logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר זוהר השכר- זוהר חדש שיר השירים

 רשבי

ספר זוהר השכר

מֵעִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנּוֹתֵן לִבְנֵי אָדָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר הַחָכְמָה לְהַכִּיר אֶת רִבּוֹנָם

להורדה:

ספר זוהר השכר

זוהר חדש-שיר השירים

הַחַיָּה הַזּוֹ עוֹמֶדֶת לִתְבֹּעַ שָׂכָר מֵעִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לָתֵת לְכָל אוֹתָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר בַּעֲלֵי הַחָכְמָה, וַאֲפִלּוּ מִכָּל אָדָם וְלוֹמְדֵי חָכְמָה לָדַעַת אֶת רִבּוֹנָם, וְאוֹתוֹ שָׂכָר שֶׁנּוֹתֵן לִבְנֵי אָדָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר הַחָכְמָה לְהַכִּיר אֶת רִבּוֹנָם

זַכָאִין כָּל אִינוּן דְּמִשְׁתַּדְּלֵי בְּאוֹרַיְיתָא, לְמִנְדַע בְּחָכְמְתָא דְמָארֵיהוֹן, וְאִינוּן יָדְעֵי וּמִסְתַּכְּלִין בְּרָזִין עִילָּאִין. בְּגִין דְּכַד בַּר נָשׁ נָפֵיק מֵהַאי עָלְמָא, בְּהָא אִסְתַּלְּקוּ מִנֵּיהּ כָּל דִּינִין דְּעָלְמָא. וְלָא עוֹד, אֶלָּא דְּפָתְחִין לֵיהּ תְּלֵיסַר תַּרְעֵי דְרָזֵי דַּאֲפַרְסְמוֹנָא דַכְיָא, דְּחָכְמְתָא עִילָּאָה תַּלְיָיא בְּהוּ.

אַשְׁרֵיהֶם כָּל אֵלּוּ שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה, לָדַעַת אֶת חָכְמַת רִבּוֹנָם, וְהֵם יוֹדְעִים וּמִסְתַּכְּלִים בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים. מִשּׁוּם שֶׁכְּשֶׁאָדָם יוֹצֵא מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, בָּזֶה מִסְתַּלְּקִים מִמֶּנּוּ כָּל דִּינֵי הָעוֹלָם. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁפּוֹתְחִים לוֹ שְׁלֹשָׁה עָשָׂר שְׁעָרִים שֶׁל סוֹדוֹת אֲפַרְסְמוֹן זַךְ, שֶׁהַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה תְּלוּיָה בָהֶם.

וְלָא עוֹד, אֶלָּא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא חָקוּק לֵיהּ בְּהַהוּא פּוּרְפִּירָא, דְּכָל דְּיוֹקְנִין גְּלִיפִין תַּמָּן. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִשְׁתַּעְשְׁעָא בֵּיהּ בַּגַּן עֵדֶן, וְאַחְסֵין תְּרֵין עָלְמִין, עַלְמָא דָא וְעַלְמָא דְאָתֵי.

וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חוֹקֵק אוֹתוֹ בְּאוֹתוֹ לְבוּשׁ מַלְכוּת, שֶׁכָּל הַדְּיוֹקְנָאוֹת חֲקוּקִים שָׁם. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִשְׁתַּעֲשֵׁעַ עִמּוֹ בְּגַן עֵדֶן, וְיוֹרֵשׁ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת – הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא.

חָכְמְתָא דְאִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְבַר נָשׁ. חַד, לְמִנְדַע לְאִסְתַּכָּלָא בְּרָזָא דְמָארֵיהּ. וְחַד, לְמִנְדַע לֵיהּ לְגוּפֵיהּ, וּלְאִשְׁתְּמוֹדָע מֵאָן אִיהוּ [כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר חֵלֶק א' (דַּף ע"ח.) שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לְאַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, לֵךְ לְךָ לְמִנְדַּע לָךְ, וְאַתְקָנָא גַּרְמֵיהּ, וּפֵרוּשׁ בְּאוֹר הַחַמָּה שָׁם (בְּשֵׁם הָרַב א"ג זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה): כְּלוֹמַר, לֵידַע שֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתְךָ מֵאֵיזוֹ מָקוֹם נֶחְצַבְתָּ, וּבָזֶה תְּתַקֵּן גַּרְמְךָ, שֶׁאִם לֹא יֵדַע זֶה אֵינוֹ יָכוֹל לִיתַקֵּן, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ], וְאֵיךְ אִתְבְּרֵי, וּמֵאָן אָתֵי. וּלְאָן יְהַךְ. וְתִיקּוּנָא דְגוּפָא, הֵיאַךְ אִתְתַּקַּן. וְהֵיאַךְ אִיהוּ זַמִּין לְמֵיעַל בְּדִינָא קַמֵּי מַלְכָּא דְכוֹלָּא.

תרגום הזוהר:

הַחָכְמָה שֶׁצָּרִיךְ לוֹ לָאָדָם, אֶחָד – לָדַעַת לְהִסְתַּכֵּל בְּסוֹד רִבּוֹנוֹ. וְאֶחָד – לָדַעַת וּלְהַכִּיר אֶת גּוּפוֹ, וּלְהִוָּדַע מִי הוּא, וְאֵיךְ נִבְרָא, וּמֵאֵיפֹה בָּא, וּלְאֵיפֹה הוֹלֵךְ. וְהַתִּקּוּן שֶׁל הַגּוּף אֵיךְ מִתְתַּקֵּן, וְאֵיךְ הוּא עָתִיד לְהִכָּנֵס לַדִּין לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ שֶׁל הַכֹּל.

וְחַד, לְמִנְדַע וּלְאִסְתַּכָּלָא בְּרָזִין דְּנִשְׁמָתֵיהּ. מַאי הִיא הַאי נֶפֶשׁ דְּבֵיהּ, וּמֵאָן אַתְיָא, וְעַל מָה אָתֵי בְּהַאי גוּפָא טִפָּה סְרוּחָה, דְּהַיּוֹם כָּאן וּמָחָר בַּקֶּבֶר. וְחַד לְאִסְתַּכָּלָא בְּהַאי עָלְמָא, וּלְמִנְדַע עַלְמָא דְּאִיהוּ בֵּיהּ, וְעַל מַה יִתְתַּקַּן. וּלְבָתַר, בְּרָזִין עִילָּאִין דְּעָלְמָא דִלְעֵילָא, לְאִשְׁתְּמוֹדָעָא לְמָארֵיהּ. וְכָל דָּא יִסְתַּכַּל בַּר נָשׁ מִגּוֹ רָזִין דְּאוֹרַיְיתָא.

תרגום הזוהר:

וְאֶחָד – לָדַעַת וּלְהִסְתַּכֵּל בְּסוֹדוֹת נִשְׁמָתוֹ, מַה הִיא הַנֶּפֶשׁ הַזּוֹ שֶׁבּוֹ, וּמֵאֵיפֹה בָּאָה, וְעַל מָה בָּא בַּגּוּף הַזֶּה שֶׁל טִפָּה סְרוּחָה, שֶׁהַיּוֹם כָּאן וּמָחָר בַּקֶּבֶר. וְאֶחָד – לְהִסְתַּכֵּל בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְלָדַעַת אֶת הָעוֹלָם שֶׁהוּא בּוֹ, וְעַל מָה יִתְתַּקֵּן. וְאַחַר כָּךְ בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים שֶׁל הָעוֹלָם שֶׁלְּמַעְלָה, לְהִוָּדַע לְרִבּוֹנוֹ. וְכָל זֶה יִתְבּוֹנֵן אָדָם מִתּוֹךְ סוֹדוֹת הַתּוֹרָה.

  • גֹּדֶל הָעֹנֶשׁ לְמִי שֶׁנִּפְטָר מִן הָעוֹלָם בְּלִי שׁוּם יְדִיעוֹת מִתּוֹרַת הַנִּסְתָּר

בְּזֹהַר חָדָשׁ שִׁיר הַשִּׁירִים (דַּף ע' עַמּוּד ד'): תָּא חֲזֵי, כָּל מַאן דְּאָזֵיל לְהַהוּא עָלְמָא בְּלֹא[1] יְדִיעָה, אֲפִלּוּ[2] אִית בֵּיהּ עוֹבָדִין טָבִין סַגִּיאִין, מַפְקִין לֵיהּ מִכָּל[3] תַּרְעֵי דְּהַהוּא עָלְמָא. [תַּרְגּוּם לִלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ]: בֹּא וּרְאֵה כָּל מִי שֶׁהוֹלֵךְ לָעוֹלָם הַהוּא בְּלִי יְדִיעָה, אֲפִלּוּ יֵשׁ בּוֹ מַעֲשִׂים טוֹבִים רַבִּים, מוֹצִיאִין אוֹתוֹ מִכָּל הַשְּׁעָרִים שֶׁבָּעוֹלָם הַהוּא.

זוהר: פּוּק חֲמֵי מַאי כְּתִיב הָכָא, הַגִּידָה לִי, אֵימָא לִי רָזִין דְּחָכְמְתָא עִילָּאָה, אֵיךְ אַנְתְּ רָעֵי וְאַנְהֵיגַת בְּהַהוּא עָלְמָא עִילָּאָה. אוֹלִיף לִי רָזִין דְּחָכְמְתָא, דְּלָא יָדַעְנָא, וְלָא אוֹלִיפְנָא עַד הָכָא. בְּגִין דְּלָא אֶהֱוֵי בְּכִיסּוּפָא, בְּגוֹ אִינוּן דַּרְגִּין עִילָּאִין, דַּאֲנָא עָאל בֵּינַיְיהוּ, דְּהָא עַד הָכָא לָא אִסְתַּכַּלְנָא בְּהוּ.

תרגום הזוהר:

צֵא וּרְאֵה מַה כָּתוּב כָּאן, הַגִּידָה לִּי, אֱמֹר לִי סוֹדוֹת הַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה, אֵיךְ אַתָּה רוֹעֶה וּמַנְהִיג אֶת אוֹתוֹ הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, לַמֵּד אוֹתִי סוֹדוֹת הַחָכְמָה שֶׁלֹּא יָדַעְתִּי וְלֹא לָמַדְתִּי עַד כָּאן, כְּדֵי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה בְּבוּשָׁה בְּתוֹךְ אוֹתָן הַדְּרָגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁאֲנִי נִכְנָס בֵּינֵיהֶם, שֶׁהֲרֵי עַד כָּאן לֹא הִסְתַּכַּלְתִּי בָהֶם.

זוהר: תָּא חֲזֵי, מַאי כְּתִיב, (שִׁיר הַשִּׁירִים א) אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, אִם אַנְתְּ אַתְיָא בְּלָא יְדִיעָה, וְלָא אִסְתַּכְּלַת בְּחָכְמְתָא, עַד דְּלָא תֵיעוֹל הָכָא, וְלָא יְדַעְתְּ בְּרָזִין דְעַלְמָא עִילָּאָה, צְאִי לָךְ, לֵית אַנְתְּ כְּדַי לְמֵיעַל הָכָא בְּלָא יְדִיעָה, צְאִי לָךְ בְּעִקְּבֵי הַצֹּאן, וֶהֱוֵי יְדַעְתְּ גּוֹ אִינוּן עִקְּבֵי הַצֹּאן, אִלֵּין אִינוּן דִּבְנֵי נָשָׁא דְּדָשִׁין לוֹ בְּעָקֵב, וְיָדְעִין רָזִין עִילָּאִין דְּמָארֵיהוֹן, וּבְהוֹ תִנְדַע לְאִסְתַּכָּלָא וּלְמִנְדַע כו'.

תרגום הזוהר:

בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, (שיר א) אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים. אִם אַתָּה בָּא בְּלֹא יְדִיעָה וְלֹא הִסְתַּכַּלְתָּ בַּחָכְמָה, טֶרֶם תִּכָּנֵס לְכָאן, וְלֹא הִכַּרְתָּ אֶת סוֹדוֹת הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן – צְאִי לָךְ, אֵינְךְ כְּדַאי לְהִכָּנֵס לְכָאן בְּלִי יְדִיעָה, צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצּאן, וְתִהְיֶה יוֹדֵעַ תּוֹךְ אוֹתָם עִקְבֵי הַצֹּאן, אֵלּוּ הֵם שֶׁבְּנֵי אָדָם דָּשִׁים אוֹתָם בֶּעָקֵב, וְיוֹדְעִים סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים שֶׁל רִבּוֹנָם, וּבָהֶם תֵּדַע לְהִסְתַּכֵּל וְלָדַעַת.

זוהר: וּרְעִי אֶת גְּדִיּוֹתַיִךְ, אִלֵּין אִינוּן תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן. יְנוּקֵי דְּאִינוּן בְּבֵי מִדְרְשָׁא, וְאוֹלְפִין אוֹרַיְיתָא. עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרוֹעִים, עַל אִינוּן בָּתֵּי כְנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, דְּתַמָּן אוֹלְפִין חָכְמְתָא עִילָּאָה. אַף עַל גַּב דְּאִינוּן לָא יָדְעֵי, אַנְתְּ תִּנְדַע מִגּוֹ אִלֵּין מִלִּין דְּחָכְמְתָא דְקָאַמְרֵי.

תרגום הזוהר:

וּרְעִי אֶת גְּדִיֹּתַיִךְ – אֵלּוּ הֵם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן, הַתִּינוֹקוֹת שֶׁהֵם בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ וְלוֹמְדִים תּוֹרָה. עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִים – עַל אוֹתָם בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, שֶׁשָּׁם לוֹמְדִים אֶת הַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה. אַף עַל גַּב שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים, אַתָּה תֵדַע מִתּוֹךְ דִּבְרֵי הַחָכְמָה הַלָּלוּ שֶׁאוֹמְרִים. עכ"ל.

ובזוהר הקדוש פרשת תרומה (דף קע"ז ע"ב):  בספרא דצניעותא:

וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי, יִזְכֵּי לְמֵיקָם בִּמְחִיצַּת חֲסִידִים, [ובעולם הבא יזכה לעמוד במחיצת הצדיקים], אַף עַל פִּי דְּלָא קָרֵי כָּל צּוֹרְכֵיהּ, [אף על פי שלא למד בתורה כל צרכו], כֵּיוָן דְּזָכָה לְאַשְׁגְּחָא יְדִיעַת מָארֵיהּ, וְאִיכְוָון בֵּיהּ כַּדְקָא יֵאוֹת. [כיון דזכה להתבונן ולדעת בידיעת קונו… כראוי ממ"ד].

ושואל: מַאי וּבוֹזַי יֵקָלּוּ. [על מי נאמר, ואמר] דָּא הוּא מַאן דְּלָא יָדַע לְאַחֲדָא שְׁמָא קַדִּישָׁא, [זהו מי שאינו יודע ליחד את השמות הקדושים, ר"ל שלא רצה ללמוד כדי לדעת איך לייחד את השמות הקדושים,] וּלְקַשְּׁרָא קשרא דִּמְהֵימְנוּתָא, [ולקשר את קשר הספירות של עולם האצילות הנקרא אמונה] וּלְאַמְשָׁכָא (דף קע"ח ע"ב) לְאֲתָר דְּאִצְּטְרִיךְ, [ולהמשיך את השפע למקום הצריך,] וּלְאוֹקִיר שְׁמָא דְּמָארֵיהּ [ולכבד את שם קונו, איש כזה] טָב לֵיהּ דְּלָא אִתְבְּרֵי. [טוב היה לו שלא היה נברא] (הביאור מספה"ק מתוק מדבש).

  • לִמּוּד הַזֹּהַר תִּקּוּן הָאָדָם בָּזֶה וּבַבָּא

ובזוהר הקדוש  שמות פרשת פקודי (דף רמ"ז ע"ב): בְּהֵיכָלָא תִּנְיָנָא יֵשׁ שָׁם חַיָּה קְדוֹשָׁה יוֹפִיאֵ"ל [גִּימַטְרִיָּה קַבָּלָ"ה, הָרַב משֶׁה זְכוּתָא] שְׁמֵיהּ, וְאִיהִי קַיְּימָא בְּכָל רָזֵי דְּחָכְמְתָא, לְכָל אִינּוּן מַפְתְּחָאן דְּחָכְמְתָא קַיְימִין בֵּיהּ. [וְהוּא הָיָה רַבּוֹ שֶׁל משֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, כַּיָּדוּעַ].

זוהר: הַאי חֵיוָתָא, קַיְּימָא לְמִתְבַּע אַגְרָא מֵעִם קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, לְמֵיהַב לְכָל אִינּוּן דְּרַדְפֵי בָּתַר כָּל מָארֵיהוֹן דְּחָכְמָה, וַאֲפִילּוּ מִכָּל בַּר נָשׁ, וְאוֹלְפֵי חָכְמְתָא לְמִנְדַּע לְמָארֵיהוֹן, וְהַהוּא אַגְרָא דְּיָהִיב לִבְנֵי נָשָׁא דְּרַדְפֵי בָּתַר חָכְמָה לְמִנְדַּע לְמָארֵיהוֹן.

תרגום: הַחַיָּה הַזּוֹ עוֹמֶדֶת לִתְבֹּעַ שָׂכָר מֵעִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לָתֵת לְכָל אוֹתָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר בַּעֲלֵי הַחָכְמָה, וַאֲפִלּוּ מִכָּל אָדָם וְלוֹמְדֵי חָכְמָה לָדַעַת אֶת רִבּוֹנָם, וְאוֹתוֹ שָׂכָר שֶׁנּוֹתֵן לִבְנֵי אָדָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר הַחָכְמָה לְהַכִּיר אֶת רִבּוֹנָם.

זוהר: דְּכַד נָפַק בַּר נָשׁ מֵהַאי עָלְמָא, הַאי חֵיוָתָא נָפְקָא עַל ד' שְׂרָפִים מְעֹפְפִין, וְטָאסַת קַמֵּיהּ, וְלָא שָׁבִיק כָּל אִינּוּן גַּרְדִּינֵי נִימוּסִין דִּי בְּסִטְרָא אַחֲרָא, לְמִקְרַב בַּהֲדֵיהּ, [וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּהְיֶה חַיָּב, יִצִּילֵהוּ שֶׁלֹּא יִצְטַעֲרוּהוּ כָּעֵת, וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁאֵין מַשּׂוֹא פָּנִים לְמַעְלָה וִיטַהֲרוּהוּ מַסִּיגֵי מַעֲשָׂיו, אוֹר הַחַמָּה בְּשֵׁם הָרַמַ"ק זִכְרוֹנוֹ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא]. וְכַמָּה אִינּוּן שְׁלִיחָן דִּשְׁלָם, סַחֲרָנֵיהּ. וְאִלֵּין שְׂרָפִים כַּד נַטְלִין וְאִתְחַזְּיָין, אִתְכַּפְיָין אִינּוּן שְׂרָפִים נְחָשִׁים, דְּנַפְקָן מֵהַהוּא נָחָשׁ דְּגָרִים מוֹתָא לְכָל עָלְמָא.

תרגום: שֶׁכְּשֶׁיּוֹצֵא אָדָם מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הַחַיָּה הַזּוֹ יוֹצֵאת עַל אַרְבָּעָה שְׂרָפִים מְעוֹפְפִים וְטָסָה לְפָנָיו, וְלֹא נוֹתֶנֶת לְכָל אוֹתָם שׁוֹמְרֵי הַחֻקִּים שֶׁבַּצַּד הָאַחֵר לִקְרַב אֵלָיו, וְכַמָּה הֵם שְׁלִיחִים שֶׁל שָׁלוֹם סְבִיבוֹ. וְהַשְּׂרָפִים הַלָּלוּ כְּשֶׁנּוֹסְעִים וְנִרְאִים, נִכְנָעִים אוֹתָם שְׂרָפִים נְחָשִׁים שֶׁיּוֹצְאִים מֵאוֹתוֹ נָחָשׁ שֶׁגָּרַם מָוֶת לְכָל הָעוֹלָם.

זוהר: הַאי חֵיוָתָא קַדִּישָׁא קַיְּימָא כַּד נִשְׁמְתָא סַלְּקָא וּמָטָאת לְגַבֵּיהּ, כְּדֵין שָׁאַל לָהּ בְּרָזָא דְּחָכְמְתָא דְּמָארֵיהּ, וּכְפוּם הַהִיא חָכְמְתָא דְּרָדִיף אֲבַתְרָהּ וְאַדְבַּק בָּהּ, הָכִי יַהֲבֵי לֵיהּ אַגְרֵיהּ. וְאִי יָכִיל לְאַדְבְּקָא וְלָא אַדְבַּק, דָּחֵי לֵיהּ לְבַר, וְלָא עַיְילָה, וְקַיְּימָא תְּחוֹת הַהוּא הֵיכָלָא בִּכְסִיפוּ, וְכַד נַטְלֵי גַּדְפַיְיהוּ, אִלֵּין שְׂרָפִים דִּתְחוֹתָהּ, כְּדֵין כֻּלְּהוּ בַּטְשֵׁי בְּגַדְפַיְיהוּ, וְאוֹקְדוּן לָהּ וְאִתּוֹקְדַת וְלָא אִתּוֹקְדַת, וְקַיְּימָא וְלָא קַיְּימָא, וְהָכִי אִתְּדָנָת בְּכָל יוֹמָא, נְהִירַת וְלָא נְהִירַת.

תרגום: הַחַיָּה הַקְּדוֹשָׁה הַזּוֹ עוֹמֶדֶת כְּשֶׁנְּשָׁמָה עוֹלָה וּמַגִּיעָה אֵלֶיהָ, וְאָז שׁוֹאֶלֶת אוֹתָהּ בְּסוֹד הַחָכְמָה שֶׁל אֲדוֹנוֹ, וּכְפִי אוֹתָהּ הַחָכְמָה שֶׁרָדַף אַחֲרֶיהָ וְהִשִּׂיג (בה) – כָּךְ נוֹתְנִים לוֹ שְׂכָרוֹ. וְאִם יָכֹל לְהַשִּׂיג וְלֹא הִשִּׂיג – דּוֹחִים אוֹתוֹ הַחוּצָה, וְלֹא נִכְנֶסֶת, וְעוֹמֶדֶת תַּחַת אוֹתוֹ הַהֵיכָל בְּבוּשָׁה. וּכְשֶׁמְּרִימִים כַּנְפֵיהֶם הַשְּׂרָפִים הַלָּלוּ שֶׁתַּחְתֶּיהָ, אָז כֻּלָּם מַכִּים בְּכַנְפֵיהֶם וְשׂוֹרְפִים אוֹתָהּ, וְנִשְׂרֶפֶת וְלֹא נִשְׂרֶפֶת, וְעוֹמֶדֶת וְלֹא עוֹמֶדֶת, וְכָךְ נִדּוֹנֵית בְּכָל יוֹם, מְאִירָה וְלֹא מְאִירָה.

זוהר: וְאַף עַל גַּב דְּעוֹבָדִין טָבִין אִית לָהּ, בְּגִין (בְּרֵאשִׁית קל"ב) דְּלֵית אַגְרָא בְּהַהוּא עָלְמָא, כְּאִינּוּן דְּמִשְׁתַּדְּלֵי בְּחָכְמְתָא, לְאִסְתַּכְּלָא בִּיקָרָא דְּמָארֵיהוֹן, וְלֵית שִׁיעוּרָא לְאַגְרָא, דְּאִינּוּן דְּיַדְעֵי חָכְמְתָא, לְאִסְתַּכְּלָא בִּיקָרָא דְּמָארֵיהוֹן. זַכָּאָה חוּלָקֵיהוֹן בְּעָלְמָא דֵּין, וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי, דִּכְתִּיב, (מִשְׁלֵי ג) אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה [כִּי סְתָם חָכְמָה הוּא סוֹדוֹת הַתּוֹרָה, אוֹר הַחַמָּה, בְּשֵׁם הָרַמַ"ק זִכְרוֹנוֹ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא] וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה.

תרגום: וְאַף עַל גַּב שֶׁיֵּשׁ לָהּ מַעֲשִׂים טוֹבִים, מִשּׁוּם שֶׁאֵין שָׂכָר בְּאוֹתוֹ הָעוֹלָם כְּמוֹ אוֹתָם שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּחָכְמָה לְהִסְתַּכֵּל בִּכְבוֹד רִבּוֹנָם, וְאֵין שִׁעוּר לַשָּׂכָר שֶׁל אוֹתָם שֶׁיּוֹדְעִים הַחָכְמָה לְהִסְתַּכֵּל בִּכְבוֹד רִבּוֹנָם. אַשְׁרֵי חֶלְקָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁכָּתוּב (משלי ג) אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה.

(זֹהַר חֵלֶק ב' רמז:)

למאמר ונתן לנו תורת אמת

  • עַל יְדֵי לִמּוּד תּוֹרַת הַחֵ"ן בְּחַיּוּת דִּקְדֻשָּׁה נִבְרָא אוֹר שֶׁיְּכוֹלִים לִרְאוֹת שַׂרְפֵי מַעְלָה

אִיתָא מֵרַבֵּינוּ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה, שֶׁהֶרְאָה לָרַבִּי רַבִּי בֶּער עִנְיָן בַּקַּבָּלָה, וְאָמַר הָרַבִּי רַבִּי בֶּער הַפְּשָׁט וְכִוֵּן הָאֱמֶת, וְאָמַר לוֹ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה, אִם כִּי הַפְּשָׁט הוּא אֱמֶת, אָכֵן אֵין שׁוּם חַיּוּת בְּהַדְּבָרִים, וּכְשֶׁאָמַר לוֹ הַפְּשָׁט בְּחַיּוּת קְדוֹשָׁה נִתְמַלֵּא הַחֶדֶר מַלְאָכִים, שֶׁמִּצַּד שֶׁהָיָה בַּחַיּוּת פִּי הַשֵּׁם נַעֲשָׂה מִכָּל דִּבּוּר מַלְאָךְ.

(פְּרִי צַדִּיק פָּרָשַׁת וַיִּגַּשׁ דַּף ק"ה טוּר ב')

וְעַיֵּן סֵפֶר דִּבְרֵי יִשְׂרָאֵל (מוֹדְזִיץ) כְּלָלֵי אוֹרַיְתָא (דַּף י"ב טוּר ד'), וְזֶה לְשׁוֹן קָדְשׁוֹ: מְפֻרְסָם הַמַּעֲשֶׂה מִן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ עִם הָרַבִּי רַבִּי בֶּער, מֵהַמַּאֲמָר מִסֵּפֶר עֵץ חַיִּים, שֶׁהָיָה בּוֹ כַּמָּה שְׁמוֹת מַלְאָכִים, וּמִיָּד שֶׁאָמַר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה הַמַּאֲמָר, נִתְמַלֵּא כָּל הַבַּיִת אוֹרָה, וְרָאוּ בְּחוּשׁ מַמָּשׁ אֶת הַמַּלְאָכִים הַנִּזְכָּרִים.

[כד] בְּלֹא יְדִיעָה רָצָה לוֹמַר בְּלֹא יְדִיעוֹת שֶׁל תּוֹרַת הַנִּסְתָּר, עַיֵּן שָׁם בְּדִבְרֵי הַזֹּהַר בִּתְחִלַּת הָעִנְיָן.

[כה] אֲפִילּוּ אִית בֵּיהּ עוֹבָדִין טָבִין סַגִּיאִין, מַפְקִין לֵיהּ וְכוּ' עַיֵּן מַה שֶּׁכָּתַב הָרָמָ"ק זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּסִפְרוֹ אוֹר יָקָר שָׁם (בְּכֶרֶךְ יז עַמּוּד קמח) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אֲפִלּוּ אִית בֵּיהּ עוֹבְדִין טָבִין וְכוּ', הָרְאָיָה מַאֲמָרוֹ (שִׁיר הַשִּׁירִים א ח) הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, הֲרֵי שֶׁנִּתְיַפְּתָה הַנְּשָׁמָה הַזֹּאת וַאֲפִלּוּ הָכִי אוֹמְרִים לָהּ (שָׁם) צְאִי לָךְ, וְהָעֵד אָמְרוֹ (שָׁם) צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן, עַד שֶׁתַּחֲזֹר לָעוֹלָם הַזֶּה לִלְמֹד. כְּדִמְפָרֵשׁ וְאָזֵיל שֶׁאָמַר מִכָּל תַּרְעִין דְּהַהוּא עָלְמָא, שֶׁאֵין מָקוֹם מֵכִיל אוֹתוֹ. לְכָךְ אוֹמְרִים צְאִי לָךְ, עַד הֱיוֹתוֹ חוֹזֵר לָעוֹלָם הַזֶּה, עַד כָּאן הָרָמָ"ק זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שָׁם.

[כו] מִכָּל תַּרְעֵי דְּהַהוּא עָלְמָא. עַיֵּן שָׁם מַה שֶׁכָּתוּב בְּהֶמְשֵׁךְ דִּבְרֵי הַזֹּהַר וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: תָּא חֲזֵי מַה כְּתִיב (שִׁיר הַשִּׁירִים א ח) אִם לֹא תֵּדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, אִם אַנְתְּ אַתְיָא בְּלָא יְדִיעָה, וְלָא אִסְתַּכְּלַת בְּחָכְמְתָא, עַד דְּלָא תֵיעוֹל הָכָא, וְלָא יְדַעְתְּ בְּרָזִין דְעַלְמָא עִילָּאָה, צְאִי לָךְ, לֵית אַנְתְּ כְּדַי לְמֵיעַל הָכָא בְּלָא יְדִיעָה, עַד כָּאן לְשׁוֹן הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שָׁם. פֵּרוּשׁ בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב אִם לֹא תֵּדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, (הַכַּוָּנָה הִיא שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אוֹמֵר לַנְּשָׁמָה) אִם אַתְּ בָּאת בְּלִי יְדִיעָה וְלֹא הִסְתַּכַּלְתְּ בַּחָכְמָה מִטֶּרֶם שֶׁבָּאתָ לְכָאן וְאֵינֵךְ יוֹדַעַת אֶת סוֹדוֹת הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, צְאִי לָךְ, (כִּי) אֵין אַתְּ רְאוּיָה לִכְנֹס כָּאן בְּלִי יְדִיעָה, עַד כָּאן.

וְעַיֵּן מַה שֶּׁכָּתַב הָרָמָ"ק זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּסִפְרוֹ אוֹר יָקָר שָׁם (בְּכֶרֶךְ יז עַמּוּד קמח) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אִם אַנְתְּ אָתְיָא בְּלֹא יְדִיעָה, לְמִי שֶׁלֹּא לָמַד כָּל עִקָּר וְלֹא אִסְתַּלַּקְתְּ בְּחָכְמְתָא, לְמִי שֶׁלֹּא לָמַד בְּנֶעֱלָמוּת. וְזֶהוּ אָמְרוֹ וְלֹא יָדַעְתָּ בְּרָזִין וְכוּ', שֶׁאֵין יְדִיעָה שָׁם, מִי שֶׁלֹּא טָרַח בְּעוֹלָם תַּחְתּוֹן אֵין מְלַמְּדִין לוֹ בְּעוֹלָם עֶלְיוֹן אֶלָּא תּוֹסֶפֶת לֹא עִקָּר, עַד כָּאן לְשׁוֹן הָרָמָ"ק זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שָׁם.

עוֹד כָּתַב שָׁם בְּהֶמְשֵׁךְ דִּבְרֵי הַזֹּהַר וְזֶה לְשׁוֹנוֹ (שִׁיר הַשִּׁירִים א' ח') צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וֶהֱוֵי יְדַעְתְּ גּוֹ אִינוּן עִקְּבֵי הַצֹּאן, אִלֵּין אִינוּן דִּבְנֵי נָשָׁא דְּדָשִׁין לוֹ בְּעָקֵב, וְיָדְעִין רָזִין עִילָּאִין דְּמָארֵיהוֹן, עַד כָּאן לְשׁוֹן הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שָׁם. פֵּרוּשׁ צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וְתִהְיִי יוֹדַעַת בְּעִקְבֵי הַצֹּאן הָאֵלּוּ, שֶׁהֵם בְּנֵי אָדָם שֶׁהָאֲנָשִׁים דָּשִׁים אוֹתָם בָּעָקֵב וְהֵם יוֹדְעִים הַסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים שֶׁל אֲדוֹנָם, עַד כָּאן.

וְעַיֵּן מַה שֶּׁכָּתַב הָרָמָ"ק זַ"ל בְּסִפְרוֹ אוֹר יָקָר שָׁם (בְּכֶרֶךְ יז עַמּוּד קמח) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אִילֵּין אִינוּן דִּבְנֵי נָשׂא דָּשִׁין לוֹן וְכוּ', מֵחֲמַת עַנְוְתָנוּתָם שֶׁאֵינָם מִתְגָּאִים. כְּעִנְיַן רַבִּי חַגַּי וְכַיּוֹצֵא הָרַבִּים בַּזֹּהַר (פָּרָשַׁת שְׁלַח דַּף קנח.) שֶׁהָיוּ מְלֵאִים סוֹדוֹת כָּרִמּוֹן וְלֹא הָיוּ נִכָּרִים בֵּין בְּנֵי אָדָם. וְאֵינָם לוֹמְדִים אוֹתָהּ לְהִתְגָּאוֹת וְלֵהָנוֹת. עַד כָּאן לְשׁוֹן הָרָמָ"ק זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שָׁם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*