logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר הזוהר ובנייהו- דרשה לחיזוק לימוד הזוהר הקדוש

סֵפֶר

הַזוֹהַר וּבְנָיָהוּ

דְרָשָׁה לְחִזּוּק לִמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ

מכ"ק אַדְמוֹ"ר מֵהָאלְמִין שְׁלִיטָ"א

ערב ראש חודש אלול

בציון הקדוש של בניהו בן יהוידע ע"ה

על פי המסורת נמצא קברו בביריה, בשנת תרכ"ט (1869) ביקר בקבר הרב יוסף חיים מבגדאד ושהה שם כמה ימים. בהקדמת ספרו בן איש חי כתב: כי נתגלו לו שם "סודות רבים וגדולים", ואף ש"נשמתו באה מנשמתו של בניהו בן יהוידע" ולכן קרא לספריו בשמותיו של בניהו בן יהוידע ובכינוייו. ‏[ספר בן איש חי, הקדמה דברים אחדים, עמוד 5].

ערב ראש חודש אלול שְׁנַת תשע"א לפ"ק

 להורדה /קריאה של הדרשה/הספר לחץ כאן:דרשה למקום האידרא

יוֹצֵא לָאוֹר עַל יְדֵי
"מִפְעַל הַזֹּהַר הָעוֹלָמִי"

ר"ח אלול תשע"א לְפ"ק

עיה"ק בֵּית שֶׁמֶשׁ תובב"א

 

ב"ה, מוֹרַי וְרַבּוֹתַי! בְּאִדְּרָא רַבָּא קַדִּישָׁא (זֹהַר חֵלֶק ג דַּף קכ"ח ע"א) כָּתוּב: שֶׁהָיָה מַעֲמַד הַר סִינַי בְּשָׁעָה שֶׁגִּלָּה רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי אֶת הָאִדְּרָא: וְזֶה לְשׁוֹן הָאִדְּרָא: תָּנָא רָזִין דְּרָזִין, כַּד פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּרָזֵי דְּרָזִין, אִזְדַזַע אַתְרָא, [לָמַדְנוּ בִּבְרַיְתָא שֶּׁבְּסֵפֶר רָזָא דְּרָזִין, וְכַאֲשֶׁר פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן לְפָרֵשׁ אֶת הַסּוֹדוֹת נִזְדַּעֲזַע הַמָּקוֹם שֶׁיָּשְׁבוּ שָׁם כְּדִמְיוֹן הַר סִינַי שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְּאֹד] וַחְבֵרִין אִתְחַלְחָלוּ. [וְהַחֲבֵרִים הִתְחַלְחְלוּ וְנִרְעַדוּ כְּדִמְיוֹן יִשְׂרָאֵל בְּמַתַּן תּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה]. – כַּמָּה גָּדוֹל זְכוּתוֹ שֶׁל הָרַשְׁבִּ"י זי"ע אֲשֶׁר בְּלִמּוּד תּוֹרָתוֹ זוֹכִים לְמַעֲמַד הַר סִינָי וְקַבָּלַת הַתּוֹרָה.

בְּסֵפֶר פְּרִי צַדִּיק לְרַבֵּינוּ צָדוֹק הַכֹּהֵן מִלּוּבְּלִין זי"ע, (סִימָן ח' דַּף נ"א עַמּוּד א), וז"ל: רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי גִּלָּה וּפָתַח הָע' פָּנִים שֶׁבְּמִלַּת בְּרֵאשִׁי"ת, וְקָרָא אוֹתָם תִּקּוּנֵי זֹהַר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא לְשׁוֹן אוֹר, וְאוֹ"ר גִּימַטְרִיָּא רָ"ז, וְהוּא הָאוֹר הַגָּנוּז שֶׁגְּנָזוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתּוֹרָה וְכוּ', שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה בִּיכֹלֶת הָאָדָם לְתַקֵּן כָּל מַה שֶּׁעָבַר עָלָיו עַל יְדֵי תְּשׁוּבָה, וְעַל יְדֵי זֶה יְבָרֵךְ אוֹתוֹ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּהְיֶה חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים הַלָּלוּ, שֶׁסְּדוּרוֹת וּבָאוֹת מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, וְאָז כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ. וְלָכֵן נוֹהֲגִין יִשְׂרָאֵל לִלְמֹד בְּסֵפֶר הַתִּקּוּנִים בְּחֹדֶשׁ אֱלוּל וַעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה, שֶׁאֵלּוּ הָאַרְבָּעִים יוֹם הֵם יְמֵי רָצוֹן שֶׁאָז נִתְּנוּ הַלּוּחוֹת שְׁנִיּוֹת לְמֹשֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם עִם כָּל הַדִּבְרֵי תּוֹרָה, וּלְתַקֵּן הַכֹּל עַל יְדֵי תְּשׁוּבָה, עכ"ל.

וּבְקוּנְטְרֵס עֵץ הַחַיִּים (פֶּרֶק יג), וּמִי שֶׁאֵינוֹ לוֹמֵד פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה הֲרֵי הוּא מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ כִּי גַּם בְּעֵסֶק הַתּוֹרָה יִפֹּל הַנּוֹפֵל כוּ' כַּנִּזְכַּר לְעֵיל בְּאֹרֶךְ וְלֹא זוֹ בִּלְבַד שֶׁלֹּא יְבָרֵר בֵּרוּרִים אַדְּרַבָּה כוּ' וּכְמוֹ שֶׁאָמַר מִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה בַּלִּמּוּד הַזֶּה כִּי אִם בְּלִמּוּד הַנִּגְלֶה לְבַד הֲרֵי הוּא מִתְדַּבֵּק בַּאֲתָר דְּמוֹתָא כוּ' וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב בַּזֹּהַר דְּוַיְחִי שֶׁהוּבָא לְעֵיל שֶׁרַק בָּהּ וְעַל יָדָהּ יִזְכֶּה לְאוֹר הַחַיִּים כִּי הִיא הִיא בְּחִינַת עֵץ הַחַיִּים וְעַל יָדָהּ יָבוֹא לִידֵי אַהֲבָה וְיִרְאָה וְחַי בָּהֶם בְּעֵסֶק תּוֹרָתוֹ לְבָרֵר בֵּרוּרִים לַעֲלוֹת נַפְשׁוֹ וּמְקוֹר נַפְשׁוֹ וּלְיַחֲדָן בְּיִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ כוּ', עכ"ל.

וּבָזֶה אֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ הַמִּשְׁנָה אָבוֹת (פג מִשְׁנָה א') וְלִפְנֵי "מִי" אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן "מִי" בַּגִּימַטְרִיָּה נ', שֶׁיְּכוֹלִים לִזְכּוֹת עַל יְדֵי לּימּוּד תּוֹרַת הַסּוֹד, אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן. כְּלוֹמַר כַּאֲשֶׁר תָּבוֹא לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ עִם "מִי" זֶה הַשַּׁעַר הַנ' הַמִּתְגַּלָּה לְלוֹמְדֵי הַסּוֹד, אָז תּוּכָל לָתֶת דִּין וְחֶשְׁבּוֹן.

ואפ"ל "מִי" גִּילָה "רָז" זֶה לְבָנַי "מִי" בַּגִּימַטְרִיָּה חֲמִשִּׁים, שֶׁעַ"י "רָז" שֶׁהוּא סוֹדוֹת הַתּוֹרָה יְכוֹלִים לְהִיכָּנֵס לָשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים. ועיי"ע בְּאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ (שְׁמוֹת ג' ח') עה"פ וָאֵרֵד, וְשָׁם (וַיִּקְרָא כ"ב יב), דְעַ"י הַתּוֹרָה יּוּכְלוּ לְהִיכָּנֵס לְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, וְזֶה רַק ע"י לִּימּוּד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַגִּיעַ לָזֶה בְּלִי תּוֹרַת הַסּוֹד כַּמְּבֹאָר בְזוֹהַ"ק וּבָרַמְחַ"ל, ובַשְּׁלָ"ה בְּמַסֶּכֶת שְׁבוּעוֹת שֶׁלּוֹ (דַּף קפג:). – רוֹאִים מִכָּל זֶה שֶׁעַל יְדֵי תּוֹרַת הַסּוֹד יְכוֹלִים לִזְכּוֹת לַחֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי קְדוּשָׁה וְזֶה בְּכָל הַשָּׁנָה כּוּלָּהּ, שֶׁתּוֹרַת הַסּוֹד מְטַהֵר וּמְזַכֵּךְ אֶת הַנֶּפֶשׁ כְּמוֹ שֶׁהֵבֵאנוּ בְּסֵפֶר אוֹר הַזוֹהַר מֵאֶלֶף צַדִּיקִים, זי"ע. – עוֹד אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן שׁם בְּאִדְּרָא רַבָּא, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, לִשְׁמַיָּא לֹא אֵימָא דְיְצַיְיתִין, לְאַרְעָא לֹא אֵימָא דְתִשְמַע, דְהָא אֲנַן קִיּוּמֵי עָלְמִין. בִּיאוּר: אֲנִי לֹא אוֹמֵר לַשָּׁמַיִם שְיַאֲזִינוּ וְגַם לֹא לָאָרֶץ שֶׁתִּשְׁמַע כְּמוֹ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה רַבֵּינוּ, כִּי מֹשֶׁה רַבֵּינוּ הִזְהִיר אֶת עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא יֶחֶטְאוּ, וְעַל זֶה הֵעִיד בָּהֶם שָׁמַיִם וָאָרֶץ, אֲבָל אֲנַחְנוּ עוֹסְקִים בְּתּוֹרַת הַסּוֹד שֶׁהִיא קִיּוּם הָעוֹלָם. וְאֵין צֹרֶךְ לְעֵדוּת שָׁמַיִם וָאָרֶץ כִּי הָעוֹסְקִים בְּתוֹרַת הַסּוֹד נִצָּלִים מִן הַנִּסָּיוֹן. מִכָּאן אָנוּ רוֹאִים שֶׁתּוֹרַת הַסּוֹד הִיא קִיּוּם הָעוֹלָם, וְכַיָּדוּעַ כָּל הַגְּאוּלָה תְּלוּיָה בְלִימוּד הַזוֹהַ"ק, כְמְבוֹאָר בְּזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ (ח"ג קכ"ד:): "וּבְגִין דְעַתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמִטְעָם מְּאִילָנָא דְּחַיֵּי דְּאִיהוּ הָאִי סֵפֶר הַזֹּהַר, יִפְקוּן בֵּיהּ מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי, וְיִתְקַיֵים בְּהוֹן "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (דְּבָרִים ל"ב). – וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ בְזוֹהַ"ק (זוֹהַ"ח ח"ב ד"מ ע"ב) עַל דּוֹרוֹ: "זָכוּ דְדָרָא דָּא יְקַיֵּם עָלְמָא עַד דְּיֵיתֵי מַלְכָּא מְשִׁיחָא" וְכַיָּדוּעַ שֶׁבִּזְכוּת לִּימוּד הַזוֹהַ"ק וְהָאִדְרוֹת יִפְקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמִים וְעוֹד לֹא יִצְטָרְכוּ לְנִסָּיוֹן. כמ"ש בְזוֹהַ"ק וּבַתִּקּוּנִים. וּבַתִּקּוּן ו' אִיתָא: "וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי חִיבוּרָא דִּילָךְ כַּד יִתְגָלֵי לְתַתָּא בְּדָרָא בָּתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא, וּבְגִנֵיהּ וְקָרָאתָ דְּרוֹר בָּאָרֶץ וַּגו'". וּבְפָרָשַׁת נָשֹׂא אָמַר רַעֲיָא מְהֵימְנָא "בְּסִפְרָא דָּא יִפְקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי", אמן.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*