logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

הרב יהודה פתייה- בית לחם יהודה- תולדות חייו של חכם יהודה פתייא ע"ה

הרב_יהודה_פתיה

הרב יהודה פתייה- בית לחם יהודה- תולדות חייו של חכם יהודה פתייא ע"ה

..יהודה פתייה בית לחם יהודה


סגולת  ישראלpng

..

בית לחם יהודה ר יהודה פתייה

תולדות חייו של חכם יהודה פתייא ע"ה
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א נגלה אליו בחלום וכך אמר לו

כבר מנעוריו למד קבלה אצל גדול המקובלים בדורו, הרב יוסף חיים.
ספריו : " בית לחם יהודה" – פרוש על ספר הזהר " יין הרקח" – פירוש על ה"אידרא רבא" ו ה"אידרא זוטא"

"מתוק לנפש" – ביאור על סבא דמשפטים

רבי שמעון בר יוחאי חפץ בהדפסת הספר – "יין הרקח"

מעשה שהיה:

כאשר עלה רבי יהודה פתיה לארץ ישראל, ביומו השני בירושלים , בא לבקרו הרב הגאון רבי אברהם עדס.

רבי יהודה קיבלו בכבוד הראוי ושאל אותו בהתרגשות "מדוע הטריח כבודו את עצמו לבוא לבקרני.?

השיב לו הרב עדס: "בדבר חשוב מאוד באתי אליך"
"מהו הדבר?" – שאל הרב פתיה

"כבודו כתב פירוש על האדרא רבא והאדרא זוטא ועדיין לא הדפסת אותו?
"כן, – ענה הרב פתיה – כתבתי את הפירוש לפני כחמש עשרה שנה. אך מניין ידוע למעכ"ת על פירושי זה? כי דבר זה לא גליתיו לשום אדם מעולם ורק אאמו"ר יודע על כך" .

הרב אברהם עדס סיפר לו כי נגלה אליו התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א בחלום וכך אמר לו:

"בימים הקרובים צריך לעלות לירושלים ארי מבבל, רב גדול ומקובל עצום בשם יהודה פתיה, אשר כתב פירוש על ה"אידרא רבא" וה"אידרא זוטא" שחיברתי. וזה כמה שנים נמצא באמתחתו ולא הדפיסו. אבקשך להשפיע עליו שיוציאו לאור ולעזור לו  בזה" על כן באתי אל כבודו לוודא את אמיתות החלום ולהשפיע על כבודו להדפיס את הפירושי.

ענה רבי יהודה פתיה ואמר : " צעיר הייתי לימים, ולא רציתי להוציאו לאור, אך כעת ברור לי, כי מהשמים מסכימים לפירושי, והנני בעזרת ה' אוציאו לאור בקרוב". אך רק לאחר שלוש שנים הודפס הספר, בשל מחלות נאלץ הרב פתיה לחזור לעיר בגדאד שבבבל ושם נשלמה הדפסת הפירוש על האדרות.

מי שלא טעם טעם חכמת האמת כאילו לא ראה מאורות מימיו ואוי להם לבריות מעלבונה של תורה. והאומר די לי בנגלות אין לי עסק בנסתרות טב ליה דלא איברי בעלמא

אמר אליהו לרבי שמעון בתיקונא שתיתאה דבהאי ספר הזוהר יתפרקון מן גלותא כד אתגלייא בדרא בתראה

ופי' הרב כסא מלך שם וז"ל בקיצור, שאם היה עם הארץ יותר טוב לו כי אינו פוגם אם אינו לומד קבלה כי אין לטייל בפרדס קודם שימלא כריסו בשר ויין אבל מאן דיליף תורה שבע"פ עונשו כל כך גדול אם לא ילמוד קבלה ואדרבא פוגם בלימודו (כמבואר בשער הגלגולים סוף הקדמה י"ז ו"זל ומי שלא עסק בסודות התורה פוגם בת"ת דאצילות וכו' יעו"ש) וטב ליה דלא יוליף לה כי אחור עלמא לתהו ובהו שהוא סוד שבירת הכלים וכו'. ומי שיכול לקנות לו רב שילמדהו קבלה או חבר או מתוך הספרים ומתרשל גורם אורך גלותא ובפירוש אמר אליהו לרבי שמעון בתיקונא שתיתאה דבהאי ספר הזוהר יתפרקון מן גלותא כד אתגלייא בדרא בתראה, כי לימוד הזוהר בגירסא בעלמא בונה עולמות כל שכן אם יזכה ללמוד ולהבין פירוש מאמר אחד יעשה בו תיקון למעלה בשעה אחת מה שלא יעשה בלימוד הפשט שנה תמימה עכ"ל.

אין האדם נקרא שלם עד שיעסוק בחכמת האמת

ואין האדם נקרא שלם עד שיעסוק בחכמת האמת כמ"ש בסבא דמשפטים דצ"ט סע"א כדין איהו בר נש שלים בעל תורה ודאי מארי דביתא וכו'.

מי שאינו לומד קבלה אינו בעל תורה שלם

וכתב במקדש מלך שם נ"ב הא למדת שכל מי שאינו לומד קבלה אינו בעל תורה שלם. עכ"ל.

הזוהר קורא לעוסקים בחכמת האמת "אינון דהוו קיימי בטורא דסיני"

ובזוהר בהעלותך (דף קנ"ב ע"א) קרי לעוסקים בחכמת האמת אינון דהוו קיימי בטורא דסיני וז"ל: חכימין עבדי דמלכא עילאה אינון דקיימו בטורא דסיני לא מסתכלי אלא בנשמתא דאיהי עיקרא דכלא אורייתא ממש וכו'. ונ"ב א"מ משמע אותם שאינם יודעים סודות התורה לא עמדו על הר סיני עכ"ל.

מי שעוסק בחכמת האמת נקרא בן להקב"ה

גם מי שעוסק בחכמת האמת הוא נקרא בן להקב"ה כמ"ש בסוף פ' בהר (דף קי"א ע"ב) ברעיא מהימנא יעו"ש.

החלום הנורא, שרק בזכות הזוהר אוכל להציל את כל העיר – ומה שקרא אחר כך

ואעידה לי עדות נאמנה ע"ז כי בתוך ז' ימי האבלות של ח"ר שמעון ז"ל בא אלי זקן א' כמה"ר צאלח שלום משה יעקב שינא הי"ו (ז"ל) ואמר לי שראה אתמול חלום מבהיל אמנם לא רצה להגיד לו מה ראה בחלום בשום אופן רק זו אמר כי אמרו לו בחלום שהסכימו בעולם העליון עליך (עלי אני הכותב) להיות ממלא מקום ח"ר שמעון נ"ע וצריך להשתדל בכל עוז לטובת העיר הזאת. ואותה המחשבה אשר עלתה על לבך על משכבך בליל אתמול ללמוד בספרי ח"ר שמעון נ"ע צריך להשתדל לקיימה בפועל בלא עיכוב כלל. ואם תתרשל ידוע תדע שכל אנשי העיר יהיו בסכנה גדולה. עד כאן היו דברי הזקן צאלח שלום הנז"ל.

אחר עבור ג' שעות חזר ובא אלי ועמד בפתח החצר כמבולבל וצעק עלי קום לך

ואחר עבור ג' שעות חזר ובא אלי ועמד בפתח החצר כמבולבל וצעק עלי קום לך במהרה לבית ח"ר שמעון נ"ע וקח לך משם ספר הנצרך עליך כי לא דבר רק הוא אשר דברתי עליך, עד כאן היו דבריו עמי ותיכף חזר לדרכו.

ידעתי את כוונת החלום שירמזון על לימוד עץ חיים

ואני הדל ידעתי את כוונת החלום שירמזון על לימוד עץ חיים הנזכר. ותכף אחר הסוכות בתחלת שנת התרע"ה אזרתי כגבר חלצי והתחלתי ללמוד בע"ח בשקידה גדולה והיה לי הלילה ללימוד והיום לתפילה ולצעקה ולצאת על קברי הצדיקים ולסליחות ולתעניות עם הציבור ולעמוד בכל יום התהלים עם ז' כורתי ברית ולהרבות בצדקות מפני הצרות אשר סבבונו.

וכתבתי זה להיות מזכרת לחכמי הדורות לידע ולהודיע ולהוודע שכמה צרות, רבות ורעות גורמים לעולם בהתרשלם מעסק רזי התורה

וכתבתי זה להיות מזכרת לחכמי הדורות לידע ולהודיע ולהוודע שכמה צרות, רבות ורעות גורמים לעולם בהתרשלם מעסק רזי התורה כמ"ש בתיקונים הנז"ל דגרים עניותא ואורך גלותא וכו'. וקוצר גלות השכינה וקוצר צרת ישראל וקוצר גלגולם הכל הוא תלוי בצאורם על שיש בידם יכולת לעסוק בחכמת האמת ואינם רוצים למעט משיעור לימודם הקבוע להם ולהניח פנאי לעסוק ברזי תורה וסודותיה והוא רחום יכפר בעדם.

כ"ד המחבר האי לחמא עניא

הצעיר יאודה משה ישועה יחזקאל ישועה פתייא יצ"ו

( מתוך הקדמה לספרו בית לחם יהודה חלק ראשון)

v  v  v

.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*