logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר שמירת עיניים- השכר והעונש בשמירת עיניים

האדמור מהאלמין- נשיא מפעל הזוהר העולמי

סֵפֶר

הַשָּׂכָר וְהָעֹנֶשׁ בִּשְׁמִירַת עֵינָיִם

בּוֹ יְבֹאָר מחז”ל כִּי כָּל שָׂכָר הָאָדָם, בְּרִיאוּתוֹ, פַּרְנָסָתוֹ אֲרִיכוּת יָמָיו וּבְרִיאוּת בָּנָיו, כֻּלָּם תְּלוּיִים בְּהַנְהָגָתוֹ בִּקְדוּשָׁה בִּרְאִיַּת עֵינָיו.

הֱיוֹת וְהַנִּסְיוֹנוֹת בְּיוֹצֵא לַחוּץ עֲצוּמִים מְאֹד, עַל כֵּן צִטַּטְנוּ קְצָת מַאַמְרֵי חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, הֵן בְּעִנְיַן חֹמֶר הָעֹנֶשׁ הַמִּסְתַּכֵּל וְגַם בְּעִנְיַן גּוֹדֶל שָׂכָר הַנִּזְהַר.

הַסֵּפֶר הַזֶּה הוּא תּוֹעֶלֶת גָּדוֹל לְכָל הַיּוֹצֵא לַדֶּרֶךְ, לִיקָח חֲמִשָּׁה דַּקּוֹת וּלְעַיֵּן בָּהּ. וּבִלְתִּי סָפֵק שֶׁיִּהְיֶה לוֹ שְׁמִירָה גְּדוֹלָה בְּרוּחָנִיּוּת וְגַם בְּגַשְׁמִיּוּת לוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו.

כָּל זֶה מְלֻקָּט מִדִּבְרֵי חז”ל מִשַּׁ”ס, בַּבְלִי, וִירוּשַׁלְמִי וּמִדְרָשִׁים וּמְסִפְרֵי מוּסָר זלה”ה, וְדִבְרֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים חוֹצְבִים לַהֲבוֹת אֵשׁ, מַלְהִיבִים נֶפֶשׁ הָאָדָם לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. דְּבָרִים הָעוֹמְדִים בְּרוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם וּבְנֵי אָדָם מְזַלְזְלִים בָּהֶם, וְעַל יְדֵי סֵפֶר זֶה יִהְיֶה יַד הַכֹּל מְמַשְׁמְשִׁים בָּהֶן וְיִזְכְּרוּ לִשְׁמוֹר וּלְקַיֵּם.

להורדה: ספר-שמירת-עיניים

שַׁעַר שְׁמִירַת עֵינַיִם

 

שְׁמִירָה גְּדוֹלָה בְּרוּחָנִיּוּת וְגַם בְּגַשְׁמִיּוּת לוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו.

א. יוֹצֵא לַשּׁוּק וְכָל שֶׁכֵּן נוֹסֵעַ לַדֶּרֶךְ עָלוּל לְאַבֵּד חַס וְשָׁלוֹם ב’ עוֹלָמִים. עוֹלָם הַזֶּה וְעוֹלָם הַבָּא. עַל יְדֵי הִסְתַּכְּלוּת בְּנָשִׁים וְכָל שֶׁכֵּן פְּרִיצוּת הַמְּטַמְּאִים רֹאשׁוֹ וְכָל נַפְשׁוֹ וּמוֹרִידוֹ שַׁחַת רַחֲמָנָא לִיצְלָן. וְהָרַמְבַּ”ם בְּהִלְכוֹת תְּשׁוּבָה פ”ד ה”ד, דְּהָאָדָם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ שֶׁרְאִיַּת הָעֵינַיִם הֵן הֵן הַגּוֹרְמִים אַחַר כָּךְ לָבֹא לְגוּפָן שֶׁל עֲרָיוֹת. וּבְאוֹר הַחַיִּים פ’ אַחֲרֵי, דְּאִם לֹא יַעֲצֹר בְּעַד הַהִסְתַּכְּלוּת, לֹא יוּכַל בְּשׁוּם אֹפֶן לְהִנָּצֵל מִלְּהַרְהֵר וְלָבֹא לִידֵי עֲבֵרָה. וכדחז”ל (נְדָרִים כ’) כָּל הַצּוֹפֶה בְּנָשִׁים סוֹפוֹ בָּא לִידֵי עֲבֵרָה וְיָדוּעַ מדחז”ל כִּי כָּל חַיּוּת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה, בְּרִיאוּתוֹ, פַּרְנָסָתוֹ, אֲרִיכוּת יָמָיו וּבְרִיאוּת בָּנָיו, כֻּלָּם תְּלוּיִים בְּהַנְהָגָתוֹ בִּקְדוּשָׁה. וְגַם חַיָּיו בָּעוֹלָם הַבָּא. וְהַנִּסְיוֹנוֹת בְּיוֹצֵא לַחוּץ עֲצוּמִים מְאֹד, עַל כֵּן צִטַּטְנוּ קְצָת מאחז”ל, הֵן בְּעִנְיַן חֹמֶר עוֹנֵשׁ הַמִּסְתַּכֵּל וְגַם בְּגֹדֶל שָׂכָר הַנִּזְהַר, בְּקִצּוּר.

וְתוֹעֶלֶת גְּדוֹלָה לְכָל הַיּוֹצֵא לַדֶּרֶךְ, לִיקָח חֲמִשָּׁה דַּקּוֹת וּלְעַיֵּן בְּכָל זֶה. וְגַם לְקַחְתּוֹ עִמּוֹ לַדֶּרֶךְ לְהִתְבּוֹנֵן בּוֹ, וּבִלְתִּי סָפֵק שֶׁיִּהְיֶה לוֹ שְׁמִירָה גְּדוֹלָה בְּרוּחָנִיּוּת וְגַם בְּגַשְׁמִיּוּת לוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו. וְכָךְ כָּתַב הָאוֹר הַחַיִּים הק’ (פ’ אַחֲרֵי עה”כ אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ), שֶׁכָּתוּב דְּעַל יְדֵי שְׁמִירָה מֵעֲרָיוֹת יוּכַל לְקַיֵּם כָּל מִצְווֹת עֲשֵׂה שֶׁבַּתּוֹרָה וּלְהִשָּׁמֵר מִכָּל לֹא תַעֲשֶׂה, מַה שֶּׁאֵין כֵּן אִם יִטְמָא נַפְשׁוֹ לֹא יְקַיֵּם אַחַת מֵהֶם, כִּי טֻמְאָה זוֹ מַשְׁרָה טֻמְאָה עַל כָּל אֵיבְרֵי הָאָדָם וְכֹחוֹתָיו. וְכֵיוָן שֶׁכֵּן, כָּל הַלָּאוִין לֹא יִמְנַע מֵהֶם, כִּי בְּכָל אֵבֶר טֻמְאָתוֹ בּוֹ. וְכֵן בְּמִצְווֹת עֲשֵׂה, הֲגַם שֶׁיַּעֲשֶׂה לִפְעָמִים, אֵינָהּ מִצְוָה, כִּי לֹא יִתְרַצֶּה בּוֹ הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, עַד כָּאן. וְכָזֶה כָּתַב הַקָּדוֹשׁ בַּעַל בְּנֵי יִשָּׂשְׂכָר (דֶּרֶךְ פִּקּוּדֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה ל”ה חֵלֶק הַדִּבּוּר אוֹת א’), קִבַּלְנוּ מֵרַבּוֹתֵינוּ דְּבִשְׁבִיל זֶה, הַיֵּצֶר בְּיוֹתֵר מִתְאַוֶּה לַעֲבֵרָה זוֹ לִהְיוֹת שֶׁבָּזֶה נִכְלָל כָּל תַּאֲוֹתָיו, וְכוֹלֶלֶת כָּל הַתַּאֲווֹת, עַד כָּאן.

וְדָבָר זֶה מְקוֹרוֹ בָּרִאשׁוֹנִים, שֶׁכָּתַב הַחִנּוּךְ (מִצְוָה שפ”ז) שֶׁעַל יְדֵי מִצְוָה זוֹ שֶׁל “וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם”, יִשָּׁמֵר הָאָדָם מֵחֲטוֹא לַד’ כָּל יָמָיו. וְהַמִּצְוָה הַזֹּאת יְסוֹד גָּדוֹל בְּדַת, וְאִם תַּעֲבוֹר פַּעַם אַחַת אָז תִּמָּשֵׁךְ אַחֲרֶיהָ כַּמָּה פְּעָמִים, דַּעֲבֵרָה גּוֹרֶרֶת עֲבֵרָה.

וְגַם בְּגַשְׁמִיּוּת, כַּאֲשֶׁר עֵינָיו מְשׁוֹטְטוֹת בְּכָל דָּבָר, אָז נַעֲשָׂה מְבֻלְבָּל וּמֻטְרָד מְאֹד, דְּמַחֲשָׁבוֹת שֶׁבָּרֹאשׁ מַנְהִיגִין הַגּוּף, וּבְאֵין רוֹאֶה דָּבָר, אָז יֵשׁ לוֹ מְנוּחָה וְהַרְחָבַת הַדַּעַת אֲמִתִּית. וּכְדִבְרֵי הַתּוֹסְפוֹת סוֹטָה ח’ (ד”ה אין), דְּאַחַר שֶׁרָאָה הָעֶרְוָה פַּעַם אַחַת שׁוּב מְהַרְהֵר אַחֲרֶיהָ לְעוֹלָם. וּלְאִידָךְ אִשָּׁה שֶׁלֹּא רָאָה לֹא יָבוֹא לַחֲשֹׁב עָלֶיהָ. (רֵאשִׁית חָכְמָה שַׁעַר הַקְּדוּשָׁה פ”ח אות ט”ז).

וְעַיֵּן עוֹד בְּשַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה לְרַבֵּנוּ יוֹנָה, דְּהַמִּסְתַּכֵּל בַּעֲרָיוֹת הו”ל מוּמָר לָעֲרָיוֹת. וְנִמְנֶה בְּרַמְבַּ”ם הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה (פ”ד ה”ד) בֵּין כ”ד דְבָרִים הַמְּעַכְּבִין אֶת הַתְּשׁוּבָה דְּחוֹטֶא  וּמְדַמֶּה בְּנַפְשׁוֹ שֶׁאֵין זֶה חֵטְא. וְהוּא עָוֹן גָּדוֹל דְּעַל יְדֵי זֶה יָבוֹא לְגוּפָן שֶׁל עֲרָיוֹת. (רַמְבַּ”ם שָׁם).

הַנְהָגָה לַיּוֹצֵא לַשּׁוּק

חֵלֶק הַהֲלָכָה

א. הִסְתַּכְּלוּת אֲסוּרָה אֲפִילוּ בְּאֶצְבַּע קְטַנָּה שֶׁל אִשָּׁה, אִם נִתְכַּוֵּן לֵהָנוֹת מִמֶּנָּה וּכְאִלּוּ נִסְתַּכֵּל בְּמָקוֹם הַמְּגֻנֶּה בְּיוֹתֵר (שֻׁלְחָן עָרוּךְ אֶבֶן הָעֶזֶר סִימָן כ”א ס”א).

ב. וּבִמְקוֹם הַמְּכֻסֶּה כְּשֶׁמְּגוּלֶה, אָסוּר אֲפִילוּ עֲקֵיבָהּ שֶׁל הָאִשָּׁה וַאֲפִילוּ אֵין מִתְכַּוֵּן לֵהָנוֹת. וְכָל שֶׁבְּיָדוֹ לֵילֵךְ בַּשּׁוּק בִּדְרָכִים שֶׁאֵין שָׁם כָּל אֵלּוּ וְהוֹלֵךְ בְּמָקוֹם שעקביים מְגֻלִּים, אֲפִילוּ אֵין מִסְתַּכֵּל בָּהֶם, רָשָׁע מִיקְּרֵי, דְּצָרִיךְ לְהִתְרַחֵק מִמָּקוֹם שֶׁיּוּכַל לָבוֹא לַעֲבֵרָה. וּמִכָּל מָקוֹם גַּם בְּלֵיכָּא דַּרְכָּא אַחֲרִיתָא וְכוֹפֶה עֵינָיו לְמַטָּה וְעַל כֵּן מַרְגִּישׁ בְּעִקְבֵי הָאִשָּׁה וְאָנוּס הוּא, מִכָּל מָקוֹם צָרִיךְ לְהַטּוֹת עֵינָיו לְצַד אַחֵר. (עיין ב”ב נ”ז ורשב”ם ור”ג שם, ומהרש”א מכות כ”ד, דקאי אעקב של האשה, ועיין עוד ערוך השולחן סימן כ”א ס”א).

ג. וְרָאוּי לְהִתְבּוֹנֵן בָּזֶה, דְּגַם בְּאֵין רוֹאֶה פָּנֶיהָ שֶׁל הָאִשָּׁה רַק שְׁאָר מָקוֹם מְכֻסָּה הַמְגֻלֶּה, צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת פְּעֻלּוֹת שֶׁלֹּא יִרְאֶה בְּעֵינָיו, דְּהַגְּמָרָא שָׁם מִזֶּה מַיְירֵי.

ד. וְנִלְמַד מִשָּׁם שֶׁכָּל שֶׁאֶפְשָׁר לֵילֵךְ בְּדֶרֶךְ אוֹ מָקוֹם אוֹ חֲנוּת דְּלֵיכָּא שָׁם רְגָלִים מְגֻלּוֹת אוֹ זְרוֹעוֹת מְגֻלּוֹת שֶׁל נָשִׁים, אָסוּר לֵילֵךְ שָׁם אֲפִילוּ בַּעֲצִימַת עֵינַיִם וְרָשָׁע מִיקְּרֵי. וְנַפְקָא מִינָא לַהֲלִיכָה בַּשּׁוּק מִמָּקוֹם לְמָקוֹם אוֹ לַחֲנוּת שֶׁמָּצוּי פְּרִיצוּת. וּבְאֹפִי זוּטְרֵי (אֶבֶן הָעֶזֶר כ”א סק”ד) דְּגַם בְּנֵי בֵּיתוֹ בִּזְרוֹעוֹת מְגֻלּוֹת, וְגַם נָכְרִיּוֹת בִּכְלָל הנ”ל (וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בפי’ ר”ג ב”ב דַּף נ”ז).

ה. וַאֲפִילוּ בְּאֵין לוֹ בְּרֵירָה אַחֶרֶת וְצָרִיךְ לֵילֵךְ לַשּׁוּק אוֹ חֲנוּת שֶׁיֵּשׁ שָׁם זְרוֹעוֹת מְגֻלּוֹת אוֹ שְׁאָר פְּרִיצוּת, יֵשׁ לוֹ לַעֲצֹם עֵינָיו וְנִקְרָא חָסִיד. וּבִזְמַן הַזֶּה הַיְנוּ שֶׁיָּסִיר  הַבָּתֵּי עֵינַיִם שֶׁלּוֹ, אִם אֶפְשָׁר לוֹ בְּלִי זֶה שֶׁיּוּכַל לִרְאוֹת הָעֲגָלוֹת וּמֶרְכָּבוֹת. וְנִקְרָא חָסִיד עַל יְדֵי זֶה. (ב”ב שָׁם).

ו. הַמִּסְתַּכֵּל בַּעֲקֵיבָהּ שֶׁל הָאִשָּׁה (חֵלֶק הָרֶגֶל שֶׁנּוֹגֵעַ לַקַּרְקַע) וְכָל שֶׁכֵּן לְמַעְלָה מִזֶּה אוֹ זְרוֹעוֹת מְגֻלּוֹת, הָעֹנֶשׁ עַל זֶה, דְּהָוְיָין לוֹ בָּנִים שֶׁאֵינָם מְהֻגָּנִים (נְדָרִים כ’ ובר”ן שָׁם), פֵּרוּשׁ בָּנִים בַּעֲלֵי מוּמִין (עַיֵּן ט”ז  קצ”ה).

ז. וְכֵן בַּשּׁוּק אוֹ כָּל מָקוֹם פְּרִיצוּת, צָרִיךְ לֵילֵךְ בִּזְרִיזוּת וּמְהִירוּת גְּדוֹלָה וְלֹא בִּמְתִינוּת וְכָל שֶׁכֵּן לֹא לְהִשְׁתָּהוֹת בַּשּׁוּק בְּשִׂיחָה עִם חֲבֵרִים, כְּשֶׁאֶפְשָׁר לִפְנוֹת וּלְדַבֵּר בְּמָקוֹם אַחֵר, דְּעוֹבְרוֹת נָשִׁים בעקביים מְגֻלִּים. (עַיֵּן אֶבֶן הָעֶזֶר סִימָן כ”א וּלְהַלָּן פָּגַע בְּאִשָּׁה כו’, עַד שֶׁמְּסַלְקָהּ לַצְּדָדִין, שֶׁלֹּא יַרְגִּישׁ בִּפְסִיעוֹתֶיהָ וַאֲפִילוּ לְבוּשָׁה בִּצְנִיעוּת וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּבְאֵר הֵיטֵב בְּשֵׁם הרזב”ז).

הַמִּסְתַּכְּלִין בְּמָקוֹם הָאָסוּר, נֶחְשַׁךְ אוֹר הַמְזֻכָּךְ שֶׁלָּהֶם וְלֹא יִזְכּוּ לִרְאוֹת בְּנֹעַם ד’ וְלֶהֱנוֹת מִזִּיו הַשְּׁכִינָה.

ח. וּכְדַאי לִזְכֹּר תָּדִיר וּלְשַׁנֵּן לְעַצְמוֹ דִּבְרֵי הֶחָפֵץ חַיִּים זצ”ל, דְּאוֹתָן עֵינַיִם הַמִּסְתַּכְּלִין בְּמָקוֹם הָאָסוּר, נֶחְשַׁךְ אוֹר הַמְזֻכָּךְ שֶׁלָּהֶם וְלֹא יִזְכּוּ לִרְאוֹת בְּנֹעַם ד’ וְלֶהֱנוֹת מִזִּיו הַשְּׁכִינָה שֶׁהוּא הֲנָאָה הַיּוֹתֵר גְּדוֹלָה הַשַּׁיָּךְ. (שְׁמִירַת הַלָּשׁוֹן חֵלֶק ב’ פ”ל). וְכֵן כָּתַב בַּעַל בֶּן אִישׁ, דְּכֵיוָן שֶׁהֲנָאַת הָאָדָם כְּשֶׁנִּפְרֶדֶת הַנְּשָׁמָה מֵהַגּוּף עִקָּרוֹ מֵהָעֵינַיִם, צָרִיךְ לִיזָּהֵר בָּזֶה יוֹתֵר מִשְׁאָר כָּל הָאֵיבָרִים שֶׁלּוֹ (עוֹד יוֹסֵף חַי, וָאֶתְחַנַּן שָׁנָה א’ ד”ה וְלָכֵן).

ט. אֹפֶן הֲלִיכָה בַּשּׁוּק, מִסְתַּכֵּל לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁהוּא עוֹמֵד בִּתְפִלָּה, וּמְהַלֵּךְ בַּשּׁוּק כְּאָדָם הַטָּרוּד בַּעֲסָקָיו (רַמְבַּ”ם הִלְכוֹת דֵּעוֹת פ”ה ה”ט).

י. פָּגַע אִשָּׁה בַּשּׁוּק אָסוּר לַהֲלֹךְ אַחֲרֶיהָ אֶלָּא רָץ וּמְסַלְקָהּ לַצְּדָדִין אוֹ לְאַחֲרָיו (אֶבֶן הָעֶזֶר סִימָן כ”א ס”א). וְהָאִסּוּר בְּכָל הַנָּשִׁים, אֲפִילוּ כְּשֶׁהוֹלְכוֹת מְכֻסּוֹת מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ (רדב”ז חֵלֶק ב’ סִימָן תש”ע).

עִקָּר הַכֹּל הוּא

שְׁמוֹר עֵינֶיךָ – וּשְׁמֹר פִּיךָ

א) “הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא”, דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם רָמַז לָנוּ, שֶׁיּוֹתֵר טוֹב לְהָאָדָם לְהַעֲבִיר וְלִקַּח חַס וְשָׁלוֹם עֵינָיו קֹדֶם שֶׁיִּרְאֶה בָּהֶם דָּבָר שָׁוְא וְתָפֵל רַחֲמָנָא לִיצְלָן, וְעַל זֶה יִתְפַּלֶּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל עֵת (אִמְרֵי קוֹדֶשׁ – סטרעליסק, אוֹת ע”ו). וְעַל כֵּן טֶרֶם יֵצֵא לַחוּץ, מְקוֹם הַנִּסְיוֹנוֹת, יָנִיחַ יָדָיו עַל הַמְּזוּזָה וְיִתְפַּלֵּל להקב”ה שֶׁיִּשְׁמְרֵהוּ מִכָּל מִין הִסְתַּכְּלוּת אֲסוּרָה, וּמַחְשָׁבוֹת רָעוֹת וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יַעֲזֹר לוֹ שֶׁלֹּא יִכָּשֵׁל. (דֶּרֶךְ פִּקּוּדֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה ל”ה, חֵלֶק הַדִּבּוּר אוֹת ו’).

מִי שֶׁאֵינוֹ מַבִּיט עַל נָשִׁים, לֶעָתִיד לָבוֹא יִהְיֶה לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת.

ב) מִי שֶׁאֵינוֹ מַבִּיט עַל נָשִׁים, וְאֵינוֹ מְדַבֵּר דְּבָרִים בְּטֵלִים וְסוֹבֵל כַּעֲסוֹ וְאֵינוֹ מִתְגָּאֶה וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים, לֶעָתִיד לָבוֹא יִהְיֶה לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת. (סֵפֶר חֲסִידִים סִימָן ק”מ).

ג) כְּשֶׁתִּשְׁמוֹר הַפֶּה וְעֵינַיִם, תִּזְכֶּה לְכָל הַמַּדְרֵגוֹת הַקְּדוֹשִׁים (של”ה הַקָּדוֹשׁ אוֹת קְדוּשָׁה).

סְגוּלָה לְהִנָּצֵל מֵעַיִן הָרָע – שֶׁלֹּא יִסְתַּכֵּל בַּחוּצוֹת

ד) בַּגְּמָרָא אִיתָא, דְּכִּמְעַט כָּל מִיתוֹת הֵן עַל יְדֵי עַיִן הָרָע (ב”מ ק”ז). וְהָעֵצָה לְהִנָּצֵל מֵעַיִן הָרָע שֶׁלֹּא יִסְתַּכֵּל בַּחוּצוֹת (בְּרָכוֹת כ’). וּמֵהַאי טַעֲמָא זָכָה יוֹסֵף וְכָל זַרְעוֹ אַחֲרָיו, דְּאֵין עַיִן הָרָע שׁוֹלֶטֶת בָּהֶם. (של”ה הַקָּדוֹשׁ אוֹת קְדוּשָׁה).

חַיֵּי הָאָדָם תְּלוּיִין בִּשְׁמִירַת עֵינַיִם

ה) אֲפִילוּ כְּשֶׁמוּכְרָח לְדַבֵּר עִם אִשָּׁה, יִתֵּן עֵינָיו לְמַטָּה וְלֹא יִרְאֶנָּה כְּלָל, כִּי חַיֵּי הָאָדָם תְּלוּיִין בָּזֶה, וְהוּא בָּדוּק וּמְנֻסֶּה, דְּטוֹב לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא (תוכחת חיים למהר “ח פלאג”י, ואתחנן דבור המתחיל לא תעשה).

הַהוֹלֵךְ בַּחוּץ לֹא יִסְתַּכֵּל בְּכָל הַצְּדָדִין

א) הָרוֹצֶה לִשְׁמוֹר עֵינָיו, יְחַזֵּק לִבּוֹ בְּבִטָּחוֹן בַּד’, הֲגַם שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁצָּרִיךְ לְהִסְתַּכֵּל לְכָאן וּלְכָאן, אִם ד’ יִרְצֶה יַזְמִין לוֹ הָאִישׁ שֶׁמְּבַקֵּשׁ מִמֵּילָא, כְּדִכְתִיב “וְשַׁח עֵינַיִם יוֹשִׁעַ” (אִיּוֹב כ”ב כ”ט) שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹשִׁיעַ לְזֶה הַשַּׁח עֵינַיִם בְּכָל דָּבָר שֶׁיִּצְטָרֵךְ (יְסוֹד צַדִּיק פֶּרֶק א’).

ב) יַרְגִּיל וְיַכְרִיחַ עַצְמוֹ, שֶׁלֹּא לְהִסְתַּכֵּל לְכָאן וּלְכָאן, כִּי עַל פִּי הֲרוֹב כְּשֶׁהַיֵּצֶר מְפַתֵּהוּ לְהִסְתַּכֵּל בְּאֵיזֶה מָקוֹם, מַזְמִין לוֹ שָׁם רְאִיַּת אֵיזֶה אִשָּׁה אוֹ חֲצוּפָה, כַּאֲשֶׁר בָּדוּק וּמְנֻסֶּה, כִּי מוּבָא בְּסִפְרֵי חָכְמָה, שֶׁיֵּשׁ רוּחַ זְנוּנִים רַחֲמָנָא לִיצְלָן, וְהֵמָּה מְלֵאִים כָּל הָאַוִירִין, כִּי הֵמָּה קְלִפּוֹת דַּקּוֹת, וְתוֹלְדוֹתֵיהֶם וְחַיּוּתָם מִפְּגַם הַמַּחֲשָׁבָה וּפְגַם הָרְאִיָּה. וְתֵכֶף אֲשֶׁר הָאָדָם מַגְבִּיהַ עֵינָיו לְהִסְתַּכֵּל בְּמָקוֹם הָאָסוּר וְהַמְּזוּהָם, אוֹ אֲפִילוּ מְחַשֵּׁב בְּמַחְשְׁבוֹתָיו סְתָם בְּלִי רְאִיָּה וְהִסְתַּכְּלוּת, אָז תֵּכֶף בָּזֶה הָרֶגַע מִתְלַבְּשִׁים בְּכֹחַ נֶפֶשׁ הַבְּהֵמִית שֶׁלּוֹ, וְשׁוֹרִין עָלָיו וּמְטַמְּאִין אוֹתוֹ בְּכָל מִינֵי טֻמְאוֹת רַחֲמָנָא לִיצְלָן (יְסוֹד צַדִּיק, פ”ג).

ג) עוֹד לְךָ כְּלָל גָּדוֹל, שֶׁלֹּא יִמְצָא יִצְרְךָ פֶּתַח לִשְׁלוֹט בְּךָ בְּלֶכְתְּךָ בַּשּׁוּק, וְאַתָּה רוֹאֶה נָשִׁים בָּאוֹת לִקְרָאתֶךָ, שִׂים עֵינֶיךָ לָאָרֶץ עַד שֶׁתַּעֲבֹרְנָה וְאֶל תִּסְתַּכֵּל בָּהֶן כו’, שֶׁהֲרֵי תִּרְאֶה שֶׁהַיֵּצֶר מִתְגַּבֵּר עָלֶיךָ בְּחֹזֶק שֶׁתָּשִׂים עֵינֶךָ לִרְאוֹתָן, וְאִם אֵין רְאִיָּה זוּ כְּלוּם, לָמָּה מִתְגַּבֵּר עָלֶיךָ עַד שֶׁכִּמְעַט כָּל אָדָם יָכוֹל לַעֲמוֹד בְּנִסָּיוֹן זֶה, כִּי אִם מִי שֶׁאַהֲבַת בּוֹרְאוֹ חֲקוּקָה בְּלִבּוֹ. (שֵׁבֶט מוּסָר, פכ”ז).

אַל יֵבוֹשׁ מִמַּלְעִיגִים

א) יֵשׁ הַמִּתְבַּיְּשִׁים לֵילֵךְ בַּשּׁוּק וְעֵינָיו לְמַטָּה וְהִיא בּוּשָׁה רָעָה שֶׁצָּרִיךְ לַעֲקוֹר. עַיֵּן מַה שֶּׁכָּתוּב בְּסֵפֶר חֲסִידִים סִימָן ט’:  וְעִקָּר חֹזֶק הַחֲסִידוּת מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף, אַף עַל פִּי שֶׁמִּתְלוֹצְצִים עָלָיו, אֵינוֹ מֵנִיחַ חֲסִידוּתוֹ וְכַוָּנָתוֹ לַשָּׁמַיִם וְאֵינוֹ רוֹאֶה פְּנֵי נָשִׁים בִּפְרָט בֵּין אֲנָשִׁים אֲחֵרִים, שֶׁכֻּלָּם רוֹאִין הַנָּשִׁים כְּגוֹן שֶׁהָיָה בְּבֵית חֻפָּה, שֶׁהַנָּשִׁים שָׁם מְלֻבָּשׁוֹת עֲדָיִים וְהַכֹּל מִסְתַּכְּלִים וְהוּא אֵינוֹ מִסְתַּכֵּל, לְפִיכָךְ יִּזְכֶּה לָרֹב טוּב הַצָּפוּן וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: “אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ”, וְעֵינוֹ תִּשְׂבַּע מִזִּיו הַשְּׁכִינָה, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. ורמ”א סְעִיף א’, וְלֹא יִתְבַּיֵּשׁ בִּפְנֵי בְּנֵי אָדָם הַמַּלְעִיגִים עָלָיו בַּעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.

אַל יֵבוֹשׁ מִמַּלְעִיגִים – יִמְצָא מָנוֹחַ לְנַפְשׁוֹ – וְיִפְעוֹל יְשׁוּעוֹת בְּנַפְשׁוֹ

ב) כָּל מִי שֶׁחָשׁ לְנַפְשׁוֹ, שֶׁלֹּא לְהָבִיאָהּ לִידֵי טֻמְאָה, יַגְדִּיר אֶת עַצְמוֹ בַּחוּשׁ הָרְאִיָּה וְאִם הַדָּבָר קָשֶׁה לוֹ, יִתְגַּבֵּר עַל עַצְמוֹ בְּכָל תּוֹקֵף וְעוֹז. וְיֵדַע אֲשֶׁר מַמָּשׁ בְּנַפְשׁוֹ הוּא. וְאִם לֹא יַגְדִּיר אֶת עַצְמוֹ בָּזֶה, כָּל עֲבוֹדָתוֹ כְּאַיִן וּכְאֶפֶס נֶחְשָׁב וְלֹא יִפְעֹל דָּבָר בִּיגִיעָתוֹ וַעֲבוֹדָתוֹ, וְאַדְרַבָּה יֵרֵד רַחֲמָנָא לִיצְלָן מַטָּה מַטָּה, וְעַל כֵּן יִתְגַּבֵּר כָּאֲרִי, לְהַגְדִּיר אֶת עַצְמוֹ בְּכָל תּוֹקֵף וְעוֹז, וְגַם אִם יִהְיֶה נִכָּר אֶל יָחוּשׁ לְשִׂיחוֹת בְּנֵי אָדָם, וַהֲלֹא בַּדָּבָר הַנּוֹגֵעַ לְחַיֵּי הַנֶּפֶשׁ בְּגַשְׁמִיּוּת, אֵינָם מַבִּיטִים עַל שׁוּם דָּבָר, וְכָל שֶׁכֵּן בְּהַנּוֹגֵעַ לְחַיֵּי הַנֶּפֶשׁ הָרוּחָנִי, וְהַכְּבֵדוּת בְּזֶה הוּא רַק בְּעֵת הָרִאשׁוֹנָה, שֶׁצָּרִיךְ לְהַכְבִּיד עַל עַצְמוֹ וּלְהִתְגַּבֵּר עַל טִבְעוֹ וּרְצוֹנוֹ וּבְמֶשֶׁךְ הַזְּמַן יִתְרַגֵּל כָּךְ, וּבַהַגְדָּרָה זֹאת יִמְצָא מָנוֹחַ לְנַפְשׁוֹ מִכַּמָּה רָעוֹת וּבִלְבּוּלִים, וְאָז יוּכַל לַעֲבוֹד עֲבוֹדָתוֹ וּבִיגִיעָתוֹ יִפְעֹל יְשׁוּעוֹת בְּנַפְשׁוֹ בְּעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ. (קוּנְטְרֶס הָעֲבוֹדָה, פֶּרֶק ב’ – לְאַדְמוֹ”ר הָאֶמְצָעִי רַבִּי דובער מליובאוויטש זצ”ל).

שָׂכָר הַשּׁוֹמֵר עֵינָיו מֵהִסְתַּכְּלוּיוֹת אֲסוּרוֹת

הַשּׁוֹמֵר עֵינָיו מֵרְאִיַּת אִשָּׁה:

א) יִהְיֶה מֶרְכָּבָה לַשְּׁכִינָה – וּכְהִקְרִיב כָּל הַקָּרְבָּנוֹת. (חיד”א בַּעֲבוֹדַת הַקּוֹדֶשׁ, צפורן שָׁמִיר סִימָן ט’ אוֹת קכ”ח).

ב) מִתְפַּלֵּל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזֵר לוֹ, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּתוֹ וְעוֹנֶה לוֹ בְּעֵת צָרָתוֹ. (חיד”א שָׁם).

ג) כֹּחַ קְדוּשַׁת שִׁפְעוֹ קַיֵּים לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים, לְזַרְעוֹ וְזֶרַע זַרְעוֹ עַד עוֹלָם. (יְסוֹד צַדִּיק, פֶּרֶק ג’).

ד) תִּזְכֶּה לַחֲזוֹת בְּנֹעַם הָעֶלְיוֹן, וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים. (בְּאֵר מֹשֶׁה, בֹּא, ד”ה וַיֹּאמְרוּ).

ה) יִזְכֶּה לֶעָתִיד לָבוֹא לִהְיוֹת בִּמְרוֹמֵי מְרוֹמִים בֵּין צַדִּיקִים וּקְדוֹשֵׁי אָרֶץ שֶׁעֲלֵיהֶם הָעוֹלָם קַיָּם, וְיַרְגִּישׁ בְּזִיו קְדוּשַׁת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לֶעָתִיד לָבוֹא. (יְסוֹד צַדִּיק, פֶּרֶק ג’).

ו) זוֹכֶה לִרְאוֹת וְלִשְׁמוֹעַ מַרְאוֹת אֱלֹקוּת, וּלְהַשִּׂיג הַשָּׂגַת אֱלֹקוּת. (ייטב לֵב, וַיֵּרָא – ד”ה וַיֵּרָא אֵלָיו).

ז) זוֹכֶה לְבָנִים טוֹבִים וַאֲרִיכוּת יָמִים (סֵפֶר חֲסִידִים סִימָן תצ”ה). יִחְיוּ בָּנָיו וִיגַדְּלֵם בְּלֹא צַעַר, וְיַצִּיל אוֹתָם מִמִּקְרֵי הַזְּמַן. (אִמְרֵי קוֹדֶשׁ – הַשָּׂרָף מסטרעליסק, אוֹת ל”ח).

ח) זוֹכֶה שֶׁזַּרְעוֹ יְחַבְּרוּ פֵּרוּשִׁים עַל הַתּוֹרָה. (סֵפֶר הַמִּדּוֹת אוֹת ס’).

ט) זוֹכֶה לִהְיוֹת צוֹפֶה בַּמֶּרְכָּבָה הָעֶלְיוֹנָה. (רֵאשִׁית חָכְמָה, שַׁעַר הַקָּדוֹשׁ פ”ח, אוֹת מ”ז). וְרוֹאֶה בְּעֵין שִׂכְלוֹ אוֹרוֹת עֶלְיוֹנִים. (לִקּוּטֵי תּוֹרָה – טשערנאביל, הדר’ ז’).

י) זוֹכֶה שֶׁלֹּא יִכְהֶה מֵאוֹר עֵינָיו – אֲפִילוּ בְּזִקְנוּתוֹ. (תוכחת חַיִּים – רַבִּי חַיִּים פאלאג”י, אַחֲרֵי, ד”ה ולענ”ד).

י”א) זוֹכֶה וְנִבְרָאִין מַלְאָכִים קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים, וְלֶעָתִיד תִּקָּבְצוּ אֶצְלְךָ. (יְסוֹד צַדִּיק, פֶּרֶק ה’).

י”ב) זוֹכֶה לְפַרְנָסָה בְּרֶוַח (תוכחת חַיִּים – אַחֲרֵי, אוֹר לַשָּׁמַיִם – בְּהַעֲלוֹתְךָ [ד”ה בְּהַעֲלוֹתְךָ], אִמְרֵי נועם – בְּרֵאשִׁית [ד”ה לחבר] ).

י”ג) אֵין עַיִן הָרַע שׁוֹלֵט בּוֹ וּבְזַרְעוֹ (בְּרָכוֹת כ’, דְּבַשׁ לְפִי, מע’ ר’).

י”ד) לֹא נִקְרָא רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ “קָדוֹשׁ”, מִפְּנֵי גְּדוּלַת תּוֹרָתוֹ וַעֲבוֹדָתוֹ, אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הִסְתַּכֵּל מֵעוֹלָם בְּמִילָתוֹ, וְלֹא הִכְנִיס יָדָיו לְמַטָּה מִטַּבּוּרוֹ. (יְסוֹד צַדִּיק, פֶּרֶק ה’).

ט”ו) לִפְעָמִים, אֲפִילוּ עַל יְדֵי פַּעַם אַחַת שֶׁתַּעֲמֹד בְּנִסָּיוֹן חָזָק בָּעֵינַיִם, תּוּכַל לִזְכּוֹת לְמַדְרֵגַת קְדוּשָׁה גְּדוֹלָה (יְסוֹד צַדִּיק, פֶּרֶק ה’).

ט”ז) זוֹכֶה לִשְׁמִירָה מְעֻלָּה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹמְרוֹ וּמַצִּילוֹ (תִּפְאֶרֶת שְׁלֹמֹה, מאמרי שַׁבָּת, ד”ה ומעין).

י”ז) זוֹכֶה לְחַיּוּת דִּקְדוּשָׁה וְהִתְלַהֲבוּת בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה, וּלְהָאִיר עֵינָיו בְּתוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה. (בֵּית אַבְרָהָם – תַזְרִיעַ, ד”ה וראה).

עוֹנֵשׁ הַגָּדוֹל עַל הִסְתַּכְּלוּת

א) שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בָּאָדָם, אָזְנַיִם עֵינַיִם לָשׁוֹן. מַה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שָׁם לְכָל אֶחָד גָּדֵר וְחוֹמָה וְכוּ’, שָׂם גְּבִינִים לָעֵינַיִם, לְכַסּוֹת וְלִסְתּוֹם וְלַעֲצֹם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע, וְהָאָדָם הַנִּבְזֶה, כְּשֶׁהוּא שָׂם אָזְנָיו לִשְׁמוֹעַ עֲבֵירָה, וְעֵינָיו לִרְאוֹת עֲבֵירָה, לְשׁוֹנוֹ לְהַצְמִיד מִרְמָה, מֶה עָשָׂה, פָּרַץ גֶּדֶר מַלְכּוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲשֶׁר מָסַר בְּיָדוֹ לִשְׁמוֹר, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁבֵּן מָוֶת הוּא, וְעַל זֶה נֶאֱמַר “וּפֹרֵץ גָּדֵר יִשְּׁכֶנּוּ נָחָשׁ”. (סֵפֶר חֲסִידִים סִימָן קמ”ח).

ב) אִיתָא בְּזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ פְּקוּדֵי (דַּף רס”ג) יֵשׁ מְמֻנֶּה אֶחָד שֶׁנִּקְרָא פתות, עַל שָׁם שֶׁמְּפַתֶּה לִבְנֵי אָדָם לְהִסְתַּכֵּל וּלְעַיֵּן בְּמַה שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ בְּכַמָּה נֵאוּפִין וּזְנוּנִים, וּלְאַחַר מִיתַת הָאָדָם וְנִקְבַּר בַּקֶּבֶר , בָּא הַמְּמֻנֶּה הַהוּא וּמַחֲזִיר לְהָאָדָם נִשְׁמָתוֹ וְאַחַר כָּךְ נוֹטֵל אֶת הָאָדָם בְּאַכְזָרִיּוּת וּמְשַׁבֵּר עֶצֶם שֶׁל הָעֵינַיִם וְנוֹטֵל מִמֶּנּוּ אֶת הָעֵינַיִם וְאַחַר כָּךְ מוֹרִיד אוֹתוֹ לְבוֹר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ הַרְבֵּה נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים וְאוֹחֲזִין בּוֹ וְדָנִין אוֹתוֹ בְּדִינִין קָשִׁים וּמָרִים רַחֲמָנָא לִיצְלָן.  (קַב הַיָּשָׁר פֶּרֶק ב’, וּכְעֵין זֶה באור מדיקים – עמוד היבודה, פֶּרֶק א’).

ג) הַמִּסְתַּכֵּל בָּעֲרָיוֹת קַשְׁתּוֹ נִנְעֶרֶת. וַאֲשֶׁר לֹא נָשָׂא עֵינָיו אֶל אֵשֶׁת אִישׁ, זוֹכֶה וּמְקַבֵּל פְּנֵי הַשְּׁכִינָה. (ב”י, אֶבֶן הָעֶזֶר סִימָן כ”א).

ד) וּבָזֶה יַעֲשֶׂה חֶשְׁבּוֹן לְנַפְשׁוֹ הָאוּמְלָלָה, הַאִם הִשְׂתַּכֵּר בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בַּשּׁוּק, נֶגֶד מַה שֶּׁהִפְסִיד בִּרְאִיָּתוֹ וְהִרְהוּרֵי עֲבֵירָה. אֲפִילוּ אִם יִשְׁתַּכֵּר לְמֵאוֹת וְלַאֲלָפִים, הַאִם כָּל מָמוֹן שֶׁבָּעוֹלָם יֵשׁ בּוֹ דַּי נֶגֶד הֶפְסֵד עֲבֵירָה אַחַת. (שַׁעַר הַתְּפִלָּה, שער ניפול, ד”ה ולמול).

ה) אִם הָעַיִן הוּא עֶבֶד לְיֵצֶר הָרַע, לִרְאוֹת בְּעִנְיְנֵי וְהַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, פָּטוּר מִן הָרָאוּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ד’, וּבַל יִרְאֶה גֵּאוּת ד’. (חיד”א בִּדְבַשׁ לְפִי, מע’ ר’ אות ב’).

ו) וּמִזֶּה מוּסַר הַשְׂכֵּל לְאוֹתָם שֶׁרוֹצִין לְהַרְוִיחַ מָמוֹן, וּמִסְתַּכְּלִין בְּקוּנְטְרֵסִים , אוֹ שְׁאָר מְקוֹמוֹת לִרְאוֹת וּלְחַפֵּשׂ בתר מְצִיאוֹת.

הֲלִיכָה לַדֶּרֶךְ

א) דְּעוּ כִּי הַשְּׁוָקִים וְהָרְחוֹבוֹת בְּכָל מָקוֹם, וְגַם בְּמָקוֹם שֶׁדָּרִין שָׁם יְהוּדִים חֲרֵדִים, מְלֵאִים פְּרִיצוּת וְזוֹהֲמָא, גָּרוּעַ מִן הַגָּרוּעַ כְּדוֹר הַמַּבּוּל. הָאֵשׁ שֶׁל הַיֵּצֶר הָרַע וְשֶׁל פְּרִיצוּת וְתַאֲווֹת, בּוֹעֵר עַד לֵב הַשָּׁמַיִם, וְאִם אֵין נִזְהָרִין, לֹא לְבַד שֶׁשּׂוֹרְפִין הַנְּשָׁמָה לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים וּמְאַבֵּד עוֹלָמָיו הֵן לְחַיִּים, מִלִּהְיוֹת בְּגַן עֵדֶן עִם הַצַּדִּיקִים, עוֹלָם הַתְּחִיָּה, אֶלָּא גַּם עוֹלָם הַזֶּה מְאַבֵּד בְּיָדַיִם, כִּי הָעַיִן רוֹאֶה וְלֵב חוֹמֵד וּמַחְשַׁבְתּוֹ וְדַעְתּוֹ טְרוּדִים בְּהִרְהוּרִים רָעִים וְהַבְלֵי הֲבָלִים הַמְבַלְבְּלִים אֶת הָאָדָם כָּל הַיּוֹם לְרַבּוֹת הַלֵּילוֹת. וכדחז”ל, גמירי אֵין יֵצֶר הָרַע שׁוֹלֵט, אֶלָּא בְּמַה שֶׁעֵינָיו רוֹאוֹת, אֲבָל הַשּׁוֹמֵר עֵינָיו, שׁוֹמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ וּמְאֻשָּׁר בְּמַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ, “נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ”. יֶשְׁנָם אַבְרֵכִים נֶחֱמָצִים וּמְקוּלְקָלִים הַרְבֵּה, וְשֹׁרֶשׁ הַקִּלְקוּלִים שְׁמִירַת הָעֵינַיִם.

(הָאָדָם נִכָּר בְּעֵת הַנִּסָּיוֹן, בְּלִקּוּטֵי אמרים – תַּנְיָא, דְּהָאָדָם נִמְדָּד לְפִי זְמַן הַנִּסָּיוֹן, וְזֶהוּ הַיַּהֲדוּת שֶׁלּוֹ, וְהַכֹּל לְפָנָיו רַק הֲכָנָה לְזֶה הָרֶגַע, וּלְאַחֲרָיו לְהַרְגִּיעַ מֵהַקֹּשִׁי שֶׁעָבַר עָלָיו).

וְאַף עַל גַּב שֶׁהֲלִיכָתוֹ לַחוּץ בְּאוֹנֵס גָּמוּר, עִם כָּל זֶה הֶחְמִירָה בּוֹ הַתּוֹרָה יוֹתֵר מִכָּל אִסּוּרִים שֶׁבַּתּוֹרָה, שֶׁבָּהֶם קי”ל בִּפְסָחִים, דִּבְלֹא אֶפְשָׁר וְלֹא קמכוין שרי, וּבָזֶה אָסוּר, דְּקַיְּמָא לָן פָּגַע אִשָּׁה מְסַלְקָהּ לַצְּדָדִין, וּב’ טְעָמִים בְּדָבָר אֶחָד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בֶּחָפֵץ חַיִּים הִלְכוֹת לָשׁוֹן הָרַע – כְּלָל ו’, כֵּיוָן שֶׁנַּפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם מְחַמְדְּתָן.

וְעוֹד עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ חז”ל, הַמִּתְעַסֵּק בַּחֲלָבִים וַעֲרָיוֹת חַיָּב, וּמִשּׁוּם דְּפִגְמֵי הַנֶּפֶשׁ, גַּם בְּאוֹנֵס, וְזֶה פָּשׁוּט. מרגלא בְּפִי הגה”צ מִבְּרִיסְק “נֶעבֶּעךְ [רַחְמָנוּת] אַ אֶפִּיקוֹרֶס” הוּא גַּם כֵּן אֶפִּיקוֹרֶס.

ב) לָשׁוֹן מָרָן הַחֲתַם סוֹפֵר פָּרָשַׁת חַיֵּי שָׂרָה (ד”ה וַיֵּצֵא יִצְחָק), וז”ל: שֶׁלֹּא נֶחְשְׁדוּ יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים לְהִסְתַּכֵּל בִּפְנֵי נָשִׁים חָלִילָה, אֲשֶׁר כָּל הָעוֹשֶׂה זֹאת יְאַבֵּד עַצְמוֹ בָּזֶה וּבְבָא חַס וְשָׁלוֹם, עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

הר”ר יוֹנָתָן בְּיַעֲרוֹת דְבַשׁ (חֵלֶק ב’ דְּרוּשׁ ט’), בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים כָּל גֵּרוּי יֵצֶר הָרַע בָּעֲרָיוֹת עַל יְדֵי הִסְתַּכְּלוּת, וְעַל יְדֵי זֶה בָּא לְכָל הָעֲבֵרוֹת וּלְכָךְ מַלְאַךְ הַמָּוֶת מָלֵא עֵינַיִם, כְּפִי הִסְתַּכְּלוּת הָאָדָם בְּחַיָּיו.

ג) מָרָן הַחֲתַם סוֹפֵר פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית, בַּהַקְדָּמָה, אָמְרוּ חז”ל (עֲבוֹדָה זרע כ’) אָמְרוּ עָלָיו עַל מַלְאַךְ הַמָּוֶת שֶׁכֻּלּוֹ מָלֵא עֵינַיִם וּבִשְׁעַת פְּטִירָתוֹ שֶׁל אָדָם עוֹמֵד לְמַעְלָה מֵרַאשׁוֹתָיו וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וְטִפָּה שֶׁל מָרָה תְּלוּיָה בּוֹ, כֵּיוָן שֶׁהַחוֹלֶה רוֹאֶה אוֹתוֹ מִזְדַּעְזֵעַ וּפוֹתֵחַ פִּיו וְזוֹרְקָהּ לְתוֹךְ פִּיו, מִמֶּנָּה מֵת, מִמֶּנָּה מַסְרִיחַ, מִמֶּנָּה פָּנָיו מוֹרִיקוֹת, עַד כָּאן. וְקָשֶׁה אֵיךְ וְלָמָּה מָלֵא עֵינַיִם, וְתֵרֵץ הגה”ק מהר”ן אַדְלֶער זצ”ל, דְּעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם עוֹבֵר רַחֲמָנָא לִיצְלָן עַל הַלָּאו שֶׁל: “וְלֹא תָתוּרוּ וְכוּ’ עֵינֵיכֶם”, וּמְטַמֵּא אֶת עַצְמוֹ בְּהִסְתַּכְּלוּיוֹת אֲסוּרוֹת, בְּזֶה נוֹתֵן עֵינַיִם לַיֵּצֶר הָרַע שֶׁהוּא מַלְאַךְ הַמָּוֶת וּמִזֶּה נַעֲשָׂה מָלֵא עֵינַיִם, מֵעֵינַיִים אֵלּוּ שֶׁהִסְתַּכְּלוּ בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאָסוּר לְהִסְתַּכֵּל, וּמִפְּנֵי זֶה מִזְדַּעְזֵעַ הָאָדָם, כֵּיוָן שֶׁהוּא רוֹאֶה שֶׁהוּא גָּרַם אֶת זֶה בַּעֲווֹנוֹתָיו, עַד כָּאן. וְכֵן כָּתַב הַקָּדוֹשׁ הרר”י בְּיַעֲרוֹת דְבַשׁ חֵלֶק ב’ דְּרוּשׁ ט’ וחיד”א בְּנַחַל קְדוּמִים פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית.

ד) הָאָדָם צָרִיךְ לְהַכִּיר, שֶׁהֲלִיכָתוֹ לַחוּץ הוּא עֵת נִסָּיוֹן, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת שֶׁלּוֹ תְּלוּיִין כָּעֵת עַל כַּף מֹאזְנַיִם, אִם יִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְטַמֵּא עֵינָיו וְלִבּוֹ, דְּאִם חַס וְשָׁלוֹם יִכָּשֶׁל, אוֹי לוֹ וְאוֹי לְנַפְשׁוֹ, מְעֻתָּד רַחֲמָנָא לִיצְלָן לְצָרוֹת גְּדוֹלוֹת ד’ יְרַחֵם, וְאִם יַעֲמוֹד בְּנִסָּיוֹן, אָז טוֹב לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

 

 

 

בס”ד

קול קורא! 

לכל הרבנים  ולכל עם ישראל

 לחצו כאן לשמיעה

ספר “אור הזוהר”

ליקוט מאלף גדולי ישראל

על מעלת וחיוב לימוד הזוהר הקדוש

הורידו למחשב ולימדו ב”אוצר הזוהר הקדוש”

בלחיצת כפתור

תיקוני הזוהר |    אדרא רבא |    אדרא זוטא 

אוצר הזוהר הגדול – 3426 ספרים ומאמרים על כל מקצועות התורה להורדה בחינם  לחצו כאן   רק 640 מגה

 

           אוצר הזוהר1 |   ספר הזוהר הקדוש  |  פתח אליהו  |   תיקון מ”ח בראשית תמן   |    תיקון מ”ג              

אוצר חכמת הזוהר 2  -104 ספרים |  ספרא  דצניעותא  |    תיקוני הזוהר |    אדרא רבא |    אדרא זוטא 

  | אוצר חכמת הזוהר 3 105-144   |  הערב רב וכל המסתעף |    עלוני “אור הזוהר” 

 ספר “זוהר תהילים” – הורידו ולימדו | זוהר “חוק לישראל” | ספר ” שכר ועונש

 אפליקציה-כשרה-של-הזוהר-היוומי-1024

 

גילוי דעת- אין בזה משום היתר לגלוש בכל מכשיר עם אינטרנט ללא סינון

הצטרפו היום ללימוד הזוהר היומי  בלחיצה אחת

הורידו את האפליקציה הכשרה של לימוד הזוהר בחינם

                לאנדרואיד                                   APPLE  

 

 

 

 

לקבלת ספרי הזוהר,סטים לבתי מדרשים,  חוברות ועלונים בחינם “מפעל הזוהר העולמי”

052-717913

052-7651911

 

Walla! Mail – Get your free unlimited mail today

Walla! Mail – Get your free unlimited mail today

Walla! Mail – Get your free unlimited mail today

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*