logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר זוהר לגדולים וקטנים- האם מותר ללמוד זוהר הקדוש לפני גיל 40?

 זוהר-שקיעה-סגולה

ספר

זוהר לגדולים וקטנים

 

מתוך דרשת האדמו"ר מהאלמין בשבת קודש פרשת ויקרא לפני קריאת התורה

שאלות ותשובות:

שאלה: שמענו שאסור ללמוד זוהר הקדוש עד גיל 40 שנה, האם יש אמת בדבר?

תשובה: זה בא משבתאי צבי ימ"ש.

שאלה :איך הרב אומר שאנשים נשים וילדים וילדות ילמדו זוהר?

תשובה: א. לא אני אומר את זה! רבי שמעון בר יוחאי פוסק לנו בזוהר הקדוש פרשת וירא (דף קיח ע"א): כשיהיה קרוב לימות המשיח אפילו נערים שבעולם עתידים למצוא נסתרות של החכמה ולדעת על ידו קצים וחשבונות, ובאותו הזמן יתגלה לכל. ולכן יסדנו זוהר אבות ובנים.

קרוב לימות המשיח, אפילו נערים ידעו נסתרות

קנ. אמר לון[1] רבי שמעון לית[2] רעותא דקודשא בריך הוא בדא דיתגלי כל כך לעלמא וכד יהא קריב ליומי משיחא, אפילו[3] רביי דעלמא זמינין לאשכחא[4] טמירין דחכמתא ולמנדע[5] ביה[6] קצין וחושבינן, ובההוא[7] זמנא אתגליא לכלא (זוה"ק פרשת וירא דף קיח ע"א).

תרגום ללשון הקודש

אמר להם רבי שמעון אין רצונו של הקב"ה בזה שיתגלה לעולם כל כך.

וכשיהיה קרוב לימות המשיח אפילו נערים שבעולם עתידים למצוא נסתרות של החכמה ולדעת על ידו קצים וחשבונות, ובאותו הזמן יתגלה לכל.

 

קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן

מזמן אשר הציץ וזרח אור יקרות של שני מאורות הגדולים ספר התיקונים וספר הזוהר קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר יחיד ורבים מנער ועד זקן, והגם דאין לאל ידם להשיג ולהבין סוד אמרות טהורות שבספרים הקדושים האלה אף על פי כן שותים בצמא את דבריהם ומתלהבין בקריאתן מאוד מאוד.

(רבנו יוסף חיים, הבן איש חי, בהקדמת התיקונים בניהו)

 

"אם דורי היה שומע בקולי, היה לומד כבר מגיל תשע ספר הזוהר, וכך היה רוכש יראת שמים במקום חכמה חיצונית". (הרב יצחק אייזיק מקומרנא, ספר "נוצר חסד על אבות")

 

לו עמי שומע לי, בדור הרע הזה שהמינות גובר, היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר ותיקונים להגות בה, והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו, ויתקיים. (נוצר חסד מס' אבות פ"ד).

בואו ונראה מה עשו הצה"ק שהיו יכולים להיות משיח:

  1. הגאון מוילנא זי"ע, למד קבלה בגיל 6 ולפני הבר מצוה ידע בעל פה כל ספר הזוהר וכל העץ חיים, ועוד.
  2. הרמח"ל בגיל 14
  3. בעל הסולם בגיל 19
  4. האר"י הקדוש שהיה בן 33
  5. רבי נחמן מברסלב זי"ע (עיין באריכות בספר אור הזוהר ובספר מאורות הזוהר י"ב חלקים).

"האיסור ללמוד קבלה היה רק לזמן קצוב עד 1490. ומ – 1540 והלאה צריכים לעודד את כולם לעסוק בספר הזוהר, מפני שרק על ידי לימוד הזוהר תבוא האנושות לגאולה הרוחנית ולביאת המשיח. ולכן אסור להתחמק מלימוד הקבלה." (הרב אזולאי. ספר "אור החמה" ביאור על הזוהר, להמקובל האלוקי רבי מרדכי אברהם אזולאי, פערמישלא, 1896).

והלומד זקן, בסודות ורזין דאורייתא, רזין דעתיק יומין, זקן מלא רחמים, דומה לדיו כתובה על נייר מחוק, שאינו נחקק כל כך במוחו ומחשבתו ויכול לטעות בהם הרבה, כי נמחק חוזר כותב ונמחק. וכן יש הרבה שוטים שבורחים מללמוד רזין של מרן האר"י וספר הזוהר אשר הם חיינו, ולו עמי שומע לי, בעקבות משיחא אשר הרע והמינות גובר, היו שוקדין כל ימיהם ללמוד ספר הזוהר והתיקונים כתבי מרן בלול עם חסידות והקדמות של מרן הריב"ש זצ"ל והיו מבטלין כל הגזירות רעות והיו ממשיכין שפע ואור על כל העולמות, כן השפעות פשטיות, בני חיי מזוני, טעמו וראו כי טוב הוי"ה ממש, חיות אדם הישראלי תלוי בספר הזוהר ובכתבי מרן ללמוד בקדושה ובשמחה ובנועם וביראה ואהבה כל אחד לפי השגתו וקדושתו וכל ישראל קדושים כו'. ולו עמי שומע לי, בדור הרע הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בה, והי' יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים. (נוצר חסד על מסכת אבות פ"ד מ"כ)

ומצאתי שגם בספר פלא יועץ (ערך זוהר) כתב בחשיבות הענין של לימוד הזוהר אע"פ שאינו מבין את מה שקורא וז"ל, "לימוד ספר הזוהר נשגב מאד לטהר ולקדש הנפש, ואפילו אי לא ידע מאי קאמר ושוגה בו שגיאות הרבה הוא חשוב לפני הקב"ה כדכתיב (שה"ש א, ד) ודגלו עלי אהבה וכו', הא למה הדבר דומה, לתינוק קטן שאינו יודע דבר ומדבר חציין של תבות בלעגי שפה, ואביו ואמו יצחקו לו ישמחו לקולו, כך יושב בשמים ישחק וישמח כשהאיש הישראלי יש לו חבה בתורה ורוצה ללמוד אך אין דעתו משגת.

ב: רבי שמעון בר יוחאי פוסק לנו בתיקוני זוהר (תיקון מג): צוֹוְחִין בְּנִין לְתַתָּא בְּיִחוּדָא וְאָמְרִין שְׁמַע יִשְׂרָאֵל – צוֹעֲקִים הַבָּנִים בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה בָּעוֹלָם הַזֶּה, בַּאֲמִירַת יִחוּד הַשֵּׁם "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל" לְהַעֲלוֹת הַתְּפִלָּה כְּתִקּוּנָהּ, וְאֵין קוֹל כְּלוֹמַר, קוֹל קְרִיאַת שְׁמַע לֹא נִשְׁמַע, וְאֵין עוֹנֶה – וּבִגְלַל כָּךְ אֵין נַעֲנֵית וּמִתְמַלֵאת בַּקָּשָׁתָם בִּתְפִלָּתָם, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (מִשְׁלֵי א כח) אָז יִקְרָאֻנְנִי [כְּלוֹמַר, דְּאָז הוּא קְרִיאַת שְׁמַע וּתְפִלָּה, גר"א] – וּכְשֶׁיִּשְׂרָאֵל הֵם בְּצָרָה, וְצוֹעֲקִים וְקוֹרְאִים להקב"ה בִּקְרִיאַת שְׁמַע, אֲבָל וְלֹא אֶעֱנֶה – אֲנִי לֹא אֶעֱנֶה אוֹתָם בִּתְפִלָּתָם. (בִּיאוּר הַגְרָ"א דַּף צ"ב, וכ"מ).

… ממנו [מדברי התיקוני זוהר תיקון מ"ג דף פ"ב ע"א] יודע החיוב וגודל השכר למי שלומד הקבלה, כי לימוד הזוהר בגירסא בעלמא בונה עולמות, וכל שכן אם יזכה ללמוד ולהבין פירוש מאמר אחד, יעשה בו תיקון למעלה בשעה אחת, מה שלא יעשה בלימוד הפשט שנה תמימה כו'. ואין צורך להאריך בראיות לזה המפוּרָשים מפי גבורות הקדוש עליון האריז"ל כו'. אלא וודאי לימודו כל השנה אינו כלום אם אינו מעטרו ביום אחד בלימוד הקבלה, כי שקול הוא כנגד כולם. וזה שכתוב [בתיקוני זוהר שם] וגרים דלא ישתדלון בהון, דוק מינה הא אם ישתדלון בהון כל אחד כפי יכולתו אפילו יום לשנה, תורתו כולה עושה פירות למעלה, וכל שכן אם קובע עת לה' שעה אחד בכל לילה, אז מובטח לו שהוא בן עולם הבא מבני היכלא דמלכא ויהיה מרואי פני המלך היושבים ראשונה במלכותא דרקיעא. ודי בהערה זו למי שחננו ה' בינה והשכל. (כסא מלך לתיקוני זוהר, תיקון מ"ג אות ס').

זאת אומרת, שאפילו שאתה למדת כל ש"ס בבלי וירושלמי וכו', אם אתה לא לומד ו/או קורא זוהר לא שומעים כל התפילות ושמע ישראל שאנחנו אומרים, אז למה אנחנו מתפללים, למי? אם לא שומעים אותנו??

אותו הדבר נכון הדבר לאשה, ילדים וילדות, אם לא אומרים/קוראים זוהר לא שומעים התפילות!!!

ויש עוד הרבה ראיות ומכתבים על זה – אבל חבל להוסיף ולספר כמו שאמר לנו הצדיק רבי דוד אביחצירא שליט"א שביקשתי ממנו שיכתוב שילמדו זוהר הקדוש, אמר רבי שמעון לא צריך אותנו שנכתוב ללמוד זוהר הקדוש, ולכן אני לא רוצה להזכיר עוד כל מיני תוכחות, שמי שלא שייך לערב רב מאמין ברבי שמעון בר יוחאי ע"ה.

נספר לכם שני סיפורים חדשים ששמענו מהצדיק רבי יצחק ראובני שליט"א בשיעור בבית שמש בכל יום שני:

סיפור 1: אשה פנתה אל הרב והביעה את צערה הגדול שיש לה בן בגיל 24 שנה והוא לאחרונה ממש בדכאון "ירד מהפסים" לא קם בבוקר, לא הולך לעבודה לא מתפלל, ממש נורא ואיום,, פנו לעזרת פסיכולוגים, בנה עתה מקבל כדורים אבל המצב לא משתפר, וע"כ בצר לה בקשה הצע מהרב, מה ניתן לעשות?

הרב ענה לה שיקרא כל יום לפני השינה תיקוני זוהר הקדוש!

בלילה הראשון שהתחיל לקרוא, כבר היו מסוגל לקום כבנאדם נורמלי, וכך עבר שבוע שלם, האשה באה לשאול את הרב, וסיפרה לו הכל אודות השיפור של בנה, ושאלה האם בנה יכול להפסיק עם אמירת התיקוני זוהר הקדוש? הרב ענה, שבשום אופן לא להפסיק לקרוא זוהר, כי זה כל הרפואה שלו!

סיפור 2: אשה באה אליו שיש לה רק שני ילדים, אחד בן 6 אחד בן 8 ומרטיבים במיטה, הלכנו לפסיכולוגים, רופאים, וכו', כלום לא עזר, מה אפשר לעשות?

הרב עונה לה ששני הילדים יגידו כל יום לפני השינה פתח אליהו הנביא זכור לטוב!

האשה תמהה ושאלה, האם לא מספיק שבני חולים, האם אתה רוצה להפוך אותם גם למשוגעים? שהרי ידוע, שאם לומדים זוהר משתגעים? כך שמעתי!

הרב ענה לה: אם יהיו בנייך משוגעים, אני אלך ביחד איתם לבית משוגעים!

האשה שאלה: אתה רציני?

הרב ענה: כן!

מאז כל יום התחילו להגיד פתח אליהו הנביא זכור לטוב, ובלילה הראשון כבר לא הרטיבו!!!

כן רבותי , ניסים כאלו ויותר גדולים, מספרים הרבה מלומדי הזוהר, אין לנו עכשיו זמן לסיפורים, כי זה כבר טירחא דציבורא, יש לנו היום ב"ה 3 קריאות בספר תורה ויוצרות וקידוש גדול, ונסיים רק בדבר קצר:

 

דעו לכם שהערך של כמה דקות לימוד של זוהר הקדוש שווה יותר מכל שבעים וחמש שנותיו של אדם שלמד עשר פעמים כל תלמוד בבלי וירושלמי!!

 

[1]. אמר לון רבי שמעון ר"ל לרבי יהודה ולרבי יוסי, עיין שם בדברי הזוהר בתחלת הענין בדף קטו ע"ב.

[2]. לית רעותא דקודשא בריך הוא בדא דיתגלי וכו' ר"ל שהקב"ה אינו רוצה שיתגלה זמן הגאולה, עיין שם בדברי הזוהר לעיל.

[3]. אפילו רביי דעלמא זמינין לאשכחא טמירין וכו' פירוש אפילו נערים קטנים שבעולם, ימצאו טמירין, נסתרות של חכמה מסודות התורה, כי אז יתמלא הארץ דעה, אדרת אליהו.

[4]. לאשכחא טמירין ימצאו אוצרות ספרים חשובים מסודות התורה, דרך אמת אות ה'.

[5]. ולמנדע ביה פירוש ולידע באותה החכמה, אדרת אליהו.

[6]. ביה קצין וחושבנין פירוש למנדע קצין דגאולה וחושבנין של ימי הגלות, שיתגלה אפילו לנערים, נצוצי אורות אות ג' בשם הר"ש בוזגל"ו.

[7]. ובההוא זמנא אתגליא לכלא ר"ל קרוב לימות המשיח יתגלה סודות התורה לכל, כי זה קאי על מ"ש לעיל וכד יהא קריב ליומי משיחא וכו'. ועיין מ"ש מוהר"א אזולאי זי"ע בהקדמתו לספר אור החמה (בדף הראשון טור ג') וז"ל ומצאתי כתוב כי מה שנגזר למעלה שלא יתעסקו בחכמת האמת בגלוי, היה לזמן קצוב עד תשלום שנת ה' (אלפים) ר"נ, ומשם ואילך יקרא דרא בתראה והותרה הגזירה והרשות נתונה להתעסק בספר הזוהר.

מצוה מן המובחר שיתעסקו ברבים גדולים וקטנים

עוד כתב שם וז"ל ומשנת ה' (אלפים) ש' ליצירה מצוה מן המובחר שיתעסקו ברבים גדולים וקטנים. עוד כתב שם וז"ל ואחר שבזכות זה עתיד לבא מלך המשיח, ולא בזכות אחר, אין ראוי להתרשל, ומי שחננו האל ויגע ומצא והשתדל וזכה להשיג חלק החכמה המושג בעולם הזה, זכה לטעום בעולם הזה קצת מתענוג העולם הבא.

אור החמה [להרב אזולאי] כתב שכן אמר רבי שמעון בן יוחאי בעצמו שנערים קטנים ילמדו מסוד ה' עיין שם.

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*