logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר זוהר שיר השירים- זוהר תורה חלק ז'

נוף שקיעה  מקור:  חבדספר זוהר שיר השירים- י'שתבח ה'בורא ו'יתפאר ה'יוצר אשר הביאנו עד הלום, וזיכנו  להוציא לאורה תורה נעלמה הוא זוהר הקדוש על שיר השירים שהדפיס בזמנו הגה"צ רבי יודל רוזנבערג זי"ע בלשון הקודש, שמקובלני שהיה למהרח"ו ספר הזוהר בלשון הקודש.

1. הקדמה כללית לזוהר שיר השירים

יט שבט זוהר שלש קדושות

2. הקדמה כללית לשלשת הספרים שיר השירים

3. הקדמה מבוא לזוהר שלש קדושות ספר ב דברי הרשב"י

4. זוהר שיר השירים פרק א מתוקן עד הסוף מוכן לדפוס

5. זוהר שיר השירים פרק ב מוכן לדפוס

6. זוהר שיר השירים פרק ג מוכן לדפוס

שער לספר זוהר תורה שיר השירים

 

זוהר תורה [חלק ז]
על שיר השירים
מהתנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
בלשון הקודש
קל לכל אחד להבין דברי הזוהר הקדוש

הוא פירוש הזהר הקדוש על שיר השירים להתנא האלוקי רבי שמעון בן יוחאי ז"ל. – מסודר על כל פסוק הפירושים והענינים השייכים לו, וגם הפירושים והענינים של הפסוקים הנמצאים בשאר מקומות הזהר נלקטו ונקבצו ונסדרו במקומם דברי הזוהר הקדוש בלשון הקודש. ועל ידי זה יוכלו כל באי שער הזוהר תורה לכנוס ולטייל בפרדס הזוהר

 

 ויתקיים מה שאמר אליהו הנביא לבר יוחאי שספר הזהר יתגליא לתתאי בסוף יומיא ובגיניה ושבתם איש לאחוזתו

מאת הגאון הצדיק המקובל
רבי יהודה יודל ראזענבערג זצוק"ל
במוה"ר ישראל יצחק ז"ל

יצא לאור על ידי מפעל הזוהר העולמי סניף בת ים רח' בר יהודה 50 טל: 052-765-1911

שבט תשע"ד

 

ספר

זוהר שלש קדושות

 

הקדמה לספר זוהר שיר השירים בלשון הקודש מספר "זוהר תורה"

 

י'שתבח ה'בורא ו'יתפאר ה'יוצר אשר הביאנו עד הלום, וזיכנו  להוציא לאורה תורה נעלמה הוא זוהר הקדוש על שיר השירים שהדפיס בזמנו הגה"צ רבי יודל רוזנבערג זי"ע בלשון הקודש, שמקובלני שהיה למהרח"ו ספר הזוהר בלשון הקודש.

הַמְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ – דִין שֶׁלְּמַעְלָה לֹא יָכֹל לִשְׁלֹט בָּהֶם

וכדאיתא בזוהר הקדוש פרשת נח (דף ע"ו:), בלשון הקודש:  רְאֵה מַה כָּתוּב, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם. מִשּׁוּם שֶׁהֵם בְּלֵב אֶחָד וּבְרָצוֹן אֶחָד וּמְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ. וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת, וְאֵין מִי שֶׁיִּמְנַע מַעֲשֵׂיהֶם… וּמַה מִשּׁוּם שֶׁהָיוּ בְּרָצוֹן וְלֵב אֶחָד וּמְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ כָּתוּב לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת, וְדִין שֶׁלְּמַעְלָה לֹא יָכֹל לִשְׁלֹט בָּהֶםאָנוּ אוֹ הַחֲבֵרִים שֶׁמִּתְעַסְּקִים בַּתּוֹרָה, וְאָנוּ בְּלֵב אֶחָד וְרָצוֹן אֶחָד, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה.

 

הַשְּׁכִינָה מִתְחַבֶּרֶת עִם לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ – בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ וַדַּאי

ובזוהר (פרשת תרומה -דף קכ"ט ע"ב): בלשון הקודש: אֲבָל דִּבְרֵי לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה אֵינָם

אֶלָּא בַּעֲשָׂרָה, כִּי הַשְּׁכִינָה מִתְחַבֶּרֶת עִם לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, וּלְכָל קְדֻשָּׁה שֶׁהַשְּׁכִינָה בָּאָה, אֵין זֶה אֶלָּא בַּעֲשָׂרָה, שֶׁכָּתוּב (ויקרא כב) וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְגוֹ'. בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ וַדַּאי, וְלֹא שְׁאָר עַמִּים שֶׁיֵּשׁ לָהֶם לָשׁוֹן אַחֶרֶת.

 

ומהר"ח פלאג'י זי"ע כתב שסגולת לשון הקודש שיהיה עזר וסיוע וכל חילי שמיא יודעים לשון הקודש בלבד, ובספר יערות דבש לרבי יונתן אייבשיץ זי"ע (ח"ב דף ח"י), וז"ל: "הביטו נא וראו כמה גדולה מעלת לשון הקודש והיא המקרבת הישועה והגאולה… ובכל דיבור ואות צירופי שמות וסגולת אמת, וע"ז נאמר החיים והמות ביד הלשון", עכ"ל.

זוהר מעולפת ספירים

וכבר לפני למעלה משלש מאות חמישים שנה בשנת ה'ת"כ ליקט והדפיס הרב המובהק הפוסק הגאון האמיתי החסיד ועניו כמוהר"ר רבי שלמה אלגאזי[א] זי"ע  [אשר בעל כנסת הגדולה רבי חיים בנבנשתי התכתב עמו בפסקי הלכה והפליג רבות בשבחו וז"ל : והדת  נתנה מפום ממלל רברבן פה קדוש הרב המובהק הפוסק המלך שלמה נר"ו (נ'טרה ר'חמנא ו'פרקה – פירוש: ישמרהו השם ויפדהו), עין ראתה ותאשרהו נפלאות מתורתו וכו', נאום: נקשר בעבותות אהבתו ידתו, חיים בכמה"ר ישראל בנבנשת זלה"ה], זוהר מתורגם ללשון הקודש בחלוקה לפי סדר הענינים ללימוד יומי לסיים במשך 30 יום, וקראו בשם מעולפת ספירים, ומבואר ממעשיו של החיד"א זי"ע שכתב ביומנו כי למד ספר מעולפת ספירים מתחילתו ועד סופו, ובשנת תקמ"ו הודפס בשלישית וקיבל המביא לבית הדפוס הסכמה מהגאון רבי דוד טעביל זי"ע בעל נחלת דוד.

זוהר תהלים "תמים יחדיו"

ובשנת תקצ"ג נדפס ספר זוהר תהלים בלשון הקודש מחולק לשלושים יום [בעיה"ק צפת], אשר צדיק קדמון ליקט אותו בצמוד לתהלים כדי שכל אחד ילמד זוהר ותהלים יחדיו, כבר מקודם בשנת שנ"ב ושם מחברו הרב ישראל ז"ל ועליו הסכימו שבעה גאונים והמחבר קראו בשם תמים יחדיו יען כי בו התאחדו יחד הנגלה והנסתר, אשר הודפס מחדש על ידי הרב גרשון מרגליות זצ"ל.

ומספר הרב מרגליות שכאשר התגלגל הדבר שהתארח בעל קדושת לוי הצה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע [(ה'ת"ק, – כ"ה בתשרי ה'תק"ע)] אצלו ובחפשו בארגז הספרים הגיע לידו ספר זוהר התהלים "תמים יחדיו", גילה מצפוניו כי מאוד יערב לו בתיתי אותו אליו, וכן רצונו [של הצדיק מבארדיטשוב -] להדפיסו תיכף בחזרתו לביתו ולזכות את הרבים כוונתו, והרב רבי גרשון מרגליות הנ"ל הוכרח להבטיחו שהוא בעצמו יתנהו לבית הדפוס, והנה אחר כמה וכמה שנים נתקיים הדבר, והרב רבי גרשון מרגליות הנ"ל הדפיסו בצפת עם פירוש מצודות בשנת תקצ"ג, ואחר נדפס עוד הפעם בלבוב בשנת תרי"א עם פירוש רש"י בהסכמת גאוני לבוב זצ"ל, עכ"ל.

 

תהלים עם פירוש הזוהר השלם

   עוד יצא לאור תהלים עם פירוש הזוהר השלם [בלשון הקודש] ועם פירוש רש"י נאסף ונסדר על ידי הרב הצדיק רבי משה גילערנטר, אבד"ק מארד, ונדפס בפיעטרקוב בשנת תרס"ה, ואשר זכה להסכמות הגאונים וצדיקי הדור, ואשר מציינים בהסכמתם את דברי המאסף בהקדמתו לספר שזו אינה מהדורא ראשונה אלא מורחבת ומשופרת וכו'.

ומה לנו יותר מדברי הירושלמי תנא בשם ר"מ (אומר) כל מי שקבוע בארץ ישראל ומדבר בלשון הקודש ואוכל פירותיו בטהרה וקורא ק"ש בבוקר ובערב יהא מבושר שבן עולם הבא הוא (שקלים ט:, וכן שבת פ"א ה"ג).

ובספר פלא יועץ (ערך לע"ז), כתב שהמדבר בלשון הקודש קונה קדושה, עכ"ל. וכולנו מתפללים בתפילת נשמת כל חי "ובקרב קדושים תתהלל" ואמרו חז"ל (שיה"ש רבה), כל השירים קודש ושיר השירים קודש קדשים, כי זה העיקר והתכלית שיגיעו עם ישראל לקדושה עליונה כמו שנאמר "ואתם תהיו ממלכת כהנים וגוי קדוש". ובוודאי שכל הלומד זוהר הקדוש מטהר ומתקדש, ועל כן בא כאן בשלשה קדושות כמו שאומרת הגמרא (שבת דף פח:): [ב]

דרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי לעם תליתאי על ידי תליתאי ביום תליתאי בירחא תליתאי, עכ"ל.

ואפשר לבאר על פי דברי הרשב"י (זֹהַר חֵלֶק ג דַּף קכ"ז ע"ב:): תַּנְיָא, אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לְחַבְרַיָּיא, עַד אֵימַת נֵיתִיב בְּקִיוּמָא דְּחַד סַמְכָא. [עַד מָתַי נֵשֵׁב וְלֹא נְגַלֶּה אֶת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה, שֶׁעַל זֶה כָּתוּב] כְּתִיב (תְּהִלִּים קיט) עֵת לַעֲשׂוֹת לַה' הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ. יוֹמִין זְעִירִין, וּמָארֵי דְּחוֹבָא דָּחִיק. [הַיָּמִים קְצָרִים וְהַיֵּצֶר הָרַע מַפְרִיעַ לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה] כָּרוֹזָא קָארֵי כָּל יוֹמָא, וּמְחַצְדֵּי חַקְלָא זְעִירִין אִינּוּן. [הַכְּרוּז מַכְרִיז כָּל יוֹם אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה, וְהַצַּדִּיקִים מְעַטִּים הֵם] וְאִינְהוּ בְּשׁוּלֵי (נ"א: בְּשׁוּרֵי) כַּרְמָא. לָא אַשְׁגְּחָן, וְלָא יַדְעִין, לְאָן אֲתָר אָזְלִין כְּמָה דְּיָאוּת. [וְגַם הֵם עֲדַיִן בִּתְחִלַּת הַכֶּרֶם, כְּלוֹמַר שֶׁלֹּא יוֹדְעִים אֵיךְ לִלְמֹד אֶת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה].

ופירשו המקובלים שחד סמכא הכוונה היא עמוד אחד, של הספירות, ואנחנו צריכים לשלב ולעשות עמוד שלישי, כלומר, כמו שיש חכמה בינה, השלישי זה דעת, וכן חסד גבורה האמצאי השלישי זה תפארת, וכן נצח הוד, האמצאי השלישי זה יסוד, כי על עמוד האמצעי עומד תיקון העולם, והוא ראשי תיבות "דת"י" [ד'עת ת'פארת י'סוד], ועל כן צריכים להתקדש בקדושה משולשת, כמו שאומרים ג' פעמים קדוש. ואנו מצווים להתדבק בה' יתברך "והלכת בדרכיו". וכתב הבן איש חי שהאדם צריך להיות קדוש במחשבה, קדוש בדיבור, וקדוש במעשה.

וכאן כללנו שלשה קדושות, קדושת שיר השירים, קדושת הזוהר הקדוש, וקדושת לשון הקודש. ובוודאי על ידי זה יתרבה הקדושה בעם ישראל גוי קדוש, ובכך נחיש הגאולה ברחמים בב"א כי"ר.

כאן מקום להביא את דברי הרמח"ל הקדוש זי"ע מחובת ישראל להגיע לקדושה הזו על ידי לימוד הזוהר הקדוש: (מספר שערי הרמח"ל):

חובת כל ישראל לעסוק בסודות התורה כי לכך נברא כל העולם כולו וזה רצונו  ית' ויתעלה שיהיו ישראל כמלאכי השי"ת [ומי שאינו עושה כן הרי הוא ח"ו כפוי טובה רח"ל ]

מה מלמדת חכמת האמת

כתיב: "אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל וגו' כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי" (ירמיהו ט, ב) מכאן ראיה, שהחכמה, שהקב"ה בוחר בה, היא להשכיל ולדעת בו יתברך, מה (שא"א) [שאפשר] לדעת. ולא אמר "השכל וידוע את מצותי", "את דברי", שאז היה מורה שדי לדעת המצוות, וסדר עשייתן בכל פרטיהם. אלא "השכל וידוע אותי". אם כן הוא רוצה דוקא שיתעסקו בני האדם לדעת את תפארת גדולתו. וכל שאר חכמה נאמר בה "אל  יתהלל חכם בחכמתו".

הפילוסופים אומרים, שצריך ללכת אחרי החקירה והחכמות החיצוניות, לדעת מהן יקר הבורא, כי מן המצוות אין נראה כלל שום תפארת וגדולה, ולא שום חכמה. ומפני זה הלכו אחרי ההבל של חכמות האומות. אך שקר נסכם ודאי, כי התורה בפירוש צותה "והגית בו יומם ולילה" (יהושע א, ח). ואם היום והלילה משועבדים שניהם ללמוד התורה – אין עוד זמן נשאר לשאר חכמות. והרי בהדיא נאמר: "לא ימוש ספר התורה מפיך" וגו' (שם). אם כן לא זו הדרך ודאי, וחלילה לזרע קודש, להתפתות בשוא נתעה כזה.

אבל עדיין צריכין אנו למודעי – איזה הדרך נלך לראות בוראנו ית"ש. כי זה האמת, שמן המצוות לבד לא יצא זה. אין זה כי אם בתורה עצמה, החלק אשר הוא באמת מודיע גדולתו ית"ש, וסוד מעשיו הנפלאים, כי אז יודעים אותו באמת. והעיקר, כי הקב"ה הבדיל לו לעם סגולה – ישראל, דכתיב "והייתם לי סגולה מכל העמים", "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות ט ה-ו). וזה השורש הגדול, שכאן עומד סוד האמונה באמת: שבשעה שהקב"ה בחר בישראל, הבדילם לגמרי מכל גויי הארץ. ורצה לעשות אותם קדושים בקדושתו ממש. והוא הענין שאמרו רז"ל (תהלים עז, יד): "אלקים בקדש דרכך" – הוא קודש הילוכו בקדושה, דיבורו בקדושה וכו' (ירושלמי ברכות פ"ט ה"א). והיינו כי הקב"ה הוא מקור הקדושה, כל עניניו אינם אלא ענינים של קדושה. וכן כל ישראל להיות קדושים בקדושה הזאת, צריך שכל עניניהם ופעולותיהם, יהיו הכל עניני קדושה ממש. והיינו כי אין די שיהיו עניניהם ענינים גשמיים, ככל שאר האדם, אף על פי שיהיו בהן מצוות שצריך לשמור אותם. זה אינו מספיק לעשותם עם קדוש ממש, כמלאכי השרת. שהקב"ה רוצה אותם למטה, כמלאכי השרת למעלה, כי מלאכי השרת אינם על דרך זה – שיהיו פעולותיהם פעולות חומריות, אלא שקשרי מצוות רביעי עלייהו, אלא כולם קדושים וכל מעשיהם קדוש.

כן ראוי שיהיו ישראל למטה באמת. והיינו כי כמו שהקב"ה אינו פונה ביחוד אלא לישראל, כך ישראל אין להם להיות פונים אלא להקב"ה. וזהו "אני לדודי ודודי לי" (שה"ש ו, ג), "אני לדודי ועלי תשוקתו" (שה"ש ז, יא), ולהיות כל מעשיהם על דרך זה. והוא ענין "בכל דרכיך דעהו" (משלי ג, ו). ואף על פי שגם הפסוק יש לפרש אותו – שדי להיות מכוון לשם שמים, דהיינו שיאכל כדי שיחיה ויעבוד את ה', וכן על דרך זה [שאר המעשים]. אין זה עיקרו! אבל להיות כל המעשים ממש דברי קדושה, ואז ישארו ישראל מובדלים לגמרי מן כל שאר האומות, בלי סרך כלל. אלא שאר האומות – אנשים, וישראל – כמלאכי השרת.

על כן, עיקר מה שצריך האדם להיות משכיל, הוא ענין קדושתו יתברך המתפשטת בעולמו, שישראל נתקדשו בה – מה ענין הקדושה הזאת, ומה הם דרכיה, ואיך מתפשטת, ואיך מזדמנים לקראתה להתקדש בה כראוי. ומי שיראה זה, יראה באמת איך כל הבריאה כולה לא נבראת אלא בשביל זה. והיינו "בראשית – בשביל ישראל שנקראו ראשית" (ויק"ר לו, ד). ויראה בהדיא כי כל העולם לא נברא אלא לפי שנתאוה הקב"ה להשרות קדושתו על ישראל, וכמה הכנות גדולות הכין לענין זה. כי ודאי שצריך שישראל יהיו ראוים לה, ואינם ראוים לה אלא אם כן ישמרו כל התורה והמצוות בכל דקדוקיהם ופרטותיהם, ומשמרת למשמרת שלה בכל חומרותיה, כי בזה תלוי הכל.

אבל כמה דרכים הכין לזה הענין, וכמה גלגולים גדולים, בכמה חכמה עמוקה, בהיות צופה כל העתידות. ורצה לתת יצר הרע, לנסות בו בני האדם. ומפני שהיו עתידים לחטוא, זימן מתחילה כמה גלגולים גדולים, עד שבסוף הכל יתוקנו ישראל תיקון גמור. ותהיה קדושה זאת מתפשטת בהם לנצח נצחים. וזהו ענין האהבה הגדולה שבין הקב"ה וישראל. והנה מי שאינו יודע דברים אלה, נקרא שהוא הולך כעיור באפילה, כי אינו ידוע כלום על מה הוא חי, על מה מתקיים העולם, וכל שכן על מה עומד העולם כולו.

ועל זה היו צועקים חז"ל "אוי להם לבריות שרואות ואינם יודעות מה רואות, עומדות ואינם יודעות על מה עומדות" (חגיגה יב, ע"ב). כי אין זה כבודו של מקום ב"ה, ולא שבחם של ישראל. הא למה זה דומה: למלך שאוהב אחד מעבדיו, ועושה בעבורו כמה דברים גדולים בעבור אהבתו, הייטב בעיניו שלא יהיה העבד ההוא שם בלבו לכל הדברים הרבים האלה, ולא ירצה אפילו דלעת מה עשה לו. כן הדבר הזה, כי באמת, כל העולם ומלואו אינו עומד אלא על האהבה שהקב"ה אוהב את ישראל. ואם ישראל אינם שמים לב לראות דבר גדול כזה, הייטב בעיני ה'?

זהו הטעם שרשב"י צווח כל כך על זה, וקורא לעוסקים בפשט התורה, שהם ישינים בתרדמה, כי אינם פוקחים עיניהם כלל לראות באהבה שהקב"ה אוהב אותם, כאילו הם ח"ו כפויי טובה אליו. ועוד, שאינם רואים ואינם יודעים דרך הקדושה כלל, ואת הדבקות בו יתברך. והרי התורה מצוה ואומר "ובו תדבק" (דברים י,כ). ואף על פי שפירשו על המתדבק בתלמדי חכם, אבל סוף סוף אין מקרא יוצא מידי פשוטו. והאמת, שצריכים ישראל לידבק בו ממש בדביקות גמור, לדעת דרכיו המיוחדים על פי קדושתו, וללכת בהם. והנה על כן אמרו: "שיר השירים – קדש קדשים" (שה"ש רבה, סוף הפתיחה). כי הוא מיוסד ממש על זה הענין, ומפרש האהבה הזאת, וכל ההשתדלות שמשתדל הקב"ה להתדבק בקדושתו עם ישראל, שישראל צריכים להקביל כנגד זה תשוקה אליו יתברך, להתדבק דביקות ממש.

והנה זה פרי הגלות בעו"ה, ששכחו ישראל את הדרך הזה, ונשארו ישינים, משוקעים בתרדמתם, ואין שמים לבב לזאת. אבל תורה חוגרת שק על צרתה. והנה אנחנו במחשכים כמתי עולם, כעורים ממש המגששים קיר. לישרים לא נאוה ללכת בדרך הזה, אלא אדרבא לפקוח עינים עיורות, ולראות אהבת ה', ולדעת הקדושה ודרכיה, להתקדש בה ממש.

והנה כל זה ענין חכמת האמת הקדושה, כי אינה אלא ביאור ענין הקדושה הזאת, דהיינו מה שרצה האדון ית"ש להשרות על בריותיו, והסדרים שסידר לזה לכל הזמנים, פירוש – לזמן העולם הזה, שהוא זמן העבודה. וכאן נפק חלוקי סדרים: לזמן שישראל זכאים – לזמן שישראל ראוים להיות על אדמתם, ולזמן שהם צריכים להיות בגלות, לזמן שראוי להאיר להם פניו, ולזמן שראוי להסתיר. ואף-על-פי-כן, אפילו בהסתר פנים – לקיים להם הקדושה. ואחר כך – לזמן קבלת שכרם, שהוא לעתיד לבא לנצח נצחים. נמצאת כל חכמת האמת עומדת רק על ענין זה, על ענין קדושתם של ישראל, איך שהקב"ה מתדבק בהם מקדושתו, ואיך שישראל יש להם לידבק בתשוקתם ועבודתם בקדושתו ית"ש, ואיך על זה עומדים כל עניני העולם, וכל הבריאה כולה, למאז היותה ועד עולמי עד, עכ"ל.

ובתנא דביה אליהו: אמר להם הקדוש ברוך לישראל: [בני, היו לפני קדושים], ואל תבהלו מיום הדין, שנאמר והייתם לי קדשים וגו' (ויקרא כ כו). זוהי הבטחה של הקדוש ברוך הוא שמגלה לנו אליהו הנביא זכור לטוב, שאם ישראל יהיו קדושים אין מפחדים מיום הדין.

וְיֵשׁ לָנוּ עֵצָה אַחַת יְעוּצָה "לִּימּוּד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ"[ג], וְלִמּוּד הַזוֹהַ"ק בְּשִׂמְחָה, אֲשֶׁר בְּכֹחוֹ לַעֲצֹר כָּל פֻּרְעָנוּת וּלְהַשְׁפִּיעַ כָּל הַבְּרָכוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, וְכַיָּדוּעַ תַּקָּנַת הָרַמְחַ"ל זי"ע לְלִמּוּד הַזוֹהַ"ק בִּרְצִיפוּת – שֶּׁמַּצִּיל מִן הַפֻּרְעָנוּת – וּמֵבִיא הַגְּאוּלָה (עַיֵין סֵפֶר אוֹר הַזוֹהַר פ"ה, וְכֵן הוּבָא בְּסֵפֶר "תּוֹרָתוֹ מָגֵן לָנוּ").

לֶהֱוֵי יָדוּעַ שֶׁכָּל הַמְסַיְּמִים אֶת סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בִּבְחִינַת "כְּנִישְׁתָא חֲדָא" (זוֹהַ"ק) הֵם בִּבְחִינַת "אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים (שִׁיר הַשִּׁירִים ד, ד), – עֲלֵיהֶם תָּלוּי וְעוֹמֵד הַצָּלַת כְּלַל יִשְׂרָאֵל, "כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים" וְהֵם שׁוֹלְטִים עַל הַגְּבוּרוֹת וּמְמַתְקִים אוֹתָם, וּמִיַּד בָּאָה הַגְּאוּלָה בב"א.

וּלְפִי זֶה מִתְבָּאֵר הֵיטֵב מַאֲמָר הָרַשְׁבִּ"י "יָכוֹל אֲנִי לִפְטוֹר אֶת הָעוֹלָם כּוּלוֹ מִן הַדִּין". – עַל כֵּן פְּנוּ בְּבַקָּשָׁה לְרָאשֵׁי הַיְּשִׁיבוֹת וּלְרָאשֵׁי הַכּוֹלְלִים, לְהַרְשׁוֹת לָּכֶם לְהַקְדִּישׁ שְׁנֵים עָשָׂר דַּקּוֹת בְּהַתְחָלַת כָּל סֵדֶר לְלִמּוּד הַזוֹהַ"ק בְּשִׂמְחָה, וּבְוַדַּאי יַסְכִּימוּ עִמָּכֶם, כְּמוֹ שֶׁכְּבָר נוֹדַע הַמְּצִיאוּת בְּהַרְבֵּה יְשִׁיבוֹת וְכּוֹלְלִים שֶׁכָּךְ עָשׂוּ. וְכַיָּדוּעַ דְּכָל דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה כְּדֵי שֶׁיַּצְלִיחַ צָרִיךְ קוֹדֶם אִתְעֲרוּתָא דִּלְתַתָּא (עַיֵין זוֹהַ"ק פָּרָשַׁת לֶךְ לְּךָ דַּף ע"ז:). וְכָל הַמַּעֲלוֹת הָאַדִּירוֹת שֶׁנֶּאֶמְרוּ בְּמַעֲלַת הַלִימוּד וְהַקְּרִיאָה בְּזוֹהַ"ק הֵם גַּם בְּמִי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין כְּלָל אֶת אֲשֶׁר הוּא קוֹרֵא – כְּמָשָׁל הַהוֹלֵך אֶל הָרוֹפֵא, אֵינוֹ צָרִיךְ לְהָבִין בִּרְפוּאָה כְּדֵי לְהִתְרַפֵּא, כֵּן הַלּוֹמֵד בְּזוֹהַ"ק הֲגַם שֶׁאֵינוֹ מֵבִין עֶצֶם הַלִימוּד כּוֹחוֹ גָּדוֹל וְעָצוּם "וּבוֹנֶה בַּשָּׁמַיִם עֲלִיּוֹתָיו", ועתה שזכינו לקדושה משולשת הוא זוהר הקדוש על שיר השירים הקדוש ולשון הקודש שאפשר להבין ולהתחבר לשכינה הקדושה בוודאי שפוטר מעליו ומכל הסובבים אותנו כל מרעין בישין ומזיקין ומחבלים, ומשפיע שפע קדושה ורחמים וטהרה עליונה כנאמר וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם, וְעַל יְדֵי כֵּן נִגָּאֵל בִּמְהֵרָה בְּקָרוֹב, כִּי עֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשַׁע – יַעֲקֹב אָבִינוּ ע"ה נִקְרָא אָב שֶׁל שִׁבְעִים נֶפֶשׁ, וְשִׁבְעִים גִּימַטְרִיָּה סוֹד – דְעַ"י לִּימּוּד הַתּוֹרָה – שֶׁהִיא מִדָּתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ ע"ה, וּבִפְרָט זוֹהַ"ק – שֶׁכְּנֶגֶד סוֹ"ד, וּבָזֶה נִקְרָא אַב שֶׁל שִׁבְעִים נֶפֶשׁ, נִנָּצֵל מִשִּׁבְעִים אֻמּוֹת הָעוֹלָם – וְעוֹד כַּיָּדוּעַ יַעֲקוֹב בְּמִלּוּי אוֹתִיּוֹת כָזֶה: יו"ד עי"ן קו"ף וי"ו בי"ת, גִּימַטְרִיָּה 770 – שׁמשנת תש"ע – נפתח הצינור השפע האלוקי ללמוד את הזוהר הקדוש בלשון הקודש והוא בבחינת גילוי שכינה, וּמִמֶּנָּה – מִכֹּחַ סְגֻלַּת לִּימּוּד הַסּוֹד המחובר בשלש קדושות יִוָּשַׁע תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים.- זִכְרוּ! בְּיָדֵנוּ הַדָּבָר! – "הֲלוֹא אִם קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָתָּה", וְהֶחָלָשׁ יֹאמַר גִּבּוֹר אָנִי, וְיִתְקַיֵים בָּנוּ הַפָּסוּק "הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה" (יְשַׁעְיָה ס, כב) בב"א.

 

עמוד חדש לתמונות

כאן בא תמונה של שער התהלים

תמונת ספר מעולפת ספירים

 

עמוד חדש

הקדמות לספר מעולפת ספירים

לקוטים מספר הזוהר על דרך הפשט וחלקתיו לג' עמודים

 הקדמת המסדר: אמר הקטן, זה הקונטרס הלא הוא כמוס עמדי מימי ילדותי אשר סדרתיו להדריך את עצמי ולאשר בגילי, הגם הלום ראיתי אחרי כי אם נתן הספר אל אשר לא ידע ספר לאמר קרא ואמר אקרא כי זה כל האדם ידעו את ה' למקטנם ועד גדולם מפלאות תמים דעים, וקראתיו מעולפת ספירים, להיות הדברים ספיריים לקוטים מספר הזוהר על דרך הפשט וחלקתיו לג' עמודים, תורה, עבודה, גמילות חסדים. בם ידע האדם מעלת ה' יתברך והמלאכים והאבות והצדיקים וטעמי המצות ומעלת השבת ויום טוב ועניני הנפש שכרה וענשה ומה יעשה בה בעת הפטירה לבעבור יוסר האדם ומעלת גן עדן וגיהנם ועולם הבא ותשובה וכמה רמזים. וחלקתיו לשלשים ימי החודש על סדר תפוחי זהב [תפוחי זהב הוא קיצור ספר ראשית חכמה שגם מחברו חלקו לשלושים יום] ולא היה בדעתי להוציאו (בו מלאכה היא) עד שקם התייר הגדול עוסק במצות החכם השלם במהר"ר שלמה ן' עזרא נר"ו לזכות הרבים ונתן בלב החברים גבירים אבירים כבירים אנשי חיל יראי אלהים חברי הבקיאות של ק"ק פינטו יע"א להדפיסו גם המה קמו ונתעודדו ונדבה רוחם כיד ה' הטובה עליהם והמה מבני עליה. חברותא כלפי שמיא המציאו לכסף מוצא על כל מוצא פי ה' עליהם יהיו. כה מעתיר דל על דל:

שלמה אלגאזי:

חמדה גנוזה מרגלית טובה ספר הנותן אמרי שפר

הקדמה לכבוד המסדר: זה היום שקויתי מצאתי ראיתי חמדה גנוזה מרגלית טובה ספר הנותן אמרי שפר, קטן הכמות ורב האיכות, הנמצא בבית גנזי הרב המובהק המסדר יצ"ו מונח בקרן זוית לסבה כי קצור קצרה ידו ולא יכול להעלותו על מזבח הדפוס כי הכסף נכסף בימי שלמה ומאומה בידו כי תם הכסף וכלי זהב ושמלות זהבים מעביר ולבני"ם להדפסת שאר ספריו הנחמדים ואין הקומץ משביע, ולסבה זו עדין לא נגמר ספר שמע שלמה ואני בראותי התועלת הנמשך לכל עם בני ישראל ובפרט למהדרין מן המהדרין השבים אל ה' בכל לבב חצני נערתי ופני כחלמיש שמתי ועם אלופי ומיודעי חברים מקשיבים לקולי דברתי ה"ה יחידי סגולה מהחברה הקדושה הנזכרת וענותם תרבני שהקדימו עשיה לשמיעה ונתנו לכסף מוצא בתורת הלואה כל הצורך להדפסת הספר המפואר הזה וכונתם רצויה שהיה לזכות בו את הרבים, זכות הרבים תלוי בם ישלם ה' פעלם בבני חיי ומזוני ויזכו לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו, אמן כן יהי רצון. נאם המתאבק בעפר רגלי החכמים ושותה בצמא את דבריהם קטינא וזעירא:

שלמה בכמהר"ר משה ן' עזרה זלה"ה:

אור הספר הקדוש מעולפת ספירים מאמרי פניני זהב הזוהר הקדוש

הקדמת המביא לבית הדפוס: יתברך האל ויתגדל הודו, אשר בעוצם רחמנותו הגביר מאד חסדו, ועוד נטויה ידו, לעומת אנוש כערכי, להספיקי כל עת צרכי, גם כי באופן אהלך יגיה חשכי, להיות מעודי בעוד לא אוכל להכריע על ברך, לעת אכיר קטנות עבודתי המחויב מאתי אליו יתברך, הלא תקצר רוחי, ומאוד מרי שיחי, ולבי בקרבי הלא תכלם ותבוש, בראותי אותי ערום מבלי לבוש, ולולא רוח מבינתי יענני, כי עזרתו תסוב תנחמני, הלא לבי בקרבי המס ימס, כמו שבלול תמס, ואולם זאת אשיב אל לבי, אף רוחי בקרבי, אפיץ על תבל ומלואה, תוכחת מוסר כי מלאה צבאה, היא כבודי ומרים ראשי, תנחומיה ישעשעו נפשי, היות בהביטי בה כל עת וזמן, לבי בה' מאוד נאמן, גם את בני זולתי המה יביטו יראו בו, ותבא כמים בקרבו, ותדבק נפשו בה' אלהיה, ושבה אל בית אביה כנעוריה, ולכן עתה חסדי ה' אגידה ואספרה, אשר במתג ורסן השגחתו יובילני דרך ישרה, יגביר לעד כחי, והעיר מצפון רוחי, להפיץ ענן אור הספר הקדוש מעולפת ספירים הנלקט מאמרי פניני זהב הזוהר הקדוש הזורח לישרים, בגבורות ישע ימין הגאון האמיתי מוה' שלמה אלגאזי ז"ל, אשר אמרתו כטל תזל, ודבריו במשפט יכלכל, עוטה אור אמרות טהורות אלה כשלמה לעומת כל, למען כולם יוכלו לגשת אל דלתותם, מפאת קלות לשונם וצחות דברותם, והאוחזים בסנסני מוסריו חוקיו ומשפטיו, הלא יכירו כי גדול הדר כבוד הודו עלי מביטיו, ללמדו להועיל מדריכו בדרך ילך, בירכתי צפון קרית מלך:

עוד תשאיני, רוח רעיוני כי יאות להדביק אליו מכתב הרמב"ן לבנו ז"ל, אשר מוסריו ירגישו מאוד לבב רואיו ישלח דברו וימסם על שפתי מלך קסם, ואתם אחי בני אל חי, נא הסתפחו בנחלת הספר, הנותן אמרי שפר, ושאו כל איש בחיקו, ויצא כנוגה צדקו, כבור ידיו לנגד עיניו, ותורהו נוראות ימיניו, הכ"ד נפש תשתוחח לעומת היכל קודש ה', כי בכל מקום אשר אשא עיני ידריכני בנתיב מצותיו, ויתן בלב עמו וצאן מרעיתו לתאו מטעמות הספר ללקט אורותיו, והיה סוד אלוהי עלי אהלם, ינטלם וינשאם עד עולם,

הק' אברהם בן מהור"ר יהודה ליב ז"ל

עד כאן הקדמות א. של המחבר הרב שלמה אלגאזי. ב. המתנדב להדפיס בימי הרב אלגאזי. ג. המביא לדפוס אחרי שנים.


[א]) אביו: ר' אברהם. – מוריו: ר' יוסף ששון, ר' מאיר די בוטון.

נולד בשנת ה'ש"ע בבורסה (טורקיה). בגיל 25 עלה לארץ ישראל והתגורר בירושלים. בשנת ה'ת"ו לערך חזר לטורקיה, ייסד ישיבה באיזמיר וכיהן כרב הקהילה.
נלחם בתוקף נגד תנועת שבתאי צבי עד שנאלץ לברוח ובשנת ה'ת"ל חזר לירושלים ולמד בישיבת "בית יעקב".

בשנת ה'תל"ג מונה לאב בית דין בירושלים ונודע כפועל ישועות.
בשנת ה'תמ"ג לערך השיב את נשמתו ליוצרה.

מספריו: א. אהבת עולם: מוסר. ב. גופי הלכות. ג. הליכות א-לי. ד.  זקנת שלמה. ה. יבין שמועה. ו. לחם סתרים. ז. מעולפת ספירים. ח. רצוף אהבה. ט. שמע שלמה. י. תאוה לעינים.

[ב]) וביאר בספר נר תמיד באריכות, וזת"ד: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי", "דרש אותו הגלילי לפני רב חיסדא, "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי" ברוך אלוקנו שנתן לנו תורה משולשת" – אומר רש"י הקדוש: "משולשת – תורה נביאים כתובים". היסוד הוא: משולש. "תורה משולשת לעם משולש" – כוהנים, לווים וישראלים – "ע"י המשולש" – משה רבינו שהוא שלישי לבטן אימו, אחרי מרים ואהרן – וכתוב בתורה: "הֱיוּ נְכנִים לִשְׁלשֶׁת יָמִים" – זוהי פרישות "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי" – הוא חודש סיון. אומר הגלילי לרב חיסדא: הקב"ה נתן לנו את התורה הקדושה בסימן שלוש. ומה זה השלוש הזה?

מוסיף ה"בן יהוידע" (מסכת שבת פח) פירוש נוסף למשולש: "תורה משולשת" – מצוות, חוקים ומשפטים – "עם משולש" – עם שיצא משלושת האבות – "ועם ישראל מבורכים בברכה משולשת" – ברכת הכהנים שיש בה 3 פסוקים שכל אחד מהם: 3, 5, ו-7, יחד 15 תיבות, כמספר י"ק (=שכינה), וזה גם כנגד ט"ו שנים שהיו ג' האבות יחד בעולם – אברהם אבינו נפטר כאשר יעקב היה בן 15) "וע"י המשולש" – משה רבינו שהיו חייו משולשים, ז"א, היו שלוש תקופות בחיי משה רבינו: מ' שנה במצרים, מ' שנה במדין, מ' שנה אחרי יציאת מצרים, במדבר. מ' זה מספר יצירתי – 40 יום ליצירת הולד. וגם שמו של משה הוא משולש – אומר ה"בן יהוידע": משה זה 3 אותיות שיחד זה 3 פעמים חזק, (משה בגימטריא=345, הגימטריא של "חזק" זה 115, 3 פעמים "חזק"=משה, ולכן כשאנחנו מסיימים את החומש, או את התורה אנחנו אומרים: חזק חזק ונתחזק, יש קהילות שאומרים 3 פעמים חזק ואין לנו חיזוק אלא בתורת משה, כי משה זה 3 פעמים "חזק".

התורה הקדושה ניתנה ביום השבת שקדושה ב-3 סעודות, ואתם חושבים ששלוש סעודות של שבת זה, עוד סעודה ועוד סעודה ועוד אכילה?! לא! זה שלוש סעודות שהאר"י הקדוש כתב "אַתְקִינוּ סְעוּדָתָא דְמַלְכָּא" ודווקא הסעודה החשובה ביותר, רעוה דרעוין, היא הסעודה שאוכלים בה מעט, והיא סעודה שלישית. אומר ה"בן איש חי": "וביום התליתא" – יום שבת שיש בו קדושה של שלוש סעודות, שאנחנו מקדשים את האוכל, את החומר בשלושת סעודות וכניסתו בשלוש" – היום הקדוש, המשולש – שבת, אנחנו מקבלים אותו בשילוש והם: נר, שולחן וקידוש! מהו הסוד בשלוש, "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי"? הסוד הוא שקבלת התורה תלויה במספר שלוש, התורה היא נצחית, השבת היא נצחית ואומרים חז"ל: החוט המשולש לא במהרה ינתק" – את החוט המשולש, את התורה הקדושה, אי אפשר לנתק, רבים רצו לעקור את התורה מישראל ולא הצליחו, כי יש בה את הסגולה של שלוש ועל זה כל אומר בברכת כהנים, הכל, כל הברכות, בשלוש. אנחנו אומרים בכניסת השבת: "שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם" – שלוש פעמים, ברכת כהנים – היא ברכה משולשת, יהודי מברך את השני והוא משלש את ברכתו, מדוע? כי יסוד התורה בעם ישראל הוא בחודש השלישי, על כל המשמעויות. סגולת התורה היא בחודש השלישי.

[ג] ) תּוֹרַת הַסּוֹד הוּא תּוֹרָה לִשְׁמָהּ, (אוֹר יִצְחָק פ"א). וּכְמוֹ שְׁאָמַר הַמַּגִּיד לְמָרָן הַבֵּית יוֹסֵף: אִם תִּקְבַּע עִתִּים בְּחָכְמַת הַקַּבָּלָה, אֶפְתַּח לִבְּךָ בָּהּ דְתַדְבֵּיק רָזִין סְתִימִין דְּלָא יָדַע יַתְהוֹן בַּר נָשׁ. (מַגִּיד מֵישָׁרִים פָּרָשַׁת בֹּא) – וַוי לְעָלְמָא דְּאִנּוּן אַטִּימִין לִבָּא וּסְתִימִין עַיְינִין דְּלָא מִסְתַּכְּלִין בְּרָזֵי דְאוֹרַיְיתָא. (זֹהַר חֵלֶק א' דַּף כ"ח.) – אִינוּן דְּעָבְדִין לְאוֹרַיְיתָא יַבָּשָׁה, וְלָא בָעָאן לְאִשְׁתַּדְלָא בְחָכְמָה דְקַבָּלָה, דְגָרְמִין דְּאִסְתַּלַּק נְבִיעוּ דְחָכְמָה דְאִיהִי י' מִינָהּ, וְאִשְׁתְּאָרַת ב' יְבֵישָׁה, וַי לוֹן דְּגָרְמִין עֲנִיּוּתָא וְחַרְבָּא וּבִיזָה וְהֶרֶג וְאַבְּדָן בְּעָלְמָא. (תיק"ז תי' ל').

מוגה

ספר

 הזהר הקדוש

חלק שביעי

מאת התנא רבי שמעון בר יוחאי וחבריא קדישא

בו שלשה ספרים נפתחים

שיר השירים משלי וקהלת

נקבצו ובאו בזה כעמיר גורנה כל המאמרים שיש להם שייכות לשלשה ספרים האלה מן הזהר הגדול שעל התורה, ומן תיקוני זהר ומן הזהר חדש ומן מדרש הנעלם. הכל בצד אחד לשון הזהר – ולעומתו העתקה בלשון הקודש שורה לעומת שורה, למען תהיה ביכולת לכל בר אוריין לכנוס לטייל בפרדס הזוהר הקדוש שעל ידי זה תתקרב הגאולה. וסגולה המיוחדת של לימוד אותן ג' הספרים נזכר בתיקוני זהר תיקון י"ג, וזה לשונו: "אמר רבי שמעון – בההוא זמנא דיהון תרין שמהן כחדא, יתער ברתא דמלכא בשיר השירים משלי וקהלת, דאינון שלשת אלפים משל, תלת יודי"ן דאינון תלת טפין דמוחא דנחתין מן יו"ד. ולאן אתמשכו? לגבי צדי"ק."

ודי בזה למבין שיבין סגולת לימוד ג' ספרים האלה.

וכדי להקל יתר על המעיין הצגתי פירוש 'זיו הזהר' כמו בזוהר הקדוש שעל התורה.

כל זה הכינותי בעזרת השם יתברך, אני הקטן והצעיר יהודה יודל ראזענבערג

בן מהו"ר ישראל יצחק ז"ל, מגזע ר' יהודה חסיד ז"ל.

מלפנים רב בווארשא לאדז מדינת פולין, אחר כך רב אב בית דין בערי טוראנטא ומאנטריאל מדינת קאנאדא. מחבר הספרים: 'זהר תורה'. 'ידות נדרים'. 'רפאל המלאך'. 'ילקוט אליהו הנביא'. 'קריאה הקדושה'. 'מקוה יהודה'. 'עטרת תפארת'. ועוד ספרים בכתובים.

בילגורייא – נדפס בדפוס המשובח של האחים וויינבערג – בשנת תר"צ לפ"ק

מהדורה חדשה

נדפסה בשנת חמשת אלפים שבע מאות עשרים ושבע לבריאת העולם – הוצאת עם עולם בע"מ – ירושלים עיה"ק ת"ו

הקדמה כללית לשלשת הספרים

י'שמחו ה'לומדים ו'יגילו ה'חכמים אשר דעתם נהור יבינו לשאב בקרבם רוח חכמת האמת להבין ולהשכיל אור דברי תורתנו הקדושה על פי פרדס, בראותם זיו האור הגדול מן כוכב הזוהר הקדוש המזהיר כזהר הרקיע ומפיץ אורו על פני תבל אשר יזרח עתה לפניכם, הלא הוא קובץ כל מאמרי הזוהר הקדוש אשר על שלשת הספרים, קדושה המשולשת: שיר השירים – משלי – וקהלת, המפוזרים בזהר הגדול ובזהר חדש שעל התורה ובזהר חדש המיוחד לאותן השלושה ספרים וגם מאמרי מדרש הנעלם, הכל עם העתקה בלשון הקודש שורה לעומת שורה עם פירוש זיו הזהר שחברתי על דרך מפרשים הקדמונים מקובלים המפורסמים על פי קבלת הרמ"ק זצ"ל, אשר כל איש בעל מוח יוכל להבין לפי ערכו ולפי מדרגתו. ובלי תפוגה נראה בעליל שקרוב להתקיים דברי רשב"י כפי שאמר אליו אליהו הנביא אשר בעיקבתא דמשיחא תתפשט לימוד הזוהר הקדוש בעולם, כמו שתוכיח על זה העובדא שלי שהוצאתי לאור הזוהר הקדוש שעל התורה בהעתקת לשון הקודש חמשת אלף ספרים, ובמשך שתי שנים נמכרה כל ההדפסה, ומזה נראה גם כן שקרוב הדבר להתקיים הפסוק: 'ומלאה הארץ דעה את השם וגו.', כי כל הזוהר הקדוש מיוסד להפיץ דעה את השם, ואך לימוד הזוהר הקדוש היא התרופה האחת המיוחדת ללחום לעומת ההפקרות של אפיקורסות הנפרצה מאד בימים האלה, כדברי חז"ל ש'בעיקבתא דמשיחא חוצפא יסגי', והאפיקורסות תתגבר בכח גדול בכח קליפת עמלק, ואך בכח לימוד הזוהר הקדוש יש בכחנו לקיים 'מחה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים'.

ויש לדקדק מדוע כתוב 'מתחת השמים'? שהיה לו לומר 'מעל הארץ', כי הלא אין עמלק עוף יעופף תחת השמים. אבל הענין הוא מפני שקליפת עמלק היא לקרר מן האמונה הקדושה בבורא עולם יחיד והשגחתו הפרטית, והוא מכניס אפיקורסות שלא להאמין אלא במה שנמצא תחת השמים, והיינו רק מה שאפשר להשיג בחמשה החושים של האדם. ולפיכך עמל"ק בגימטריא ספ"ק ובגימטריא ר"ם – כי ראשית מלחמתו להכניס ספק בלב ישראל אם יש בורא עולם יחיד, ככתוב 'היש השם בקרבנו אם אין', מיד 'ויבא עמלק וגו'. ועוד זאת שאף אם יש בורא עולם בא עמלק להלחם באפיקורסות של 'רם', ככתוב: 'רם על כל גוים השם' ואינו משגיח בארץ. וכח שליטתו (של עמלק) ללחום עם ישראל הוא בשביל המעטת תלמוד תורה, כמו שדרשו על הפסוק 'וילחם עם ישראל ברפידים' – בשביל שרפו ידיהם מן התורה. ולפיכך מובן שכאשר ישראל מתחזקים בתלמוד תורה ובפרט בלימוד הזוהר הקדוש אז נפקחו עיני האדם לראות ולהבין עמקי תורתנו הקדושה וסודות האמונה הטהורה כי 'רם השם' – ומכל מקום 'ושפל יראה', כי מלא כל הארץ כבודו ועיניו משוטטות בכל הארץ ומלכותו בכל משלה, שבשבילה כתוב 'ואתה מחיה את כלם'. ואף גם כל מביני מדע חוקרים ומשכילים אם אך לב טהור להם יזהירו המשכילים כזהר הרקיע בעיונם בלימודי הזוהר הקדוש כי ימצאו בו ענינים נסתרים הכוללים כל חכמות שבעולם. ובכן, כל מה שיתפשט יותר בעולם לימוד הזוהר הקדוש יתקרב הדבר שיתקיים הפסוק 'ומלאה הארץ דעה את השם', וזהו שאמר אליהו הנביא שביאת המשיח תלויה בהתפשטות לימודי הזוהר הקדוש, שכאשר יהיה 'וכל בניך לימודי השם' אז יהיה 'ורב שלום בניך' – כי המשיח משתוקק לבוא אל עם הספר בעלי תורה וחכמה ולא לעמי הארצים אנשי עמלק שאינם מאמינים אלא במה שתחת השמים.

וכדי להבין סגולת קדושה המשולשת של אלה שלשת הספרים של שלמה המלך שיר השירים – משלי – קהלת, אביא כאן איזה מאמרי הזוהר הקדוש המדברים מזה:

בתיקוני זהר תיקון י"ג איתא:

 אמר רבי שמעון – בההוא זמנא דיהון תרין שמהן כחדא יתער ברתא דמלכא בשיר השירים – משלי – וקהלת דאינון שלשת אלפים משל תלת יודי"ן, דאינון תלת טפין דמוחא דנחתין מן יו"ד. ולאן אתמשכו? לגבי צדיק, ע"כ. ויש לומר כונתו – שכאשר תגיע העת של הגאולה ושני השמות הוי"ה אדנ"י יזדוגו כחדא, אז יתער ברתא דמלכא, היינו כנסת ישראל על ידי לימוד שלשת הספרים שיר השירים – משלי – וקהלת הנקראים 'שלשת אלפים משל', יתער כח להמשיך ממקום היותר גבוה שפע קדושה היותר גדולה הנרמזת בג' יודי"ן שהן ג' טפין דמוחא דנחתין מן יו"ד, פירוש מן עולם החכמה, ואתמשכו לגבי צדי"ק, היינו ספירת היסו"ד, וממנו למלכו"ת, וממנה לעולם הזה. וזאת השפע אין היא שפע  של גשמיות אלא קדושה רוחנית של חכמה בינה ודעת, שיתקיים הכתוב 'ומלאה הארץ דעה את השם וגו' על ידי שיושפע לעולם הזה השפע של שלושה טפין דמוחא, דהיינו הארת חכמה בינה ודעת שנקראין ג' יודי"ן, כי אות יו"ד רומז על אור החכמה, וגם בינה וגם דעת חכמות הן. ומאמר הזה של תיקוני זהר מתאים עם דברי הזוהר הקדוש שאמר ששלושת הספרים שיר השירים – משלי – וקהלת הם כנגד חכמה תבונה ודעת, ובמקום אחר אומר שהם כנגד חסד גבורה תפארת. ואין זה סתירה – כיון שחסד גבורה תפארת הן תולדות חכמה בינה ודעת. ואלו הם שני מאמרי הזוהר הקדוש המדברים מסגולת אותן שלשת הספרים:

 בזוהר הקדוש פרשת אחרי מות – דף ס"ד ע"א איתא:

 אמר רבי שמעון – בא וראה ג' ספרים של חכמה הוציא שלמה המלך לעולם, וכולם בחכמה העליונה. שיר השירים כנגד חכמ"ה, קהלת כנגד תבונ"ה, משלי כנגד דע"ה, כנגד שלשת אלה עשה שלמה ג' ספרים האלה.

ובזוהר הקדוש פרשת בא – דף לח ע"ב איתא:

 אמר רבי שמעון – שלמה המלך עשה ג' ספרים שיר השירים קהלת משלי. שיר השירים כנגד חסד, קהלת כנגד דין, משלי כנגד רחמים, בשביל להשלים החכמה. והוא עשה כל מה שעשה בשביל להראות חכמה לעומת מדרגות העליונות.

ובזוהר הקדוש פרשת שמות – דף י ע"ב איתא:

 א"ר אלעזר – שלמה המלך עשה ספר קהלת והעמידו על שבעה הבלים שהעולם עומד עליהם, שהם יסודי העולם, כנגד שבעה הרקיעים: וילון, רקיע, שחקים, זבול, מעון, מכון, וערבות. וכנגדם אמר: 'הבל הבלים אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל'.

מכל זה נוכל לראות ולהבין עמקי הסודות וגודל המוסר והחסידות הגנוזים וכמוסים באותן שלושה ספרים. וספר שיר השירים עולה על כולם, ומי יוכל לשער גודל הקדושה והסודות הצפונים בו. ולכך אמרו שאמר רבי עקיבא: לא היה העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל – שכל הכתובים קודש ושיר השירים קדש קדשים! וכך אמר גם רבי אלעזר בן עזריה: כל הכתובים קודש ושיר השירים קדש קדשים, שכולו יראת שמים וקבול עול מלכותו.

ובמדרש הנעלם בזוהר פרשת ויצא – דף צח ע"ב מביא:

תנו רבנן – כשחלה רבי אליעזר הגדול נכנסו חכמי הדור לבקרו והיה ביניהם רבי עקיבא. בכה רבי עקיבא ואמר לו: רבי, אוליף לי אורייתא. פתח רבי אליעזר פיו במעשה מרכבה ולימד לרבי עקיבא רי"ו (מאתים ושש עשרה) טעמים בפסוקי שיר השירים. כשהגיע לפסוק 'סמכוני באשישות רפדוני בתפוחים כי חולת אהבה אני' לא יכל עוד רבי עקיבא לסבול. הרים קולו בבכי וגעה, ולא יכול לדבר מאימת השכינה שהיתה שם. ולאחר שלמדו כל הסודות של שיר השירים השביעו שלא ישתמש בשום פסוק ממנו, שלא יחריב הקב"ה את העולם – כי אין רצונו שישתמשו בו אנשים מפני גודל קדושתו.

ובזוהר הקדוש פרשת תרומה – דף קמד ע"א איתא:

 אמר רבי יוסי – תושבחתא דשירתא דא איהו כללא דכל אורייתא, כלל מעשה בראשית, כלל סוד האבות, כלל גלות מצרים ויציאת ישראל ממצרים והשירה שעל הים, כלל עשרת הדברות ומעמד הר סיני והליכת ישראל במדבר עד שנכנסו לארץ ועד שנבנה בית המקדש. וביום שנתגלה שיר השירים בו ביום ירדה השכינה לארץ. בקיצור – מה שהיה, מה שהוא, ומה שעתיד להיות אחר תחיית המתים עד היום השביעי כאשר יהיה שבת להשם הכל הוא בשיר השירים. ולכך למדנו – כל מי שאומר פסוק של שיר השירים בבית המשתה, התורה חוגרת שק ואומרת לפני הקב"ה 'צחוק עשו לי בניך בבית המשתה', ע"כ (בלשון הקודש).

וכנראה צרה זו היא צרה ישנה. וגם אז לא חסרו פושעים אפיקורסים החורצים לשונם ככלבים לדבר עתק בגאוה ובוז על תורתנו הקדושה – הן תורה שבכתב והן תורה שבעל פה. עפרא לפי הרשעים המשוגעים באומרם על שיר השירים ששלמה המלך ניהל אהבה עם רועה נערה ששמה 'שולמית', ושעל זה נתיסד שיר השירים דברי אהבה ועגבים. אוי לאזנים שכך שומעות! אבל אוי ואבוי לשפתי כסילים פושעים ואפיקורסים שכך נובחות! רוצה אני לשאול לאותן אפיקורסים המשכילים ומסקלים – הלא בעל כרחכם מוכרחים הם להודות ששלמה המלך היה בקי בדקדוק לשון הקודש, ואם כן אדרבא יאמרו נא הפירוש תיכף בפסוק ראשון 'ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין'. מדוע התחיל בלשון נסתר ומסיים בלשון נוכח? מדוע 'פיהו' ולא 'פיו'? מדוע 'לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ' ולא 'לְרֵיחַ שְׁמָנַיִךְ'? וכן הלאה והלאה – שכל מי שיש לו מוח בקדקדו ובפיו לשון אדם ולא לשון כלב, הוא רואה בעינים פקוחות שבכל פסוק ופסוק של שיר השירים יש גנזי נסתרות סודות נוראים מן זיווג העולמות של חכמה ובינה הנקראים 'אבא ואמא', ומן זיווג העולמות של תפארת ומלכות שנקראים 'ברא וברתא', 'חתן וכלה', 'קודשא בריך הוא ושכינתא קדישתא'. וכל הפסוקים של שיר השירים מדברים מהשתוקקות של אהבה רבה ואהבת עולם בענין שני הזיווגים האלו שנעשים ונתקנים על ידי עבודת ישראל בתורה ותפלה ומצות, ובפרט בעבודת בית המקדש בקרבנות ושמן וקטרת ישמח לב.

סדר כתיבת השלושה ספרים: עוד מהראוי לדבר כאן בענין ההסתדרות של שלושה ספרים האלה – מי בראש ומי בסוף? והנה ראיתי בענין זה שבע דעות חלוקות – במדרש רבה ארבע דעות, בגמרא שתי דעות, ובזוהר הקדוש דעה שביעית. ואלו הן: במדרש רבה ריש שיר השירים שואל איזה מהן כתב שלמה תחלה? רבי חייא רבה אליביה שתי דעות שונות – דעה ראשונה: משלי שיר השירים קהלת. דעה שניה: משלי קהלת שיר השירים. רבי  יונתן אמר שיר השירים משלי קהלת. רבי ינאי אמר הכל מודים שקהלת בסוף אמרה. ובמסכת בבא בתרא (דף יד:) מביא סידרן של כתובים – רות ספר תהלים איוב משלי קהלת ושיר השירים. ופירש רש"י: משלי קהלת שניהם ספרי חכמה, שיר השירים נראה בעיני שאמרו לעת זקנתו, עכ"ל. ועוד שם בגמרא (דף טו.): חזקיה וסיעתו כתבו ישעיה משלי שיר השירים וקהלת. עד כאן שש דעות. ובזוהר הקדוש בשני המקומות שהבאתי לעיל דברי רשב"י נראה דעה שביעית בסדר חדש – שיר השירים קהלת משלי, כסדר השלושה ספירות חב"ד או חג"ת. מכל אלו שבע דעות יש לראות שיש ארבע דעות שקהלת בסוף אמרה, הלא הן: א) חזקיה וסיעתו ב) דעה הראשונה אליבא דרבי חייא רבה ג) רבי יונתן ד) רבי ינאי. ויש שתי דעות ששיר השירים אמר לבסוף, והן: א) ברייתא דמסכת בבא בתרא בענין סידרן של כתובים ב) דעה השניה אליבא דרבי חייא רבה. ולכן מאד היה קשה לי לבחור איך לסדר בדפוס פירוש הזוהר הקדוש שעל שלושה ספרים האלו. וראיתי בסידור התנ"ך הנמצא בינינו סדר עקלתון – תהלים משלי איוב שיר השירים רות איכה קהלת. ולא אוכל להבין על איזה יסוד ומשום איזה טעם נסתדרו כך, שזה דלא כמאן! [אמר המגיה: צ"ע! דסדר התנ"ך הוא בעצם הדעה הראשונה שהביא ממדרש רבה – משלי שיר השירים קהלת]

והנה לאחר העיון נראה לי דכפי המובא בזוהר הקדוש שביום שהוקם המקדש נתגלה בעולם הזה שיר השירים, משמע בודאי ששיר השירים אמר שלמה לאחר שהוקם המקדש בתחלת שנות מלכותו, והיינו כרבי יונתן. ולכאורה יפלא על רבי ינאי באמרו הכל מודים שקהלת בסוף אמרה. איך הכל מודים? הלא אנו רואים שמחולקים בזה! ואולי אפשר ליישב דרבי ינאי סובר שמחולקים רק בהסתדרות איך לסדרם בכתובים, אבל לגבי איך שאמרם – הכל מודים שקהלת בסוף אמרה. אבל קושיא גדולה יש להקשות על פירוש רשי ז"ל בגמרא שהבאתי לעיל במה שכתב וז"ל: נראה בעיני ששיר השירים אמרו לעת זקנתו – עכ"ל. והרי זה היפך מפשיטותו של רבי ינאי ולהיפך מחזקיה וסיעתו. ומה גם דרש"י בעצמו מביא בהתחלת פירושו לשיר השירים דברי רבי עקיבא ששיר השירים קודש קדשים ושלא היה העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים. ומעתה, האם שכח רש"י ז"ל הפסוק 'ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו וגו'? ואולי אפשר להעמיס בדברי רש"י ז"ל שבאמת גם רש"י סובר דקהלת בסוף אמרה, ומה שפירש רש"י כך הוא רק על מה שמובא בגמרא סדר הכתובים משלי קהלת ושיר השירים. על זה אמר נראה בעיני שאמרו לעת זקנתו – והוא משום שהיה קשה לו מדוע סדרו בכתובים שיר השירים לבסוף? והלא מסתבר שאמרו בעת שהיה שלמה במדרגה היותר גבוה והיינו לאחר שהוקם המקדש. ועל זה מתרץ – נראה בעיני שאמרו לעת זקנתו. כונתו למה שאמרו חז"ל: איזהו זקן? זה שקנה חכמה. והיינו שבאמת אמרו לאחר שנבנה בית המקדש, שאז היה במדרגה היותר גבוה, ואז נקרא 'לעת זקנותו' כיון שאז קנה החכמה לאחר החלום שלו, ורק אז היה ראוי לומר שיר השירים שהוא קודש קדשים, ולא לעת זקנת שלמה בשנים – כיון שאז לא היה במדרגה גבוה כל כך. ומה שמסדר בגמרא בסדר הכתובים שיר השירים לבסוף הוא משום דמעלין בקדש לפיכך סדרו שיר השירים שהוא קדש קדשים לבסוף, כך נ"ל ליישב דעת רשי ז"ל.

מכל הלין גמרתי בדעתי לסדר שלושת הספרים כעין פשר והכרעה – דכיון שיש רוב דעות שקהלת בסוף אמרה, ומסתבר יותר ששיר השירים אמרו לעת שקנה החכמה אחר שהוקם המקדש בשנים הראשונות של מלכותו, לפיכך סדרתי כרבי יונתן שיר השירים משלי וקהלת. גם אין זה סתירה כל כך לדברי הזוהר הקדוש שזכר שיר השירים קהלת משלי, כיון שטעמו של הזוהר הקדוש הוא שהם כנגד חסד גבורה ותפארת, (אם כן שיר השירים כנגד חסד), קהלת (כנגד) גבורה, ומשלי (כנגד) תפארת. (לכן שיר השירים סדרנו ראשון דהוא כנגד חסד), וכיון שידוע שגבורה היא דין ותפארת הוא רחמים, על כן מהראוי להקדים רחמים לרוגז (ומשום הכי הקדמנו משלי לקהלת). ועוד כי הלא הלא גם רשב"י עצמו בתיקוני הזהר שהבאתי לעיל סידר כרבי יונתן באמרו: שיתער ברתא דמלכא בשיר השירים משלי וקהלת.

הקדמה ואזהרה לנכנס לטייל בפרדס.

ויען כי שיר השירים הוא מקור חכמת הקבלה וכולו תוארים של זכר ונקבה, ותפארת אברי הגוף עם דברי אהבה ועניני הזדווגות ונשיקות של אב ואם, בן ובת או חתן וכלה, ויכול הקורא לחשוב ח"ו שיש למעלה ענינים גשמיים כאלה, לכן אמרתי כי נחוץ להעתיק כאן מעט מן המעט כטיפה מן הים מה שהזהירו בזה רשב"י וחבריא הקדושה וכל חכמי הקבלה. וזה לשון האריז"ל בריש ספר 'כנפי יונה': דע שדוקא כדי להבין ניתן לנו רשות לעשות משל באברי גופנו כמו שכתוב 'ומבשרי אחזה אלוה'. אבל אתה, חכם וטהר רעיונך לדעת כי למעלה אין שום דבר גשמי חלילה, ומן קודם האצילות אין לנו רשות לעסוק בו ולא לדמות צורה ודמיון כלל, רק כדי לשכך את האוזן אנו צריכין לדבר דרך משל, והחכם יבין מדעתו כי אין שם שום מציאות ציור ח"ו. אמנם מעשר ספירות ולמטה אפשר לדבר דרך משל ודמיון וציור, עכ"ל. ודע כי חכמי הזוהר הקדוש והאריז"ל הוכרחו להשתמש בתוארים וכינויים ממאורעות הגופות כדי לבאר סודות נפלאים אשר אין דרך ואופן לבארם כי אם באלו הכינויים ומשלים גופניים. וכדי להבין ניתן לנו רשות לעשות משל בענינים גופניים, כי תמונת האדם עשויה מסודרת בחכמה נפלאה בצלם העליונים, והעליונים הם על דרך אורות השמות. דרך משל, השם ע"ב דאבא (הוא שם יוד-הי-ויו-הי) עושה אור כתבנית פרצוף זכר, וכן כל השמות. והשמות הם שמזדווגים ומתחברים ומשפיעים האורות זה לזה, ושמות הספירות הם על שם אורות השמות שיש בתוכם. והכל רוחניות גמור, כי אינם אורות כאור הנר והשמש שהם אור גשמי נרגש בחוש הראות שבעיני בשר, אבל הם כחות רוחניים היותר זך וצח. וכיון שהאור הגשמי הוא היותר זך והיקר שבמוחשים הגופניים הורשנו להשתמש בו למשל ודמיון בעלמא על כחות הרוחניים העליונים אשר בשמי מרומים, שהם כחות אלהיות שהאציל האין סוף כדי להנהיג על ידם נבראים התחתונים. ועוד בספרי קבלה הקדמונים כמה אזהרות על זה שלא לתאר ולא לייחס תוארי הגשם אל הספירות. ובאדרא רבה כתב על זה: 'ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה'. ומה שנמצא כינוי זכר ונקבה, זיווג, ונשיקין וכדומה – תדע כי ענין שם זכר היא המדה המשפעת, ושם נקבה תקרא מדה המקבלת השפע. וסוד הזיווג המיוחס לספירות הוא חיבור ודיבוק הזכר המשפיע עם הנקבה המקבלת, וענינו הוא המתקת גבורות הנקבה בחסדים של הזכר. והשתתפות של מדת הרחמים עם מדת הדין בבריאת העולם הוא עצמו סוד הזיווג. וסוד הנשיקין היינו דבקות רוחא ברוחא (של) רוחניות הספירות זה עם זו. וסוד העיבור הוא שהשפע הדק מן הדק שהספירה שהיא בבחינת נקבה מקבלת מהזכר נתתקן בה ונצטייר בציור רוחני יותר מובלטת. כי בעוד השפע בהספירה של בחינת זכר הוא בדקות גדול, ומוסר אותה אל הנקבה להתבשל ולהתתקן בה, להיותה ראויה למציאות והתגלות בפועל על ידי השתלשלות כזו יותר ויותר למטה מטה.

וזה לשון 'הפרדס' (לרמ"ק) בשער הכנוים סוף פרק ראשון: צריך לדעת שמה שנזכר בזוהר הקדוש ובספרי המקובלים 'אבא ואמא', 'ברא וברתא' או 'חתן וכלה', אין הכוונה ח"ו שיש שם אב ואם, או בן ובת – כי זו כפירה ח"ו! אלא הכוונה כי כמו שמציאות ההולדה באה על ידי חיבור זכר ונקבה שעל ידי זה נתהוה הולד, כן הדבר בספירות. ועל ידי חיבור חכמה ובינה והשפעת החכמה בבינה היא סיבת כל האצילות. כי בחכמה ההויות דקין בתכלית, כמו שהבן הוא בהעלם במוח האב, ועל ידי התפשטות השפע של החכמה בבינה נתגלמו ונצטיירו ציור יותר נגלה. לפיכך נקרא החכמה 'אב', והבינה שהיא כמו הנקבה אשר תקבל בקרבה כל הציורים הנשפעים מן החכמה, ויצויר בה ציור יותר נגלה להאציל ממנה האצילות, לזה היא תקרא 'אם' אל האצילות, והאצילות יקרא בשם 'בנים' אליהם. וכן מפני זה נקראים תפארת ומלכות 'בן ובת' 'חתן וכלה', והבינה 'אם' או 'חמות', והחכמה 'אב' או 'חמיה'. כיון שהתפארת והמלכות נאצלים מן החכמה והבינה, ובמציאות אצילותם הפשוט אין להם זיווג יחד, ואין להם היחוד אלא אחר תיקונה וזיונה וקישוטה, שהסיבה לזה היא עבודת ישראל בתורה ותפלה וקיום התרי"ג מצות, ולפיכך מצד אותה הבחינה הפשוטה יקראו התפארת ומלכות 'בן ובת', והחכמה והבינה 'אב ואם'. ובהיותם מתיחדים בסוד עטרות שמתעטרים, כדכתיב: 'צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה וגו.' יקראו בכינוי 'חתן וכלה' 'איש ואשתו', ויקראו אז הבינה 'חמות', והחכמה 'חמיה'. ויש בענין אותה ההזדווגות כמה וכמה בחינות ומדרגות. ועל דרך זה יקיש המעיין לכל עניני ההזדווגות הנזכרים בחכמת הקבלה – עכ"ל.

וזה לשון בעל 'ספר האורה': דע כי אמיתת עצם הבורא יתברך אינה משוגת לזולתו, ואין בכל המוני מעלה יודעים מקומו כל שכן אמיתת עצמותו. מה הם אומרים? 'ברוך כבוד ה' ממקומו' – בכל מקום שהוא. ואם בעליונים כן, בתחתונים על אחת כמה וכמה! ואותן הענינים שאנו קוראים בתורה כגון 'יד' או 'רגל', 'אוזן', 'עין', וכל כיוצא בהם – דע והאמן כי כל אותן הענינים אף על פי שהם מורים ומעידים על גדולתו ואמיתו, אין כל בריה יכולה לדעת ולהתבונן מהות אותו הדבר הנקרא 'יד' או 'רגל' או 'עין' או 'אוזן' וכיוצא. ואל יעלה בדעתך כי 'עין' כצורת עין ממש, או 'יד' כצורת יד ממש, או 'רגל' כצורת רגל ממש. אבל הם ענינים פנימיים באמיתות מציאות השם יתברך, והם המקור שהשפע יוצא מהם לכל הנמצאים. אבל אין שם מהות כמהות יד, ולא תבנית כתבנית יד – כמו שאמר הכתוב: 'ואל מי תדמיוני ואשוה'. ודע והבן שאין בינו ובינינו דמיון מצד העצם והתבנית, אלא שצורת האברים אשר בנו הן עשויים בדמיון סימנים לענינים פנימיים סתומים עליונים שאין הדעת יכול לדעתם אלא כדמיון זכרון – כמו שכותב 'ראובן בן יעקב', שאין אלו האותיות צורתו ועצמותו של ראובן בן יעקב, אלא לזכרון וסימן כנגד אותו עצם והתבנית הידוע שנקרא ראובן בן יעקב. ולפי שהשם יתברך רצה לזכותנו ברא בגוף האדם צורת האברים בדמיון וסימן למעשה מרכבה, כדי שאם יזכה האדם לטהר אבר מאבריו יהיה אותו האבר כדמיון כסא לאותו דבר עליון הפנימי הנקרא בשם זה. וזהו הסוד שאמרו חז"ל 'האבות הן הן המרכבה'. וזהו הסוד שחכמת הקבלה תיחס שבע הספירות שהן המדות 'חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות' לשבעת הצדיקים שנקראים שבעת הרועים – 'אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף דוד', וכן כעין זה לפי ערך מדרגתם הם צדיקי האמת שבכל דור ודור – עכ"ל.

כל אותה השקפה קטנה הוכרחתי להביא כאן ביותר בשביל שיר השירים המדבר כולו על דרך משל בתוארים גשמיים, והוא קודש קדשים – הכל מוסב על הספירות ועולמות העליונים שהם כולם רוחניים. והם בבחינת זכרים ונקבות זה משפיע לזו, ומקבלין דין מן דין במדרגות שאין להם שיעור ומספר. לכן צריך המעיין לזכור כל זה ולהזהר לבל יפול חלילה בטעות.

ואף גם זאת ידעתי ושמעתי הקושיות והשאלות של איש הירא ורך הלבב לאמר: 'למה יכנס האדם בענינים האלה 'פן יהרסו אל ה' לראות וגו.', הלא מוטב להסתפק בפשטיות התורה בלבד?' לפיכך אביא כאן תשובות המקובלים הקדמונים צדיקים ויסודי עולם אשר כתבו בענין זה. וזה לשונם: דע כי חיוב ידיעתו יתברך מוטל על כל תלמיד חכם שיש בו דעת להכיר את בוראו כמו שכתוב 'דע את אלהי אביך ועבדהו'. וזהו שאמר בזוהר חדש שעל שיר השירים (בדף יח ע"א), וזה לשונו: חכמתין דאצטריך בר נש למנדע – חד למנדע ולאסתכלא ברזא דמאריה. וחד למנדע ליה לגופיה – לאשתמודע מאן איהו ואיך אתברי ומאן אתי ולאן יהך, ותיקונא דגופא היאך אתתקן, והאיך איהו זמין למיקם בדינא קמי מלכא דכולא. וחד למנדע ולאסתכלא ברזין דנשמתין – מאי היא האי נפש דביה, מאן אתיא ועל מאי אתיא בהאי גופא דטיפה סרוחה. וחד למנדע ולאסתכלא בהאי עלמא דאיהו ביה – על מאי אתתקן. ולבתר ברזין עלאין דעלמא דלעילא לאשתמודע למאריה. וכל דא יסתכל בר נש מגו רזין דאורייתא – עכ"ל.

מעלת הלומד סתרי תורה:

בזוהר הקדוש פרשת תרומה (דף קע"ח) כתב וזה לשונו: בעלמא דאתי יזכה למיקם במחיצת חסידים אף על גב דלא קרי כל צורכיה, כיון דזכה לאשגחא ידיעת מאריה ואיכוון ביה כדקא יאות – עכ"ל. ובזוהר פרשת פקודי (דף רמ"ז) כתב וזה לשונו: וכדין שאלין לה ברזא דחכמתא דמאריה וכו'. דלית לך אגרא בההוא עלמא כאינון דמשתדלי בחכמתא לאסתכלא ביקרא דמאריהון, ולית שיעורא לאגרא דאינון דידעי חכמתא ביקרא דמאריהון וכו' – עכ"ל. כי רק על ידי חכמת הקבלה יש לנו יכולת להבין סוד האחדות, וענין ההנהגה האלוהית והשגחתו הפרטית, ועל מה מרמזים האברים והכנוים הכתובים בתורה, ואיך יתיחסו אל הבורא יתברך, והשתלשלות הספירות מהאין סוף ברוך הוא והתיחדם בהזדווגות על ידי תורה ותפלה ומצות – כי התרי"ג מצות הן כנגד תרי"ג אברים וגידים של האדם ביושר צלם האלהים. ועל ידי חכמת הקבלה יבין מדרגות הנשמות והמלאכים וגן עדן וגיהנם, וענין כח הסטרא אחרא ואחיזת הקליפות ויניקתן מן הקדושה, וענין בירור ניצוצי הקדושה מהם. בקיצור – כי רק על ידי סודות התורה יכול האדם להשיג תכלית שלימותו וימצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם.

וזה לשון בעל 'חסד לאברהם': דע, שעיקר כוונת רשב"י בחבור ספר הזהר כי ראה להשכינה בגלות באפס שפע באין תומך ואין עוזר, ורצה ליחדה עם התפארת יחוד מועט על ידי חבור ספר הזהר במה שהיה הוא עם חבריו עוסקים בסודות התורה, שזה גורם לייחד קודשא בריך הוא ושכינתיה על ידי הסוד שהוא ר"ז דהיינו או"ר (בגמטריא). וגם כן על ידי חבור ספר הזהר ולימודו הוא ביטול הקליפות וקלות הגלות, והשבתת קיטרוגם של המקטרגים הלוחמים בכל עת ובכל שעה נגד השם יתברך ונגד שכינתו הקדושה ונגד בניה – שהם עם ישראל הנתונים בגלות בין האומות עכו"ם, הנקראים 'חיוון בישין ודובין דאכלין ענא שהם ישראל' ככתוב: 'ואתן צאני צאן מרעיתי וגו'. ועסק התורה הוא הקלע והחרב והרומח של ישראל – וביותר העסק בסודות התורה – להצילם מכל רע. וספר הזהר עתיד להתפרסם ולהתפשט בימי מלכא משיחא, וכל אותם שיזכו אליו יזכו לגאולה בעזרת השם יתברך, ובו בטחנו שנהיה בכלל הזוכים לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן. כן יהי רצון!

תפלה זו תיקנה איש האלהים הרמ"ק זצ"ל לאומרה קודם לימוד הזוהר הקדוש:

יושב המרומים ומשגיח התחתונים, אלוה לכל הנאצלים יחיד מיוחד, אדון דחיל נאמן ידין, מאציל כל נאצל, בורא כל נברא, יוצר כל נוצר, עושה כל נעשה – מי יגיע להשיג אחד מאלפי אלפים ורבי רבבות גודל מעלות נפלאות מעשיך, כל שכן גודל יצירותיך, ומי יחשוב לדעת אחד מאלפי אלפים ורבי רבבות סתרי סודות הצפונים בבריאתך, כל שכן וקל וחומר שאין ביכולתנו להשיג קצת מן הקצת וחלק מן החלק של אלף אלפי אלפים ורבי רבבות מן אצילותך, שאדון אחד יחיד ומיוחד מתייחד עמהם יחוד גמור. לכן אב הרחמן סלח ומחל והעבר על כל חטאותי ועונותי ופשעי שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך מיום היותי על האדמה עד היום הזה. שכל רמ"ח אברי ושס"ה גידי, ונפשי, ורוחי, ונשמתי כצאן בלי רועה תעינו ופגמנו את אשר לא נוכל לתקן, אם לא בשפע הרב הבא מלמעלה מרום מעלת סדר הצינורות לתקן הפגם שגרמנו. ויהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתזכך נפשי, רוחי, ונשמתי שאהיה ראוי והגון לעורר מיין תתאין על ידי לימוד ספר הזוהר הקדוש. גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך! [יכוון. גב"ת לי"מ עט"ת יה"ו ננ"ר יפ"ת ול"ך אא"ו] וזכני לאור באור תורתך, ואבינה נועם רזי סודותיה – ללמוד, וללמד, לשמור, ולעשות, ולקיים. ויהי נעם אדני אלהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי!

זוהר תורה

שיר השירים

 פרק ג

כנסת ישראל מבקשת לצאת מהגלות

"עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי". רבי אלעזר פתח, "עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי וגו'", "עַל מִשְׁכָּבִי", במשכבי היה צריך לומר, מהו "עַל מִשְׁכָּבִי"[א] אלא כנסת ישראל אומרת לפני הקדוש ברוך הוא ומבקשת ממנו על הגלות, לפי שהיא יושבת בין שאר העמים עם בניה ושוכבת לעפר, ועל שהיא שוכבת בארץ אחרת הטמאה, אומרת על משכבי אני מבקשת, שאני שוכבת וכואבת בגלות, ועל כן "בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי" שיוציאני מן הגלות, "בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו", שאין דרכו להזדווג עמי אלא בהיכלו, "קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי", שהרי בין עמים אחרים אני יושבת, וקולו של הקדוש ברוך הוא לא נשמע אלא לבניו, שנאמר "הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים וגו'" (דברים ד, לג), רבי יצחק אמר "עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת", כנסת ישראל אומרת, על משכבי אני מתרעמת לפניו שיהיה מזדווג עמי, לשמחני ולברך אותי בשמחה שלימה, כי כך למדנו מן זיווגו של המלך עם כנסת ישראל יורשים כמה צדיקים ירושת נחלה הקדושה, והרבה ברכות נמצאות בעולם. (ג-מב.)

בגאולה האחרונה לא יהיה אחר כך גלות

"עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי וגו'". "עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת" שהם הגליות "בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי", שהרי עכשיו בגלות האחרון ברח דודי בכעס גדול, ואני שואלת עליו ועוד לא מצאתי מי שיאמר לי דבר ממנו, והייתי משביע אודותו לכל בנות העיר, זהו שכתוב "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁחוֹלַת אַהֲבָה אָנִי", ובעבור זה אני אומרת שבזמן שיבא אלי אחזה בידו שלא יזח ממני, זהו שכתוב "אֲחַזְתִּיו וְלֹא אַרְפֶּנּוּ עַד שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל בֵּית אִמִּי", זה בית המקדש שלמעלה, "וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי", זה בית המקדש שלמטה, ובזמן שאחזה בידו בגאולה האחרונה הוא לא יהיה אלי כבזמנים אחרים, שבכל גאולה וגאולה היה בא, ואחר כך פרח ממני, אבל בגאולה האחרונה אני אחזה בו ואקשרהו אלי בכמה קשרים של אהבה שלא יסור ממני לעולם ולעולמי עולמים, שבכל גלות וגלות היה הולך ממני, והייתי שואלת עליו לכל עובר ושב, זהו שכתוב "כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי מֵהֶם עַד שֶׁמָּצָאתִי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי אֲחַזְתִּיו וְלֹא אַרְפֶּנּוּ", אחזתיו בקשר תפלין של יד, ולא ארפנו בתפלין של ראש, בוא וראה שבודאי כשיבא אלי יאמר אל שני המשיחים[ב] "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים", שהם ישראל, אשר בהם נאמר "כִּי כֶרֶם ה' צְבָאוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל" (ישעיהו ה, ז), נראה הפרחה הגפן, אם נמצאת השכינה בהם, "הֵנֵצוּ הָרִמֹּנִים", אלה הם שמלאים מצות כרמון, "שָׁם אֶתֵּן אֶת דֹּדַי לָךְ", אלה שהם אוהבים שלך, שם אתן אותם לך, כי הנה הסתו עבר, ממשלת שאר הממונים, הגשם חלף הלך לו, ממשלת הערב רב.. "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ", אלה האבות, הזכיות שלהם יתגלו על השכינה שהיא ארץ החיים, ועל בניה שנאמר בהם "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ" (בראשית כח, יד), "עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ", "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות טו, א), "וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ" (ישעי' נב) "קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן" (ישעיהו נב, ח).. בזמן ההוא יאמר לה הקדוש ברוך הוא, "שׁוּבִי שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית", בשני הבתים שהם בית ראשון ובית שני למטה, "שׁוּבִי שׁוּבִי" בבית ראשון ושני למעלה "וְנֶחֱזֶה בָּךְ".. ועל זמן ההוא הקדוש ברוך הוא משבח אותה, צוארך כמגדל השן, זה ירושלים שעליה נאמר "כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ", תכשיטים שלה הם כהנים לוים וישראלים, "בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת", זה צדי"ק[ג] שהוא תל שהכל פונים אליו.. "רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל", כלה זו כמה מתתקנת ראשה בתפלין שהם פאר על ראשה, שעליהם נאמר "פְּאֵרְךָ חֲבוֹשׁ עָלֶיךָ" (יחזקאל כד, יז), ורצועות תלויות מצד זה ומצד זה, מה שהיו תלתלים שחורות כעורב הרי הם ירוקים ככרמל, כעלים ירוקים שהם בגפנים ככרמל[ד] "וְדַלַּת רֹאשֵׁךְ כָּאַרְגָּמָן", מה שהיתה בגלות דלה, "תְּפִלָּה לְעָנִי" (תהלים קב, א), וזו תפלה של יד שבה היתה מתעטפת העניה בתפלות בגלות, זהו שכתוב "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף", עכשיו את לבושה כארגמ"ן, שהוא סוד "אוריאל "רפאל "גבריאל "מיכאל "נוריאל, מלך אסור ברהטים, זה הקדוש ברוך הוא הויה שיהיה אסור בד' בתים שלה שהם אדני, ארבע תלתלי המוח, ויהיה אסור ברהטים כדמיון הזה יאהדונהי, כי שמך בך ובך שמך[ה] וזה הוא הסוד של אמ"ן וארגמ"ן. (ת"ז תכ"ז)

סתרי תורה

רוח האדם בדרכו לאחר פטירתו

"מְצָאוּנִי הַשֹּׁמְרִים הַסֹּבְבִים בָּעִיר וגו'" "נָשְׂאוּ אֶת רְדִידִי מֵעָלַי וגו'". בוא וראה כשמגיע זמנו שלאדם לצאת מזה העולם, הרוח שלו יוצאת ונכנסת בתוך המערה שאדם הראשון והאבות שם, הם נותנים לו פנקס לסימן[ו] והולכת בזה אצל גן העדן, כשמתקרבת שמה מוצאת הכרובים ואותו להט החרב המתהפכת, אם היא זכאה מסתכלים בפנקס הסימן ופותחים לה הפתח ונכנסת, ואם לא דוחים אותה החוצה, זאת שהיא זכאה יושבת שם כל הזמן שהורשה לה לשבת, מתלבשת שם בהצורה של זה העולם, ובר"ח ושבתות כשהיא רוצה לעלות, הצדיקים שבגן עדן נותנים לה פנקס לסימן, והיא עולה ופוגעת באותן שומרי חומות ירושלים, אם היא זכאה פותחים לה הפתח ונכנסת, ואם לא, נוטלים ממנה אותו הפנקס ודוחים לה החוצה, היא שבה לגן ואומרת "מְצָאוּנִי הַשֹּׁמְרִים הַסֹּבְבִים בָּעִיר וגו'"  "נָשְׂאוּ אֶת רְדִידִי מֵעָלַי", זה הוא פנקס הסימן שנטלו ממנה, "שֹׁמְרֵי הַחֹמוֹת", אלו הם שומרי חומות ירושלים שלמעלה, עד כאן. (א-פא:)

נשמות הצדיקים שמפייסים בין המלכה למלך

"הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי וגו'". פתח רבי בון ואמר, "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי", וכי מי קרוב למלך ככנסת ישראל שהיא אומרת "אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ", אלא בנות ירושלים אלו הן נשמות הצדיקים, שהם קרובים למלך תמיד, ומודיעים למלך תמיד, ומודיעים למלך בכל יום הצטרכות המטרונה, כי כך למדנו, בשעה שהנשמה יורדת לעולם, כנסת ישראל מכניסה בברית השבועה, שתגיד למלך ותודיע לו אהבתה אליו, לבעבור שיתפייס עמה, ובמה, לפי שחייב האדם לייחד שם הקדוש בפה בלב ובנפש[ז] ולקשר הכל כשלהבת הקשורה בגחלת, וביחוד הזה שעושה גורם שיתפייס המלך עם המטרונה, ותודיע לו למלך אהבתה אליו.

דבר אחר "בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם", אלה שנים עשר השבטים, שלמדנו ירושלים על י"ב הרים עומדת[ח] ומי שאומר על שבעה אינו אומר להשלים בשלימות, ואף על פי שהכל אחד שיש שבעה ויש ארבעה ויש י"ב והכל אחד[ט] שבודאי על י"ב הרים עומדת, ג' הרים לצד זה וג' הרים לצד זה, וכן לארבע זויות, ובכן נקראת חיה, ככתוב "הִיא הַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתִי תַּחַת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל י, כ), והם נקראים בנות ירושלים לפי שעומדת עליהם, והם מעידים עדות למלך על כנסת ישראל, זהו שכתוב "שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'" (תהלים קכב, ד), אמר רבי יהודה אשרי חלקם של ישראל היודעים דרכי הקדוש ברוך הוא, עליהם נאמר (דברים יד) "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר ה' וגו'" (דברים יד, ב). (א-רמב.)

המדבר מלשון דיבור התפילה

"מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימְרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מֹר וּלְבוֹנָה וגו'". פתח רבי אלעזר ואמר, "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר וגו'", מ"י זא"ת כולל של שתי קדושות של שני עולמות בחבור אחד וקשר אחד[י] עולה ממש להיותה קודש קדשים, שהרי קודש קדשים היא מ"י ומתחברת בזא"ת, בשביל להיות עולה שהיא קודש קדשים, מן המדבר, שהרי מן המדבר נוחלת להיות כלה ולכנוס לחופה[יא] ועוד מן המדבר היא עולה, ככתוב "וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה", באותו הדבור של לחישות השפתים היא עולה[יב] ולמדנו מהו שכתוב "הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר" (שמואל א' ד, ח), וכי כל מה שעשה להם הקדוש ברוך הוא במדבר היה, והלא בישוב היה, אלא במדבר בדבור, כמו שכתוב "וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה", וכתוב "מִמִּדְבַּר הָרִים" (תהלים עה, ז), אף כך עולה מן המדבר, מן המדובר בודאי, בזה הדבור של הפה היא עולה ונכנסת בין כנפי האם[יג] ואחר כך יורדת בדבור ושוכנות על ראשי עם הקדוש. (א-י.)

השכינה צריכה לעלות בתפילתו

"מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימְרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מֹר וּלְבוֹנָה וגו'". השכינה היא קרבנו של הקדוש ברוך הוא בודאי, ובעבור זה תקנו תפלה תחת הקרבן, היא העולה, עולה בודאי, זכאי הוא זה מי שמעלה אותה אליו כראוי, שהיא שואל בשבילה מי זא"ת עולה, עולה בודאי, מן המדבר, מן המדובר בודאי, שפיו חושב הקדוש ברוך הוא כהר סיני, ולפיכך "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר וגו'", "מְקֻטֶּרֶת מֹר", זו תפלת שחרית שתיקן אברהם שהוא מר, ועוד "מְקֻטֶּרֶת מֹר", ככתוב "צְרוֹר הַמֹּר דּוֹדִי לִי", וזה נצח שמעלה אותה בימין, זהו שכתוב "נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַ"ח" (תהלים טז, יא), "וּלְבוֹנָה", זה הוד שמעלה אותה בשמאל, "מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל", זה צדיק שמעלה אותה בעמוד האמצעי[יד] ואם אין השכינה עולה בתפלתו קרבן להקדוש ברוך הוא, הרי כלב הוא יורד לאכול קרבנו, אוי לו, מוטב לו שלא היה נברא בעולם, עליו נאמר "גַּם בְּלֹא דַעַת נֶפֶשׁ לֹא טוֹב" (משלי יט, ב), וכאשר השכינה עולה בתפלתו, כמה חיות ומרכבות וגלגלי הכסא כלם נתעוררים אליה במנגינות של שמחה, וכלם כנפיהם פתיחות לקבל אותה. (ת"ז תקון כ"א).

ה' שואל על תפילה וקריאת שמע של ישראל

אמר רועה הנאמן, תפלת האדם עולה באותן שבעה בשמים, שהם "נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם קָנֶה וְקִנָּמוֹן עִם כָּל עֲצֵי לְבוֹנָה מֹר וַאֲהָלוֹת עִם כָּל רָאשֵׁי בְשָׂמִים", באותה שעה שהתפלה עולה כך "מְקֻטֶּרֶת מֹר וּלְבוֹנָה", הקדוש ברוך הוא שואל עליה "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר וגו' מְקֻטֶּרֶת מֹר וּלְבוֹנָה וגו'", מ"י זא"ת בודאי, מצד של מ"י היא בודאי, שהבינ"ה נכללת משבעה מיני בשמים[טו] וזו קריאת שמע נכללת מחמשים שערים שהם כ"ה כ"ה, ונכללת משבע ברכות, בשחר שתים לפניה ואחת לאחריה, ובערב שתים לפניה ושתים לאחריה, והן הגדול"ה והגבור"ה והתפאר"ת והנצ"ח וההו"ד עד לך ה' הממלכה שהיא מלכו"ת, שהיא נכללת משלשה בשמים[טז] מקוטרת מר, זה כת"ר, ולבונה, זה חכמ"ה, מכל אבקת רוכל, זו בינ"ה: (רועה הנאמן ב-קיז.)

הנשמה בדרכה לירושלים של מעלה

"מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר". אמר רבי יצחק כיון שהנשמה זוכה ליכנס בשערי ירושלים של מעלה, מיכאל השר הגדול הולך עמה ומקדים לה שלום, מלאכי השרת תמהים בה ושואלים עליה, "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר", מי זאת עולה בין העליונים מהגוף החרוב שדומה להבל, דכתיב "אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה" (תהלים קמד, ד), הוא משיב ואומר, "אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי", "אַחַת הִיא", מיוחדת היא, "אַחַת הִיא לְאִמָּהּ", "לְאִמָּהּ", זו היא כס"א הכבו"ד, שהיא אם לנשמה ויולדת לה שנגזרה ממנה, "רָאוּהָ בָנוֹת וַיְאַשְּׁרוּהָ", אלו שאר הנשמות שהן במעלתן למעלה, והן הנקראות בנות ירושלים. (מדרש הנעלם א-קכה:)

הנה מטתו שלשלמה – הוא כסא הכבוד

"הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל וגו'". אמר רבי שמעון "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה", זה הוא כסא הכבוד של המלך שכל השלום שלו[יז] "שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ", אלו ששים מלאכים גדולים משמשים עליונים הקדושים, שהם משמשים אצל כסא הכבוד של מלך העליון, "מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל", שהם ממונים תחת ממשלת מלאך הגדול הקדוש מיכאל אפוטרופוס של ישראל, ולפי שהם תחת ידו הרי כלם מלאכים גדולים אפוטרופסים של ישראל, זהו שכתוב "מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל". (ז"ח לך)

שרי הדין מתעוררים לעשות דין

עוד פתח רבי שמעון ואמר, "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה", מהו "מִטָּתוֹ", זה כסא הכבוד של המלך, שכתוב בו "בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ" (משלי לא, יא), שלשלמה, זה המלך שכל השלום שלו, "שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ", שנאחזים בצד שלה מדין הקשה, ונקראים ששים שבטי אש שהנע"ר ההוא מתלבש בהם, מימינו להט החרב החזקה, משמאלו גחלי אש החזק שנאחז בקשקשיו בשבעים אלף שלהובי אש האוכלת, ואותן הששים הם מזוינים בכלי זיין קשים מאותן גבירות קשות הבאות מגבורה עליונה ההיא של הקדוש ברוך הוא, זהו שכתוב "מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל", ולמדנו במטה ההיא מה כתוב בה, "וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה", כאשר יונקת מצד הדין[יח] "וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ", מהו "טֶרֶף", כמו שכתוב "וְטָרַף וְאֵין מַצִּיל" (מיכה ה, ז), זהו שכתוב "כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה", מוכנים בכל מקום לעשות דין, ונקראים שרי שברים ותרועה[יט] "אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ", ככתוב "חֲגוֹר חַרְבְּךָ עַל יָרֵךְ גִּבּוֹר" (תהלים מה, ד), "מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת", זה נתבאר מפחד של גיהנם וכו', אבל "מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת", כלומר כל זה מאיזה מקום מקבלים, "מִפַּחַד", ממקום ההוא שנקרא פחד[כ] כמו שנאמר "וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי" (בראשית לא, מב), "וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק" (שם פסוק נג), "בַּלֵּילוֹת", בזמן שהם נפקדים לעשות דין.. וכאשר אותן שרי השברים ותרועה עולים, עולים שרי רמחים וחרבות שאין להם מספר, מסביב לאותן ששים העליונים הסובבים למטה ההיא עומדים אלף אלפים ורבוא רבבות בכל צדדי מטה ההיא למעלה, ממנה ניזונים כלם וכלם לפניה יעמודו, מתחת כלם יוצאים כמה אלפים ורבבות שאין להם מספר, ויורדים ומשוטטים בעולם עד שתוקעים שרי השופר ונאספים, ואלו בזוהם הצפרנים נאחזים, וזאת המטה כוללת אותם, זאת המטה רגליה נאחזים בד' צדדי העולם, וכלם נכנסים בהכלל שנמצא למעלה ושנמצא למטה, בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, ועל כן כתוב "הִנֵּה", מהו "הִנֵּה", לפי שהיא מזמנת לכלם למעלה ולמטה, ומצוינת מטה ההיא מהכל, אדני נקראת, אדון הכל ומצוינת בין חילותיה. (ג-ס.)

שרי מעלה והמחנות

רבי אבא אמר, כמה אלפים כמה רבבות של מחנות קדושים יש לו להקדוש ברוך הוא, שרי הפנים העליונים, שרי העינים, שרי כלי זיין, שרי יללה, שרי אנחה, שרי רחמים, שרי הדין, וגבוה עליהם שהפקיד להמטרונה לשמש בההיכל לפניו, כנגד אלה יש לה להמטרונה מחנות מזוינים, בששים פנים נמצאים מחנות המזוינים, וכלם חגורי חרב עומדים סביבה, הרבה יוצאים הרבה נכנסים, בשש כנפים יעופפו כל העולם, לפני כל אחד ואחד גחלי אש שורף, לבושו אש לוהט, בגבו חרב שנונה מתלהטת בכל העולם לשמור לפניה, זהו שכתוב (בראשית ג) "וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים" (בראשית ג, כד), איזהו הדרך של עץ החיים, זו היא המטרונה הגדולה, שהיא היא הדרך לעץ הגדול והתקיף ההוא עץ החיים[כא] שכתוב "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי  יִשְׂרָאֵל", ישראל שלמעלה, כלם אחוזי חרב, וכאשר המטרונה נוסעת כלם נוסעים עמה..

הכל נמסר בידי המלכה

וכי זה הוא כבודו של מלך שהמטרונה תלך והיא תתגר מלחמה, אלא משל למלך שנזדווג במטרונה כבודה, ראה המלך לכבדה על כל שאר המטרונות שבעולם, אמר כלן תהיינה נחשבות כפלגשים לעומת זאת המטרונה שלי, היא תתעלה על כלן, ומה אעשה לה, אלא כל ביתי יהיה בידה, הוציא המלך כרוז, מהיום והלאה כל עניני המלוכה בידי המטרונה נמסרים, מה עשה, הפקיד המלך בידה כל הנשק שלו, כל אותן השרים מגירי מלחמה, כל אותן אבנים יקרות של המלך, כל גנזי המלך, אמר מהיום והלאה כל מי שנצרך לדבר עמי לא יוכל לדבר עמי עד שיודיע לה להמטרונה, כך הקדוש ברוך הוא מרוב חביבות ואהבה שלו בכנסת ישראל, הפקיד הכל ברשותה, אמר הן כל שאר מלכות אינן נחשבות מאומה לעומתה, ואמר "שִׁשִּׁים הֵמָּה מְלָכוֹת וגו'"  "אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי", מה אעשה לה, אלא הרי כל ביתי בידה, הוציא המלך כרוז, מהיום והלאה כל עניני המלך בידי המטרונה נמסרים, הפקיד בידה כל הנשק שלו, רמחים וחרבות קשתות חצים וחניתות, כידונים כדירים עצים ואבנים, כל הנשק של מגירי מלחמות הקדוש ברוך הוא, זהו שכתוב "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ וגו' כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה וגו'", אמר המלך מהיום והלאה מלחמות שלי נמסרות בידך, הנשק שלי והשרים מגירי מלחמה בידך, מהיום והלאה את תהיה שומר שלי, זהו שכתוב "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" (תהלים קכא, ד), מהיום והלאה מי שיצטרך לי לא יוכל לדבר עמי עד שיודיע להמטרונה, זהו שכתוב "בְּזֹא"ת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז, ג), כי היא שליחו של המלך בכל כמו שביארנו, נמצא שהכל בידיה, וזהו כבודה של המטרונה. (ב-נא.)

קריאת שמע כתיקונה

פתח רבי אלעזר ואמר. "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה וגו'", הרי למדנו שאמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע כתקנה על מטתו, נשמתו עולה לשוט בארץ החיים, זהו שכתוב "שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל", בוא וראה בקריאת שמע יש ששים אותיות ידיעות עד ובשעריך, ועל כל אות ואות יש סוד יקר של המלכות הקדושה ממשלת העליונה, ועבודתו של אדם עולה לפניה אם יקרב בכונתו לכסא הכבוד של מלכות הקדושה, ובאותה שעה מקבל אותן האותיות מפיו שר הפנים אשר שמו כשם רבו[כב] והוא מעלה ואתן למעלה עם נשמות הצדיקים לפני מזבח היקר שלמעלה, ושם מקבלים אותן ששים מלאכים הסובבים לכסא הכבוד, כל אחד ואחד אות אחד, ומצהירים בהן כל הלילה, זהו שכתוב "וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים כו, ד), "וְלָקַח הַכֹּהֵן", זה הוא מטטרון, "הַטֶּנֶ"א", אלו ששים אותיות של קריאת שמע שבלילה. (ז"ח לך)

שכרם של צדיקים בגן עדן

"אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן וגו'". פתח רבי שמעון ואמר, "אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", מקרא זה כבר נדרש ונתבאר, אבל "אַפִּרְיוֹן" זה ההיכל שלמטה שהוא כדמיון היכל העליון, והקדוש ברוך הוא קורא לו גן העדן[כג] שהוא נטע לו להנאתו ולתשוקתו, להשתעשע בו עם אותן נשמות הצדיקים, כי שם כלם קיימים ומצוינים בתוכו, אותן הנשמות שאין עוד להם גוף בעולם הזה כלן עולות ונתעטרות שם, ויש להן מקומות לראות להתענג תוך ענג העליון שנקרא נועם ה', ושם נתמלאות מכל התשוקות של נהרי אפרסמון הטהור, אפרסמון זה היכל העליון טמיר ונעלם[כד] אפריון זה היכל התחתון שאין בו סמ"ך עד שנסמך מתוך היכל העליון[כה] ולפיכך אות ס' היא סתימה בכל צדדיה, כדמיון זה אות ם סתימה, מה בין זו לזו, אלא בשעה שנסתר ונעלם בתוכה אור העליון שלמעלה[כו] אז היא קיימת בהצורה של אות סמ"ך[כז] נסתר בתוכה ונעלם בה לעלות למעלה, ובשעה שחוזרת ויושבת רובצת על הבנים למטה להניק להם[כח] אז היא אפרסמו"ן, וזה הוא אפריו"ן[כט] ובמקום שהן שתי אותיות סמ קיימת אות יסוד הברית שנסתר בתוכה, ושהוא מוכן לקבל כל הסוד של מאה ברכות, שהן ששים וארבעים, ששים כנגד ששה הצדדים שיוצאים מאות ס, ארבעים כנגד ד' צדדי העולם, וכלם משלימים למאה, ואות יו"ד היא משלמת לסוד של מאה כדמיון שלמעלה, ולכן היינו אפרסמון והיינו אפריון, אותן הנהרות יוצאים מאפרסמון הזה, ונשמות הגבוהות שאין עוד להן גוף בזה העולם יונקות מהאור ההוא שיוצא מאותן נהרי אפרסמון הטהור, ומתענגין בענג עליון ההוא, והנשמות שיש להן גוף בזה העולם עולות ויונקות מהאור ההוא של אפרסמון הזה ויורדות, ואלו נותנים ומקבלים, נותנים ריח טוב מאותן מעשים טובים שעמלים בהם בעולם הזה, ומקבלים מאותו הריח שנשאר בתוך הגן, כמו שנאמר "כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'" (בראשית כז, כז), זה הריח שנשאר בתוך השדה ההוא, ולכן קיימות בגן ההוא, אלו מתענגין למעלה ואלו מתענגין למטה, "עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", עשה לו לעצמו, ואם תשאל הלא נשמות הצדיקים משתעשעות בו, ואתה אומר עשה ל"ו, אבל כך הוא בודאי, לפי שזה האפריון וכל אותן נשמות הצדיקים כלם קיימים להשתעשע בהם הקדוש ברוך הוא, "הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", מלך שהשלום שלו, וזה הוא מלך העליון[ל] המלך סתם זה הוא מלך המשיח[לא] זה עולם של בחינת זכר וזה עולם של בחינת נקבה, "מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן", אלו עצי הנטיעות שעקרן הקדוש ברוך הוא ושתלן במקום אחר[לב] והם נקראים ארזי הלבנון, כמו שכתוב "אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע" (תהלים קד, טז), ולא נבנה אפריון הזה ולא נתיסד אלא בהם.

סוד מעשה בראשית

ועוד מעצי הלבנון, אלה ששת ימי בראשית, שכל יום ויום היה מסדר בזה האפריון את הסדר הראוי לו, סדר הראשון שנמשך מצד הימין אור הראשון שנגנז ונלקח מצד הימין[לג] ונכנס באפריון הזה על ידי יסו"ד אחד, ועשה בו תשמיש, אחר כך הוציא אפריון הזה צורה אחת כדמיון אור ההוא, וזהו הסוד שנאמר "יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), כיון שאמר "יְהִי אוֹר" למה נכתב "וַיְהִי אוֹר", לא נצרך המקרא לומר אלא ויהי כן, מהו "וַיְהִי אוֹר", אלא שהאור ההוא הוציא אור אחר הראוי לו, וזה הוא יום הראשון מאותן עצי הלבנון: סדר השני שנמשך מצד השמאל התחלקות המים בהמשכת אש החזקה[לד] ונלקח מצד השמאל ונכנס באפריון הזה ועשה בו תשמיש, והפריש בין המים שבצד הימין ובין אותן המים שבצד השמאל, אחר כך  הוציא אפריון הזה צורה אחת כדמיון שלו, וזהו הסוד שנאמר "בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן" (שם פסוק ז), וזה הוא יום השני מאותן עצי הלבנון: סדר השלישי שנמשך מצד הימין ומצד השמאל יום אחד השלישי שעשה שלום בעולם[לה] ומשם נמשכים פירות לכל, וזה עשה תשמיש באותו אפריון והוציא מין למינו, מין להרבה פעולות, מין הראוי לו, וכל דשאים ועשבים ועצים בכמה כחות, וצורתו נשארה שם, ואפריון הזה הוציא מין כדמיון הזה ממש, וזה הוא יום השלישי שנכלל משני הצדדים מאותן עצי הלבנון: סדר הרביעי שנמשך והאיר אור השמש להאיר לאפריון הזה תוך החשכות שלו[לו] נכנס בו להאיר, ולא עשה בו תשמיש עד יום החמישי, שאז הוציא זה האפריון לאותו אור השמש שנכנס בו ביום הרביעי, והוציא זה האפריון כדמיון הזה ממש של האור ההוא, וזה הוא יום הרביעי, אחד מאותן עצי הלבנון: סדר החמישי שנמשך המשכה אחת של השרצת המים[לז] ועשה תשמיש להוציא אור ההוא של סדר יום הרביעי, ועשה באפריון הזה תשמיש והוציא מין למינו אותן, הנראים כדמיון הזה ממש, ויום הזה היה משמש תשמיש ההוא יותר מכל שאר הימים, והכל היה תולה עד יום הששי, שאז הוציא זה האפריון כל מה שהיה נגנז בו, שנאמר "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ וגו'" (שם פסוק כד), וזה הוא יום החמישי, אחד מאותן עצי הלבנון: סדר הששי זה הוא היום שהתקין לכל האפריון הזה[לח] אין לו תקון ואין לו תוקף מלבד מן היום הזה, כאשר בא זה היום נתתקן אפריון הזה בכמה רוחות בכמה נשמות עלמות יפות מראה, אלו הראויות לשבת בהיכל המלך, אף כך נתתקנו בהתיפות כל שאר ימים הראשונים, והתקינם בהשתוקקות אחת ברצון ובשמחה, תיקון שלמעלה ושלמטה, בכן נתקדש אפריון הזה בקדושה עליונה ונתעטר בעטרותיו, עד שנתעלה בהתעלות של עטרת מנוחה, ונקרא בשם העליון שם הקדוש שהוא שבת, מנוחת הכל תשוקת הכל דבקות הכל, שלמעלה ושלמטה כאחד, בכן כתוב אפריון עשה לו המלך שלמה מעצי הלבנון, ואמר רבי שמעון מי שזוכה באפריון הזה זוכה בכל, זוכה לשבת במנוחת הצל של הקדוש ברוך הוא, כמו שנאמר "בְּצִלּוֹ חִמַּדְתִּי וְיָשַׁבְתִּי". (ב-קכז.)

השבת נקרא כל והסיבה לזה

ובוא וראה זה השבת כל נקרא, לפי שהחמשים שערים בו נפתחים ונתעורר[לט] וכאשר כל הזה מעורר להכלה, אז אם העליונה מלבשת לו גבורות עליונות[מ] ונתעורר רחמים בעולמות, ותיקון העליון נתתקן באפריון הזה, ועל כן כתוב "אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", זהו תיקונו של העולם, "עַמּוּדָיו עָשָׂה כֶסֶף", זה אברהם, "רְפִידָתוֹ זָהָב", זה יצחק, "מֶרְכָּבוֹ אַרְגָּמָן", זה יעקב כולל שני הצדדים, והוא רוכב על הכסא שנקרא אהבה זעירה[מא].

דבר אחר "תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה", זו אהבה רבה שהיא בפנימיות, "מִבְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם", [אלו שבטים הקדושים הפועלים] שיאיר לה השמש לזה האפריון. (ז"ח חקת)

האפריון להודיע שהוא ושמו אחד

ועוד "אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן". הרי למדנו כל שלמה שנאמר בשיר השירים מלך שהשלום שלו, "אַפִּרְיוֹן", זה הוא תיקון עולם התחתון מעולם העליון, כי טרם שברא הקדוש ברוך הוא את העולם היה שמו נסתר בו.. והיה מצייר ובונה ולא נתקיים, עד שנתעטף במעטה אחד של זוהר העליון וברא את העולם, והוציא ארזים עליונים גדולים מאותו האור של זוהר העליון, וישם מרכבתו על עשרים ושתים אותיות מצוירות שנחקקו בעשרה מאמרות ונתקיימו, זהו שכתוב "מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן", ככתוב "אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע" (תהלים קד, טז), שהרי מאותן עצי הלבנון עשה זה האפריון, עשה לו המלך שלמה, לו לעצמו, לו לתיקונו, לו להראות כבוד העליון, לו להודיע שהוא אחד ושמו אחד[מב] כמו שכתוב "יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט), וכתוב "וְיֵדְעוּ כִּי אַתָּה שִׁמְךָ ה' לְבַדֶּךָ וגו'" (תהלים פג, יט). (א-כט.)

לראות בעטרה

"צְאֶנָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ", פתח סבא ההוא ואמר "צְאֶנָה וּרְאֶינָה", וכי מי יכול לראות במלך שלמה שהוא המלך שהשלום שלו, והלא נסתר הוא מכל צבא מרום שלמעלה במקום ההוא אשר "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיהו סד, ג), ואתה אומר "צְאֶנָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", ועוד שהרי כבוד שלו כל מלאכים העליונים שואלים ואומרים איה מקום כבודו, אלא מה שאומר "צְאֶנָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה", "בָּעֲטָרָה" כתוב ולא כתוב ובעטרה, שכל מי שרואה עטרה ההיא רואה נועם המלך שהשלום שלו, שעטרה לו אמו, הרי למדנו קרא לה בת וקרא לה אחות וקרא לה אם, היא הכל והכל תהיה, מי שיסתכל ויבין בזה יבין חכמה יקרה. (ב-ק:)


[א] נראה לי, דקשיא ליה, שבודאי אין לומר שעל מוסב על מקום המשכב, שהרי לא יתכן לבקש ולחפש דבר גדול על מקום המשכב שאינו תופס מקום גדול, רק יתכן לחפש שם מחט או טבעת וכדומה, ואם כן נראה יותר המכוון שמוסב על זמן השכיבה, ולכך מקשה דלפי זה מוטב היה לו לומר במשכבי, ותהיה משמעותו בהגיע עת משכבי אז בקשתי אותו, ועל זה מתרץ שהמכוון הוא על דבר משכבי בלילות היינו זמן הגליות שהגלות נחשב כלילה.

[ב] משיח בן דוד ומשיח בן יוסף.

[ג] היינו ספירת היסוד.

[ד] כי שחור אדום הוא אלא שלקה, והיינו דין, אבל ירוק הוא רחמים.

[ה] פירוש שמך היינו השם אדנ"י, בך היינו השם הוי"ה, לפעמים שמך בך כזה יאהדונה"י, ולפעמים בך בשמך כזה אידהנוי"ה, וכן אמ"ן בגימטריא ב' שמות האלה.

[ו] נראה דכל זה אחר המשפט של נתינת דין וחשבון לפני בית דין שלמעלה, וענין הפנקס הוא ספר קטן כתב תעודה שיתנוהו ללכת לגן עדן, ואפשר שבו נסמן שורש נשמתו להיכן היא שייכת, ואף לאחר המשפט יכול להיות לפעמים עכוב מלכנוס לגן העדן, כי הרבה משפטים יש ככתוב כי גבוה מעל גבוה שומר.

[ז] פירוש בדבור ברצון ובמחשבה, לקשר יחודא תתאה ביחודא עלאה והכל באור א"ס ב"ה.

[ח] בסוד השנים עשר בקר שתחת המלכות.

[ט] שבעה היינו ז' הספירות שלח, וארבעה היינו ד' רגלי המרכבה.

[י] פירוש מ"י בגימטריא נ' רמז על חמשים שערי בינה, וזא"ת היינו מלכות.

[יא] פירוש על ידי קבלת התורה במדבר סיני.

[יב] היינו דיבורי תורה ותפלה.

[יג] פירוש שעל ידי תורה ותפלה נתעלית המלכות עם התפארת להתכלל בהבינה, ואח"כ יורדת מלאה שפע להשפיע על ראשי עם הקדוש.

[יד] פירוש להזדווג עם התפארת.

[טו] פירוש מן ז' הספירות עד המלכות.

[טז] פירוש שעל ידי קריאת שמע בכונה נשפע הארה למלכות מן ג' ספירות הראשונות.

[יז] פירוש מדת המלכות נקראת כסא הכבוד למדת התפארת.

[יח] לילה רמז על מדת הדין.

[יט] שאין יבבה ויללה אלא מחמת עונש הדין.

[כ] היינו מדת הגבורה.

[כא] מדת המלכות היא הדרך להשיג על ידה מדת התפארת שנקרא עץ החיים עם כל שאר הספירות, ולפיכך נקראת שערי צדק.

[כב] זה המלאך מטט'.

[כג] היינו העולם של מדת המלכות.

[כד] היינו העולם של הבינה.

[כה] פירוש שכל השפע הבא למכלות מקורה הוא לראשונה בהיכל העליון שהוא הבינה.

[כו] היינו הארת החכמה.

[כז] שאין להפתח למטה.

[כח] כידוע בסוד קן צפור, ואז ניתוסף בה האות מ' שיש לה פתח למטה להשפיע להספירות שמתחתיה שנקראין בנים והבינה נקראת אפרסמון.

[כט] פירוש שהאפריון הוא כמו האפרסמון, היינו שהמלכות אמא תתאה היא כגוונא דבינה אמא עלאה, אלא שבמקום ב' האותיות ס' מ' בהאפרסמון יש להמלכות אות יו"ד ונקראת אפריון, שאות יו"ד רמז על ספירת היסוד שנסתר בתוכה להשפיע בה השפע הבא מן האפרסמון על ידי התפארת, וזהו שאמר כגוונא דלעילא, כי כמו בהבינה נסתרת האות יו"ד שהיא אור החכמה הנקרא אבא, כן בהמלכות נסתר היסוד שנקרא וא"ו זעירא וגם אות יו"ד,  והיסוד הוא מוכן לקבל השפע מן עשר ספירות שכל ספירה נכללת מעשר, והיינו מאה ברכות, להשפיע בהמלכות.

[ל] היינו תפארת ויסוד.

[לא] היינו מלכות.

[לב] פירוש כי מן הספירות של עולם התהו נבנו הספירות של עולם התיקון.

[לג] כאן מדבר בסוד מעשה בראשית איך שפעלה הבינה על ידי שיתא יומין עלאין שהן שש הספירות מן חסד עד מלכות לברוא כל מה שנברא בששת ימי המעשה, והכל יצא לפועל על ידי האפריון מדת המלכות, וזה אור הראשון שמצד הימין היינו אור ספירת החסד.

[לד] היינו אש ספירת הגבורה.

[לה] זו ספירת התפארת הכלול מחסד וגבורה.

[לו] פירוש שעל ידי ספירת נצח נעשה שהשמש ישלח קרני אורו להאיר לארץ שנקראת אפריון, אבל לא עשה עוד זה האור פעולה להוציא דבר מן הארץ עד יום החמישי שנצטרף עמו ספירת ההוד.

[לז] פירוש שעל ידי הצטרפות ספירת ההוד עם ספירת נצח שנקראין תרין סמכי קשוט נעשה הפעולה של תוצאות הארץ.

[לח] פירוש שספירת היסוד הוא תיקון של כל הספירות, כי הוא המעביר השפע של כל הספירות למדת המלכות שנקראת שבת מלכתא.

[לט] ענין זה הסוד שמתחלה אמר שהשבת נקרא כ"ל, וידוע שהשבת היא מדת המלכות שנקראת כלה, אח"כ אמר שיש כ"ל המעורר להכלה, וענינו הוא שספירת היסוד נקרא כ"ל שהיא בגימטריא חמשים כיון שהוא מקבל שפע מן החמשים שערי בינה שנשפע בו באמצעות הספירות שבין בינה והיסוד, וזה היסוד הוא המעורר את השבת להשפיע בה שפע הבינה, ובעבור זה גם השבת נקראת כ"ל, ובתוספת אות ה' של שורשה נקראת כלה, והרוצה להבין זה יעיין בהרמב"ן על התורה על הפסוק וה' ברך את אברהם בכל.

[מ] פירוש כי הבינה הגם שהיא מלאה רחמים מ"מ גבורות מתערין ממנה הנשפעין עם שפע החסדים, ונצרכות הגבורות לשמירת השפע,כמו למשל במלכותא דארעא שכאשר אוצר המלך נוסע הולך עמו חיל הצבא בחרבות שלופות לשמירה, וענין זה עמוק מאוד.

[מא] פירוש שיעקב דהיינו תפארת רוכב על הכסא דהיינו מדת המלכות.

[מב] פירוש להודיע כי שמו דהיינו מדת מלכותו היא כבוד נאצל מעצמיות אור אין סוף ברוך הוא, וכתר עליון איהו כתר מלכות, סוף מעשה במחשבה תחלה.

הצדיקים והתינוקות נותנים לשכינה כח בגלות

הגידה לי שאהבה נפשי וגו'. אמר רבי אבא בוא וראה מקראות האלו כנסת ישראל אמרתן למלך הקדוש, הגידה לי שאהבה נפשי, ככתוב את שאהבה נפשי ראיתם, ועל המלך הקדוש זאת נאמר, אתה שאהבה נפשי איכה תרעה, בספרו של רב המנונא סבא נמצא, כל זמן שכנסת ישראל נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, כביכול הקדוש ברוך הוא בשלימות, והוא רועה ברצון לו לעצמו מאותה יניקת החלב של האם העליונה, ומאותה היניקה שהוא יונק הוא משקה לכל שאר האחרים ומניקם, ולמדנו שא"ר שמעון כל זמן שכנסת ישראל נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, אז הקדוש ברוך הוא בשלמות ובשמחה, הברכות בו שריות ויוצאות ממנו לכל שאר האחרים, וכל זמן שכנסת ישראל אינה נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, כביכול הברכות נמנעות ממנו ומכל שאר האחרים, וסוד הדבר בכל מקום שלא נמצא זכר ונקבה אין הברכות שריות עליו, ועל זה הקדוש ברוך הוא גועה ובוכה, כמו שכתוב (ירמי' כה) שאג ישאג על נוהו, ומה אומר, אוי שהחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי וכו', ובשעה שכנסת ישראל יצאה בגלות אמרה לפניו, הגידה לי שאהבה נפשי, אתה אהוב נפשי, אתה שכל אהבת נפשי בך, איכה תרעה, איך תכלכל עצמך מעומק הנחל שאינו פוסק[1] איך תפרנס עצמך מהארת עדן העליון[2] איכה תרביץ בצהרים, איך תפרנס לכל אותן אחרים הנשפעים ממך תמיד, ואני הייתי ניזונת ממך בכל יום ויונקת, והריקותי שפע לכל אותן התחתונים, וישראל נתפרנסו ממני, ועתה שלמה אהיה כעוטיה, איך אהיה מעוטפת בלי ברכות כאשר יצטרכו לאותן הברכות ולא תהיינה בידי, על עדרי חביריך, איך אשכנה עליהם ולא אהיה מפרנס ומכלכל להם, עדרי חבריך, אלה הם ישראל שהם בני האבות, שהם המרכבה הקדושה למעלה, אמר לה הקדוש ברוך הוא, עזבי את מלדאג במה שנוגע לי, שהרי מה שנוגע לי הוא דבר נעלם מלהבין, אבל אם לא תדעי לך, במה שנוגע לעצמך הרי לך עצה, היפה בנשים, ככתוב הנך יפה רעיתי, צאי לך בעקבי הצאן, אלה הם הצדיקים שהם נידושים בעקבים, ובעבורם אתן לך כח להתקיים, ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים, אלה הם תינוקות של בית רבם, שהעולם נתקיים בזכותם ונותנים כח לכנסת ישראל בגלות, משכנות הרועים, אלו בתי הרבנים ומקומות בתי המדרשים שהתורה נמצאת בהם תמיד. (ג-יז.)


[1] זה עולם הבינה:

[2] זה עולם החכמה:

בס"ד

(7) ספר שיר השירים פרק א

(א) שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה:

(ב) יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ כִּי טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן:

(ג) לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ עַל כֵּן עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ:

(ד) מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶיךָ נָּרוּצָה הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ:

(ה) שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה בְּנוֹת יְרוּשָׁלָם כְּאָהֳלֵי קֵדָר כִּירִיעוֹת שְׁלֹמֹה:

(ו) אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת שֶׁשֱּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ בְּנֵי אִמִּי נִחֲרוּ בִי שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת הַכְּרָמִים כַּרְמִי שֶׁלִּי לֹא נָטָרְתִּי:

(ז) הַגִּידָה לִּי שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי אֵיכָה תִרְעֶה אֵיכָה תַּרְבִּיץ בַּצָּהֳרָיִם שַׁלָּמָה אֶהְיֶה כְּעֹטְיָה עַל עֶדְרֵי חֲבֵרֶיךָ:

(ח) אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וּרְעִי אֶת גְּדִיֹּתַיִךְ עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִים:

(ט) לְסֻסָתִי בְּרִכְבֵי פַרְעֹה דִּמִּיתִיךְ רַעְיָתִי:

(י) נָאווּ לְחָיַיִךְ בַּתֹּרִים צַוָּארֵךְ בַּחֲרוּזִים:

(יא) תּוֹרֵי זָהָב נַעֲשֶׂה לָּךְ עִם נְקֻדּוֹת הַכָּסֶף:

(יב) עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ:

(יג) צְרוֹר הַמֹּר דּוֹדִי לִי בֵּין שָׁדַי יָלִין:

(יד) אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי:

(טו) הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים:

(טז) הִנְּךָ יָפֶה דוֹדִי אַף נָעִים אַף עַרְשֵׂנוּ רַעֲנָנָה:

(יז) קֹרוֹת בָּתֵּינוּ אֲרָזִים רַחִיטֵנוּ {רַהִיטֵנוּ} בְּרוֹתִים:

 (א) שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה:

 

התחברות גוף בגוף ורוח ברוח

(זוהר חדש – שיר השירים דף ה ע"א – ע"ב)

"שיר השירים אשר לשלמה". פתח רבי שמעון ואמר: "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת", "אז ישיר ישראל את השירה הזאת" – שם השירה הוא של המדרגה של בחינת הנקבה[א], וכאן הוא השיר העולה להעולם של בחינת הזכר[ב]. כאן הוא הסוד שהגוף והרוח מתחברים יחד, גוף בגוף ורוח ברוח. "שיר השירים" זהו התחברות הגוף בגוף[ג], "ישקני מנשיקות פיהו" זהו התחברות הרוח ברוח, והכל הוא בסוד האהבה העליונה להיות הכל אחד ביחוד אחד… וזהו שהיה צריך שלמה המלך לייחד בהסוד של רוח הקודש, שיתחבר הכל ביחוד אחד בתשוקה, שיתקשר זה בזאת להיות הכל אחד. שהרי שלמה הוא המלך שכל השלום שלו… ולפיכך כל השבח של שיר השירים הוא להמלך שכל השלום שלו[ד], והיחוד שמיחד הכל במקום הזה הוא – לפי שהוא לוקח כל החשקות של כל האברים וכל התענוגים וכל כיסופים העליונים[ה] ומאסף הכל בתוכו, ולכך הוא נקרא אחד. שלמה המלך בהסוד של רוח הקודש, כאשר שרתה עליו רוח הקודש ההיא ביקש לחבר הכל בתשוקה שלמה כראוי, ולייחד הכל באהבה בתשוקה להיות אחד למעלה ולמטה. ועל הסוד הזה נאמר, "יהיה ה' אחד ושמו אחד".

זכאין או לא – השכינה מלמדת זכות על בניה

(זוהר חדש – שיר השירים דף ד ע"ב – ה ע"א)

(עוד אמר רבי שמעון) בוא וראה – בזמן שישראל זכאים, כסא הכבוד שלמעלה[ו] נתעלה למעלה מעלה בכמה שמחות באהבה רבה, ומתחברים העולמות בשמחה, וכולם נתברכים מעומק הנחלים, וכל העולמות נשפעים ונתברכים בהרבה ברכות, ונתקדשים בכמה קדושות, והקב"ה שמח עמהם בחדוה בשלמות. ובזמן שישראל אינם זכאים הכל הוא להיפוך. ועם כל זאת, אהבת הקדוש ברוך הוא לא נמנעה מהם, וכסא הכבוד שלו יושבת עליהם כאם על הבנים[ז] ואינה נמנעת מלתבוע רחמים עליהם. ובאותו הקול היא עולה למעלה[ח] – לפי שרצונו הוא במי שמלמד זכות על בניו. מניין? ממשה, שנתעלה בהתרוממות על שלימד זכות על ישראל. זה שכתוב: "ומשה לא ידע כי קרן עור פניו". מתי נתעלה בכבוד הזה? כאשר חטאו ישראל ולימד עליהם זכות… ובזמן שבנה שלמה בית המקדש ונשתלם עולם התחתון כדמיון עולם העליון, היו כל ישראל זכאים ונתעלו בהרבה מדרגות עליונות, ואז נתעלה כסא הכבוד בחדוה בכמה שמחות, בכמה הטבות. ואז "שיר השירים אשר לשלמה" – העליה בשמחה והירידה בשמחה. כל העולמות בשמחה, והיחוד בשמחה. "שיר" – להקדוש ברוך הוא. "השירים" – לעליונים ולתחתונים. "אשר לשלמה" – התחברות של כל העולמות בשמחה להמלך שכל השלום שלו.

השבח שעולה על כל השבחין

(זוהר חדש – שיר השירים דף ד ע"א)

"שיר השירים אשר לשלמה" – על פיו של אליהו נחרץ ברשות העליונה[ט]. "שיר השירים", שבח השבחים להמלך שהשלום שלו. לפי שהוא המקום שצריך שמחה, כי אין שם רוגז ודין. שהרי 'העולם הבא' כלו הוא שמחה והוא משמח לכל[י], ולפיכך הוא משלח חדוה ושמחה לכל המדרגות. וכמו שנצרך שיתעורר התעוררות של שמחה מעולם העליון ההוא[יא], כן נצרך שיתעורר שמחה וחדוה מעולם המלכות לעומת עולם העליון[יב]. ולפיכך עומדים העולמות בהשואה אחת, והתעוררות אין עולה אלא מלמטה למעלה… ועל זה כתיב: "בנה בניתי בית זבול לך" (מלכים א ח) – הוא ההיכל שיש בו תתר"ו מדרגות העולות בשירי התשבחות, ובתוך כולן יש מדרגה אחת פנימית מכולן. ונתבררה האהבה של השיר הזה שהיא ברירת נקודה התחתונה[יג]. וכאשר נתבררה מתוך כולן היא עולה למעלה בסוד השיר. ונקרא "שיר השירים", לפי שעולה מתוך אותן התשבחות ונתבררה מכולן:

בבנין בית המקדש היו "איש" ו-"אשה" פנים בפנים

(זוהר חדש – שיר השירים דף ד ע"א – ע"ב)

כתיב: "והבית בהבנותו אבן שלמה מסע נבנה וגו." (מלכים א' ו) – "והבית בהבנותו" – כאשר העולמות של בחינות זכר ונקבה מחוברים יחד, אז "אבן שלמה"[יד] – נשתלמה האבן כמו שנצרך. ולא נשתלמה עד שנעשית "מסע", שהסיע אותה הקדוש ברוך הוא, והגביר אותה, והעדה*, והביאה אצל האדם[טו] ואז נבנית ונשתלמה מהכל. וכאשר נתחברו זה עם זאת, כל רוחות אחרות וכל מינים (של דינים) הרעים נעברו משם, ולא התקרבו למקדש. זה שכתוב: "ומקבות והגרזן, כל כלי ברזל לא נשמע בבית בהבנותו" – שהרי כולם נכנסו תוך עומק תהום רבה. כיון שנבנה בית המקדש למטה והוכן ההיכל בתוקפו, אז נתגלה שיר השירים – כיון שנצרך לחבר (את ה)מקדש במקדש… אשה בבעלה פנים בפנים, וזה הוא "שיר השירים אשר לשלמה" – בלי ערבוב כלל, שהרי כל מינים (של דינים) הרעים וכל רוחות רעות נעברו אז מן העולם, ולא שלטו כלל. "אשר לשלמה" – פנים בפנים. "אשר לשלמה" – שנעתקה ונשתלה במקום שכל השלום שלו:

שיר השירים לא נאמר עד שבנה שלמה את בית המקדש

(זוהר חדש – שיר השירים דף ה ע"א)

עוד נחרץ על פיו של אליהו – כתיב: "יפתח ה' את אוצרו הטוב וגו." (דברים כח) כאשר ברא הקדוש ברוך הוא את העולם ברא תחלה בריכות העליונות[טז] שהן מקורות להוריד בהן גשמי ברכה וקדושות עליונות שלמעלה… שהרי ממקור החיים, ממקום העליון יוצאים חמשה מקורות, ואחד נסתר, ואחד המאסף הכל[יז]. ואותן המקורות היו כאשר נברא העולם, כמו שנאמר: "בראשית ברא אלהים וגו." – בראשי"ת: בר"א שי"ת. זה השית הוא המקור שנמשכים בו כל המעינות לכלכל העולמות[יח]. "את השמים" – אלו הם ששה מקורות העליונים שלמעלה, להשפיע לזה השית[יט]. ומיום שנברא העולם עד שנבנה בית המקדש היו סתומים, ולא נפתחו כלל… והעולם היה ניזון מן המץ*, מן בקיע צר בלי פתח כלל, כי אם כזיעה הנוטפת מתוך העץ ויורדת למטה, או מתוך אבן. וכאשר בא שלמה המלך ונבנה בית המקדש, והיו כל העולמות במשקל אחד למעלה ולמטה, אז אותו השית המקבל ומאסף השפע מכל אותן בריכות העליונות נפתח. ומתי נפתח? בשעה שאותן בריכות העליונות נפתחות, וכיון שנפתח זה השית נשפעות ברכות להעולם. ומתי נפתח? כאשר מעבירים ממנו עקלתון אחד היושב לרגלו[כ]. וכיון שהוא נעבר משם נעשה "שיר"*, ונפתח אוצר הטוב עם השפע של אותן שאר הבריכות. וזה הוא "השירים" – שכולן נפתחות והתכוננו לתת מזון לכל העולמות. בכן כתיב: "וישב ישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו" (מלכים א' ה). ונאמר: "אוכלים ושותים ושמחים" (שם א' ד), שהרי השית והבריכות נפתחו, וכל מעדנים העליונים היו יורדים לכל העולמות. וכולם היו שמחים לעלות אל עולם העליון ללקוט שפע ברכות ומעדנים עבור העולמות. ואז נתעוררה אהבה מהם אצל מלך העליון להיות כולם אחד בלי התפרדות, ואז עלה השיר שעל כל השירים להמלך שכל השלום שלו, להיות כולם בשמחה למעלה ולמטה:

למה מתחיל שיר השירים בשי"ן גדולה

(זוהר חדש – שיר השירים דף א ע"א)

"שיר השירים אשר לשלמה" – שי"ן (של שיר השירים) גדולה, והיא אות השניה מסוף האותיות של האל"ף בי"ת. בי"ת של בראשית גדולה, והיא השניה מהתחלת האותיות של האל"ף בי"ת. מה הטעם? לפי שהשי"ן היא סוד מרכבה העליונה, ולכן היא בשלשה עמודים[כא]. שהרי האבות הם המרכבה, וכל שיר השירים הוא סוד מרכבה העליונה, ולפיכך התחלתו אות שי"ן היא. בי"ת רמז על ביתו של העולם, שבעשיית העולם מדבר. ולכך מעשה בראשית התחלתו באות בי"ת. אותיות גדולות הנמצאות בהתחלת הספרים ארבע הן, שהרי כדמיון שנעשו הספרים וכאותו הסוד שלהם כן רשימת האותיות בהתחלתם. והן אותיות גדולות העולות על כל שאר האותיות, ואותו האות היא סוד הנסתר של כל הספר. ואלו הן – אל"ף של דברי הימים, בי"ת של בראשית, מ"ם של משלי, שי"ן של שיר השירים. אלו ארבע האותיות בהתחלת הספרים אותיות גדולות הן, והמבין בהן יודע הסוד של כל הספר, כיון שאותו האות מורה הסוד של הספר… שי"ן הזאת היא מתיחדת בסוד מרכבה העליונה, כי האבות הם מרכבה העליונה, אברהם ויצחק נאחזים זה בזה ונכללים זה בזה, ויעקב נכנס באמצע ומסכים לשני הצדדים[כב]. ולכך מתיחדים כולם בסוד עולם העליון. ולפיכך שיר הזה בסוד מרכבה העליונה הוא, שמתיחדת בהמלך שכל השלום שלו. ולפיכך היא שי"ן גדולה, ונקשרת בהתחלת הספר להראות שכל הספר על סוד הזה הולך והוכן. ועל כן אות שי"ן מראה השבח של כל הספר:

שיר השירים נוסד ביום שבנה שלמה המלך את בית המקדש

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמג ע"א – ע"ב)

 "שיר השירים אשר לשלמה". פתח רבי יוסי ואמר: שיר זה עורר אותו שלמה המלך כאשר נבנה בית המקדש, וכל העולמות נשתלמו למעלה ולמטה בשלמות אחת. הלבנ"ה נתמלאה בשלמות[כג] ובית המקדש נבנה כדמיון שלמעלה. בזמן שנבנה בית המקדש למטה לא היתה שמחה לפני הקדוש ברוך הוא מיום שנברא העולם כמו ביום ההוא… כאשר נבנה בית הראשון, נבנה עמו בית ראשון אחר* והאיר לכל העולם. מתיקות באה לעולם, ונפתחו כל החלונות העליונים להאיר. ולא היתה שמחה בכל העולמות כמו ביום ההוא. בכן, פתחו העליונים והתחתונים ואמרו שירה – וזהו "שיר השירים", שיר של אותן המנגנים שמזמרים להקדוש ברוך הוא. דוד המלך אמר "שיר המעלות", שלמה המלך אמר "שיר השירים"- שיר מאותן המנגנים**. מה בין זה לזה? הרי נראה שהכל אחד. אלא ודאי שהכל אחד, אבל בימי דוד המלך לא היו כל אותן המנגנים מתוקנים במקומם לנגן כראוי. בית המקדש עוד לא נבנה, ולפיכך לא נתתקנו למעלה במקומם. שהרי כמו שיש תקונים של משמרות בארץ, כן יש ברקיע, וקיימים אלה לעומת אלה. וביום שהוקם בית המקדש נתתקנו כלם במקומם, והנר שלא האיר התחיל להאיר[כד]. והשיר הזה נתתקן לעומת מלך העליון, מלך שהשלום שלו. והשיר הזה הוא יפה מכל השירים הראשונים. יום שנתגלה בו שיר זה בעולם, אותו היום נמצא שלם בכל – ועל כן הוא קדש קדשים:

שיר השירים עוררו אותו ה'אבות'

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמג ע"ב)

בספרו של אדם הראשון היה כתוב בו שביום שיבנה בית המקדש יעוררו האבות שירה למעלה ולמטה. ולכך נמצאת שי"ן [שבתחילת השיר] מאותיות הגדולות. ואלה הם אשר עוררו – לא שהם היו מזמרים, אלא שהם עוררו למעלה השיר מאותן משוררים הגדולים הממונים על כל העולמות. ולמדנו שביום ההוא עמד יעקב ה'תם' ונכנס בגן עדן בשמחה על מקומו. ובכן התחיל גן עדן לזמר, וכן כל עצי בושם שבגן. מי גרם שיר זה ומי אמרו? הוה אומר זה יעקב, שאלמלא הוא לא נכנס בגן עדן לא היה הגן אומר השיר. השיר הזה הוא שיר שיש בו כלל כל התורה. שיר שעליונים ותחתונים נתעוררים אליו. שיר שהוא כדמיון עולם העליון שהוא שבת העליון. שיר שהשם הקדוש העליון נתעטר על ידו, ועל כן הוא קדש קדשים. מה הטעם? לפי שכל דבריו באהבה וכולו בשמחה… ולא נמצא כך בשאר כל השירים שבעולם, ולבעבור זה מצד האבות נתעורר שיר הזה. יום שנתגלה בו שיר הזה בו ביום ירדה השכינה לארץ, ככתוב: (מלכים א ח) "ולא יכלו הכהנים לעמוד לשרת וגו." מה הטעם? לפי "כי מלא כבוד יהוה את בית יהוה". ביום ההוא ממש נתגלה שיר הזה, ואמרו שלמה ברוח הקודש.

שיר השירים הוא כללות כל התורה

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמד ע"א)

 השבח של השיר הזה הוא כלל של כל התורה – כלל של כל מעשה בראשית. כלל של סוד האבות. כלל של גלות מצרים, ושל יציאת ישראל ממצרים, והשיר שעל הים. כלל של עשרת הדברות, ומעמד הר סיני, והליכת ישראל במדבר עד שנכנסו לארץ ונבנה בית המקדש. כלל של הכתרת השם הקדוש העליון באהבה ובשמחה. כלל של גלותם של ישראל בין האומות והגאולה שלהם. כלל של תחיית המתים עד היום שהוא שבת לה'. מה שהיה, מה שהוא, ומה שעתיד להיות אחר כך – ביום השביעי כאשר יהיה שבת לה'. הכל הוא בשיר השירים. ולכן למדנו שכל מי שמוציא פסוק של שיר השירים ואומרו בבית המשתה, אז התורה חוגרת שק. והיא עולה אצל הקדוש ברוך הוא ואומרת לפניו: 'עשו לי בניך צחוק בבית המשתה'! ודאי שהתורה עולה ואומרת כך, ולפיכך צריך להזהר ולהעלות כמו עטרה על ראש האדם כל תיבה ותיבה של שיר השירים. ואם תשאל – מדוע היא בין הכתובים? כך צריך להיות בודאי – לפי שהיא שיר השבח שבה כנסת ישראל מתעטרת למעלה. ולפיכך כל השירות שבעולם לא העלו רצון אצל הקדוש ברוך הוא כמו השיר הזה.

הטעם שיש ארבעה תיבות בפסוק ראשון

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמד ע"א)

 וכך למדנו – "שיר" אחד, "השירים" שנים, "אשר" הרי שלשה. וזהו הסוד שכוס של ברכה ניתנית ונלקחת בין ימין ושמאל[כה]. והכל נתעורר אצל המלך שהשלום שלו[כו]. ובזה השיר נתעלה הרצון למעלה למעלה בסוד של אין סוף. המרכבה הקדושה כאן נמצאת – שהרי האבות הם המרכבה, ודוד המלך נתחבר עמהם. והם ארבעה[כז] – סוד מרכבה הקדושה העליונה, ולכך יש ארבע תיבות בזה הפסוק הראשון[כח] – סוד מרכבה שלימה הקדושה. ועוד סוד בזה – "שיר" זהו סוד דוד המלך, שהוא הסוד לעלות בשיר. "השירים" אלו האבות, סוד הממונים הגדולים, מרכבה שלימה כראוי. "אשר לשלמה" זה סוד מי שרוכב על מרכבה השלימה הזאת. ובזה הפסוק נמצא שלימות הסוד של "מן העולם ועד העולם", סוד כל האמונה. והכל הוא מרכבה שלימה – למי שיש בו ידיעה, ולמי שאין בו ידיעה ואין מי שיוכל להשיג בו. ולפיכך נאמר פסוק הזה בארבעה תיבות – סוד מרכבה שלימה מכל הצדדים, מכאן ולהלאה נמסר הסוד לחכמים:

מעלת שיר השירים על כל השירים האחרים

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמד ע"ב – קמה ע"ב)

השיר הזה הוא מעולה מכל שאר השירים של הראשונים. כל השירים שאמרו הראשונים לא עלו אלא תוך השירות שהמלאכים העליונים אומרים. ואף על פי שזה נתבאר*, אבל כתוב "שיר המעלות לדוד" – שיר המעלות, שיר שהמלאכים העליונים אומרים, שאותן המעלות ומדרגות אומרים. למי? "לדוד"[כט] – לבקש טרף ומזון ממנו. ועוד "שיר המעלות" – ככתוב (תהלים מו) "על עלמות שיר", "על כן עלמות אהבוך"[ל]. "לדוד" – בשביל דוד המלך העליון, שהוא משבח תמיד למלך העליון[לא]. כיון שבא שלמה המלך אמר שיר (השירים) שהוא העליון למעלה, מה ששרי עולם העליונים אומרים לפני מלך העליון שכל השלום שלו. כולם שאמרו שירה לא עלו בשירה ההיא לומר אלא אותן השירות שהמלאכים העליונים אומרים, מלבד שלמה המלך שעלה בשירה הזאת למה ששרים העליונים עמודי העולם אומרים. כל בני העולם אמרו בדבר מרכבות התחתונות, שלמה המלך במרכבות העליונות. ואם תשאל – משה שעלה במדרגת הנבואה לפני הקדוש ברוך הוא על כל שאר בני העולם, השירה שאמר* במרכבות התחתונות היתה ולא עלתה יותר? בא וראה – השירה שאמר משה עלתה למעלה** ולא למטה, אבל לא אמר שירה כשלמה המלך, ולא היה אדם שעלה בשיר כשלמה. משה עלה בשירה שלו למעלה, ושירה שלו היתה לתת שבח והודיה למלך עליון שהציל את ישראל ועשה להם נסים וגבורות במצרים ועל הים. אבל דוד המלך ושלמה בנו אמרו שירה באופן אחר. דוד עמל להכין עלמות ולפאר אותן לפני השכינה, שתתראה השכינה עם עלמותיה ביופי. ועל זה היה עמל באותן שירות ותשבחות לפניהן, עד שהכין וקישט כל העלמות עם השכינה. כיון שבא שלמה מצא להשכינה שהיא מקושטת ועלמותיה ביופי, והיה עמל להכניסה אצל החתן[לב]. והכניס את החתן לחופה עם המלכה, והביא דברי אהבה ביניהם כדי לחברם יחד, ולהיות שניהם בשלימות אחת באהבה שלמה. ולכך עלה שלמה בשיר העליון על כל בני העולם. משה זווג לה להשכינה בעולם הזה למטה, להיותה בעולם הזה בזיווג שלם בין התחתונים. שלמה זווג לה להשכינה בזיווג שלם למעלה – הכניס את החתן לחופה בתחלה, ואחר כך הכניס לשניהם בעולם הזה, והזמינם בשמחה בבית המקדש אשר בנה. ואם תשאל – האיך הכניס משה למלכה בלבדה בעולם הזה?! הלא נראה פירוד! בוא וראה – הקדוש ברוך הוא זווג לה במשה תחלה, והיא היתה כלת משה כמו שנתבאר. וכיון שנזדווגה בו במשה ירדה לעולם הזה בזיווג של עולם הזה, ונתקנה בזה העולם מה שלא היתה מקודם לזה, ולעולם לא היתה בפירוד. אבל לא היה אדם בעולם מיום שנברא אדם שיכניס אהבה וחביבות ועניני זיווג למעלה מלבד שלמה המלך – שהוא הכין הזיווג שלמעלה בתחלה, ואחר כך הזמינם יחד בבית שהכין להם. זכאים הם דוד ושלמה בנו, שהם הכינו הזיווג שלמעלה. ומיום שאמר לה הקדוש ברוך הוא להלבנה "לכי ומעטי עצמך" לא נזדווגה בזיווג שלם בשמש, מלבד כאשר בא שלמה המלך.

חמשה מדרגות הרמוזות בפסוק ראשון

 (זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמה ע"א)

"שיר השירים" – הרי כאן חמש מדרגות להתדבק בעולם הבא: "שיר" אחד, "השירים" שנים הרי שלשה, "אשר" הרי ארבעה, "לשלמה" הרי חמשה – (דהרי) הוא בחמישי, שהרי יום החמשים סוד של יובל הוא[לג]. בא וראה – הזיווג שלמעלה לא היה ביכולת שלמה לתקן אלא מפני שהיה נמצא הזיווג למטה מקודם לזה. ואיזה הוא? זה הזיווג שפעל משה. שאם לא היה אותו הזיווג לא היה ביכולת לתקן הזיווג שלמעלה – והכל בסוד עליון הוא לחכמי לב.

"וידבר שלשת אלפים משל, ויהי שירו חמשה ואלף"

(זוהר הקדוש – פרשת תרומה דף קמה ע"א)

 כתוב (מלכים א ה) 'וידבר שלשת אלפים משל, ויהי שירו חמשה ואלף' – מקרא זה ביארו החברים. אבל, "וידבר שלשת אלפים משל" – ודאי על כל דיבור ודיבור שהוא היה אומר היו בו שלשת אלפים משלים… "ויהי שירו חמשה ואלף" – כך ביארנו: "ויהי שירו" – של משל. והכל אחד – בין מי שאומר "ויהי שירו" של שלמה, בין מי שאומר "ויהי שירו" של משל, הכל הוא אחד (כלומר שבין 'משל' ובין 'שלמה' רומזים על היסוד) – והכל הוא היה אומר. "ויהי שירו" – זה "שיר השירים". וכי חמשה ואלף הוא שיר השירים? ודאי כך הוא[לד] – חמשה הם השערים והפתחים שנפתחים בהמלך שהשלום שלו, והם חמש מאה השנים של עץ החיים, חמשים שנות היובל. ו"האלף" זה הוא עץ החיים החתן שיוצא מצדו, והוא נוחל כל אותן החמשה לבוא אל הכלה. יומו של הקדוש ברוך הוא אלף שנים הוא – וזה הוא הנהר שנמשך ויוצא מעדן, [ומגיע אצל] יוסף הצדיק שנקרא צדיק על שם הלבנה, כמו שהבטיח לה הקדוש ברוך הוא. ולפיכך שיר השירים קדש קדשים. ואין לך מקרא בשיר השירים שלא יהיה בו הסוד של חמשה ואלף בודאי. "שיר השירים" ודאי כך הוא – חמש מדרגות הן במקרא הראשון כמו שנתבאר. ואם תשאל האל"ף למה לא נזכר כאן (בפסוק ראשון)? ודאי אל"ף ההוא נסתר היה, ונסתר הוא עד שמתחברת האשה עם בעלה. ועל זה התיגע שלמה להביא לאל"ף ההוא אצל הכלה בהסתרת החותם של החכמה העליונה. כיון שעשה את קדש הקדשים למטה גנוז ונסתר, הכניס הסוד של קדש הקדשים שמה לעשות הסתרת היחוד שלם למעלה ולמטה כראוי. קדש הקדשים הוא למעלה – סוד חכמה העליונה והבינה. וכדמיון הזה נוחלים חתן וכלה נחלת האב והאם[לה] וחוזרת ירושת הנחלה באופן אחר – נחלת האב ירושת הבת בהתעלות של שם הקדוש הזה[לו] והיא נקראת גם כן קד"ש חכמ"ה. נחלת האם יורש הבן ונקרא קדשי"ם, לפי שהוא מקבל כל אותן קדשים העליונים ומאספם אליו, ואחרי כן נותנם ומכניסם אצל הכלה. ועל כן אמר "שיר השירים" – "שיר" לעומת הקד"ש, "השירים" לעומת הקדשי"ם, להיות הכל קדש קדשים בסוד אחד כראוי. "אשר לשלמה" – הרי נדרש להמלך שהשלום שלו.*  ואם תאמר שזה השבח שלו הוא – אל תאמר כן. אלא זה השבח במקום העליון הוא עולה. ותדע שכך הוא הסוד – כאשר מתתקנים תפאר"ת ומלכו"ת כאחד תחת מלך העליון[לז] אז המלך הזה נתעלה למעלה ונתמלא מכל הקדושות ומכל הברכות הנמשכין למטה. נתמלא ומשפיע למטה, וזאת היא תשוקתו של מלך העליון[לח] כאשר נתמלא קדושות וברכות ומשפיע למטה. ועל זה הן התפלות והתחינות – שיתתקן ויתמלא מעין העליון ההוא[לט]. כי כאשר הוא מתתקן כראוי, מן הארתו ומן הארת התיקון ההוא מתתקנת המלכות עולם התחתון עם עלמותיה. ולא נצרך עולם התחתון להתתקן אלא מהארת עולם העליון – שהלבנ"ה אין לה אור מעצמה כלל, מלבד כשנתתקן השמ"ש ומאיר, מן אור השמ"ש והתיקון שלו מתתקנת הלבנ"ה ומאירה. ומה שנצרך תפלות ותחינות, הוא לבעבור שיאיר ויתתקן המקום ההוא שהאור יוצא ממנו – כי כאשר מקום ההוא נתתקן, מהארתו נתקן כל מה שלמטה. ולפיכך בשיר הזה שאמר שלמה לא היה עומל אלא לבעבור שהמלך שהשלום שלו יתתקן[מ], וכיון שהוא יתתקן מן הארה שלו הכל יתוקן – ואם הוא לא יתתקן אין לה תקנה להלבנ"ה לעולם. ולפיכך "אשר לשלמה" – שהוא יתתקן ויתמלא כראוי בתחלה, כמו שנתבאר:

(ב) יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ כִּי טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן:

סוד הנשיקין

(זוהר חדש – שיר השירים דף ו ע"ב)

"ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין": כיון שבא שלמה ובנה את בית המקדש, ונתישבו העולמות למעלה ולמטה בצורה אחת, אז נתישרו כל האותיות. ואותן שתי האותיות שהיו נרשמות ביניהן לרעה (אות ח' ואות ט') נתהפכו לטובה וחזרו להיות ט"ח, שנאמר: "וישב יהודה וישראל לבטח". כל האותיות היה שלום ביניהן בלי קטרוג כלל, והאותיות של האל"ף בי"ת כולן היו שלמות למעלה ולמטה. אותיות הגדולות היו שלמות למעלה, ואותיות הקטנות היו שלמות למטה. ובשעה שהכרובים היו פורשים כנפיהם מלמטה למעלה, האותיות היו פורחות מלמטה למעלה ומלמעלה למטה. נכנסו אלו באלו ונתכללו אלו באלו בנשיקות של אהבה. וכיון שהאותיות מתחברות, כל מדרגות התחתונות ומדרגות העליונות וכל העולמות מתחברים יחד, ומנשקים אלו לאלו בנשיקות אהבה, עד שנעשים כולם אחד והקדוש ברוך הוא אחד בלי פירוד כלל. וכל נשיקות האהבה אינן אלא להיות הכל אחד בכלל אחד – אותיות באותיות, עולמות בעולמות, מדרגות במדרגות, אשה בבעלה – להיות הכל אחד. "פיהו" –  מדוע "פיהו"? "פיו" היה צריך לומר. אלא להכליל שניהם כאחד. "פיהו" – להראות שהרי היא מזומנת אליו כאשה המתקנת פיה לקבל נשיקות מבעלה. ובשביל להראות הזמנת פיה אליו כתיב "פיהו"[מא]. כאן יש להתבונן – אולי תאמר שהנשיקות הן למעלה מעלה באין סוף* לפי שנאמר בדרך נסתר "ישקני, פיהו", ואחר כך חוזר בדרך נגלה "דודיך". לא כן. שהרי נשיקות אין להן שייכות שם למעלה, כי אם בענין אשה בבעלה. אלא, כאשר עוד לא נתקרבו זה בזאת אמר בדרך נסתר, וכיון שנתקרבו ונשקו בדביקות האהבה זה לזאת, אמרה היא בדרך נגלה "דודיך", ולא כתיב "דודיו" – שהרי הם נכללים יחד באהבה, בחיבור אחד בלי פירוד כלל. "כי טובים דודיך מיין" – "טוב" אין הוא כי אם מצד האור הראשון[מב] שנאמר בו "וירא אלהים את האור כי טוב". ועתה שהאותיות בשלימות, כיון שנכלל ימין בשמאל "טובים דודיך מיין" – זה יינה של תורה שהוא שמחה. "טובים" – [גם] מצד של שמאל:

תלמידי חכמים ומחלקותם בהלכה הם הם מקשטי השכינה

(זוהר חדש – שיר השירים דף ו ע"ב – ז ע"א)

עוד פתח רבי שמעון ואמר: "ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין" – תורה שבעל פה אומרת לעומת תורה שבכתב, שהיא הולכת אחר אותן הנשיקות של תורה שבכתב, אחר המתיקות שלה להתחבר זה עם זאת באותן הנשיקות, כשהיא במחלוקת מעלמותיה[מג] להתתקן עמה להיות כולם תכשיטים אצל תורה שבכתב. וכאשר נתחברת ונתכללת בתורה שבכתב בחיבור אחד, כשמנשקים זה את זאת באהבה, היא מחזקת בו ואומרת אליו באהבה: מה יקרה אהבתך מהיין שלך, שהתגברה בי אהבתך עד שהרוה אותי ביין של אהבה להחזיק בך. התכשיטים שנתקשטה תורה שבעל פה מעלמותיה להתחבר בתורה שבכתב – משנה היא ההתחלה של הראש, בסוד התיקון הראוי לה[מד]. ברייתא היא בסוד התיקון של ירכים רגלים*. והגוף בתיקון הראוי לה**. העלמות באים וקרבים אליה לתקן אותה – זה אומר מותר וזה אומר אסור. זה (אומר כך) הוא תכשיטי הכלה שמקשטים אותה, זה אומר כשמקשטים כך הולך תכשיט זה, וזה אומר לא כן. זה אומר התכשיט של הראש כך צריך להיות קשור ומהודק, וזה אומר הכיפה של הראש צריך להיות מותר בצד זה וקושר ומהודק בצד זה. זה אומר תכשיט זהב זה בבגד זה פסול הוא להיות תכשיט אצל זה, וזה אומר כשר ויפה הוא שיתראה זה בזה. כל זה הוא תיקונים ותכשיטים להכלה. ועם כל זה בעוד שהם מקשטים ומתוכחים בדבר התכשיטים, היא נוספת בכח ויופי ותואר ותיקון בהם, ויושבת בכבוד ביניהם, והיא נחשבת בנפשה יותר מכמו שהיתה מאה פעמים. וכיון שנתקשטת בהם, כולם אוחזים אותה בתכשיטיה ובתיקוני יופיה, ומכניסים אותה אצל המלך – התורה שבכתב[מה]. וכאשר יושבת המטרונה (המלכה) עם המלך בתיקוני יופיה, והמלך רואה אותה מקושטת ביופי, הקישוט הזה מכריז ואומר למלך לנשק אותה***. זאת היא התחברות של אהבה להתכלל זה בזאת. מי הביא לאותן הנשיקות ולאהבה ההיא? אותן עלמות שהיו מקשטים אותה. וכאשר היא והמלך מבקשים להטיב לעלמותיה לתת להם מתנות, נותנים לכולם יחדו – לכולם שהיו מתוכחים זה עם זה בתכשיטיה נותנים המלך והמטרונה אוצרות ומתנות ברצון ובאהבה, להנחילם נחלה באלף עולמות הנכספים לעולם הבא. וכל שכן לאותן היודעים סודות החכמה לקשט אותה בתכשיטיה[מו], שאין שיעור לירושת הנחלה שלהם בעולם הבא. עליהם כתוב "להנחיל אוהבי י"ש וגו.":

עוד סודות נפלאים בפסוק זה

(זוהר חדש – שיר השירים דף ז ע"א – ח ע"א)

"ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין" – הרי כאן שבע תיבות כנגד שבע המדרגות שעליה[מז], וכנגדן שבע הנערות הראויות לתת לה שהן מקשטות אותה להכניסה אל המלך. "ישקני" – נגד חי העולמים, "מנשיקות" – נגד חסדי דוד, "פיהו" – נגד ישראל סבא, "כי טובים" – נגד אור הראשון, "דודיך" – נגד יצחק ידיד מבטן, "מיין" – נגד יין העליון המשומר תמיד[מח]. שבע הנערות הראויות לתת לה מבית המלך הן מיכא"ל*, גבריא"ל, רפא"ל, אוריא"ל, צדקיא"ל, יופיא"ל, רזיא"ל, וכמה אלפים ורבבות מחנות עמהם, ככתוב: "ועלמות אין מספר". שלושה פסוקים הם כאן שכולם מספר (תיבות)ם רומז על סודותם. אחד – "שיר השירים אשר לשלמה", סוד ארבע תיבות האלו הוא סוד המרכבה[מט]. השני – "ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין", זה הסוד של שבע תיבות בשבע המדרגות[נ]. השלישי – "לריח שמניך טובים וגו.', זה הסוד של עשר תיבות בסוד עשרת הדברות[נא]… "ישקני מנשיקות פיהו", אע"פ שהן שבע נשיקות כמו שנזכר, מכל מקום שלש נשיקות נראות בפסוק הזה – "ישקני" אחד, "מנשיקות" שתים הרי שלש. ומה שהיא תובעת ואומרת "מנשיקות", שנשמע נשיקה אחת, ככתוב "מנשיקות" ולא נשיקות[נב] – אלא זה נצרך לדעת למי שמבקש (מהקדוש ברוך הוא), שלא יבקש הרבה אלא מעט. הקדוש ברוך הוא כשמבקשים ממנו מעט הוא נותן הרבה. אברהם ביקש מעט – בן אחד, והקדוש ברוך הוא נתן לו הרבה, כמו שנאמר: "הרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים". לפי שכך הוא דרכי הקדוש ברוך הוא. ועל כן היא אומרת "מנשיקות" ולא נשיקות. "ישקני" – היינו התחברות של אהבה רוח ברוח. שהרי ארבע רוחות מתחברות ונעשין כאחד. זה נותן רוח שלו לחבירו, ומקבל את רוחו של חבירו שנדבק בו, הרי שתים. וכן נעשה גם אצל חבירו. נמצא שארבע רוחות מתחברות כאחד באותן נשיקות. "מנשיקות פיהו" – מאותן נשיקות העליונות שהיה נושק אותה מלפנים, שהרי אהבה של שמחה אינה אלא מתוך נשיקות של רוח העליון בתחתון. "פיהו" – ולא כתיב פיו. מהו "פיהו"?
אלא זהו הזמנה להעולם שנקרא 'עולם הבא', מלך שכל השלום שלו[נג]. וזהו תוספת ה' שנתוספה בשביל רמז הזה, לפי שכל תשוקת עולם התחתון היא רק להתחבר בעולם העליון עולם הבא, ולכך בכל השירות נתעורר עולם התחתון לעומת עולם העליון. "כי טובים" – זהו ההתלהבות וההתנוצצות של הספירות העליונות, וכל המאורות מתתקנים ונלהבים ומאירים כראוי. וזהו "דודיך" – אותן ספירות קדושות אהובות העליונות כולן מאירות ונוצצות בהארה ובהתנוצצות כראוי*. "מיין" – משמחת יין הטוב העליון[נד] המאיר את הפנים ונותן שמחה להלב, וכל העולמות שמחים בחלקם בשמחה ההיא… ואותן ספירות הקדושות אהובות העליונות אינן מאירות אלא ע"י היין ההוא. ואיזה הוא? זה השם החקוק המפורש בן שבעים אותיות שהן ספירות קדושות, והשם החקוק הקדוש שבו שבעים שמות[נה]*. ולכך יש שמחה ורצון באותן נשיקות כדי לעורר אהבה מן יי"ן העליון ההוא. ועל זה כתיב "כי טובים דודיך מיין":

סוד השכינה הקדושה

(זוהר חדש – שיר השירים דף ה ע"ב – ו ע"א)

"ישקני מנשיקות פיהו וגו."  פתח רבי אלעזר ואמר, כתיב (יחזקאל א) "וארא החיות והנה אופן אחד בארץ אצל החיות וגו." – הלא הם פנים נסתרים שאין העין שולטת לראות, וכאן אמר 'וארא'?! אלא שהיה מסתכל מתוך המאור שאינו מאיר[נו] כמי שרואה בעששית מתוך עינים סתומות… "אופן אחד בארץ אצל החיות" – זאת היא מרכבה התחתונה, הנכללת בארבעה הצדדים של מרכבה העליונה, שהוא סוד ארבעה הצדדים… ונואר זה הפן ממנו[נז]. לפעמים נואר זה הפן ונקרא אדנ"י, ואז הוא אדון המושל בממשלה של הארה גדולה. ולפעמים נואר זה הפן ונקרא א"ל, ואז הוא מושל להטיב לעולם ברחמים, וליתן מזון לכל אחד ואחד כראוי. ולפעמים נואר זה הפן ונקרא אלהי"ם, ואז הוא אדון המושל לדון העולם בדין, לעשות דין לכל מי שנצרך, ולהנהיג הכל בדין**… פן האחד שנשאר ממרכבה התחתונה כולם שואלים עליו – איה הוא פן הזה שנשאר? חוזר ואומר באיזה מקום הוא? בארץ. לבעבור שלא ישארו התחתונים בלי השגחה אפילו רגע אחד. פן הזה נכללים בו כל שלשה האחרים. פן הזה מקבל מכולם ונכלל בכולם והוא לבדו בכולם, בשביל להשגיח בטובם של כל בני העולם. וזה הפן משורר תמיד ומעורר התעוררות אצל אותן שלמעלה ממנו, ואותן שלמעלה ממנו מעוררים אצל אותן שהם למעלה מעלה (מהן), ואותן שהם למעלה מעלה מעוררים אצל היותר גבוהים מלמעלה מעלה (מהן) – ונקשרים זה בזה עד אין סוף. וזה כאשר נתעוררת בהתעוררות של אותן הפנים[נח], באותן נשיקות העליונות, להיות התחברות בסוד העליון, להשגיח ולכלכל את כל העולמות, להיות כל העולמות בשמחה, כמו שכתוב "ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין":

נשיקין – התדבקות רוח ברוח

(זוהר  – פרשת משפטים דף קכד ע"ב)

פתח רבי יצחק ואמר "ישקני מנשיקות פיהו וגו". אמרה כנסת ישראל "ישקני מנשיקות פיהו". מהו "ישקני"? "יאהבני" צריך לומר. מדוע "ישקני"? אלא כך למדנו, מהו נשיקות? דבקות רוח ברוח. שבשביל זה הנשיקה בפה, כיון שהפה הוא המוציא והמקור של הרוח. ועל כן הנשיקות הם בפה באהבה, שנדבקים רוח ברוח ואין נפרשים זה מן זה. ולכך מי שמוציא נשמתו בנשיקה מתדבק ברוח אחר[נט] – ברוח שאינו נפרש ממנו, וזהו שנקרא (מיתה ב)נשיקה. ועל כן אמרה כנסת ישראל "ישקני מנשיקות פיהו" – להדביק רוח ברוח שלא יתפרשו זה מן זה. "כי טובים דודיך מיין" – מה ענין יין לכאן? והלא כתיב (ישעיה כח) "וגם אלה ביין שגו וגו.", וכתיב (ויקרא י) "יין ושכר אל תשת וגו." ומפני מה כאן יין? רבי חייא אמר (לומר שטובים דודיך יותר) מיינה של תורה[ס]. רבי חזקיה אמר זהו שכתוב (תהלים קד) "ויין ישמח לבב אנוש"[סא]. ועל כן כתוב "כי טובים דודיך מיין", (יותר מיין) לשמחת הלב. "מיין" – המשמחני יותר מהכל. רבי יהודה אמר – כתוב (בראשית כט) "וישק יעקב לרחל, וישא את קולו ויבך". למה היה בוכה? אלא מהתדבקות רוחו בה לא יכל הלב לסבול ובכה. ואם תשאל, הלא כתוב (שם לג) "וישקהו ויבכו"*. ולמדנו, למה נקוד(ות על) "וישקהו"? אלא לפי שלא נדבק רוחו בו כלל. ועל זה כתוב (משלי כז) "ונעתרות נשיקות שונא". מהו "ונעתרות נשיקות שונא"? אלא מי שמנשק באהבה נדבק רוח ברוח בדביקות של אהבה, ומי שאינו מנשק באהבה אין זה בדביקות אלא "ונעתרות". מהו
"נעתרות"? גסות הרוח – שאין הרוח נדבק בנשיקה זו, ואין בזה התחברות כלל. ולפיכך כתיב "ישקני מנשיקות פיהו" – שהוא דביקות רוח ברוח:

מיין המשמח לא מיין המשכר

(זוהר  – פרשת נח דף ע ע"א)

פתח עלם ההוא ואמר: "ישקני מנשיקות פיהו" – זו היא תשוקה עליונה שיוצא הרצון מן הפה לנשק. ואינו יוצא מן החוטם כמו שהאש יוצאת, שהרי כאשר נתחבר הפה לנשק יוצא אש ברצון בהארת פנים בשמחה רבה בדביקות של נחת. ולפיכך "כי טובים דודיך מיין" – מאותו היין המשמח ומאיר את הפנים בעינים שוחקות ומעורר את הרצון, ולא מיין המשכר ומעורר רוגז ומחשיך הפנים בעינים נלהבות מיין הרוגז. ולכך לפי שיין הזה הטוב מאיר את הפנים ומשמח העינים ומעורר תשוקת האהבה, היו מקריבים אותו כל יום על המזבח בשיעור כזה שמי שישתה אותו ישמחנו ויעשה לו נחת רוח, שנאמר "ונסכו יין רביעית ההין". ולפיכך "כי טובים דודיך מיין" – מאותו היין המעורר אהבה ותשוקה. והכל כמו שלמטה כך נתעורר האהבה שלמעלה. שני נרות דולקות – כאשר נכבה נר הגבוה, אז בעשן לוהט העולה מן הנר הדולק מלמטה נדלק הנר שהוא למעלה[סב]. א"ר חזקיה כך הוא בודאי שעולם העליון תלוי בהתחתון והתחתון בעליון. ומזמן שנחרב בית המקדש אין הברכות נמצאות לא למעלה ולא למטה – להראות שזה בזה תלוי:

סוד אהבה

(זוהר – פרשת תרומה דף קמו ע"א)

ישב רבי ברכיה ודרש: "ישקני מנשיקות פיהו וגו." – מה היה רואה שלמה המלך כשהוא הכניס דברי אהבה בין עולם העליון לעולם התחתון, ובהתחלת השיר שהכניס אהבה ביניהם, שהוא "ישקני"? אלא זה נתבאר וכך הוא – שאין אהבה של התחברות רוח ברוח מלבד נשיקה. והנשיקה בפה שהוא מקור הרוח ומוצאו, כאשר מנשקים זה לזה מתחברות הרוחות אלה באלו ונעשין אחד, ואז היא אהבה של אחדות. בספרו של רב המנונא סבא הראשון היה אומר על מקרא הזה – נשיקת אהבה נתפשטת לארבע רוחות, וארבע הרוחות נדבקות יחד, והן תוך סוד האמונה, ועולות בארבע אותיות. ואלו הן אותן האותיות שהשם הקדוש תלויות בהן, והעליונים והתחתונים תלוים בהן, והשיר של שיר השירים תלוי בהן. ואיזה הן? אהבה. והן מרכבה העליונה, והן התחברות ודבקות ושלימות של הכל. אלו האותיות ארבע רוחות הן, והן רוחות של אהבה ושמחה מכל אברי הגוף בלי עצבות כלל. ארבע רוחות הן בנשיקה – שכל אחת ואחת נכללת בשניה, וכאשר רוח אחת נכללת בשניה, ואותה השניה נכללת בראשונה ונעשו שתי הרוחות כאחת, כאשר מתחברות בדביקות אחת אז הן ארבע בשלימות, ונובעות זו בזו ונכללות זו בזו. וכאשר (נפרשות) מתפשטות נעשה מאותן ארבע רוחות פרי אחד – והוא רוח אחד הנכלל מן ארבע רוחות. וזה עולה ובוקע רקיעים, עד שעולה ויושב אצל היכל אחד שנקרא היכל אהבה – והוא ההיכל שכל האהבות תלויות בו, ואותו הרוח כך נקרא "אהבה". וכאשר זה הרוח עולה נתעורר אל היכל ההוא להתחבר עמו למעלה. ארבע אותיות הן אצל ארבע הרוחות והן אהבה, והפרי שלהן אהבה. כשמתחברים אלו באלו מיד נתעורר זה בצד זה וזה בצד זה. [כשנתעורר] א מיד יוצאת ה ומתחברת ב- א. מתדבקות בדביקות באהבה, ונתעוררות שתי אותיות האחרות ב"ה ונכללות רוחות ברוחות בדביקות האהבה, ופורחות אלו האותיות מהן באותו רוח העולה, ומתעטרות בו כראוי. כיון שהולך ועולה אהבה ההוא בשלימות כשהוא כלול בכל אותן ארבע הרוחות, הוא פוגע בממונה אחד עליון גדול הממונה על אלף ותשע מאות ותשעים רקיעים, והוא ממונה על המשכת שלוש עשרה נהרי אפרסמון טהור שנמשך מן סוד הטל שלמעלה, ואותה המשכה נקראת "מים רבים". כיון שפוגע באותו השר שעל המחנות, עומד אצלו[סג] ואינו יכול לעכב אותו והוא עובר בהן, עד שנכנס לתוך היכל אהבה. על זה אמר שלמה בסוף שירתו "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה". "מים רבים" – אלו הם מים העליונים שנמשכים מתוך טל העליון. "ונהרות לא ישטפוה" – אלו הן אותן נהרי אפרסמון טהור שהם שלושה עשר. הממונה ההוא הוא המלאך הנשלח מלפני הקדוש ברוך הוא, וזה הוא שר המחנות הקושר כתרים לרבונו. [הוא] אכתריא"ל הקושר כתרים לרבונו בשם המפותח החרות "יהוה יה צבאות". וכיון שנכנס לתוך היכל אהבה נתעורר אהבת הנשיקות העליונות, שנאמר "וישק יעקב לרחל" – להיות נשיקות אהבה העליונה כראוי. ואותן הנשיקות הן התחלת ההתעוררות של כל אהבה והתחברות והתקשרות שלמעלה. ולכך התחלת שיר השירים היא "ישקני". מי ישקני? הוא הנסתר תוך הסתרה העליונה[סד]. ואם תשאל – היתכן שהנסתר מכל הנסתרות תלויות בו נשיקות והנשיקות מגיעות למטה?! בוא וראה – נסתר מכל הנסתרות אין בו כל ידיעה, אלא שנתגלה ממנו אור אחד דק ונעלם, ואינו נתגלה אלא בנתיב דק אחד שמתפשט מתוכו, והוא אור המאיר לכל[סה]. וזו ההתעוררות של כל סודות העליונים. והוא נעלם – לפעמים נעלם ולפעמים נגלה. ואף על פי שאינו נגלה כלל, מכל מקום התעוררות של עליית הנשיקות בו תלויות[סו]. ומתוך שהוא נעלם התחלת השיר בדרך נסתר הוא. אבל אם בו תלויות מה ענין יעקב כאן[סז]? שהרי בו תלויות הנשיקות. אלא ודאי כך הוא – "ישקני", זה הנסתר למעלה. ובמה? באותה מרכבה (מנורה) העליונה שכל הגוונים תלוים ומחוברים בו. וזה הוא יעקב[סח] – כמו שאמרנו שהדביקות להתחבר בהמלך תלוי ביעקב בנו. ועל כן כתוב "מנשיקות פיהו כי טובים דודיך" – חוזר בזה אל השמ"ש המאיר להלבנ"ה מתוך הארת אותן ספירות העליונות. הוא מקבל האור של כולן ומאיר להלבנ"ה. ואותן הספירות שמזדווגות עמו, מאיזה מקום מאירות? חוזר ואומר "מיין" – מאותו יין המשומר, מאותו יין שהוא שמחת כל השמחות. ואיזה הוא? אותו יין שנותן חיים ושמחה לכל, זה אלהים חיים[סט] – הוא היין שנותן חיים ושמחה לכל. ועוד, "מיין" – מן השם ההוא שנקרא יהוה[ע]. זה הוא יין של שמחה של אהבה של רחמים. ומזה היין כולם מאירים ושמחים:

(ג) לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק        שְׁמֶךָ, עַל כֵּן עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ:

סוד עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ

(זוהר – פרשת אחרי מות דף נח ע"ב)

"לריח שמניך טובים שמן תורק שמך וגו." – פתח רבי שמעון ודרש: "לריח שמניך טובים וגו." – מקרא זה עיינתי בו וכך הוא. "לריח" – איזה ריח? ריח הקטרת שהוא זך וטוב ופנימי מהכל[עא]. וכאשר עולה ריח ההוא להתקשר באותו שמן המשחה של הנחל הנובע, נתעוררים זה בזה ומתקשרים יחד. ובכן אותו השמן טוב להאיר, ככתוב "לריח שמניך טובים", ואז הורק השמן ממדרגה למדרגה באותן המדרגות הנקראות 'שם הקודש'[עב]. זה שכתוב "שמן תורק שמך, על כן עלמות אהבוך". מהו "עלמות"? כמו שביארנו "עלמות" – עולמות ממש. דבר אחר – "על כן עלמות אהבוך", ככתוב (תהלים מו) "על עלמות שיר", והכל אחד[עג]. ובספרו של רב המנונא סבא נאמר מהו עלמות? ככתוב (משלי לא) "ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה" – "נערותיה" אלו העולמות. "אהבוך"[עד] – לברך את שמך ולזמר לפניך. ומשם נשפע ברכות לכל התחתונים, ומתברכים העליונים והתחתונים: דבר אחר – "על כן עלמות אהבוך": יפה הוא מי שאומר על מו"ת אהבוך[עה], שהרי בדבר זה שרי הדינים נמתקים. ולפי שזה הקטרת מתקשר בשמן העליון, יותר חשוב הוא לפני הקדוש ברוך הוא מכל קרבנות ועולות. לכך אמרה כנסת ישראל: אני כקטרת ואתה כהשמן. "משכני אחריך נרוצה וגו." – "נרוצה" ככתוב "על כן עלמות אהבוך" – אני וכל המחנות (שלי), שהרי כולם בי נאחזים. ועל כן "משכני" – שהרי בי תלוים. "הביאני המלך חדריו" – אם יכניסני המלך בהיכלו, אז "נגילה ונשמחה בך"[עו] – אני וכל המחנות. למדנו, בשעה שכנסת ישראל שמחה ומבורכת כל המחנות שמחים, והדין אינו שורה אז בעולם. ועל זה כתוב (תהלים צו) "ישמחו השמים ותגל הארץ":

סוד ריח הטוב

(זוהר חדש – שיר השירים דף ח ע"א)

עוד אמר רבי שמעון: "לריח שמניך טובים וגו." – מקרא זה עיינתי בו, והוא סתום בסוד עליון. יש ריח ויש ריח, והרבה ריחות הם… "לריח" – זו היא נקודה העליונה העומדת בסתר מתוך אותו הנסתר בכל הסתרות של כל הנסתרים, שלא נודע כלל. וזאת הנקודה היא ריח מאותו הנסתר מכל. ובשביל הריח הזה כל אותן השמנים והבשמים כולם מאירים ונקראים 'טובים'[עז] – לפי שזה מעמידם להיות כולם קשר אחד, מאירים כאחד. ואם לא, אין נקראים 'טובים' – לפי שכאשר ריח העליון הזה נכנס בסתר לתוך נחל העמוק וממלא אותו כראוי, אז כל המדרגות נקראים 'טובים':

יש ריח ויש ריח

(זוהר – השמתות כרך א [בראשית] דף רנד ע"ב)

פתח עלם ההוא ואמר: "לריח שמניך טובים" – "לריח", איזה ריח? אלא יש ריח ויש ריח. ריח הקרבנות וריח הקטרת. ריח הקרבן מקרב ומייחד כל אותן השבטים של היכל בית דוד[עח], וריח הקטרת מקרב ומייחד ומאיר לאותן מאורות העליונים בהארת אפרסמון הטהור[עט]. ועל כן שני מזבחות היו – מזבח הקטרת ומזבח העולה. מזבח הקטרת הוא פנימי, מזבח העולה הוא מבחוץ. ריח מזבח העולה מתקן להאיר מאורות התחתונים, ריח מזבח הקטרת מתקן להאיר מאורות העליונים. ועל כן "לריח שמניך טובים"[פ] – לריח של הקטרת ההוא שמניך טובים… שאותן המאורות מאירים ונוצצים. כתוב כאן "טובים", וכתוב שם "וירא אלהים את האור כי טוב":

סוד תפילין של יד ושל ראש

(זוהר חדש – שיר השירים דף ח ע"א)

"לריח שמניך טובים" – אמר רב המנונא סבא, אלה הם ימים הטובים שנקראים 'טובים'. והם תפילין של ראש, אותן התפילין שהקדוש ברוך הוא מניחם. ולכך נקראים 'טובים' – לפי שהם מאירים בהראש של קדושה העליונה, ובכל מקום ימים טובים הם התפילין של ראש שהקדוש ברוך הוא מניחם. חול המועד שלא נקרא יום טוב היינו תפילין של יד – שהרי אין לה להלבנ"ה אור של עצמה אלא מהארתו של יום טוב. תפילין שעל הזרוע שהיא תפלה של יד אינה מאירה אלא מן הארת תפילין של ראש. תפילין של ראש היינו 'ימים טובים', תפילין של יד היינו 'חול המועד'. יפה אמר רב המנונא וכך הוא, ועל כן חולו של מועד הוא לענין מלאכה כעין יום טוב, ונצרך לשמחה כעין יום טוב. ולפיכך באלה הימים שהם התפילין של רבון העולמים אסור להניח תפילין אחרים, שהרי אלה הימים שהם תפילין העליונים שרוים על ראשי ישראל… ואסור להעביר התפילין של רבון העולמים מעל הראש להניח תפילין אחרים, שהם התבנית והצורה למטה. משל למלך שחפץ לעשות שמירה לעבדו – אמר לו עשה לך כצורת החותם שלי, וכל זמן שהצורה הזאת תתראה עליך כולם יחרדו ויפחדו ממך. ואחר כך מתוך אהבה יתרה שאהב אותו המלך נתן בידו חותם טבעת היקרה שלו. כיון שאחז חותם היקר של המלך בידו הניח ממנו צורת החותם ההיא שהוא עשה. ואם עבד הזה מדחה לחותם טבעת היקר של המלך בשביל צורת החותם ההיא שהוא עשה ודאי בן מות הוא, לפי שעשה בזיון לחותם היקר של המלך ולא דאג על כבודו. ולפיכך אסור לעם הקדוש לדחות חותם היקר של המלך השורה עליו בשביל צורה זו שהם עשו… ועל כן "לריח שמניך טובים" – ביום טוב, מן ריח העליון ההוא. "שמניך טובים" – אלו תפילין של ראש. "שמן תורק שמך" – בחול המועד. זו תפלה של יד העולה להתאחד בדרך נסתר עם תפילין של ראש[פא]. "על כן עלמות אהובך" – ביום טוב האחרון של חג, שהרי אז תפלה של יד משתלמת ונוארה בשלימות, לחלק שפע לכל אותן המחנות והחילות למעלה ולמטה שנקראים 'עלמות'. ועל כן "עלמות אהבוך":

(ד) מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶיךָ נָּרוּצָה, הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ, נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ:

אין הברכות שורות אלא במקום שיש שם זכר ונקבה

(זוהר חדש – שיר השירים דף ט ע"א)

"משכני אחריך נרוצה וגו":- פתח רבי שמעון ואמר: כתוב (ויקרא כו) "ונתתי משכני בתוככם וגו'. בוא וראה – הקדוש ברוך הוא נתן שכינתו בין ישראל, להיותה רובצת עליהם כאם על בנים, ולהגן עליהם בכל הצדדים. וכל זמן שהאם הקדושה הזאת שוכנת עליהם הקדוש ברוך הוא בא לדור עמהם, לפי שהקדוש ברוך הוא לא יעזבנה לעולם, וכל החביבות שלמעלה עליה היא. ולפיכך ניתנה להיותה משכון בין ישראל, להודיע שלא ישכחם ולא יעזבם לעולם. מפני מה? לפי שהמשכון הזה ביניהם. והיא אומרת – משכון נעשיתי בתחתונים, אהיה משכון גם אצלך לעלות אליך, ואני ובני "אחריך נרוצה"… ובשעה שעולה התעוררות מלמטה בסוד הקרבנות, כמו שנאמר "אשה ריח ניחוח לה' ", היא עולה ואומרת אל אהובה: "משכני" – שלח ימינך אצלי לקבלני ולהעלות אותי מצד ההתעוררות של שמאלך "וימינך תחבקני". כך אומרת "אשה" אל ה"ריח", ה"ריח" אל "ניחוח", "ניחוח" ל"ה' "[פב]. ובכן "אחריך נרוצה". מהו "נרוצה"? נהיה ברצון, כמו שנאמר (ויקרא א) "ונרצה לו לכפר עליו", וכמו שנאמר (בראשית מא) "ויריצוהו מן הבור". מהו "ויריצוהו"? שהירצו ופייסו אותו בדברים טובים של רצון טוב, לפי שהיה נעצב מאותו הבור. ולכך "אחריך נרוצה" – נהיה בהתרצות, ברצון שלם כראוי… מכאן שרצון וברכות לא נמצאות אלא במקום שזכר ונקבה מתחברים יחד. ולפיכך "משכני" אצלך תחלה, בשביל שתקבל רצון מהמקום שכל הרצונות נובעות משם[פג]. ואחר כך אחריך "נרוצה" – נהיה בהתרצות יחדיו. ואם לא תמשכני אצלך, רצון העליון לא ישכון עליך, שהרי זכר בלתי נקבה אין הברכות נמצאות בו:

חדרי גן עדן

(זוהר חדש – שיר השירים דף ט ע"א)

"הביאני המלך חדריו נגילה ונשמחה בך" – "הביאני המלך חדריו", באיזה מקום? באות ה'[פד], שהרי התפשטות שלמעלה סוד מלך העליון היא האות ה', וזה שנכנס אליו אני היא[פה]. ולפיכך אני בשבחה יתרה ובהתרוממות כבוד וגדולה, ולכן אף על פי שאני בשפלות אצלך[פו], אני וחילותי "נגילה ונשמחה בך" – שמחה ותשוקה יש לנו להיות אצלך ולא להפרד ממך. שהרי כל שמחה ותשוקה אינן אלא בך, כי אין שמחה ותשוקה לאשה אלא בבעלה, ולא באמה ואביה. "הביאני המלך חדריו" – אלו הם חדרי גן עדן. ואם תשאל הלא היא הגן עדן, ואיך היא אומרת כך?! אלא שהם אותן חדרים העליונים שהגן עדן ניזונת מהם, ונקראת בשמותם[פז]:

סוד יהו"ה אלהי"ם

(זוהר חדש – שיר השירים דף יא ע"ב)

"נגילה ונשמחה בך" היא והצדדים שלה[פח]. לפי שהיא נתקנת ביופי תיקונה להתחבר, להיות השם שלם בחיבור אחד. שכאשר היא עולה אז השם הוא שלם, היינו סוד השם יהוה אלהים[פט]. ואם תשאל, הלא כאשר היא עולה להתחבר אז נשתלם השם יהוה ולא יותר[צ], ואיה הוא הסוד של השם אלהים? אלא כאשר נעשה השם בשלימות אז היא נכללת למעלה ולמטה – למעלה בהשם יהוה, ולמטה בהשם אלהים. ובכן היא נשתלמת למעלה ולמטה בכל:

השכינה אומרת לבעלה 'משכני אליך'

(זוהר חדש – שיר השירים דף יא ע"ב)

"נזכירה דודיך מיין משרים אהבוך" – מי הם אותן 'מישרים'? אלו י"ה שהאהבה שלהן היא אל ו', והם בכל הסכמתם וברצון אחד אל ו'[צא]. ועל כן "משכני" אצלך להיות עמך, שהרי אותיות הקדושות העליונות י"ה מתחבר עמהן ו' והרי זה שם קדוש עליון (יה"ו). ה' היושבת תחת אותו השם אין לה אור מעצמה כלל, ותשוקתה לעלות אליו ולהתחבר עמו, ואין לה לעלות אלא ברשות. וזהו שהיא אומרת "משכני" להיות עמך בחיבור אחד. "הביאני המלך חדריו" – ויפאר אותי בכל מיני תיקונים בתפארת עליונה, בשביל להיות אצלך. ועל כן "נגילה ונשמחה בך" – אני עם כל התיקונים שלי כאשר אהיה אצלך בחיבור אחד. "נזכירה דודיך מיין" – נרוה לכל אחד ואחד ונשמחם מאותו היין המשמח לכל, ולא נחדל מלשמח אותם, שהרי "מישרים אהבוך" – לא יחדלו מלתת לך, יען כי והם "אהבוך" ליתן לך להשפיע בך ולהאיר לך:

שם אחד מושך את השני

(זוהר חדש – שיר השירים דף יד ע"א)

עוד א"ר שמעון "משכני אחריך נרוצה" מהו "משכני"? אלא, משכני באותיות השם הקדוש. שכאשר מתחברים שני השמות יחד, שהם שם שלם יהוה אלהים, שם הראשון מושך אצלו את השם השני. ומה שאומרת "אחריך נרוצה" ולא 'ארוצה', לפי שהשם הזה שנקרא אלהים הרבה מרכבות והרבה בתי דינין נכללים ומחוברים בו, ועל כן כתוב "אחריך נרוצה". רבים הם הנכללים בשם הזה, והוא הכל שם אחד. כי כאשר שם הראשון מושך לשם השני, אז הכל הוא חבור אחד של שם אחד, ועליונים ותחתונים וכל המדרגות נקשרים זה בזה, להיות כולם קשר אחד וחבור אחד ויחוד אחד:

חדרי המלך

(זוהר חדש – שיר השירים דף יד ע"א)

"הביאני המלך חדריו": "המלך" – זו קדושה העליונה. "חדריו" – אלו חדרים העליונים והיכלות הקדושים של מרכבות העליונות. חדר הראשון הוא אור המאיר מצד הימין, אור המאיר מקצה העולם ועד סוף העולם, אור שכל האורות נכללים בו, אור של ארבעה גוונים חקוקים בארבעה צדדי העולם. ונקרא אל גדול – אור שהופיע לראשונה. היכל וחדר הראשון, וזה הוא האור שמתאחד לראשונה בהסוד שנקרא יהוה. חדר השני הוא אור חשוך היוצא מצד אור הראשון, וזה הוא אור אדום חשוך. והוא נקרא אלהים, והוא בצד השמאל להתקשר באור הראשון. שני היכלות האלה הם המתקשרים ומתחברים זה בזה – יאהלוההים. בהיכלות האלה נאחזת[צב] המדרגה התחתונה, ומלך העליון מכניסה לאותן היכלות הקדושים. "נגילה ונשמחה בך" – אני וכולם. בשעה שנתקשר יחד בקשר אחד "נגילה ונשמחה" באותן כ"ב אותיות של אל"ף בי"ת שנקראות ב"ך, ככתוב 'אשר נשבעת להם ב"ך', 'ב"ך יברך ישראל'… ב"ך ודאי! שהרי כל האותיות מקבל זה היסו"ד הקדוש, הסוד של ב"ך… "נזכירה דודיך מיין" – מיינה של תורה. "דודיך" – אלו שבעים ממונים הסובבים כסא הקדוש, והם שרים מושלים ולוקחים דין מן יין ההוא. ועל זה כתוב "אשקך מיין הרקח". ואותן שבעים דודים אלו הם:

אכתריאל מיכאל גבריאל רפאל אוריאל הודריאל נוריאל (קמץ) קדומיאל מלכיאל צדקיאל (פתח) פדיאל תומיאל חסדיאל (צרי) צוריאל רזיאל יופיאל (סגל) סוריאל גזריאל להמיאל (שבא) שבניאל ברקיאל אהיאל (חולם) חוניאל ומיאל לעדיאל מלכיאל (חירק) חזקיאל יעזריאל רחמיאל קמואל (קבוץ) קפציאל ברכיאל ודריאל צפיאל (שורק) שמעיאל וחניאל רהטיאל קניאל (תשרק) תומיאל שכניאל רביאל קטוריאל (צפעס) צחיאל פניאל ענאל ספריאל (נמלכ) נפליאל מלטיאל להודיאל כוכביאל (יטחז) יהואל טהוריאל חפניאל זכריאל (והדג) ועריאל הדרניאל דהריאל גדיאל (בא) בואל אורפניאל (שבא) שמשיאל בריאל אהניאל (חולם) חכמיאל וקשיאל להריאל מחניאל (קמץ) קדושיאל מבניאל צפניאל: (הערה) [בשמות שבעים המלאכים יש הרבה נוסחאות בזהר, בתקוני זהר, ובזהר חדש – ומי יוכל לדעת איזה נוסח הוא העיקר!] אלו כולם בכלל אחד – תחתונים מתוך עליונים, וכולם מאירים ונוצצים מתוך אותו יין המשומר[צג]. העליונים שהם נסתרים נקראים 'חיות נסתרות', שהם 'רצוא ושוב'. והם מאירים מתוך עולם העליון, עולם הבא[צד]. ואלה התחתונים מאירים ונוצצים מתוך אותו האור טמיר ונעלם שאלו נוצצים, וכולם מיי"ן – מאותן שבעים השמות שהם אורות נעלמים. שהרי אותן שבעים הסובבים לכסא הקדוש מלמטה כולם מאירים ונוצצים מאותן שבעים הפנימים. וזה הוא "מיין" – מאותן מאורות העליונים שהם יינה של תורה. ואותן מאורות העליונים המאירים את הפנים ואת הספירות הם שבעים השמות שהקדוש ברוך הוא נקרא בהם:

(ה) שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה בְּנוֹת יְרוּשָׁלָם כְּאָהֳלֵי קֵדָר כִּירִיעוֹת שְׁלֹמֹה:

נר שחור ונר לבן

(זוהר חדש – שיר השירים דף יד ע"ב)

"שחורה אני ונאוה בנות ירושלים וגו." – אמר רבי שמעון, נר המערבי כאשר הוא מושל וקיים אצל נר המזרחי[צה] – זה שחור וזה לבן. כמה הוא יפה באותו אור הלבן. בהארת הנר שני אורות מתחברים כאחד, התחתון שחור העליון לבן. זה מושל על זה – אור הלבן על השחור. ועם כל זה כמה היא יפה עם התיקונים אשר תחתיה[צו]. הרבה תיקונים קיימים תחתיה – נר, פתילה, ושמן. והיא עומדת בגדלות עליונה מפוארה באותו אור הלבן. כך הן "בנות ירושלים"[צז] – אלו התיקונים שלמטה הקיימים תחתיה ביופי שלה. "כאהלי קדר כיריעות שלמה" – זה שחור וזה לבן:

קנאת העליונים בתחתונים

(זוהר חדש – שיר השירים דף טו ע"ב)

ועוד "שחורה אני ונאוה" – "שחורה" אני מצד שלמטה, "ונאוה אני" מצד התכללות שלמעלה. "שחורה אני" בראותי כמה רשעים המרגיזים לאדון הכל, ואני מפרנסתם בצד אותה ההתכללות שלמטה אשר בי. "ונאוה" מצד שלמעלה. "בנות ירושלים" – אף על פי שירושלים ובית המקדש הכל אחד, אבל בית המקדש הוא מעולה יותר, בהרבה קדושות בהרבה הטבות. בית המקדש לבד וירושלים לבד, ובית קודש הקדשים בפנימיות מהם, שהוא פנימי מכולם. וזה בשעה שהמטרונה מתקשטת ומבקשת להתקרב ולהתיחד עם בעלה. היא אומרת למחנותיה – "שחורה אני" מצד שלמטה, "ונאוה" ביותר בהתכללות הצד שלמעלה. לפי שנאמר "ואתם הדבקים בה' אלהיכם" – ישראל דבקים בה' בתיקון ההוא יותר מכולם… והמטרונה אינה אומרת כך אלא כשהיא יוצאת החוצה לשאר המחנות. בכן אומרת לאותן שמבפנים היודעים בתכשיטיה, ויפארוה בעדי עדיים, "ישקני מנשיקות פיהו" – כמה אני מתוקנת ביופי לקבל הנשיקות מן המלך[צח]. ולאותן שמבחוץ שאין יודעים בתכשיטיה אומרת שהיא שחורה מצד התחתונים, מצד ההתכללות שלמטה, כדי שלא יביטו בעין רעה לקטרג על התחתונים. שהרי אין להם קנאה אלא בתחתונים, שכאשר התחתונים בהטבה הם מקנאים אותם ביותר. ואם תשאל הלא אין להם קנאה? ביניהם אין קנאה, אבל על אחרים יש להם קנאה. ולפי שהיא כאם על בניה לישראל, לכן אותו תיקון היפה והמפואר מהכל שהוא מצד ההתעלות שלמטה שבעבורו תעלה למעלה, היא תסתירהו אצל המחנות שמבחוץ, כדי שלא יתקנאו ולא יקטרגו על ישראל. ולפיכך "אל תראוני שאני שחרחורת" – אל תסתכלו באותו התיקון לפי שאני שחרחורת. ולפי שבכל התיקונים שלה אין לה תיקון יפה ומפואר בהתנשאות לעלות לקודש מלבד אותו התיקון שמצד ההתכללות שלמטה. על כן אומרת להם "שחורה אני ונאוה":

השכינה מסתירה תיקוניה

(זוהר חדש – שיר השירים דף טז ע"א)

ועוד "שחורה אני ונאוה" – "שחורה אני" מצד שלמטה. ונאוה מצד שלכן, אתן "בנות ירושלים". הלא תיקון שלי תלוי בכם שאתם מחנות קדושים. ולפיכך אל תסתכלו באותו התיקון שמצד התחתונים[צט]. ובכל היא כאם על בנים – כי הרבה מקטרגים הם העומדים שם, ואם יסתכלו באותו התיקון שמצד ההתכללות שלמטה כמה היא יפה וכמה היא מפוארה לעלות בו למעלה, יבואו לקטרג ולהזכיר חטאי ישראל, ועל ידי זה יעכבוה מלעלות למעלה להתחבר בבעלה. ולכך "כאהלי קדר" – מצד התחתונים. "כיריעות שלמה" – מצד שלכם. ולפיכך "אל תראוני שאני שחרחורת" – אל תסתכלו בי כלל בדבר אותן התיקונים שלי שהם מצד התחתונים, שהרי בשבילם גער בי השמש. ולא הוא בלבדו, אלא "בני אמי נחרו בי" – אלה אבות העולם כשראו חשכות שלי מצד התחתונים. ואם תשאל היתכן לאמר כך? כן. משני טעמים ראוי כך – אחד מפני דרכי שלום, שלא יקטרגו על ישראל בניה. ואחד למען שלא יעכבו עליה מלעלות להתחבר בבעלה:

חוט של חסד

(זוהר חדש – שיר השירים דף טז ע"א)

ועוד "שחורה אני ונאוה" ההיא כלה, שהיא בבחינת הלבנה כשהמקטרג גורם להחשיך אור הלבנ"ה, אז השמ"ש אינו מתקרב אליה[ק], מלבד חוט אחד מחסד העליון שנתמשך עליה. ואותו החוט של חסד מבקיע בקליפה ההיא ומשבר כחה, ונותן להלבנ"ה פאר ויופי. בכן היא אומרת "שחורה אני" מצד של הערלה, "ונאוה" מצד אותו חוט של חסד שנמשך עלי:

אור וחושך

(זוהר חדש – שיר השירים דף טז ע"א – ע"ב)

ועוד "שחורה אני ונאוה" – "שחורה אני" מצד חושך העליון כאשר מתגבר, כמו שכתוב: (ישעיה ס) "כי הנה החשך יכסה ארץ". "ונאוה" מצד האור הראשון[קא], כמו שכתוב: (מיכה ז) "כי אשב בחשך" – מצד של שמאל, "יהוה אור לי" – מצד הימין:

שבטי יה נכנסו ושבטי יה יצאו

(זוהר חדש – פרשת חקת דף פד – ע"ב)

ועוד "שחורה אני ונאוה" – "שחורה אני" לפי שהתגברה הגלות על ישראל. ועם כל זאת "ונאוה" – שלא נתערבו ישראל באומות. שבטי יה נכנסו ושבטי יה יצאו. "כאהלי קדר" נשחרתי ביניהם – שגזרו על ישראל כמה גזרות רעות, ועם כל זה אני "כיריעות שלמה" – במעשים טובים:

שחורה בגלות, ונאוה במצוות

(זוהר – פרשת אחרי מות דף נט – ע"ב)

"שחורה אני ונאוה בנות ירושלים" – אמר רבי שמעון, אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא – "שחורה אני" בגלות, "ונאוה" אני במצוות התורה. כי אף על פי שישראל בגלות אין עוזבים המצות. "כאהלי קדר" – שהם בני קטורה שפניהם שחורים תמיד. ועם כל זה אני "כיריעות שלמה" – כעצם השמים לטהר, שכתוב (תלים קד) "נוטה שמים כיריעה". "אל תראוני שאני שחרחורת" – מפני מה "אל תראוני שאני שחרחורת"? לפי "ששזפתני השמש" – שלא הביט בי השמ"ש להאיר לי כראוי. ישראל מה הם אומרים? "בני אמי נחרו בי". מי הם "בני אמי"? אלו השרים שליטים הממונים על שאר האומות. דבר אחר – בני אמי" ממש, ככתוב (איכה ב) "השליך משמים ארץ וגו."[קב] וכאשר "השליך משמים ארץ", "שמוני נוטרה את הכרמים". מפני מה? לפי "שכרמי שלי לא נטרתי". ולמדנו הסוד ש"בני אמי" ודאי הסכימו עלי. כלומר, כאשר נתרחקה ארץ משמים, כמו שביארנו בהכתוב (שמות ב) "ותתצב אחותו מרחוק":

שחורה בגלות ונאוה בתורה

(זוהר – פרשת שמות דף יד – ע"א)

 רבי יהודה אמר – "שחורה אני ונאוה בנות ירושלים". "שחורה אני" – זו כנסת ישראל שהיא שחורה מן הגלות. "ונאוה" – שהיא נאה בתורה ובמצוות ובמעשים טובים. "בנות ירושלים" – שבשביל זה זוכים לנחול ירושלים שלמעלה. "כאהלי קדר" – אף על פי שהיא שחורה בגלות, אבל במעשים היא "כיריעות שלמה"- של המלך שכל השלום שלו:

אות ה' בגדלותה ובמיעוטה

(זוהר – פרשת בלק דף קצא – ע"א)

פתח העלם ההוא ואמר – "שחורה אני ונאוה בנות ירושלים וגו.", "אל תראוני שאני שחרחורת וגו." – ענין זה כבר נתבאר, אבל בשעה שהיא תוך אהבה גדולה אצל אהובה, מתוך שאין יכולה לסבול, ממעטת עצמה בקטנות מרובה, עד שאין נראה ממנה אלא כמו נקודה אחת קטנה – זו האות י'. ובכן היא נסתרת מכל החילות ומחנות שלה. והיא אומרת "שחורה אני"- שאין באות זו לבנונית בתוכה כבשאר אותיות. וזהו "שחורה אני" – שאין לי מקום להכניסם תחת כנפי. "כאהלי קדר" – (כמו) שלמדנו, שזו האות י' שאין לה לבנונית בתוכה. "כיריעות שלמה" – זו ו'. ולפיכך "אל תראוני שאני שחרחורת" – אל תביטו בי כלל, שאני נקודה קטנה. מה עושים האנשים גבורי חיל שלה[קג]? שואגים כאריות גבורים, ככתוב (תהלים קד) "הכפירים שואגים לטרף". ומתוך הקולות ושאגות חזקים אשר שואגים כאריות האנשים גבורי כח[קד], נשמע קולם אצל אהובה למעלה, ויודע מאת אוהביו שאהובתו היא באהבה אליו כמוהו, עד שאין נראה מן תבניתה ויופיה כלל. ובכן מתוך הקולות ושאגות של אותן גבורי כח שלה, יוצא דודה אהובה מתוך היכלו בכמה מתנות, בכמה אוצרות, בריחות של בשמים, ונכנס אצלה ומוצא אותה שחורה, קטנה בלי תבנית ויופי כלל. (ואז) מתקרב אליה, ומחבקה ומנשקה, עד שנתעוררת מעט מעט מתוך ריחות הבושם, ומתוך שמחת אהובה אליה, ונבנית ונעשית בתיקוניה בתבניתה ביופיה אות ה' כמקודם. ואלה גבורי הכח גרמו לה שתשוב אליה תבונתה ויופיה. הכח והגבורה שלהם גרמו לזה. ועל זה כתוב: (תהלים קג) "גבורי כח עושי דברו" – עושי דברו ודאי, שמתקנים לו לאותו דב"ר ומחזירים אותו לתבניתו הראשונה[קה]. וכיון שנתתקנה ונעשית בתבניתה יפה כמקודם, אז הם וכל שאר החילות עומדים לשמוע מה שהיא אומרת. והיא עומדת כמלך בין החילות שלו, וזהו עושי דברו ודאי: כדמיון הזה למטה – בזמן שיש רשעים בדור, היא נתכסית וממעטת עצמה[קו] עד שאין נראה מכל תבניתה מלבד נקודה אחת. וכאשר באים גבורי כח וצדיקי אמת, כביכול עושים לאותו דב"ר, ונוארה מעט מעט, ונתתקנית בתבניתה ביופי שלה לאות ה' כמקודם:

 (ו) אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת שֶׁשֱּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ, בְּנֵי אִמִּי נִחֲרוּ בִי, שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת הַכְּרָמִים כַּרְמִי שֶׁלִּי לֹא נָטָרְתִּי:

תהיו עמלים בתורה

(זוהר חדש – פרשת חקת דף פו – ע"ב)

"אל תראוני שאני שחרחרת ששזפתני השמש" – אמר רבי שמעון, כאשר המטרונה מתלבשת בדין לכלכל את העולם, בכן אומרת לבניה הקרובים לה תוך ביתה –
"אל תראוני שאני שחרחרת". שהרי בודאי אם תהיו עמלים בתורה שנתתי לכם לא תפחדו. ואם לא תהיו עמלים בתורה תגרמו לי ש"בני אמי נחרו בי". "שמוני נוטרה את הכרמים" – לנטור לאומות העולם בעבורכם שאתם נפזרים ביניהם, להניק ולהשפיע להמונים שלהם מחנות של עובדי כוכבים ומזלות. "כרמי שלי לא נטרתי" – אלה המונים הקדושים שלי, שאין ביכולתי לכלכלם כראוי בשמחה גדולה:

למה 'אל תראוני'

(זוהר – פרשת תזריע דף מה – ע"ב)

רבי יהודה אמר, "אל תראוני שאני שחרחרת" – מקרא זה נתבאר. אבל בזמן שהלבנ"ה נתכסית בגלות היא אומרת "אל תראוני". לא שהיא מצווה לבלתי לראותה, אלא לפי שהיא רואה תשוקת ישראל אליה להסתכל באורה, היא אומרת "אל תראוני" – לא תוכלו להסתכל בי. "אל תראוני" בודאי. מה הטעם? לפי "שאני שחרחרת" – לפי שאני בחשכות. מהו 'שחרחרת'? 'שחורה' היה צריך לומר. אלא חשכות כפולה – אחד "ששזפתני השמש", שנתרחק ממני השמ"ש מלהאיר לי ומהסתכל בי. ועוד ש"בני אמי נחרו בי". 'ששזפתני' – 'שזפתני' היה צריך לומר. אלא, רמז הוא שמרמז בש"ש. שכאשר השמ"ש מאיר, בששה מאורות מאיר[קז]. וכאשר נעתק אורו, כל אותן ששה מאורות נעתק אורם. "בני אמי" – אלו הם הבאים מצד הדין הקשה[קח]. "נחרו בי" – כמו שכתוב "נחר גרוני". זה שכתוב (איכה ה) "על צוארנו נרדפנו" – שכאשר הלכו ישראל בגלות היו הולכים בידים אסורות לאחור, וריחיים על צואריהם, ולא יכלו לפתוח פיהם. "שמוני נוטרה את הכרמים" – ללכת בגלות לנטור לשאר אומות בעבור ישראל. "כרמי שלי לא נטרתי" – שהרי אין ביכולתי לנטור להם כמו מקודם. כי מקודם נטרתי כרמי שלי וממנו נשתמרו שאר כרמים, ועתה אני נוטר שאר כרמים לבעבור כרמי שלי, שיהיה נשמר ביניהם:

סוד 'ותתצב אחותו מרחוק'

(זוהר – פרשת ויחי דף ריט – ע"א)

"בני אמי נחרו בי שמוני נוטרה את הכרמים וגו." – אמר רבי שמעון: "בני אמי" – כמו שכתוב (איכה ב) "השליך משמים ארץ". שכאשר חפץ הקדוש ברוך הוא להחריב ביתו שלמטה ולהגלות לישראל בין העמים, העביר הקדוש ברוך הוא מלפניו לההיא אר"ץ ונתרחקה ממנו, ככתוב (שמות ב) "ותתצב אחותו מרחוק". וכאשר אר"ץ ההיא נתרחקה מן השמי"ם שלמעלה, זאת הארץ שלמטה חרבה וישראל נתפזרו בין העמים. אמרה כנסת ישראל – מי גרם לי זאת, ומי עשה לי כך? "בני אמי" ש"נחרו בי" ונתרחקו ממני. "בני אמי" בודאי:

גמילות חסדים מושך חסד על ישראל

(זוהר – פרשת פקודי דף רסו – ע"א)

"שמוני נוטרה את הכרמים וגו." – כאשר ישראל אין עושים חסד עם אנשים, ושאר אומות עושים חסד בעולם, אז אותן הברכות הנשפעות מלמעלה מצד הימין יונקים אותן שאר עמים. זהו שכתוב: "שמוני נוטרה את הכרמים" – אלו שאר האומות. "כרמי שלי לא נטרתי" – אלה הם ישראל. לפי ששאר האומות נמשך להם השפע בשביל אותן החסדים שעושים עם האנשים. וישראל מרחיקים השפע מהם מפני שאינן רודפים לעשות חסדים כשאר עמים:

כנסת ישראל בוכה על חורבן ב' המקדשות ושואלת למה

(זוהר חדש – שיר השירים דף יז – ע"ב)

הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהרים. אמר רבי שמעון הרי העירותי שבכל מקום שנאמר הגד הגיד ויגד, כלם עניני אגדה הם ויש לעיין בהם, וכאן כתיב הגידה לי, סוד של חכמה הוא.. כאשר ברא  הקדוש ברוך הוא את העולם ואמר יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד, מתחת השמים בודאי, ונאמר ויקרא אלהים ליבשה ארץ, אז כל חדוה וכל שמחה וכל התיקונים נתתקנו, וכיון שכל התיקונים נתתקנו להמטרונה, בכן עלתה אל העולם שהוא בחינת זכר ואמרה, הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהרים, איכה איכה שני פעמים, רמז על שני החרבנות, בית ראשון ובית שני, ולפיכך איכה תרעה בחורבן הראשון, ואיכה תרביץ בחורבן השני, שהרי השמחה שלנו היא טוב ויפה, ומתוך שמחה זו יש לי לבקש על שני המקדשים, אחד מקדש העליון, ואחד מקדש התחתון, שלמה אהיה כעוטיה, אלמלא אותן שני פעמים שאני עתידה לקרות איכה, שלמה אהיה, בשלום אהיה בלי גלות כלל, בשלום על בני למטה, כעוטיה, כמו שכתוב (שמואל א' כח) והוא עוטה מעיל, אהיה נעטפת במעטפה של קדושה העליונה, שהוא השם הקדוש יה, שלמה אהיה, בשלום אהיה בכל שלמות שלמעלה, כעוטי"ה, כעוטה יה, להיות בכל שלמות העליונה על עדרי חבירך, אלו מדרגות הקדושות שכלן כדמיון שלמעלה: ובכן הוא משיב לה ומתחיל מן דבור האחרון של השבח הזה ואומר, אם לא תדעי לך היפה בנשים, אם את אינך יודעת השני איכה איכה למה הם, צאי לך, צאי וראי בעקבי הצאן בשביל מה יהיו חורבן בית ראשון ובית שני, צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך, ותדעי בשביל מה החרבנות של משכנות הרועים, שהרי עתידים לבטל התורה בבית ראשון ובבית שני: (ז"ח)

בושה גדולה למי שאינו יודע חכמת נסתר בעולם העליון

עוד פתח רבי שמעון ואמר, כתוב (דברים ד) וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, זכאים הם העמלים בתורה להבין בהחכמה של רבונם, והם היודעים ומסתכלים בסודות העליונים.. החכמות שנצרך לו לאדם לדעת מרובות הן: אחת, להבין את גופו ולהכיר מי הוא, איך נברא, ומאין בא, ואנה ילך, ותיקון הגוף איך נתתקן, ואיך הוא עתיד לעמוד בדין לפני ממההב"ה: ואחת, להבין ולהסתכל בסוד הנשמות, מה היא הנפש הזאת שבגופו, מאין באה, ובשביל מה באה בגוף הזה של טפה סרוחה, שהיום כאן ולמחר בקבר: ואחת, להסתכל בעולם הזה, להבין בשביל מה נתתקן זה העולם שהאדם עומד בו, ואחר כך לעיין בסודות עליונים של עולם העליון להכיר את רבונו, להבין ולהסתכל בסודות רבונו, וכל זה יכול האדם להבין מתוך סודות התורה, בוא וראה כל מי שהולך לעולם ההוא בלי ידיעת החכמה, אפילו אם יש בו מעשים טובים הרבה מוציאים אותו מכל שערי עולם ההוא, ועל זה כתוב הגידה לי שאהבה נפשי, אתה אהוב נפשי הגידה לי בסוד החכמה העליונה, איכה תרעה, איך אתה רועה ומנהיג בצהרים, בעולם העליון ההוא, למדני סודות החכמה שאינני יודע ולא למדתי עד עתה, למען לא אהיה בבושה כעוטיה על עדרי חבריך, לפני אותן מדרגות העליונות שאני עתיד לכנוס ביניהן, שהרי עד עתה עוד לא עיינתי בהם: בוא וראה מה כתוב אם לא תדעי לך היפה בנשים, אם את תבוא בלי ידיעה ולא הבנת בחכמה טרם שתבוא לעולם ההוא, ולא ידעת בסודות של עולם העליון, צאי לך, אין את כדאי לכנוס לכאן בלי ידיעה, אכן כאשר את עדיין בעולם שלמטה צאי לך בעקבי הצאן, מי הם עקבי הצאן, אלה הם הצדיקים אשר האנשים דשים אותם בעקב, שהם יודעים סודות העליונים של רבונם, ועל ידם תבין להשכיל ולדעת, ורעי את גדיותיך, אלה הם תינוקות של בית רבם, נערים שהם בבתי מדרשים ולומדים בתורה, על משכנות הרועים, על אותן בתי כנסיות ובתי מדרשות אשר שם לומדים בתורה, ואף על פי שהם אין מבינים עוד, אבל אתה תבין מתוך דברי חכמה שהם אומרים: (ז"ח)

סוד מיעוט הלבנה

עוד פתח רבי שמעון ואמר, כתוב ויברא אלהים את שני המאורות הגדולים וגו', בתחלה שני המאורות היו שקולים זה לעומת זה כמו שביארו החברים, אמרה הלבנה לפני הקדוש ברוך הוא, הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה, איך איפה אפשר לך להנהיג את העולם בשני כתרים כאחד, איכה תרביץ בצהרים, שהרי אז אין ביכולת הלבנה להאיר, ואי אפשר לך להנהיג בשני כתרים יחוד בשמש ובלבנה, שהרי הלבנה איזה אור יש לה בצהרים, לפיכך אי אפשר לך להשתמש בשני כתרים יחוד, שלמה אהיה כעוטיה, איך איפה אני אהיה מעוטפת בצהרים, כאשר אור הגדול של השמש יהיה הולך וחזק, הרי אז אני אהיה מעוטפת בבושה לפניו ולא אוכל לשמש לפניך, ולכך איך אתה תוכל להנהיג ולהשתמש בשני כתרים יחד, אמר לה הקדוש ברוך הוא, הן שמעתי לדבריך, לכי ומעטי עצמך, אם לא תדעי לך היפה בנשים, שאמרת אי אפשר לי להנהיג העולם בשני כתרים יחוד, לכי ומעטי עצמך ותהי ראש לשועלים, צאי לך בעקבי הצאן, צאי ותהי למלך על כל התחתונים, ותנהג לכל אחד ואחד כראוי לו, והיי שולטת בלילה בודאי, צאי ומעטי עצמך וכך ראוי לך: (ז"ח)

הנקודה של אות י' מתפשטת ומתרחבת ונעשה אות ה'

הגידה לי שאהבה נפשי וגו'. על פיו של אליהו נחרץ, כאשר המטרונה ההיא עולה למעלה ומתרחקת מן חילותיה ומחנותיה בסוד האות י', היא אומרת הגידה לי שאהבה נפשי[קט] אתה אהוב נפשי איכה תרעה, כיון שאני נקודה אחת בלי התפשטות כלל, שהלא אני נכללת בפני עצמי ואין ביכולתי לקחת וליתן, לפי שאני יושבת קמוטה בפני עצמי בנקודה אחת.. זו האות י' הקטנה מכל האותיות, שלמה אהיה כעוטיה, נכללת בפני עצמי שאין לי התפשטות בכל הצדדים כלל, לפי שהאות י' סתומה מכל הצדדים יותר מכל שאר האותיות, וכאשר המלך יחפץ לכנוס בתוכה[קי] כמו שכתוב (קהלת ט) ובא אליה מלך גדול, אומר לה, אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך, התפשטי עצמך בכל הצדדים, ותקבל עדנים ותענוגות באותה ההתפשטות, ומה היא התפשטות ההיא, בעקבי הצאן, שתיעשה כאותה הסוכה האחת השומרת עדרי הצאן, וזו היא האות ה', ובשביל זה לא נכתב צאי אלא צאי לך, כמו שכתוב (ישעי' נד) הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך יטו, שהרי בתחלה לא היתה אלא נקודה אחת שחורה סתומה בתוכה, ועתה שבעלה התחבר עמה הוא אומר לה צאי לך, הרחיבי מקום אהלך, התפשטי עצמך, ובכן ורעי את גדיותיך, תוכלי לקבל עדנים ותענוגות, שהרי בשעה שהיא נקודה אחת ועולה למעלה, ומלך עליון ההוא יורד אליה להתחבר בה, הוא דופק בנקודה הזאת ומתפשטת בכל הצדדים, ונעשית נקודה הזאת לאות ה', ונשתלמת מכל הצדדים ומקבלת עדנים ותענוגות, בכן אומר לה ורעי את גדיותיך, קחי הארות ומזונות ולכי ותחלק לכל אותן החילות והמחנות שלך קטנים וגדולים ותני למו, על משכנות הרועים, אלה הם הרועים מנהיגי העולם[קיא] לתת להם ממשלה וגבורה לכל אחד ואחד כראוי לו, וכל זה נעשה בהתפשטות נקודה הזאת, שהיתה סתומה מקודם לזה. (ז"ח)

המלכות מתקשטת עם הצדיקים ומענישה את הרשעים

תו פתח ואמר, הגידה לי שאהבה נפשי וגו', בלאו דברי אהבה מושכת אליה המטרונה להקדוש ברוך הוא ואומרת אליו, הגידה לי שאהבה נפשי, אתה שכל אהבת נפשי בך, אם לא תתחבר עמי איכה תרעה את העולם, איך תקבל השפע מעומק העליון לך ולאחרים, שהרי הברכות שלמעלה אינן שריות אלא במקום של זכר ונקבה, שלמה אהיה כעוטיה, איך איפה אהיה בבושה כשיבקשו ממני מזון בני האבות שהם עדרי חבריך, עדר ה' ממש, הם עדרים הקדושים הסמוכים על שלחני, והקדוש ברוך הוא מה משיבה, אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך אמר לה הקדוש ברוך הוא, הרי לך עצה טובה, צאי לך בעקבי הצאן, אלו צדיקים תמימים שתתעטרי בהם לפני, ורעי את גדיותיך וגו', אותן הנמשכים אחריך, ואותן רשעי הדור יתמשכנו בעונותם, תכי אותם ברצועה ולא יוסיפו לחטא, ותשמר לבניך ההולכים אחריך שלא יתמשך גם עליהם דין האמת: (ז"ח)

הצדיקים והתינוקות נותנים לשכינה כח בגלות

הגידה לי שאהבה נפשי וגו'. אמר רבי אבא בוא וראה מקראות האלו כנסת ישראל אמרתן למלך הקדוש, הגידה לי שאהבה נפשי, ככתוב את שאהבה נפשי ראיתם, ועל המלך הקדוש זאת נאמר, אתה שאהבה נפשי איכה תרעה, בספרו של רב המנונא סבא נמצא, כל זמן שכנסת ישראל נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, כביכול הקדוש ברוך הוא בשלימות, והוא רועה ברצון לו לעצמו מאותה יניקת החלב של האם העליונה, ומאותה היניקה שהוא יונק הוא משקה לכל שאר האחרים ומניקם, ולמדנו שא"ר שמעון כל זמן שכנסת ישראל נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, אז הקדוש ברוך הוא בשלמות ובשמחה, הברכות בו שריות ויוצאות ממנו לכל שאר האחרים, וכל זמן שכנסת ישראל אינה נמצאת עם הקדוש ברוך הוא, כביכול הברכות נמנעות ממנו ומכל שאר האחרים, וסוד הדבר בכל מקום שלא נמצא זכר ונקבה אין הברכות שריות עליו, ועל זה הקדוש ברוך הוא גועה ובוכה, כמו שכתוב (ירמי' כה) שאג ישאג על נוהו, ומה אומר, אוי שהחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי וכו', ובשעה שכנסת ישראל יצאה בגלות אמרה לפניו, הגידה לי שאהבה נפשי, אתה אהוב נפשי, אתה שכל אהבת נפשי בך, איכה תרעה, איך תכלכל עצמך מעומק הנחל שאינו פוסק[קיב] איך תפרנס עצמך מהארת עדן העליון[קיג] איכה תרביץ בצהרים, איך תפרנס לכל אותן אחרים הנשפעים ממך תמיד, ואני הייתי ניזונת ממך בכל יום ויונקת, והריקותי שפע לכל אותן התחתונים, וישראל נתפרנסו ממני, ועתה שלמה אהיה כעוטיה, איך אהיה מעוטפת בלי ברכות כאשר יצטרכו לאותן הברכות ולא תהיינה בידי, על עדרי חביריך, איך אשכנה עליהם ולא אהיה מפרנס ומכלכל להם, עדרי חבריך, אלה הם ישראל שהם בני האבות, שהם המרכבה הקדושה למעלה, אמר לה הקדוש ברוך הוא, עזבי את מלדאג במה שנוגע לי, שהרי מה שנוגע לי הוא דבר נעלם מלהבין, אבל אם לא תדעי לך, במה שנוגע לעצמך הרי לך עצה, היפה בנשים, ככתוב הנך יפה רעיתי, צאי לך בעקבי הצאן, אלה הם הצדיקים שהם נידושים בעקבים, ובעבורם אתן לך כח להתקיים, ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים, אלה הם תינוקות של בית רבם, שהעולם נתקיים בזכותם ונותנים כח לכנסת ישראל בגלות, משכנות הרועים, אלו בתי הרבנים ומקומות בתי המדרשים שהתורה נמצאת בהם תמיד. (ג-יז.)

כנסת ישראל בוכה על בניה בגלות

עוד א"ר אבא, הגידה לי שאהבה נפשי, בוא וראה כנסת ישראל היא אמרה בתחלה שחורה אני ונאוה, הקטינה עצמה לפני מלך העליון, ובכן שאלה ממנו ואמרה, הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהרים, שני פעמים איכה איכה למה, אלא שהיא מרמזת על שני חורבנות של שני מקדשים, שכלם קוראים איכה איכה, איכה תרעה בחרבן בית הראשון, איכה תרביץ בחרבן בית השני, ועל זה נרמז שני פעמים איכה איכה, תרעה תרביץ, אין זה כזה, גלות בבל שהוא זמן קטן קורא בו תרעה, ועל גלות אדום שהוא זמן גדול קורא בו תרביץ, ועל כן שני פעמים איכה איכה, ועוד תרעה תרביץ, ירעה הי' צריך לומר, וכן ירביץ הי' צריך לומר[קיד] שהרי על ישראל אמרה, אלא היא אמרה כך על נפשה, איכה תרעה כלתך לבניה בגלות כשיהיו בין שאר האומות, איכה תרביץ בצהרים, איך תנטף היא עליהם טללים ומים בעת חמימת צהרים, שלמה אהיה כעוטיה, בזמן שישראל צועקים מתוך הצרה והלחץ שלהם, ושאר האומות מחרפים ומגדפים אותם, מתי תצאו מן הגלות, מדוע אין אלהיכם עושה לכם נסים, ואני יושבת כעוטיה ואין ביכולתי לעשות להם נסים וליתן להם נקמות, הוא משיב לה, אם לא תדעי לך היפה בנשים, מקרא זה כך הי' צריך לומר, אם לא תדעי היפה בנשים, לך למה, אלא אם לא תדעי לך במה להתחזק בגלות  ולהגביר כחך להגן על בניך[קטו] צאי לך, צאי לך להתחזק בעקבי הצאן, אלו תינוקות של בית רבם הלומדים תורה, ורעי את גדיותיך, אלו עתיקי שדים שמסתלקים מן העולם ונמשכים לבית הישיבה העליונה, שהיא על משכנות הרועים, על דוקא, במשכנות הרועים לא כתוב אלא על משכנות הרועים, זו ישיבת מטטרון, אשר שם כל הגבורים והנערים של העולם, ומנהיגי התורה של עולם הזה באיסור והיתר ובכל מה שנצרכים בני העולם, שהרי עקבי הצאן הם התינוקות כמו שנתבאר, א"ר אלעזר עקבי הצאן הם תלמידי הישיבות, הבאים לעולם בזמן מאוחר ומוצאים התורה בדרך ישר ושער פתוח,  ועל כן הם מחדשים דברים עתיקים בכל  יום, והשכינה שורה עליהם ושומעת דבריהם, כמו שכתוב (מלאכי ג) ויקשב ה' וישמע, א"ר אבא כך הוא בודאי והכל ענין אחד: דבר אחר אם לא תדעי לך, לך למה, אלא בכל מקום שישראל בגלות היא עמהם בגלות, ועל זה כתוב לך, ונאמר (ישעי' סג) בכל צרתם לו צר, וזה הוא לך[קטז] היפה בנשים, היפה, היא אומרת שהיא שחורה, ככתוב שחורה אני, והוא אומר לה יפה, שמכל מקום את יפה, היפה בנשים, יופיה היא על כל המדרגות, וכתוב יפה את רעיתי: ד"א היפה בנשים, יפה במעשים טובים, שעושה טוב לבניה בסתר בסוד, והקדוש ברוך הוא מטיב מאד עמה בעבור כל מה שהיא עושה לבניה בסתר בסוד, אף על פי שאין מעשיהם כשרים, מכאן שהאב צריך להיות שבע רצון מזה שהאם מרחמת על הבנים, וחביב עליו מה שהיא מרחמת על בניה בסתר, אף על פי שאין מעשיהם כשרים: (ג-קצז.)

הקדוש ברוך הוא השתיק את השכינה מלומר שירה

לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי. אמר רבי שמעון מה שייכות לזה אצל הפסוקים שלמעלה, ובסוד האהבה והשמחה של שיר הזה מה ענין לכאן מרכבות פרעה, ומה הוא משיב לה, אלא בוא וראה שכאשר השליט הקדוש ברוך הוא את המטרונה על כל אותן המונים והמחנות שלמטה להיות הראש שלהם, מזמן ההוא והלאה היא משוררת תמיד בלי הרף, וכל המונים שלה משוררים תמיד ולא ידמו לעולם, וכאשר יצאה ממצרים וכל המחנות שלמעלה ושלמטה היו לפניה, וסוסי פרעה עם מרכבותיו היו נוסעים מאחריהם של ישראל, בכן היא התחילה בשיר אהבה לאל עליון, והקדוש ברוך הוא לא רצה בשירים בזמן ההוא, כמו שכתוב ולא קרב זה אל זה כל הלילה, אז נשתתקה מלשיר שיר האהבה שהתחילה.. וכיון שטבעו כל אותן הסוסים ומרכבות פרעה בים, וראו ישראל כל אותן הגבורות והנסים שעשה להם הקדוש ברוך הוא, אז שוררו ישראל בארץ שירה בשבילה וקבלם  הקדוש ברוך הוא, שנאמר אז ישיר משה ובנ"י את השירה הזאת לה'.. וכאשר בנה שלמה בית המקדש והיו כל העולמות במשקל אחד, אז עוררה היא אהבה בשיר עליון, ואמרה דברי השיר באהבה אליו, והקדוש ברוך הוא מתוך האהבה והתשוקה של הכלה רצה להזכירה אותה השתיקה שעשה לה לשתוק ולא חפץ אז בשיר שלה, פתח ואמר לסוסתי ברכבי פרעה, כאשר אותן הסוסים והמרכבות של פרעה היו באים ורודפים אחרי ישראל, דמיתיך רעיתי, החרשתיך אז בדמיה, דמיתיך, כמו שכתוב וידום אהרן, שמש בגבעון דום, וכך נצרך, שהרי בזמן ההוא עד אז בנין ביהמ"ק והמחנות שבארץ וכל התיקונים שלך לא היו בשלמות כראוי, ואת לא היית מתעטרת בהם בתיקוניך כראוי, אבל עתה נאוו לחייך בתורים, כמה נאים הם כל התיקונים שלך, וכמה יפים הם בתורים, שכבר קבלו ישראל התורה, תורה שבכתב ותורה שבע"פ ונתעטרת בהם, מה שלא היית כן מקודם לזה, ולפיכך דמיתיך רעיתי, לא חפצתי בשיר שלך ובהתעוררות אהבה שלך, לפי שהיית ערום ועריה ולא היית מתוקנת בתיקונים, ועתה כמה נאים התיקונים שלך, ורצון שלי בך ובדברי שירתך, צואריך בחרוזים, הרי יש לך בית המקדש בארץ בדמיון כל הצורות העליונות, והרבה צדיקים וחסידים גדולים בתוכו, ועכשו שאת מתעטרת בתיקוניך בשלמותם, הרי כל מקורות העליונים וכל המדרגות כוספים הם אליך לקבל אותך, ולתקן אותך בתיקונים עליונים, וע"כ תורי זהב נעשה לך, נעשה בודאי, אעשה לא כתוב אלא נעשה, מראשית נקודה העליונה עד היסוד התחתון נתקן לך ונעשה לך מן הצד בחינת הזהב[קיז] אשר שם התעוררות האהבה, עם נקודות הכסף, היינו מצד בחינת הימין, להראות שהתעוררות העליון אינו נתעורר ולא נתתקן לה אלא כאשר נתתקנה היא תחלה בתיקונים של זה העולם[קיח] וכיון שהתיקונים של זה העולם נתתקנו בה כראוי, בכן תיקונים שלמעלה מתתקנים בה ונותנים לה תורי זהב עם נקודות הכסף, תורי כמו שכתוב תור אסתר בת אביחיל[קיט] עכשו נכון הדבר שהרי נאוו לחייך בתורים וגו', ובעבור זה ודאי תורי זהב נעשה לך וגו', נתקן אותך כראוי[קכ] כל אחד ואחד מאתנו לפי דרכו: (ז"ח)

ישראל רדפו אחר השכינה ביציאת מצרים

ועוד לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי. כתוב וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן וגו', כאשר הוציא הקדוש ברוך הוא את ישראל ממצרים לא היו רוצים ללכת במדבר ארץ חרבה, כי היו רגילים למצרים שהיתה כגן עדן, כמו שכתוב כגן ה' כארץ מצרים, ועכשו ילכו בארץ ציה בדרך יבשה בלי יושב, מה עשה הקדוש ברוך הוא, שלח לפניהם שכינה הקדושה שהיתה מהלכת בכל גונים של זוהר, בכל גונים מפליאים, והיו נמהרים אחריה להביט בהשתוקקות, והלכו ולא היו נעכבים.. וכדמיון שהם הלכו במהירות כמו כן עשה פרעה במרכבותיו וסוסים שלו, כדי לרדוף במהירות ולא יתעכבו מרכבותיו וסוסיו בדרך, מה עשה, לקח סוסים נקבות וסוסים זכרים, ויאסר הנקבות מלפנים והזכרים מאחריהן, הזכרים היו רצים אחר הנקבות, והנקבות היו נמהרות מלפני הזכרים, וכלם רדפו במהירות אחרי ישראל, כאשר השיגם ובקש להתגר מלחמה בישראל, נטל הנקבות ואסר אותן לאחור והזכרים מלפנים להשוות מרכבותיו, כך כאן בתחלה כתוב וה' הולך לפניהם יומם, ואחר כך כתוב ויסע מלאך האלהים ההולך לפני מחנה ישראל וילך מאחריהם, ויסע, בשביל שישראל יהיו נשמרים, וכל אותן החצים ואבני בליסטראות והכדורים של מרכבות פרעה לא הגיעו אצל ישראל, וזהו שכתוב התיצבו וראו, ולפיכך דמיתיך רעיתי, בדמיון ההוא ממש של מרכבות פרעה, וכיון שאותן המונים של מצרים נאבדו, וראו ישראל כל אותן הנסים והגבורות שעשה להם הקדוש ברוך הוא על הים, בכן נאוו לחייך בתורים, נתתקנו ישראל בסוד האמונה, שנאמר ויאמינו בה' ובמשה עבדו, וקבלו התורה על הר סיני, תורה שבכתב ותורה שבעל פה, ובכן נתתקנו כלם למעלה ולמטה כראוי.

תיקוני השכינה בזמן יציאת מצרים ובזמן בית המקדש

בזמן ששלמה המלך בנה בית המקדש, והיו ישראל כלם צדיקים וחסידים שוקטים כיין על שמריו, אז נתפתח הכל ונתגלה שיר הזה למעלה ולמטה, ביציאת מצרים נאמר לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי, מה הסוסים של מרכבות פרעה היו מזוינים בכל מיני כלי זיין, כמו כן את היית מלובשת בכמה מיני כלי זיין להתגיר מלחמה, ומה הסוסים של פרעה היו טעונים בכמה כלי מלחמה, אבני בליסטראות חיצים וכדורים להתגר מלחמה, כמו כן אני העמסתי בך כל מיני כלי מלחמה להתגר מלחמות בהם, ולהתקדש בך לעיני כל, ועתה אני רואה אותך בגוון אחר, בכמה תיקונים יפים ונאים, נאוו לחייך בתורים, בשתי ההי"ן, שהרי הכל נתפתח אצלך ונתגלה ה' העליונה תשמח בך ונכונה לקבלך ונתפתחה, ואת נעברת מאות ד' ונכנסת באות ה'[קכא] ובשתי אלה נאוו לחייך ונתתקנו אצלך בתורים, כי אותן שתי ההי"ן הן תורים, תורה שבכתב ותורה שבע"פ, צוארך בחרוזים, הם תיקונים העליונים מכל המקורות שנתתקנו לך, וכל זה הוא מזכירה בחביבות ואהבה רבה, בשביל לנחמה ולדבר על לבה ולהראות לה אהבה גדולה, וע"כ אמר לה תורי זהב נעשה לך וגו', שהרי מכאן ואילך יש להוסיף לך יופי על יופי, תיקונים על תיקונים: (ז"ח)

ה' עשה לצד הטומאה מה שהם עושים

לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי. א"ר יוסי בוא וראה יש מרכבות לשמאל בסוד של צד הטומאה, ויש מרכבות לימין בסוד העליון של הקדושה, ואלה לעומת אלה, אלו של רחמים ואלו של דין, וכשעשה הקדוש ברוך הוא דין במצרים, כל דין שעשה הי' כדמיון אותן המרכבות ממש, וכדמיון של צד ההוא ממש, כמו שצד ההוא הורג ומוציא הנשמות, אף  הקדוש ברוך הוא עשה באותו הדמיון ממש, שנאמר (שמות יג) ויהרג ה' כל בכור, וכן הכל במצרים הי' באותו הדמיון ממש, ולפיכך דמיתיך רעיתי כדמיון שלו ממש להרוג, שנאמר כי אני ה', אני הוא ולא אחר, ולעתיד לבוא כתוב (ישעי' סג) מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה וגו': (א-ריא:)

על הפנים רואים כל הפנימיות

נאוו לחייך בתורים וגו'. א"ר שמעון בוא וראה כל הגונים שבפנים, וכל המחשבות והרצונות שבעולם שהם תוך הלב, כלם ניכרים בהפנים, ובהפנים ניכר האיש מי הוא, אם מעשיו לטוב או שמעשיו לרע, כמו שכתוב (ישעי' ג) הכרת פניהם ענתה בם, ועל זה אמר נאוו לחייך בתורים, כי עתה שתיקוני הכלה כלם כראוי בתיקונים ישרים, בתיקונים של מעשים טובים, מיד נאוו לחייך בלי בושה כלל, וכל זה היה בזמן שנבנה בית המקדש, שכל העולמות היו בשמחה, עליונים ותחתונים בחבור אחד, ואז נתתקנו הפנים כראוי, שנתחברו פנים בפנים כראוי[קכב] לחייך כתוב ולא פניך, לפי שהכל אחד, אבל לחיים הם מתקנים הצפצוף והדיבור להבין בהן, ולפיכך שיר הזה נתתקן בזמן שנבנה בית המקדש יותר מבשאר זמנים שבעולם:

סוד נקודות וטעמים

ובוא וראה כיון שבא שלמה ונבנה ביהמ"ק, מה כתוב (דה"א כט) וישב שלמה על כסא ה' למלך, שאז כס"א ההיא נתעטרה למעלה ולמטה[קכג] ועלתה בשיר למעלה, כיון שעלתה בשיר הושיט לה המלך ימינו לקבל אותה, וקבלה בין זרועיו ואמר לה דברי אהבה, ויפקד לתת לה מתנות ואוצרות וכבוד גדול, ואמר תורי זהב נעשה לך עם נקודת הכסף, תורי זהב הן פסקי הטעמים, לפי שהן מלמדים הדרך לכנוס, אם לימין ואם לשמאל, ומפני מה נקראים תורי, לפי שכאשר מגיע התור והזמן של איזו מדרגה להשפיע בה על ידי היסו"ד ההוא, עושה בה רושם לכנוס וללכת בדרך ההוא שנצרך ללכת, כמו כן כאשר מדרגה אחרת מגיע לו התור והזמן להשפיע בה, עושה בה רושם באופן אחר לכנוס וללכת בדרך ההוא ממש, ועל זה הסוד כתוב (הושע יד) כי ישרים דרכי ה', אלו הן תנועות הטעמים כל אחד ואחד כראוי לו, תורי זהב, לפי שהטעמים כך תלוים על האותיות כמו שתולים עגילי נזמים על גבי האזנים של הכלה, כמו תלשא ושאר התנועות, שהן הנזמים והעגילים של תיקוני האותיות, ואם האותיות הן בלי טעמים ואין בהן תנועות, הרי הן כאזני הכלה בלי נזמים ועגילים וחסר בהן התיקונים, תיבות בלי נקודות הן כאשה בלי מלבושי כבוד, לפיכך הטעמים והתנועות הן תיקוני האותיות והלבשה שלהן, וע"כ תורי זהב הן תנועות הטעמים, ומה שאמר זהב, לפי שהן באות מראש המלך ליתן דעת ושכל לכל האותיות, לפיכך כלן בסוד אחד עומדות, נקודות וטעמים ב' מדרגות הן, אלו ואלו נצרכות להתתקן בהן האותיות, והאותיות הן מצוירות בסודות עליונים, שהרי כלן יוצאות מסוד חכמ"ה העליונה, באותן שלשים ושתים נתיבות היוצאות מן חכמ"ה, וכל האותיות חקוקות למטה ותורה שבכתב יורשת אותן, וכאשר כל המדרגות באות לתקן אותה בסוד אותן האותיות[קכד] עושים בה נקודות וטעמים.. ואפשר תאמר שהנקודות תקון סופרים הוא, חס ושלום, שאפילו כל נביאי העולם יהיו כמשה שקיבל התורה מהר סיני, אין להם רשות לחדש אפילו נקודה אחת קטנה באות אחת שבתורה, אלא כאן סודות עיונים לאותן מביני מדע, צורות כל האותיות הן על פי סוד ונקראות גופי התורה, שעומדות ללמד ולהודיע בסודות עליונים, הנקודות יוצאות מסוד המוח להעמיד האותיות על תיקונן, ובנקודה אחת נשתנה התיבה, ומעבירה את התיבה ממעמדה לאופן אחר.. והטעמים הם כמתג לסוס, ללכת בדרך ישר לימין או לשמאל לפי רצון הטעמים, ואין רשות לכל האותיות ללכת לצד זה או לצד זה, אלא ברשות כמה טעמים המנהיגים אותן ללכת בדרך ישר בנקודות וטעמים יחדו, וזהו הסוד שכתוב (משלי כה) תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבור על אופניו, תפוחי זהב הן הטעמים והתנועות, במשכיות כסף, אלו הנקודות, דבר דבור על אופניו, שהרי אין תיבה כראוי אלא בשתי אלה, ולפיכך תורי זהב נעשה לך עם נקודת הכסף: (ז"ח)

נרדי נתן ריחו לטוב ולמוטב

עד שהמלך במסבו נרדי נתן ריחו. א"ר אבא מקרא זה ביארו החברים, בשעה ש הקדוש ברוך הוא הי' נמצא על הר סיני והי' מוכן ליתן התורה לישראל, נרדי נתן ריחו, ישראל נתנו והעלו ריח טוב שעומד ומגין עליהם לדורי דורות, ואמרו (שמות כד) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע: ד"א עד שהמלך במסבו, בעוד שעלה משה לקבל התורה מהקדוש ברוך הוא שנחקקה בשני לוחות אבנים, עזבו ישראל ריח הטוב ההוא שהיה מכתיר עליהם, ואמרו לעגל אלה אלהיך ישראל:

היסוד משפיע שהמלך ישפיע במלכה

עתה נבאר מקרא זה בסוד החכמה, בוא וראה כתוב (בראשית ב) ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן, נהר הזה מתפשט בצדדיו בשעה שמזדווג עמו בזיוג שלם עדן ההוא[קכה] בנתיב ההוא שאינו ידוע למעלה ולמטה, כמו שכתוב (איוב כח) נתיב לא ידעו עיט, ונמצאים בחביבות שאין נפרשים תמיד זה מזו, בכן יוצאים מעינות ונחלים ומעטרים להמלך הקדוש שנקרא בן בכל אותן הכתרים[קכו] על זה כתוב בעטרה שעטרה לו אמו, ובשעה ההיא יורש מלך הקדוש ההוא שנקרא בן נחלת אביו ואמו, בכן הוא משתעשע בזה התענוג והדשן, ולמדנו בשעה שמלך העליון הקדוש יושב במעדני מלכים בכתרו, על זה כתוב עד שהמלך במסבו, זה מלך העליון, נרדי נתן ריחו, זה היסו"ד שמוציא ברכות להזדווג זה מלך הקדוש התחתון שנקרא בן בהמטרונה, ואז נשפע ברכות בכל העולמות ונתברכים עליונים ותחתונים: (ג-סא:)

המלכה ומחנותיה מתעטרות למעלה

עוד א"ר אבא עד שהמלך במסבו, זה הוא מלך העליון, באותו התחברות ודשן של עדן העליון[קכז] בנתיב ההוא הנסתר והנעלם שאינו ידוע נתמלא ממנו [ים הגדול] ומתפשט בנחלים ידועים[קכח] נרדי נתן ריחו, זה ים האחרון שברא עולם התחתון כדמיון שלמעלה, ומעלה ריח טוב למעלה למשול ולעשות, והוא יכול ומושל ומאיר באור העליון, בוא וראה בשעה שזאת הנרד מעלה ריח למעלה[קכט] בכן חביבות מתקשרת ועולה זאת הנרד להתיחד למעלה, וכל המרכבות הקדושות מעלין ריח להתעטר אצל שלמעלה, וכל אותן המרכבות נקראין עלמות שיר, כמו שכתוב (תהלים מו) על עלמות שיר, והרי ביארנו מהו עלמות שיר, והיינו ככתוב ועלמות אין מספר[קל] מהו ועלמות אין מספר, כמו שכתוב (איוב כה) היש מספר לגדודיו, ומפני שאין להן מספר כתוב ועלמות אין מספר: (ב-רכז:)

לפעמים צדיקים מתים מוקדם ורשעים מאוחר בשביל טובה

רבי יוסי אמר עד שהמלך במסבו נרדי נתן ריחו, בוא וראה כך דרכי הקדוש ברוך הוא, כאשר האדם מתדבק בו, והוא משרה שכינתו עליו, ויודע שלאחר זמן יחטא, הוא מקדים ולוקח ריח הטוב ממנו ומסלקהו מן העולם, זה שכתוב עד שהמלך במסבו נרדי נתן ריחו, עד שהמלך, זה הקדוש ברוך הוא, במסבו, זה אותו האדם שנדבק בו והולך בדרכיו, נרדי נתן ריחו, הם מעשים טובים שבו, שבשבילם יסתלק מן העולם קודם זמנו, ועל זה אמר שלמה המלך (קהלת ח)יש הבל אשר נעשה על הארץ אשר יש צדיקים וגו', יש צדיקים אשר מגיע אליהם כמעשה הרשעים, כמו שביארנו שבשביל מעשיהם הטובים מסלקם הקדוש ברוך הוא מן העולם קודם זמנם, ויש רשעים אשר מגיע אליהם כמעשה הצדיקים, שהקדוש ברוך הוא מאריך להם שנותיהם ומאריך אפו בהם, אלה בשביל שלא יתקלקלו, ואלה בשביל שיחזרו בתשובה, או בשביל שיצאו מהם בנים טובים: (א-נו:)

תוספתא

דיני השכינה מתלבנים מן השכינה העליונה

אשכל הכפר דודי לי. אשכל, זו אם העליונה, מה אשכל מתקשט בכמה עלים בכמה זמורות לישראל האוכלים אותו, כך שכינה העליונה מתקשטת בכמה עדיים של שמנה כלים, מכמה קרבנות, מכמה מיני תכשיטים לכפר על בניה, והיא עומדת בהם לפני המלך, ומיד (בראשית ט) וראיתיה לזכור ברית עולם, ונותן לה כל משאלותיה באותן הברכות שתקנו החכמים בתפלה לבקש מלפני המלך, בזמן ההוא כל הדינים של שכינה התחתונה, שהן הוה"י אדנ"י, נהפכים לרחמים כזה יהו"ה, לקיים (ישעי' א) אם יהיו חטאיכם כשנים, הוה"י, כשלג ילבינו, יהו"ה, אם יאדימו כתולע, הוה"י, כצמר יהיו, יהו"ה, וכל הדינים של שכינה התחתונה נתלבנים מן השכינה העליונה, ע"כ: (ב-כז:)

שם הוי' כולל הכל

הנך יפה רעיתי וגו'. אמר רבי שמעון בוא וראה שם הקדוש הוא כולל הכל, י' היא הכולל ספירת חכמה, ועולם הבא ההוא נברא ביו"ד, זה שכתוב (בראשית ב) ונהר יוצא מעדן להקשות את הגן, מהו עדן, זהו חכמה העליונה וזהו י' ונקרא אב, אב לכל, התחלת הכל, בית של הכל, שכתוב (משלי כד) בחכמה יבנה בית, וכתוב (תהלים קד) כלם בחכמה עשית, ה' הראשונה זו ספירת בינה ונקראת אם, חכמה ההיא לא נתגלה ואינו נודע במקומו, ומשנתחבר בהאם נרמז בהאם, וה אלו נקראים שני בנים בן ובת שנתעטרים מן האם, ובשעה שהאם מנקת לשני הבנים בן ובת שהן וה נקראת תבונה, לפי שהכל נכלל באותן האותיות ב"ן וב"ת, הכל כלל אחד וזהו תבונ"ה, בינה היינו בן יה, אב ואם שהם יה ובן שהוא ו' ביניהם, בספרו של רב המנונא סבא מובא, כי שלמה המלך תקון הראשון שהיה מגלה ואמר הנך יפה רעיתי, מאותה אם העליונה הוא שאמר, ובתקון השני נקראת כלה שהיא השכינה שלמטה, ואלה האומרים ששני התיקונים לזאת השכינה שלמטה נאמרים, לא כן, כי ה' הראשונה לא נקראת כלה, רק ה' האחרונה נקראת כלה לזמנים ידועים, שהרי הרבה זמנים יש שהמלך אינו מתחבר עמה ומרוחק ממנה[קלא] ועל אותו הזמן נאמר (ויקרא יח) ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב, וכאשר השכינה נטהרת והמלך יחפץ להתחבר עמה, אז נקראת כלה, ככלה ממש היא באה, אבל ביחוד אם העליונה ההיא לא נפסקה התחברות של שניהם לעולם, יחדו יופיעו ויחדו חונים, לא מתרחקים זה מזאת ולא נפרשים זה מזאת, ולפיכך כתוב ונהר יוצא מעדן, יוצא תמיד ואינו פוסק, זה שכתוב (ישעי' נח) וכמוצא מים אשר לא יכזבו מימיו, ולפיכך כתוב רעיתי, ברצון של אחוה חונים באחדות השלימות, אבל כאן נקראת כלה, שכאשר בא המלך להתחבר עמה היא כלה, ככלה היא באה ממש, ולכך ב' תיקונים של בחינת נקבה מפרש שלמה, תקון הראשון בלשון נסתר, לפי שהיא נסתרת, ותקון השני מפרש יותר ולא בהסתר כל כך, ואחר כך תולה כל שבח השכינה בהאם שלמעלה, שכתוב אחת היא לאמה ברה היא ליולדתה, ומפני שאותה האם היא המעטרת לכלם, ורצון היו"ד לא נפסק ממנה לעולם, לכך ניתן ברשותה כל החירות של עבדים, כל החירות של כלם, כל החירות המביאה מחילה לחוטאים לטהר לכלם, שנאמר (ויקרא טז) כי ביום הזה יכפר עליכם וגו', ונאמר (ויקרא כה) וקדשתם את שנת החמשים שנה וגו' יובל היא, מהו יובל, כמו שכתוב (ירמי' יז) ועל  יובל ישלח שרשיו, בשביל נהר ההוא שבא ונמשך יוצא ובא תמיד ואינו פוסק: (ג-רצ:)


 [א] זו מדת המלכות שנקראת עלמא דנוקבא:

[ב] זה מדת התפארת שנקרא עלמא דדכורא:

[ג] פירוש תפארת ומלכות:

[ד] זה מדת התפארת שספירת היסוד שנקרא כ"ל ונקרא שלו"ם הוא שלו, כדאיתא בפתח אליהו: 'יסוד – סיומא דגופא, אות ברית קודש'. ועל ידו נתחבר עלמא דדכורא עם עלמא דנוקבא להשפיע בה השפע מן הספירות ועולמות העליונים:

[ה] פירוש מכל ספירות העליונות שנקראות אברים או כלים:

[ו] זו מדת המלכות:

[ז] פירוש – זו היא השכינה הקדושה:

[ח] היינו הקול של תורה, זה לה להמליץ טוב על ישראל:

[ט] פירוש – שזה המאמר נאמר מפי אליהו הנביא:

[י] עלמא דאתי זה עולם הבינה:

[יא] פירוש להשפיע שפע מעולם הבינה למדת המלכות:

[יב] עלמא דסיהרא היינו מדת המלכות שהיא כדוגמת הלבנה שאין לה אור של עצמה אלא מהארת החמה עליה, וכך גם מדת המלכות לית ליה מגרמה כלום אלא מהארת שמש התפארת עליה על ידי אתערותא דלתתא של שמחה וחדוה מעבודת ישראל העולה למעלה. והתעוררות הזאת נקראת מיין נוקבין:

[יג] היינו מדת המלכות של עולם העשיה שנקראת שכינתא תתאה כידוע בסוד הפסוק "והנה אופן אחד בארץ":

[יד] אבן הזאת היינו מדת המלכות:

*לשון עדי וקישוט.

[טו] פירוש למדת התפארת ככתוב כתפארת אדם לשבת בית:

[טז] אלו ספירות העליונות:

[יז] פירוש שמעולם הבינה יוצאין חמש ספירות שהן חסד גבורה תפארת נצח והוד, וחד סתימא – היינו ספירת היסוד המסתתר במדה דמלכות, וחד דכניש כלא – זו מדת המלכות המושלת בכל להשפיע להתחתונים בפרטיות:

[יח] זו מדת המלכות:

[יט] פי' שהמלכות מקבלת השפע מן שש הספירות שעליה:

*רוצה לומר – מן התמצית של השפע בלבד, ולא מכולו:

[כ] זה סמא"ל האורב לחטוף השפע עבור הסטרא אחרא (*הרמוז בעקימת הרגל שמאלית של אות ת)

*רוצה לומר – מכיון שעקימות הרגל הוסרה, אז אות ת הופכת לאות ר. ומה שהיה שי'ת' הופך לשי'ר':

[כא] שהם כנגד חסד גבורה תפארת שורש אברהם יצחק יעקב:

[כב] יעקב הוא נגד מדת הרחמים שנקראת תפארת והיינו התמזגות של חסד וגבורה:

[כג] כל מקום שנזכר סיהרא (פירוש לבנ"ה) רומז על מדת המלכות:

*בעולמות העליונים (והיינו הבינה):

**כאילו כתוב "שיר השרים" – (דהיינו המנגנים):

[כד] היינו מדת המלכות:

[כה] פירוש בין חסד וגבורה והיינו תפארת, כי יד ימנית נגד חסד ושמאלית נגד גבורה:

[כו] פירוש "כוס" שהוא בגימטריא "אלהים" מרמז על מדת המלכות אשר תתחבר עם המלך שהשלום שלו דהיינו תפארת:

[כז] דוד המלך הוא נגד מדת המלכות:

[כח] פירוש נגד חסד גבורה תפארת מלכות:

*במקום אחר על פסוק אחר:

[כט] פירוש למדת המלכות (שדוד המלך היה מרכבה למלכות, ולכן נקראת המלכות בשמו):

[ל] פירוש כי מעלו"ת ועלמו"ת האותיות שלהם שוות. והרמז על סוד שבע הנערות של המלכות בעולם הבריאה:

[לא] פירוש בשביל מדת המלכות שהיא משבחת תמיד להתפארת (הנקרא המלך העליון):

*היא שירת הים:

**פירוש 'למעלה' היינו למדת התפארת שבה היה משה אחוז, ולא 'למטה' למדת המלכות כמו דוד ושלמה.

[לב] פירוש לעורר הזיווג של מלכות עם התפארת:

[לג] בפירוש הזה כוונתו לומר שבפסוק הראשון "שיר השירים" נרמזו חמש מדרגות (שבהם עולה המלכות). בשלושה התיבות שי"ר השירי"ם אש"ר נרמזו ארבע מדרגות, ולשלמ"ה הרי חמשה. ארבע מדרגות הראשונות הן חסד גבורה תפארת מלכות – שהם כנגד דרום צפון מזרח מערב – שהם גם כנגד אברהם יצחק יעקב דוד. ובמדרגה החמישית הנרמזת בתיבת לשלמ"ה שם הוא עולם הבינה שנקרא 'עלמא דאתי'. וסוד שיר השירים הוא לאתדבקא המלכות בעלמא דאתי שהוא עולם הבינה, ה' תתאתה בה' עילאה. ועל זה אמר דהא יומא דחמשין רזא דיובלא איהו – כי יומא דחמשין הוא הגבוה ממעל לשבעה פעמים שבעה של השבע ספירות תחתונות, ולפיכך מדרגה החמישית היא הגבוה ביותר ממעל לארבע המדרגות חסד גבורה תפארת מלכות. וכדי שלא נתפלא מאין היה כח גדול כזה לשלמה המלך לפעול לאתדבקא המלכות בעלמא דאתי, על זה מסביר שעל ידי שהיה תחלה זווגא דמשה היה ביכולת לשלמה לפעול הרמת המלכות יותר עד הבינה – וזה סוד עליון. אחר זה מביא הכתוב "וידבר שלשת אלפים משל וגו.". זהו הקדמה לפירוש האחר:

[לד] בפירוש הזה רוצה לומר שארבע התיבות של פסוק הראשון שנרמז בהן חמשה מדרגות, זה רומז על חמשה שערים ופתחים של מלכא דשלמא דיליה שהוא התפארת (שנקרא עץ החיים), וגם הן נקראין חמשים שנות היובל. והן חמש הספירות מן חסד עד יסוד. וענין שיר השירים נרמז בפסוק "ויהי שירו חמשה ואלף", "ויהי שירו"
– דא שיר השירים, "חמשה" – אלו חמש הספירות חסד גבורה תפארת נצח הוד של עלמא דדכורא, "ואלף" – דא הוא אילנא דחיי חתן דנפיק מסטריה. זה רומז על ספירת היסוד שנקרא לפעמים עץ חיים כמו התפארת בסוד חי העולמים, וגם דגוף וברית חדא אינון כידוע. והיינו חתן דנפיק מסטריה דתפארת, והוא נוחל כל השפע שבא מאותן החמשה שערים ופתחים (חסד גבורה תפארת נצח הוד) להשפיע להכלה שהיא המלכות. ועל זה בא שיר השירים – בשביל התחברות עלמא דדכורא עם עלמא דנוקבא באמצעות האל"ף. ובא לפרש עוד מפני מה נקרא היסוד בשם "אלף", ואומר שהוא כדאיתא יומו של הקדוש ברוך הוא אלף שנה – היינו יומו של התפארת והוא )הדין של) היסוד, "ושנה" בגימטריא "ספירה", ולכך נתיחס לספירה זו השם אל"ף. כיון שאותו הנהר דנגיד ונפיק מעדן, היינו השפע שמקבלת הבינה מן החכמה נאסף בהיסוד להשפיע למלכות. וידוע שאות אל"ף רומזת על חכמה ובינה "אלף חכמה אלף בינה" כדאמרי הדרדקי (במסכת שבת דף קד), וכתוב "ואאלפך חכמה", ולפיכך נתיחס לספירת היסוד השם "אלף" בשביל שפע חכמה ובינה הנאסף בו. וזהו שאומר שכל פסוקי שיר השירים הם בסוד חמשה ואלף, רצונו לומר בשביל התחברות המלכות שהיא עלמא דנוקבא עם החמשה ואלף דהיינו שש הספירות חסד גבורה תפארת נצח הוד ויסוד שנקראין עלמא דדכורא בטמירו דגושפנקא דחכמתא עלאה לקבל השפע שנשפע אליה מן חכמה ובינה על ידי התיחדה בזיווג עם עלמא דדכורא. ולבסוף בא לתרץ מפני מה נרמז בפסוק הראשון רק החמשה מדרגות ולא מדרגת היסוד, ואומר שזה מפני שספירת היסוד טמירא הוא כידוע ומובן:

[לה] פירוש – שתפארת ומלכות נוחלין האורות והשמות של חכמה ובינה:

[לו] פירוש – שהבת שהיא המלכות נוחלת השם קוד"ש וגם השם חכמ"ה, והיינו נחלת עולם החכמה שנקרא אבא. והבן שהוא התפארת נוחל נחלת עולם הבינה שנקראת אמא להקרא בשם קדשי"ם:

*היינו היסוד:

[לז] פירוש – תחת חכמה ובינה, ואז נתעלה מלך התפארת ונתמלא בשפע להשפיע להמטרונה מלכות:

[לח] פירוש זה התפארת:

[לט] כך הוא רצון הבורא יתברך – שאתערותא דלתתא של תורה ותפלות ישראל תתעורר אתערותא דלעילא לייחד קודשא בריך הוא ושכינתיה:

[מ] זה התפארת:

[מא] יש לפרש שתיבת "פיהו" כאילו היא נחלקת לשתי תיבות, כלומר פי של ה"ו. ואות ה' רמוזת על מלכות, ואות ו' על תפארת:

*כלומר – פרצוף אריך אנפין הנקרא 'אין סוף' בלשון מושאל על שם גודל העלמו.

[מב] היינו מדת החסד:

[מג] עלמותיה היינו לומדי תורה שבעל פה, ומעמיקים לפרש ולדרוש בתורה שבכתב כמו חכמי התלמוד ושאר הגאונים שנחלקו זה עם זה איך לפרש ולדרוש בתורה שבכתב:

[מד] כי משנה היא אותיות נשמ"ה שהיא במוח (לכן המשנה מתקנת את החב"ד שלה):

*הברייתא מתקנת את ה- חב"ד נ"ה שלה:

**הגוף שלה מתתקן על ידי לימוד הגמרא:

***דחלילה אינה תובעת בפה:

[מה] זה התפארת

[מו] היינו על פי סודות חכמת הקבלה:

[מז] פירוש מן בינה עד יסוד ועד בכלל:

[מח] 'חי העולמים' זה היסוד, 'חסדי דוד' היינו נצח והוד, 'ישראל סבא' זה התפארת, 'אור קדמאה' היינו אור מדת החסד, 'יצחק' זו מדת הגבורה, 'יין המשומר' היינו הבינה:

*מיכא"ל כנגד חסד, גבריא"ל כנגד גבורה, רפא"ל כנגד מלכות, אוריא"ל כנגד תפארת, והשאר כנגד נצח, הוד, יסוד.

[מט] היינו חסד גבורה תפארת ומלכות:

[נ] כנגד ז' הספירות:

[נא] שהן נגד העשר ספירות:

[נב] כי משמע רק חלק אחד מן הנשיקות:

[נג] כאן דורש שאות ה רמז על ה הראשונה של שם הוי"ה, והוא עולם הבינה שנקרא 'עולם הבא', וגם נקרא 'מלך שכל השלום שלו' – כיון שכל ששת הספירות הן תולדות הבינה. ולפי זה צריך לומר שהתפארת נקרא מלך שהשלום שלו:

*כלומר השכינה משבחת את בעלה על מה שמאיר בה מכל צדדיו וספירותיו:

[נד] היינו הארת עולם הבינה:

[נה] כאן צריך עיון מה כונתו בהשם של שבעין אתוון. ואולי כונתו שששת הספירות עד המלכות שהן תולדות הבינה ועם הבינה הן שבע ספירות, וכל ספירה יש לה שם הוי"ה במילוי עשר אותיות ולכן נשתלשלות מן הבינה. לפי זה, נמצא בבינה שם בן שבעים אותיות היינו שמקורם בבינה, כי שבע פעמים עשר הוא שבעים. ומה שאמר עוד שיש בבינה גם שם הכולל שבעים שמות, אולי כונתו שמלבד הארת הבינה לכל ספירה שם הוי"ה במילוי עשר אותיות צריכה עוד להאיר לכל ספירה הארת עשרה שמות הוי"ה, כיון שכל ספירה כוללת עשר ספירות, והיינו שבעים שמות הוי"ה – עשרה שמות הוי"ה לכל ספירה וספירה. ואם שגיתי השם יכפר לי. ואולי אפשר עוד לומר שהשם בן שבעים אותיות בבינה היינו על דרך שכתב האריז"ל בכונת הקדיש – שהמוחין ולבושיהם הם ארבע הויו"ת (ע"ב,ס"ג,מ"ה,ב"ן) ושלושה אהי"ה במילואיהם (קס"א,קנ"א,קמ"ג) של עשר אותיות לכל שם ושם, הרי הן שבעים אותיות, ונקראין שבעים עטרות של הבינה. לפי זה צריך להיות תחת ב"ן ג"ן, והבן:

*וכתב ה'מתוק מדבש' שהשם בן שבעים שמות הוא בעצם שהשם של שבעים ושתים שמות היוצא מפסוקי 'ויסע-ויבא-ויט' בפרשת בשלח כידוע, אלא ששתים מתוכם המה ראשים על שאר השבעים שמות. וכתב שאולי שהם 'אני והו'.

[נו] זו המלכות. (כלומר – יחזקאל הנביא לא ראה בהדיא, אלא רק הרושם שעשו הספירות העליונות במלכות למטה):

**כשמאיר התפארת במלכות היא נקראת אדנ"י, וכשמאיר בה החסד היא נקראת א"ל, וכשמאירה בה הגבורה היא נקראת אלהי"ם.

[נז] כאן מבאר הסוד של שכינה בתחתונים איך השתלשלותה, שעליה נרמז והנה אופן אחד בארץ, והיא נקראת פ"ן, בגי' ק"ל, בסוד הכתוב הנה ה' רוכב על עב ק"ל:

[נח] פירוש כאשר זה הפן נתעורר להתחברות והתיחדות עם ספירות העליונות, כי הגם שיש הרבה מדרגות במדת המלכות זו תחת זו על דרך מלכות שבמלכות ועוד ועוד עד אופן אחד בארץ בסוד שכינה בתחתונים, מ"מ על הכל נאמר "הוא ושמו אחד", "מגיד מראשית אחרית" – כיון שהאחרית נאגדת להראשית, וזה יסוד האמונה שלנו:

[נט] פירוש ברוח השכינה הקדושה כדכתיב 'והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה':

[ס] פירוש – מהארת אור התפארת (הנקרא 'תורה שבכתב') :

[סא] פירוש – מהארת אור הבינה המשמח לבב אנוש, כדכתיב "ולבבו יבין", וכדאמר (בפתח) אליהו: בינה ליבא, ובה הלב מבין:

*שנישק עשו ליעקב, וגם אז בכו.

[סב] פירוש – מן הבל פה של תורה ותפלה נתעוררים עולמות העליונים להתייחד ולהשפיע שפע למטה:

[סג] פירוש – שזה רוח האהבה נשאר עומד אצל אותו הממונה הגדול, אבל אין המלאך הזה יכול לעכב לאותו רוח האהבה מלעבור ולעלות יותר:

[סד] פירוש – כי שלושה ספירות הראשונות כתר חכמה ובינה הן 'סתימו עלאה' כי אין השגה בהן. ו"ישקני" מוסב על היותר נסתר ונעלם שבהן:

[סה] פירוש מן כתר נאצלה החכמה, ומן החכמה נמשך שביל דק הוא נתיב הדעת אל הבינה, והבינה משפעת כל הארות לשאר הספירות:

[סו] פירוש – בנתיב הדעת המייחד חכמה ובינה, אבא ואמא, תליין סוד הנשיקות בהיחוד של תפארת ומלכות שנקראים 'ברא וברתא' דהיינו קודשא בריך הוא ושכינתיה:

[סז] מקשה – דכיון שהתעוררות הנשיקות תליא בנתיב הדעת, אם כן מאי בעי יעקב הכא? היינו התפארת. ומאי דקאמרה 'ישקני מנשיקות פיהו' בדרך נסתר שפיר. אבל מהו 'כי טובים דודיך' בלשון נוכח? שזה ודאי מוסב על התפארת. הלא התעוררות הנשיקות אינה תלויה ביעקב:

[סח] מתרץ – שהמכוון הוא שיתעורר אליה נשיקות מן המקור שהוא הדעת על ידי המרכבה העליונה שהוא יעקב 'תפארת'. וזהו שאומרת לנוכח: 'כי טובים דודיך'. ממה? "מיין" – כאשר יושפע בך יין המשומר שהיא השפע הנמשכת מן החכמה לבינה על ידי נתיב הדעת למען יהיה להתפארת די שפע להשפיע לסיהרא שהיא המלכות:

[סט] 'אלהים חיים' זו הבינה:

[ע] כאן נדחקו מפורשי הזוהר הקדוש במחילת כבודם. ונראה לעניות דעתי בעזרת השם יתברך שהמכוון על התפארת – כי סתם הוי"ה הוא בתפארת, והוא כמו שם העצם שלו. ויתכן שם 'יין' לתפארת, כי כמו שהיין ממוזג מן אדמימות הענבים דהיינו גבורה, ומן המים דהיינו חסד, או באופן אחר כמו שהיין ממוזג מן שלושה טעמים מתוק – מר – וחמוץ, כן התפארת ממוזג מן שלושה כחות חסד – גבורה – ורחמים, דהיינו שמחה – אהבה – ורחמים. כי התעוררות אהבה היא מן אש הגבורה בסוד הכתוב 'שמאלו תחת לראשי וגו.', אבל  'יין המשומר' רמז על אור הבינה, 'יין חי' רמז על היסוד. וכאן על התפארת שפיר מסיים שממנו 'כלהו נהירין וחדאן' – כיון שהוא מרכז כל הספירות והוא המשפיע למלכות, ומלכותו בכל משלה. לפי זה יפורש שהמלכות אומרת אל התפארת "ישקני וגו." – היינו שמבקשת התעוררות הנשיקות מן ה'נתיב לא ידעו עיט' למען יתייחד עמה התפארת להשפיע בה. "כי טובים דודיך" – ממה? מן היין שבך – היינו שם הוי"ה שלך בנקודות חול"ם שהוא יין ממוזג מן שמחה אהבה ורחמים. ואם שגיתי השם יכפר:

[עא] קטרת היא נגד הבינה, כידוע שמזבח העולה היא נגד המלכות, ומזבח הקטרת נגד הבינה. ושמן המנורה נגד החכמה, כי חכמה היא אור ושמן מחכים. ועולם החכמה הוא נחל נובע שפע בלי הפסק לקיים העולמות על ידי התיחדו עם הבינה:

[עב] פירוש – כי מן יחוד חכמה ובינה או אבא ואמא נשפע הארת השפע לששת הספירות (חג"ת נה"י), והן המדרגות הנקראות על שמא קדישא שם הוי"ה ברוך הוא – שורש התפארת. וכיון שהתפארת מרכז את כולן, לפיכך נקראות כולן על שמו 'שמא קדישא':

[עג] פירוש – שהעולמות והספירות המקבלים שפע נקראים בשם נקבה (והיינו 'עלמות') :

[עד] פירוש – שגם בספרו של רב המנונא סבא מובא כן שמרמז על עלמא דנוקבא:

[עה] דורש עלמו"ת – על מו"ת. פירוש – שגם שרי הדין הממונים על המיתה אהבוך כשהדינים נמתקים:

[עו] פירוש כאשר היא עת רצון נתעלית המלכות עד שורש עולם החכמה, ועל ידי זה זיווגה עם התפארת בשמחה רבה ובשלמות היותר גדולה:

[עז] כאן דורש רשב"י הפסוק "לריח שמניך וגו." שמדבר בענין שלש ספירות העליונות כתר חכמה בינה. 'סתים בכל סתימו דכל סתימין' זה הכתר שאינו נודע ואינו מושג כלל, אלא שנרגש רק כעין 'ריח' שלו המתפשט על נקודה העליונה שהיא החכמה, ולכך נקראת אותה נקודה העליונה גם בשם 'ריח העליון'. והוא הנכנס בסתר על ידי 'נתיב לא ידעו עיט' שהוא הדעת לתוך 'הנחל העמוק' שהיא הבינה וממלא אותה בשפע העליון, וממנה נתפשט ריח הטוב שהוא שפע העליון לכל המדרגות היינו הספירות, ועל ידי זה נקראין כולן 'טובים':

[עח] פירוש – להאיר בשפע העליון לכל המדרגות של המלכות וכל מחנות המלאכים אשר לה, להשפיע על ידם למטה, כי מזבח העולה הוא כנגד המלכות:

[עט] פירוש – שעל ידי ריח הקטרת הבא מעל מזבח הזהב שהוא כנגד הבינה נתפשט הארת שפע העליון שנקרא 'שמן אפרסמון הטהור' מן הבינה, להאיר לאותן ספירות ומאורות העליונים:

[פ] פירוש – שבשביל ריח הקטרת שהיא הבינה טובים שמניך הוא אור החכמה. והיינו יחוד חכמה ובינה, שעל ידי זה כל הספירות מאירות ונוצצות כאשר תבוא אליהן משם הארת שפע העליון:

[פא] כידוע שתפלה של יד כנגד המלכות ותפלין של ראש כנגד התפארת:

[פב] יש לפרש המכוון שאמירה הזאת עולה מן המלכות של עולם העשיה לעולם היצירה, ומן עולם היצירה לעולם הבריאה, ומן עולם הבריאה להתפארת שבעולם האצילות (כידוע למכוונים בתפילה, שבפסוק זה בסוף פרשת התמיד שאומרים בכל בוקר מתחילים לברר ברורי עולם העשיה מעלה ליצירה):

[פג] פירוש מן האין סוף:

[פד] זו ה' האחרונה של שם הוי"ה ברוך הוא (סוד מלכות – נוקבא דז"א):

[פה] פירוש – כי כמו שהתפשטות של מלך העליון שהוא החכמה היא באות ה' הראשונה של השם הוי"ה ברוך הוא, דהיינו הבינה שבה נתפשט שפע אור החכמה, כן הוא בהתפשטות התפארת (שהוא המלך העליון)-  כי רק 'אני' היינו ה' האחרונה של שם הוי"ה ברוך הוא (דמלכות נקראת 'אני' – בסוד 'אני ישנה') היא הנכנסת אליו לבעבור התפשטות שפע אורו לקבל השפעתו:

[פו] פירוש בגלות:

[פז] היינו שכפי ענין שפע המזון שמקבלת מהם כך נתוסף לה שמות:

[פח] פירוש – לפיכך נאמר בלשון רבים 'נגילה' ולא 'אגילה':

[פט] היינו בשילוב כזה אילההויה"ם או כזה יאהלוההי"ם:

[צ] כיון שמקורה היא אות ה' האחרונה של השם הוי"ה ברוך הוא:

[צא] פירוש – שאותן מישרים הם י"ה – חכמה ובינה, אבא ואימא. ותשוקתם לאות ו' שהוא סוד התפארת שנקרא 'ברא' להשפיע אליו שפע רב. ואות ה' שהיא המלכות שנקראת 'בת' תשוקתה לעלות להתחבר בהתפארת ולקבל ממנו השפע:

[צב] היינו השכינה הקדושה:

[צג] זו הארת עולם הבינה:

[צד] מתוך עולם הבינה:

[צה] נר המערבי זו המלכות, ונר המזרחי זה התפארת. ויען כי המלכות עיקרה מדת הדין לכך נקראת שחורה, ומדת התפארת שהוא רחמים נקרא לבן:

[צו] היינו המלכות שנקראת מטרוניתא:

[צז] אלו המדרגות והספירות של המלכות כידוע בסוד שבע הנערות:

[צח] מן התפארת:

[צט] היינו מצד עבודת ישראל בתורה ותפלה ומצות:

[ק] פירוש – שהקטרוג גורם פירוד בין תפארת ומלכות כמו שכתוב 'ונרגן מפריד אלוף':

[קא] היינו אור מדת החסד:

[קב] פירוש – כי שמים היינו תפארת, ונקרא בן אמי. כלומר – בן הבינה (הנקראת פרצוף 'אמא'). וארץ זו השכינה הקדושה:

[קג] אלו צדיקי הדור:

[קד] שואגים בתפלה בהתלהבות:

[קה] המלכות נקראת 'דבר', יען כי בה כח הדבור, (כמו שאמר בפתח אליהו) מלכות פה:

[קו] כמו בראש השנה:

[קז] כי השמש היינו התפארת הוא מרכז שש הספירות מן חסד עד מלכות ובאורו יראו אור:

[קח] מדת המלכות קוראת למדת הגבורה 'אמי', כיון שהיא ביסודה מדת הדין והגבורה:

[קט] כך אומרת המלכות להתפארת.

[קי] זה התפארת כשרוצה להזדווג עם המלכות.

[קיא] אלו צדיקי הדור.

[קיב] זה עולם הבינה:

[קיג] זה עולם החכמה:

[קיד] פי' איך ירעה ואיך ירביץ לישראל:

[קטו] דורש לך במשמעות לעצמך, והיינו לחזק כחך.

[קטז] פי' שצרות ישראל נוגע להשכינה הקדושה כמו שאמרו חז"ל אפילו אם פושעי ישראל בצער השכינה מה אומרת קלני מראשי וכו'.

[קיז] זהב מורה על גבורה, אש, שמאל, ככתוב שמאלו תחת לראשי, וכסף מורה על חסד,  מים, ימין, ככתוב וימינו תחבקני.

[קיח] שע"י אתערותא דלתתא נעשה אתערותא דלעילא.

[קיט] פירוש יחוד וזיוג מלשון עונתה לא יגרע.

[קכ] פי' נשפיע לך די שפע.

[קכא] אות ד מורה שהשכינה בדלות הרבה בלי שפע, ואות ה מורה שהיא מלאה בשפע, עדה"כ הא לכם זרע.

[קכב] פנים בפנים מורה על הזדוגות עלמא דדכורא עם עלמא דנוקבא דהיינו תפארת ומלכות להשפיע בה שפע:

[קכג] כסא ה' היינו מדת המלכות:

[קכד] פירוש להשפיע שפע במדת המלכות:

[קכה] פי' נהר היינו בינה, עדן היינו חכמה, נתיב היינו דעת.

[קכו] זה התפארת.

[קכז] כאן דורש רבי אבא שזה הוא מלך העליון, חכמה, הנקרא אבא.

[קכח] ים הגדול היינו בינה, ים האחרון זו המלכות.

[קכט] זו השכינה הקדושה.

[קל] אלו המדרגות של המלכות ומחנות המלאכים אשר לה.

[קלא] כי מחמת חטאי ישראל יש כח לסמא"ל הטמא לקרב אליה למנוע ולהחשיך אור הקדוש הנשפע אליה מן התפארת עלמא דדכורא, וזהו שכתבו ונרגן מפריד אלוף: וכאשר ישראל מטיבים מעשיהם בתשובה ותפלה וצדקה מעבירים אותו מן הקדושה, וזה הענין שהשכינה תטהר, ונעשה יחוד קב"ה ושכינתיה להשפיע אליה די שפע מכל טוב לישראל.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*