֶת בַּצֶּבַע הָאָדֹם. וְכֵן מוּבָא בְּסֵפֶר 'שֵׁם מִשְּׁמוּאֵל' (לך לך תרע"ג) שֶׁחוּט הַסִּקְרָא הוּא אָדֹם, כֵּיוָן שֶׁהוּא מְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַדִּין.

מָצִינוּ

בַּזֹּהַר (תרומה קלג:), שֶׁיִּצְחָק הוּא בְּחִינַת מְנוֹרָה. וּבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חוּטֵי הַחַשְׁמַל מִתְחַבְּרִים לַשְּׁמִינִי', שֶׁהַקָּנֶה הָאֶמְצָעִי שֶׁל הַמְּנוֹרָה הַנִּקְרָא מְנוֹרָה, מְסַמֵּל אֶת הַיְסוֹד; וְרוֹאִים שֶׁהַשְׁפָּעַת הַקָּנֶה הָאֶמְצָעִי מִתְחַלֶּקֶת לִשְׁנֵי חֲצָאִים שְׁלשָׁה קָנִים מִצַּד יָמִין וּשְׁלשָׁה קָנִים מִצַּד שְׂמֹאל. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ, דְּהַקָּנֶה הָאֶמְצָעִי, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת יְסוֹד הַמַּשְׁפִּיעַ אֶת שֶׁפַע הַמְּנוֹרָה בְּסוֹד הַשְׁפָּעַת הַגְּבוּרָה, מְחַלֵּק כָּל דָּבָר לִשְׁנַיִם, חֲצִי לְיָמִין בִּבְחִינַת חֶסֶד, וַחֲצִי לִשְׂמֹאל בִּבְחִינַת גְּבוּרָה. וּפְעֻלָּה זוֹ שַׁיֶּכֶת לְיִצְחָק. וְכֵן קָצַ"ץ מְרֻמָּז בַּפְּסוּקִים (שמות כה לב, לז יח) "וְשִׁשָּׁה קָנִים יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ" בְּדִלּוּג ה' אוֹתִיּוֹת. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (מנחות פח.), שֶׁהָיוּ שָׂמִים חֲצִי לֹג שֶׁמֶן לְכָל נֵר. וְכֵן מוּבָא מֵהרה"ג ר' מַתִּתְיָהוּ גְּלָזֶרְסוֹן שליט"א שֶׁיִצְחָ"ק בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת יוֹ"ד צָדִ"י חֵי"ת קוֹ"ף, בְּגִימַטְרִיָּא מְנוֹרָ"ה בְּמִלּוּי הָאוֹתִיּוֹת מֵ"מ נוּ"ן וָי"ו רֵי"שׁ הֵ"ה.

נִרְאֶה,

דְּלָכֵן זְמַן תְּפִלַּת מִנְחָה שֶׁתִּקֵּן יִצְחָק, וּזְמַן הַדְלָקַת הַמְּנוֹרָה בַּמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא בִּזְמַן מִנְחָה, מַתְחִילִים בְּאוֹתוֹ הַזְּמָן, בַּחֲצוֹת הַיּוֹם, דְּיִצְחָק הוּא בְּחִינַת מְנוֹרָה, וּמֵחֲצוֹת הַיּוֹם מַתְחִיל זְמַנּוֹ שֶׁל יִצְחָק. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּדְרָשׁ (ב"ר נג, ו) בַּחֲצוֹת הַיּוֹם נוֹלַד יִצְחָק. וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ, דַּחֲצוֹת הַיּוֹם הוּא הַזְּמָן שֶׁיִּצְחָק מַתְחִיל לְהַשְׁפִּיעַ בָּעוֹלָם, לָכֵן הוּא נוֹלַד בִּזְמַן זֶה בְּבֵיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, לְרַמֵּז שֶׁבִּזְמַן זֶה הוּא נִכְנָס בְּתוֹךְ מִדַּת הַחֶסֶד שֶׁל אַבְרָהָם, וְהַמִּדָּה מִשְׁתַּנֵּית מֵחֶסֶד שֶׁבַּחֶסֶד לִגְבוּרָה שֶׁבַּחֶסֶד, וְלָכֵן הַמְּנוֹרָה הָיְתָה בַּדָּרוֹם הַמְסַמֵּל אֶת מִדַּת הַחֶסֶד, לְרַמֵּז שֶׁהַגְּבוּרָה שֶׁהִיא בְּסוֹד מְנוֹרָה נִכְנֶסֶת בְּתוֹךְ קַו הַחֶסֶד, וְהִיא מַשְׁפִּיעָה אֶת הַשֶּׁפַע אֲשֶׁר שָׁם. וְכֵן הַכָּתוּב הַמְדַבֵּר עַל לֵדַת יִצְחָק (בראשית כא, ג) "בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ" ר"ת לַהַ"ב הַמְסַמֵּל סַכִּין וְאֵשׁ הַמְסַמְּלִים אֶת מִדַּת הַגְּבוּרָה כְּדִלְעֵיל.

וְכֵן

הַהֲכָנָה לְלֵדַת יִצְחָק הָיְתָה עַל יְדֵי בְּרִית מִילָה שֶׁאַבְרָהָם עָשָׂה בַּחֲצִי הַיּוֹם, דְּמָצִינוּ בְּרַשִּׁ"י (דברים לב, מח) שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁכָּתוּב "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה", הַכַּוָּנָה לַחֲצִי הַיּוֹם. וְכָתוּב (בראשית יז, כו) "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם", דְּאַבְרָהָם נִצְטַוָּה בַּבֹּקֶר עַל הַמִּילָה, וּמָל מִיָּד לְאַחַר הַצִּוּוּי בַּחֲצִי הַיּוֹם, כְּפִי שֶמַּשְׁמָע מֵרַשִּׁ"י (שם כג). וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ דְבְּרִית מִילָה מְסַמֶּלֶת אֶת חִתּוּךְ הַגְּבוּרָה לִשְׁנֵי חֲצָאִים וּמִילַת אַבְרָהָם מְרַמֶּזֶת עַל הַהִתְחַבְּרוּת שֶׁל אַבְרָהָם לַחֲצִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁלּוֹ שֶׁיּוֹרֵד לַקְּדֻשָּׁה דֶּרֶךְ יִצְחָק, לָכֵן זוֹ הָיְתָה הֲכָנָה לְלֵדַת יִצְחָק כְּדִלְקַמָּן. וְחִבּוּר זֶה שֶׁל אַבְרָהָם מַתְחִיל בַּחֲצִי הַיּוֹם כְּשֶׁמַּתְחִילָה הַהַנְהָגָה שֶׁל גְּבוּרָה שֶׁבַּחֶסֶד.

וְכֵן

שָׂרָה נִפְקְדָה כְּשֶׁאַבְרָהָם וְשָׂרָה הָיוּ תַּחַת חֲסוּתוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ, כַּמּוּבָא בְּרַשִּׁ"י (בראשית כא, א) שֶׁשָּׂרָה נִפְקְדָה עוֹד לִפְנֵי שֶׁה' רִפֵּא אֶת אֲבִימֶלֶךְ, וְנִרְאֶה דְּיֵשׁ כָּאן רֶמֶז שֶׁיִּצְחָק הוּא יִהְיֶה הַמַּשְׁפִּיעַ לַמַּלְכוּת בִּבְחִינַת אֲבִי מֶלֶךְ, וְכֵן אֲבִימֶלֶךְ בְּגִימַטְרִיָּא מִנְחָה הַמְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת כְּפִי שֶׁהִיא בַּחֲצִי הַיּוֹם וּמְקַבֶּלֶת מִיִּצְחָק, וְכֵן אֲבִימֶלֶךְ בְּגִימַטְרִיָּא חֵצִי עִם הָאוֹתִיּוֹת, דְּהַהַשְׁפָּעָה לַמַּלְכוּת מִתְחַלֶּקֶת לְחֵצִי חֵצִי. וְכֵן מוּבָא בָּרמ"ע מִפָּאנוֹ ('גלגולי נשמות' א) שֶׁאֲבִימֶלֶךְ נִתְגַּלְגֵּל בַּאֲבִימֶלֶךְ בֶּן יְרוּבַּעַל, וּבְהוֹרְדּוּס שֶׁהָיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וְכֵן מָצִינוּ שֶׁאַבְרָהָם וְיִצְחָק עָשׂוּ בְּרִית עִם אֲבִימֶלֶךְ בִּבְאֵר שֶׁבַע, כַּמּוּבָא בַּכָּתוּב (שם לא, וכן שם כו, כח), וְנִרְאֶה דְּיֵשׁ כָּאן רֶמֶז שֶׁאֲבִימֶלֶךְ קָשׁוּר לַבְּרִית שֶׁמְּסַמֶּלֶת אֶת הַיְסוֹד, שֶׁמַּשְׁפִּיעַ לִבְאֵר שֶׁבַע הַמְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת כִּדְבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל דָּם'. וְכֵן מוּבָא בְּלק"ת לְהָאֲרִיזַ"ל (תולדות ע' פה) שֶׁאֲבִימֶלֶךְ הוּא הַקְּלִפָּה שֶׁל עוֹלַם הַיְצִירָה, וּבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל צִיצִית' שֶׁיְּצִירָה בְּגִימַטְרִיָּא שֵׁם שַׁדַּי, הַמְסַמֵּל אֶת הַיְסוֹד, דְּעוֹלָם זֶה הוּא בִּבְחִינַת יְסוֹד, וְכֵן רוֹאִים שֶׁאֲבִימֶלֶךְ נִסָּה לִפְגֹּם אֶת הַמַּלְכוּת כְּשֶׁלָּקַח אֶת שָׂרָה וְכִמְעַט לָקַח אֶת רִבְקָה, דְּהַיְסוֹד דִּקְלִפָּה מְנַסֶּה לִפְגֹּם אֶת הַמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, וְכֵן רוֹאִים שֶׁיִּצְחָק הִתְעַשֵּׁר כְּשֶׁגָּר בִּגְרָר אֵצֶל אֲבִימֶלֶךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שם כו, יג) "וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל" דְּזֶה הָיָה מָקוֹם שֶׁל שֶׁפַע. וְכֵן הַכָּתוּב הַמְרַמֵּז עַל הַהַשְׁפָּעָה שֶׁל יוֹסֵף הַיְסוֹד לְצַד הַקְּלִפָּה (בראשית מא, נז) "וְכָל הָאָרֶץ בָּאוּ מִצְרַיְמָה לִשְׁבֹּר אֶל יוֹסֵף כִּי חָזַק הָרָעָב" ר"ת אֲבִימֶלֶ"ךְ.

וְכֵן

מוּבָא בְּסֵפֶר 'אֱמוּנַת עִתֶּיךָ' (תשנ"ב ע' מא, מד) שֶׁאֲבִימֶלֶךְ הָיָה הַלְּעֻמַּת זֶה שֶׁל יִצְחָק, בִּבְחִינַת צְחוֹק וְלֵצָנוּת דִּקְלִפָּה, כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (ע"ז יט.) "וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב" שֶׁלֹּא יָשַׁב בְּמוֹשַׁב אַנְשֵׁי פְּלִשְׁתִּים מִפְּנֵי שֶׁלֵּצָנִים הָיוּ. וְכֵן מְבָאֵר שָׁם אֶת הַמִּדְרָשׁ (ב"ר סד, ז) "וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל" א"ר חָנִין עַד שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים זֶבֶל פִּרְדּוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק וְלֹא כַּסְפּוֹ וּזְהָבוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ, שֶׁכַּסְפּוֹ וּזְהָבוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ יוֹנְקִים מִזֶּבֶל פִּרְדּוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק, דִּינִיקַת הַקְּלִפָּה הִיא מֵהַצּוֹאָה.

מָצִינוּ

בַּגְּמָרָא (סנהדרין צג:) "וַה' עִמּוֹ" שֶׁהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם. נִרְאֶה דְּלָכֵן הֲלָכָה כְּמוֹ דָּוִד הַמֶּלֶךְ בְּכָל מָקוֹם, דִּפְסִיקַת הַהֲלָכוֹת נַעֲשֵׂית דֶּרֶךְ מִדַּת הַגְּבוּרָה שֶׁחוֹתֶכֶת אֶת הַדִּין כְּדִלְעֵיל, וְכֵיוָן שֶׁשֹּׁרֶשׁ דָּוִד מֵהַגְּבוּרָה הוּא יוֹדֵעַ אֵיךְ
לַחְתֹּךְ וּבְאֵיזֶה אֹפֶן וְכוּ', לָכֵן הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם.

מָצִינוּ

בַּמִּדְרָשׁ (רות רבה ד, א) נָעַץ הַחֶרֶב בְּאֶמְצַע בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְאָמַר אוֹ אַהֲרֹג אוֹ אֵהָרֵג, עַד שֶׁאֲנִי מְקַיֵּם הֲלָכָה לָרַבִּים שֶׁכָּל שֶׁיְּבַטֵּל הֲלָכָה זוֹ בַּחֶרֶב הַזֹּאת אֲנִי מַתִּיז אֶת רֹאשׁוֹ, עֲמוֹנִי וְלֹא עֲמוֹנִית מוֹאֲבִי וְלֹא מוֹאֲבִית. נִרְאֶה דְּלָכֵן יִתְרָא הִשְׁתַּמֵּשׁ בְּלָשׁוֹן זוֹ לְרַמֵּז שֶׁהֲלָכָה זוֹ נֶחְתְּכָה בַּחֶרֶב הַחֲזָקָה שֶׁל דָּוִד הַמֶּלֶךְ, דַּהֲלָכָה זוֹ נוֹגַעַת לִיחוּסוֹ שֶׁל דָּוִד, וּמִי שֶׁיְבַטְּלָהּ עָלוּל לִינָזֵק מֵחֶרֶב זוֹ.

נִרְאֶה

דְּלָכֵן משֶׁה יוֹסֵף וְדָוִד נִסְתַּלְּקוּ בִּזְמַן מִנְחָה שֶׁל שַׁבָּת, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (תרומה קנו:) דְּמשֶׁה יוֹסֵף וְדָוִד מְסַמְּלִים אֶת ג' חֶלְקֵי קַו הָאֶמְצַע דַּעַת יְסוֹד וּמַלְכוּת, דַּרְכּוֹ מַעֲלִים אֶת הַמַּיִּין נוּקְבִּין מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה, לָכֵן הֵם נִסְתַּלְּקוּ בִּזְמַן מִנְחָה דְּהִסְתַּלְּקוּתָם הִיא עֲלִיַּת מַיִּין נוּקְבִּין וְזֶה הַזְּמָן שֶׁהַמַּלְכוּת מַעֲלָה מַיִּין נוּקְבִּין וּבִפְרָט בְּשַׁבָּת שֶׁאָז מַעֲלִים אֶת הַמַּיִּין נוּקְבִּין שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ.

נִרְאֶה

דְּלָכֵן קָרְבַּן עָנִי בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ נִקְרָא בְּשֵׁם מִנְחָה, דְּקָרְבַּן עָנִי מְרַמֵּז עַל הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא עֲנִיָּה וְדַלָּה, וְהַמַּלְכוּת נִקְרֵאת מִנְחָה. וְלָכֵן הַמִּנְחָה הָיְתָה מַצָּה. דְּמַצּוֹת הֵן הָאֹכֶל שֶׁל דָּוִד הַמֶּלֶךְ לֶחֶם עֹנִי, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (ויצא קנז.). וְכֵן כָּתוּב עַל קָרְבַּן מִנְחָה (ויקרא ב, א) "וְנֶפֶשׁ כִּי תַקְרִיב קָרְבַּן מִנְחָה". וְנֶפֶשׁ מְסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת, כִּדְבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל דָּם'. וְכֵן נִרְאֶה דְּמַצָּה הִיא מִלְּשׁוֹן מִצּוּי דַּם הַנֶּפֶשׁ הַמְרַמֵּז עַל הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא בְּסוֹד דַּם הַנֶּפֶשׁ. וְכֵן כָּתוּב (ויקרא ב, טו) "וְנָתַתָּ עָלֶיהָ שֶׁמֶן וְשַׂמְתָּ עָלֶיהָ לְבֹנָה מִנְחָה הִוא". וּ"לְבֹנָה" מְרַמֶּזֶת עַל הַלְּבָנָה שֶׁמְּסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת. וְכֵן מִנְחָה נִמְדֶּדֶת בְּעֶשְׂרוֹנִים עִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ שְׁנֵי עֶשְׂרוֹנִים לָאַיִל, שְׁלשָׁה עֶשְׂרוֹנִים לַפָּר, וּמִסְפַּר עֶשֶׂר מְסַמֵּל אֶת הַמַּלְכוּת. וְכֵן מָצִינוּ בַּמִּשְׁנָה (מנחות עה:) שֶׁהָיוּ כּוֹפְלִים אֶת הַמִּנְחָה פַּעֲמַיִם לַחְתֹּךְ אוֹתָהּ לְאַרְבַּע רְבָעִים, וּמְבֹאָר לִדְבָרֵינוּ שֶׁסִּמְּלוּ בָּזֶה אֶת שְׁנֵי הַחֲצָאִים שֶׁכָּל אֶחָד מִתְחַלֵּק שׁוּב לְחֵצִי, וְהַמַּלְכוּת שֶׁהִיא בְּחִינַת מִנְחָה מְקַבֶּלֶת חֲצִי מִכָּל חֵצִי. וְכֵן הַקְרָבַת הַמִּנְחָה הִיא דַּוְקָא לִקְמֹץ בַּיָּד וְלֹא בִּכְלִי, וּבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חַשְׁמַל אוֹת' שֶׁהַיָּד הִיא בְּחִינַת יְסוֹד שֶׁמַּשְׁפִּיעַ לַמַּלְכוּת, כַּמּוּבָא בְּסֵפֶר 'מָבוֹא לְחָכְמַת הַקַּבָּלָה' (ח"א ש"ג פ"ד) שֶׁאֶצְבַּע הִיא בְּחִינַת יְסוֹד כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (פסחים קיב:) אֵין כָּל הָאֶצְבָּעוֹת שָׁווֹת, וְהַכַּוָּנָה עַל הַיְסוֹד. וְכֵן מוּבָא בְּפרע"ח לְהָאֲרִיזַ"ל (ק"ש שעל המיטה ע' שלו) שֶׁיֵּשׁ הַשְׁפָּעָה מִבְּחִינַת יָד לַיְסוֹד שֶׁבַּמַּלְכוּת בְּסוֹד חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ מְמַעֲכִין בַּיָּד וְהָיוּ מוֹצִיאִים בְּתוּלִים בָּאֶצְבַּע. וְכֵן מָצִינוּ בַּזֹּהַר (תיקונים לה:) שֶׁאוֹתִיּוֹת יָד שֶׁנִּמְצֵאת בַּמִּלָּה יְסוֹד בַּתְּחִלָּה וּבַסּוֹף, מְרַמְּזוֹת עַל הַשְׁפָּעַת הַיְסוֹד דֶּרֶךְ בְּחִינַת יָד, וְכֵן קָמַ"ץ ר"ת הַפָּסוּק שֶׁל גְּאֻלַּת מִצְרַיִם, (שמות יב, לא) "וַיִּקְרָא לְמשֶׁה וּלְאַהֲרן לַיְלָה וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי" וְכֵן מְרֻמָּז בַּפָּסוּק שֶׁל לֵדַת שֹׁרֶשׁ הַמַּלְכוּת (בראשית לח, כח) "וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פָּרֶץ". בְּדִלּוּג ד' אוֹתִיּוֹת.

מָצִינוּ

בַּגְּמָרָא (מנחות קד:) אָמַר רַבִּי יִצְחָק, מַה נִּשְׁתַּנָה מִנְחָה שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ חֲמִשָׁה מִינֵי טִגּוּן הַלָּלוּ מָשָׁל לְמֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שֶׁעָשָׂה לוֹ אוֹהֲבוֹ סְעוּדָה, וְיוֹדֵעַ בּוֹ שֶׁהוּא עָנִי, אָמַר לוֹ, עֲשֵׂה לִי מֵהֶן חֲמִשָּׁה מִינֵי טִגּוּן, כְּדֵי שֶׁאֵהָנֶה מִמְּךָ. רוֹאִים שֶׁיֵּשׁ חֲמִשָּׁה סוּגֵי מִנְחָה, שֶׁמַּעֲלִים מַיִּין נוּקְבִּין, וּמְרַמְּזִים עַל הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא בְּסוֹד אוֹת ה'. וְהוֹסִיף הרה"ג ר' אֵלִיָּהוּ נַחְמָנִי שליט"א שֶׁמִּנְחָה נַעֲשֵׂית מִסֹּלֶת וְשֶׁמֶן, וְסֹלֶת בְּגִימַטְרִיָּא מַלְכוּת. וְשֶׁמֶן מְרַמֵּז עַל שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, שֶׁבּוֹ מוֹשְׁחִין אֶת הַמְּלָכִים.

נִרְאֶה

דְּלָכֵן הַמִנְהָג לִכְתֹּב בִּשְׁטָר הַתְּנָאִים בְּנִשּׂוּאִין עַל הַנְּדוּנְיָה שֶׁהָאִשָּׁה מְבִיאָה כַּמְדֻבָּר, דְּבֵאַרְנוּ בְּמַאֲמַר 'חוּטֵי הַחַשְׁמַל' שֶׁנְּדוּנְיָה הִיא בִּבְחִינַת מִנְחָה שֶׁל מַיִּין נוּקְבִּין שֶׁהָאִשָּׁה מְבִיאָה כְּדֵי לְקַבֵּל אֶת הַמַּיִּין דְּכוּרִין שֶׁל הַבַּעַל. וּכְשֵׁם שֶׁאוֹמְרִים בְּנֻסַּח הַתְּפִלָּה עַל הַמְּנָחוֹת וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר, כָּךְ הִשְׁתַּלְשֵׁל שֶׁיֹּאמְרוּ אֶת זֶה גַּם עַל מִנְחַת הַנְּדוּנְיָה. עַיֵּן בִּ'תְשׁוּבוֹת מהרש"ל' (סד) שֶׁגּוֹרֵס בַּסִּדּוּר וּמִנְחָתָם כַּמְדֻבָּר בְּלִי הַמִּלָּה וְנִסְכֵּיהֶם. וְהַלָּשׁוֹן כִּמְדֻבָּר מְרַמֶּזֶת עַל הַמַּלְכוּת שֶׁהִיא בְּסוֹד דִּבּוּר.

נִרְאֶה

דְּלָכֵן בִּנְיַן הַמַּלְכוּת נִקְרָא בְּשֵׁם בִּנְיָן, דְּמָצִינוּ שֶׁהַמַּלְכוּת נִקְרֵאת בְּשֵׁם אֶבֶן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהילים קיח, כב) "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים". וְכֵן כָּתוּב (ישעי' כח, טז) "הִנְנִי יִסַּד בְּצִיּוֹן אָבֶן" וּבְאֶבֶן שַׁיֶּכֶת לְשׁוֹן בִּנְיָן. וְכֵן הָאִשָּׁה שֶׁמְּסַמֶּלֶת אֶת הַמַּלְכוּת נִקְרֵאת בְּשֵׁם בַּיִת כַּמּוּבָא בַּמִּשְׁנָה (יומא ב.) בֵּיתוֹ זוֹ אִשְׁתּוֹ. וְכֵן נִרְאֶה דְּהַטַּעַם שֶׁהַמִּזְבֵּחַ נִבְנֶה מֵאֲבָנִים, כֵּיוָן שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת שֶׁהִיא בִּבְחִינַת אֶבֶן.

 

הוספות למאמר קץ הגאולה בשנת תשע"ב

ניתן לקבל את המאמר המלא בבקשה לכתובת המייל דלקמן.

מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (תענית ה:) אָמַר לֵיהּ אֶמְשֹׁל לְךָ מָשָׁל, לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה, לְאָדָם שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ בַּמִּדְבָּר, וְהָיָה רָעֵב, וְעָיֵף וְצָמֵא, וּמָצָא אִילָן שֶׁפֵּרוֹתָיו מְתוּקִין, וְצִלּוֹ נָאֶה, וְאַמַּת הַמַּיִם עוֹבֶרֶת תַּחְתָּיו, אָכַל מִפֵּרוֹתָיו וְשָׁתָה מִמֵּימָיו, וְיָשַׁב בְּצִלּוֹ, וּכְשֶׁבִּקֵּשׁ לֵילֵךְ אָמַר, אִילָן אִילָן, בַּמָּה אֲבָרֶכְךָ, אִם אֹמַר לְךָ שֶׁיִּהְיוּ פֵּרוֹתֶיךָ מְתוּקִין, הֲרֵי פֵּרוֹתֶיךָ מְתוּקִין, שֶׁיְּהֵא צִלְּךָ נָאֶה, הֲרֵי צִלְּךָ נָאֶה, שֶׁתְּהֵא אַמַּת הַמַּיִם עוֹבֶרֶת תַּחְתֶּיךָ, הֲרֵי אַמַּת הַמַּיִם עוֹבֶרֶת תַּחְתֶּיךָ, אֶלָּא יְהִי רָצוֹן שֶׁכָּל נְטִיעוֹת שֶׁנּוֹטְעִין מִמְּךָ יִהְיוּ כְּמוֹתְךָ, אַף אַתָּה בַּמָּה אֲבָרֶכְךָ, אִם בַּתּוֹרָה, הֲרֵי יֵשׁ לְךָ תּוֹרָה, אִם בְּעשֶׁר, הֲרֵי יֵשׁ לְךָ עשֶׁר, אִם בְּבָנִים, הֲרֵי יֵשׁ לְךָ בָּנִים, אֶלָּא יְהִי רָצוֹן שֶׁיִּהְיוּ כָּל צֶאֱצָאֵי מֵעֶיךָ כְּמוֹתְךָ. רוֹאִים שֶׁהַגְּמָרָא מַמְשִׁילָה אֶת הַצֵּל לְעשֶׁר, דְּצֵל הוּא הֲנָאָה לָאָדָם לְהָסִיר הַהַפְרָעוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת. וְכֵן הָעשֶׁר, נוֹתֵן לָאָדָם אֶת הָאֶפְשָׁרוּת לְהָסִיר מֵעָלָיו הַפְרָעוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, וְדַאֲגַת הַפַּרְנָסָה וְכוּ', וְלַעֲסֹק בַּתּוֹרָה. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (קהלת ז, יב) "בְּצֵל הַחָכְמָה בְּצֵל הַכָּסֶף". דְּבִשְׁבִיל לִזְכּוֹת לַחָכְמָה צָרִיךְ אֶת צֵל הַכֶּסֶף שֶׁיִּתֵּן יִשּׁוּב הַדַּעַת לַתּוֹרָה. וְכֵן מוּבָא בְּלק"ת (האזינו עו:) שֶׁמּשֶׁה אוֹמֵר לִבְצַלְאֵל שֶׁמָּא בְּצֵל-אֵל הָיִיתָ וְיָדַעְתָּ. לִרְמֹז לוֹ שֶׁהוּא לָמַד אֶת זֶה מֵעִנְיַן הַצֵּל שֶׁל סֻכּוֹת, דְּסֻכּוֹת הוּא הַהֲכָנָה לְשִׂמְחַת תּוֹרָה, וְלִפְנֵי שֶׁאָדָם זוֹכֶה לַתּוֹרָה הוּא צָרִיךְ אֶת הַצֵּל שֶׁל הַסֻּכָּה שֶׁיָּגֵן עָלָיו מִכָּל רַע, וְיִתֵּן לוֹ אֶת יִשּׁוּב הַדַּעַת לִלְמֹד תּוֹרָה. וְכֵן מָצִינוּ בַּגְּמָרָא (מגילה כח:) שְׁמַעְתָּתָא בְּעָא צִילּוּתָא. מִל